Followers

Saturday, 30 April 2016

Pembohongan , Kerja Kotor & Fitnah Iringi Kempen DAP Di #PRNSarawak


Suasana kempen kem pembangkang di Sarawak kini dihiasi dengan rasa dengki , marah , dendam , fitnah , pembohongan dan kerja-kerja kotor yang digerakkan oleh jentera parti masing-masing.Sesuatu yang menariknya adalah hampir seratus peratus tindakan-tindakan sedemikian berlaku sesama parti dalam Pakatan Harapan.

Turut sama menerima tempiasnya adalah calon-calon BEBAS yang pada asalnya datang dari parti DAP !

Gambar atas menunjukkan bagaimana kerja-kerja kotor yang dilakukan oleh jentera parti DAP bagi menghalang kempen calon Bebas di DUN Pujut dan ianya diakui sendiri oleh salah seorang bekas ADUN DAP Teratai , Janice Lee .

Dalam kenyataannya Janice berkata taktik kempen DAP cukup kotor merujuk kepada satu insiden ketika beliau berkempen untuk calon bebas DUN Pujut, Fong Pau Teck.

“Malam ini apabila kita berceramah di pentas calon bebas Fong Pau Teck ahli-ahli DAP sengaja datang pasang baner besar dalam jarak 40 meter demi menghalang penduduk mendengar dan melihat muka Fong Pau Teck.

“Kita cakap baik-baik dengan mereka tetapi mereka tidak peduli.

“Dulu BN pun tak pernah buat begitu. Sangat sedih dimanakah quality ahlinya?,”katanya sambil melampir gambar di atas.Baca Selanjutnya 

Tidak cukup dengan itu , DAP turut melakukan pembohongan bersirinya apabila menyatakan kepada warga Sarawak kononnya kerajaan persekutuan akan naikkan kadar GST kepada 10% kalau BN menang di Sarawak manakala mengakui bahawa kerajaan Pulau Pinang tidak mengenakan GST kepada warganya.

Satu pembohongan dan fitnah yang cukup memualkan !

Untuk makluman warga Sarawak khususnya , kerajaan tidak mempunyai sebarang perancangan untuk menaikkan kadar Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).

Perdana menteri berkata kadar enam peratus pada masa ini akan dikekalkan.

"Sebagai Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, saya ulangi jaminan bahawa langsung tidak ada perancangan untuk mengubah kadar GST pada masa ini dan ia akan dikekalkan," katanya dalam catatan terbaharu di blog beliau hari ini.

Najib yang beberapa hari berada di Sarawak untuk kempen Pilihan Raya Negeri Sarawak berkata beliau mendengar khabar angin mengenai kenaikan kadar GST dan meminta rakyat tidak terpengaruh dengan pembohongan pihak pembangkang.

"Saya nasihatkan rakyat Sarawak janganlah terperangkap dengan fitnah dan pembohongan oleh pembangkang yang sudah hilang modal politik," katanya.sumber Bernama 

Antara yang menarik perhatian MMI adalah pembohongan kononnya kerajaan DAP di Pulau Pinang tidak mengenakan GST ! Wehhh betul ka tu ????

Mai sini nak habaq bagi di Pulau Pinang sendiri di bawah kepimpinan Lim Guan Eng yang terbabit dalam skandal pembelian banglo terlajak murah tu , kerajaan DAP dah lama kenakan cukai-cukai lain kepada rakyat di negeri tersebut.

Antaranya adalah CUKAI KATIL dan CUKAI KERUSI ! Itu belum masuk bab kenaikan mendadak 100% harga sewa gerai-gerai milik Majlis Perbandaran yang telah membebankan para peniaga !

Baca artikel berkaitan di SINI dan SINI .

Dalam banyak-banyak perkara kat atas tu , suka untuk MMI ingatkan seorang pemimpin di bawah pentadbiran kerajaan DAP di Pulau Pinang baru sahaja di sabitkan dengan kesalahan melakukan FITNAH terhadap 4 orang pemimpin UMNO.


Pemimpin tersebut kini telah pun diarahkan supaya membayar ganti rugi dan semua itu berlaku kerana sikap puak-puak pembangkang yang suka MEMFITNAH !

So agak-agaklah nak menipu pun , GST adalah undang-undang peringkat nasional dan Sarawak juga tertakluk seperti mana negeri-negeri lain.

Dan lebih penting MMI tahu rakyat Sarawak tak bodoh macam DAP tu !

Orang Penang kata MUSIBAT punya DAP !

MMI

4 Perkara Kenapa RAYER CELAKA Tidak Patut Di Bebaskan !!


Bertempik soraklah suku sakat DAP semalam apabila ADUN Seri Delima , R.S.N Rayer dilepas dan dibebaskan oleh mahkamah seksyen daripada pertuduhan mengeluarkan kata-kata menghasut dalam ceramahnya di Pulau Pinang dua tahun lalu.

Sebagai warga Malaysia , MMI hormati keputusan mahkamah namun sebagai rakyat MMI juga punya hak untuk mengulas dan memberikan pandangan berdasarkan kes tersebut kerana kesan selepas keputusan dibuat dan kesan selepas kejadian sewajarnya menjadi sebahagian daripada perkara penting yang perlu diberikan perhatian khususnya para hakim yang mengadili proses penghakiman tersebut.

Sebelum itu jom kita review sikit apa sebenarnya yang berlaku sehingga mahkamah membuat keputusan semalam.

Pada 27 Ogos 2014, Rayer mengaku tidak bersalah atas pertuduhan mengeluarkan kata-kata menghasut pada ceramahnya di Taman Permainan Kanak-kanak, Jalan Delima Island Glades, Jelutong di sini pada pukul 10 malam, 22 Mei 2014.

Dia didakwa menurut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 (Akta 15) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4(1) akta sama, jika sabit kesalahan.

Rayer turut didakwa atas pertuduhan pilihan mengaibkan dan membangkitkan kemarahan anggota UMNO dengan melafazkan kata-kata menghasut itu yang boleh memecahkan keamanan awam, di tempat dan pada masa serta tarikh yang sama.

Dia didakwa mengikut Seksyen 504 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum di bawah seksyen sama yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Setelah proses penghakiman berjalan maka Hakim Roslan Hamid membuat keputusan dan mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadap tertuduh, di akhir kes pendakwaan.

Roslan dalam penghakimannya berkata perkataan yang digunakan oleh tertuduh tidak membuktikan kecenderungan untuk menghasut.

"UMNO bukanlah satu kaum, tetapi merupakan sebuah parti politik, dengan ini mahkamah memutuskan pihak pendakwaan telah gagal untuk membuktikan kes prima facie dalam kes di bawah Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948," katanya.

Hakim itu turut melepaskan dan membebaskan Rayer yang juga seorang peguam daripada pertuduhan pilihan yang dihadapinya di bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan kerana pihak pendakwaan turut gagal membuktikan elemen menghasut yang dibuat oleh tertuduh.

Sekarang MMI ulas apakah keputusan membebaskan R.S.N Rayer itu satu keputusan yang tepat !

PERTAMANYA tindakan Rayer mengeluarkan perkataan CELAKA itu adalah jelas ditujukan bukan sahaja kepada parti UMNO tetapi juga kepada pimpinan UMNO ! Malahan ianya dibuat secara berulang-ulang iaitu di dalam Sidang DUN dan juga dalam siri ceramahnya.

Lihat video di bawah ,





Bagaimana pula keputusan pihak terbabit boleh menidakkan cercaan Rayer terhadap pemimpin UMNO yang berbangsa Melayu ? 

KEDUANYA keputusan yang mengatakan bahawa parti UMNO bukan satu kaum tetapi merupakan sebuah parti politik !

Sedarkah mereka-mereka itu bahawa UMNO adalah parti politik yang mempunyai keahlian 3 juta orang ahli dan kesemuanya terdiri daripada bangsa Melayu ? Dalam konteks ini , menghina dan mencerca UMNO samalah seperti mana menghina dan mencerca orang-orang Melayu !

Dan sesuatu yang pasti KEPUTUSAN ini secara tidak langsung telah memberikan ruang dan peluang kepada semua pihak untuk menghina dan mencerca parti-parti politik lain dengan ungkapan dan perkataan yang mungkin sama dengan apa yang R.S.N Rayer lakukan atau jauh lebih teruk dari itu.

Jadi adakah ianya memberikan satu kebebasan kepada mana-mana pihak sekalipun selepas ini untuk menghina pula parti-parti politik yang lain ?

KETIGA sedarkah pihak tersebut bahawa apa yang dilakukan oleh R.S.N Rayer itu merupakan tindakan menghasut dan kesannya telah menyebabkan berlakunya cercaan dan penghinaan daripada pihak lain pula ?


Malah dalam contoh diatas pihak yang sebelum itu tidak terbabit sudahpun dibabitkan seperti penggunaan perkataan SULTAN , ORANG MELAYU dan semua yang berlaku itu atas kapasiti penghasut memainkan sentimen CELAKA UMNO yang tidak merujuk kepada satu-satu kaum seperti mana yang diputuskan oleh pihak mahkamah ! 

Apakah itu benar ?

KEEMPAT disebabkan penghinaan dan cercaan tersebut , sebahagian daripada orang-orang UMNO dan MELAYU telah merasai kesannya.Dalam kontkes ini ia telah mengakibatkan wujudnya rasa tidak senang dan selesa malah timbul rasa marah yang telah menyebabkan kehidupan seharian mereka terganggu.

Kesemua rasa dan perasaan itu juga adalah kesan daripada tindakan CELAKA R.S.N Rayer sehingga menyebabkan Rayer di cabar di Sidang DUN !



Tahukah para hakim bahawa kejadian diatas berlaku akibat daripada tindakan R.S.N Rayer ? Insiden dalam rakaman diatas tidak akan berlaku sekiranya ADUN terbabit faham dan menghormati parti UMNO dan sensitiviti satu-satu kaum.

Dan sesuatu yang seharusnya difahami oleh pihak penghakiman adalah R.S.N Rayer merupakan seorang ahli politik dan beliau sememangnya tahu dan sedia maklum bahawa penghinaan sedemikian akan mengundang kepada rasa marah pihak-pihak terlibat.

Kenapa masih lakukannya ? Simple , untuk menghina orang Melayu !

Apa pun yang berlaku , keputusan membebaskan Rayer amat tidak relevan apatah lagi dalam tempoh masa 5 ke 10 tahun kebelakangan ini , Malaysia secara sedar ataupun tidak telah berdepan dengan ancaman manipulasi maklumat sehingga mampu menjejaskan reputasi sesuatu pihak apatah lagi dalam soal melibatkan sensitiviti kaum.

Soal sensitiviti kaum adalah satu isu besar yang tidak seharusnya diambil mudah ! Jika kita membebaskan seseorang yang secara terang-terangan bertindak sedemikian kita sebenarnya sedang mengundang malapetaka yang jauh lebih dasyat dari itu.

Kes ini perlu di buka semula !

MMI

Friday, 29 April 2016

Di Kritik ADUN Sendiri , Guan Eng Kena SMASH !!


Dah banyak kali MMI sebut , Guan Eng telah menjadikan Pulau Pinang sebagai mahligai dinasti Lim ! Di sinilah tempat beliau memuaskan nafsunya sama ada dari sudut politik mahupun peribadi.Tak cukup dengan itu Guan Eng juga mengambil kesempatan diatas penguasaan pembangkang dalam pentadbiran kerajaan negeri Pulau Pinang sebagai platform untuk beliau meluaskan lagi empayarnya.

Kalau tidak tak dapatlah rumah banglo dengan harga special beb !!

Siapa dari kalangan pemimpin dan ahli DAP mahupun pembangkang yang berani menyanggah keputusan mahupun dasar Guan Eng ? Manusia yang pernah diangkat sebagai tokong ini begitu digeruni oleh sebahagian besar pimpinan DAP termasuklah dari kalangan parti-parti yang bersekongkol dengan mereka.

Malah kalau ada saja yang bermulut becok maka tunggulah , Guan Eng akan menghukum mereka dengan pelbagai cara walaupun dari kalangan mereka yang bersama dalam pembangkang.  

Walaupun begitu sebagai seorang Ketua Menteri yang mengaku mengamalkan slogan CAT dan sentiasa meletakkan keperluan rakyat sebagai keutamaannya , Guan Eng kini wajar berasa malu bukan setakat skandal pembelian banglo dan isu campur tangan kerajaan negeri dalam penjualan tanah Taman Manggis tetapi tindakan pemimpin mereka sendiri yang kini mula tampil mengkritik pentadbiran berat sebelah Ketua Menteri itu khususnya dalam hal melibatkan rakyat.

Malah kehadirannya di bumi Sarawak dalam siri kempen Pilihan Raya Negeri pun sebenarnya sudah menjadi liabiliti kepada kempen pembangkang.Baca artikel berkaitan di SINI

Ekoran daripada itu , Datuk Jahara Hamid tampil menempelak Ketua Menteri paling angkuh itu dalam satu kenyataannya semalam.
BUTTERWORTH, 28 April – Ketua Pembangkang Pulau Pinang, Datuk Jahara Hamid berkata, kritikan yang dilempar pemimpin Pakatan Harapan terhadap kepimpinan buruk Lim Guan Eng selaku Ketua Menteri Pulau Pinang ibarat bangkai gajah busuk yang tidak mampu selamanya disorokkan lagi.
Jelasnya, jika pada awal pemerintahan Dap di Pulau Pinang, segala kesalahan diletakkan kepada Barisan Nasional (BN) selaku pemerintah terdahulu, kini Dap tidak boleh lagi menuding jari kepada pihak lain.
Ini kerana tegas beliau pemimpin mereka sendiri yang sudah mula bersuara yang ternyata sudah jelak dengan retorik Dap yang terlalu pentingkan kuasa sehinggakan kepentingan rakyat terabai.
Jahara berkata demikian mengulas mengenai tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) daripada Dap dan PKR yang mendakwa Kerajaan Dap Pulau Pinang tidak meluluskan kebanyakan usul yang dicadangkan untuk dibawa ke sidang Dewan Undangan Negeri (DUN).
“Apa sahaja usul yang dilihat berpotensi untuk mendedahkan kelemahan pentadbiran Guan Eng maka ianya akan tolak. Sebenarnya perkara ini sudah berlarutan lama. Dulu mereka salahkan BN tapi kini ADUN mereka sendiri membidas.
“Ini jelas membuktikan bahawa kepimpinan Dap hanya penuh retorik dan tidak demoktratik. Mereka tidak mahu menerima sebarang kritikan dan kerana itulah pentadbiran mereka semakin lemah,” ujar beliau.
Tambah beliau, pemimpin Pakatan Harapan kini tidak mampu lagi menjadi lembu dicucuk hidung dan hanya melihat rakyat menjadi mangsa kepada Dap yang tamak. “Oleh itu rakyat harus membuka mata dan sedar bahawa hanya BN yang mampu merubah dan mengotakan janji.
Berilah peluang untuk BN kembali memerintah dan bandingkanlah betapa kami jauh lebih baik daripada Dap. “Jika sudah orang mereka sendiri mula bersuara sehinggakan ada yang menangis semasa meluahkan perasaan dalam sidang Dun, bayangkanlah betapa teruknya pemerintahan Dap ini,” tegasnya lagi.sumber 
Rumusanhya Guan Eng bebas mengkritik orang lain tetapi orang lain tidak boleh mengkritik beliau , apakah itu demokratik ?

Terlalu banyak kelemahan dan kepincangan dalam pentadbiran kerajaan negeri Pulau Pinang dibawah Guan Eng dan seperti mana yang diungkapkan oleh Ketua Pembangkang Pulau Pinang , Datuk Jahara Hamid BANGKAI GAJAH TAK AKAN MAMPU DI SOROKKAN tunggulah sikit masa lagi BAUNYA AKAN MENUSUK HIDUNG  !!!

MMI

PKR Terkinja-Kinja Penangan DAP Di #PRNSarawak


Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini membuat keputusan untuk "move on" dalam mendepani isu perbalahan sesama sendiri di 6 kerusi dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak Ke-11.Satu keputusan yang cukup menggelikan hati kerana apa yang boleh MMI simpulkan adalah ianya dilakukan sekadar untuk kepentingan politik semata-mata.

Bukan soal rakyat sebenarnya kerana apa yang berlaku amat menjijikkan sekali.Kali ini ia sudah sampai ke tahap berbalas serangan dan sudah semestinya PKR adalah pihak yang bakal menerima musibahnya.

Kalau kita amati sebelum-sebelum ini , PKR dan DAP tidak akan dapat hidup sekiranya mereka tidak di bantu dengan sokongan dan jentera daripada PAS.Kini setelah PAS di lihat tidak lagi seagresif sebelum ini untuk menyokong membuta-tuli , jentera Pakatan Harapan dilihat sedikit terjejas , DAP pula dilihat jauh menyaingi PKR apabila kehadiran parti PAN yang kita tahu klon DAP akan tetap bersama-sama dengan parti tersebut.

Maka mudahnya PKR dalam keadaan yang cukup getir dan kerana itulah apa yang di ungkapkan oleh Pengarah Pilihan Raya KEADILAN, Nurul Izzah Anwar untuk "move on" dilihat sebagai jalan pintas supaya keadaan tidak menjadi lebih meruncing bagi parti tersebut menghadapi PRN Sarawak.


Nurul Izzah dalam sidang media di Ibu Pejabat Keadilan semalam berkata ,

“Kita fokus kepada pilihan raya. Biar calon terbaik menang. Apa yang penting tumpuan kita adalah kepada kempen yang sedang berlangsung.

“Kita juga akan adakan mesyuarat dan rungkai isu-isu ini selepas 7 Mei. Jadi kalau itulah soalan yang akan ditanya, saya akan menjawab cara yang sama kecuali ada soalan-soalan lain".

Begitu mudah bagi Pengarah Pilihan Raya Keadilan ini menjawabkan ?

Dalam suasana dan kemelut yang menggugat kehadiran pembangkang di bumi Sarawak , persoalan jelas langsung tidak terjawab ! 

Apakah maksud "move on" tu ? Kalau diperhatikan kenyataan tersebut ianya jelas memberikan maksud bahawa PKR dan DAP akan terus bersaing sesama sendiri malah ada ungkapan-ungkapan angkuh disitu seolah-olah rasa tidak puas hati terhadap DAP apabila Nurul Izzah menyebut BIAR CALON TERBAIK MENANG !

Well antara calon DAP dan PKR siapa yang akan muncul pemenangnya ?

Mungkin mereka akan terus bercakaran selepas 7 Mei 2016 nanti hahahaha .....

Malah Nurul tidak menjawab sewaktu diajukan soalan tentang pertembungan kerusi antara calon-calon dari parti DAP dan PKR sebaliknya enggan mengesahkan sama ada kenyataan “move on” itu bermakna PKR dan DAP sama-sama tidak akan menarik diri dari bertanding di mana-mana kerusi dalam PRN Sarawak.

“Kita dah keluarkan kenyataan berhubung perkara ini semalam. Saya tak kata yang kita tak akan tarik diri, saya cuma kata kita “move on” seperti yang dikatakan oleh Tony Pua (Ketua Publisisti DAP) sebelum ini, kita “move on”,” tegas beliau lagi.

Apa pun keputusan yang dibuat , PKR jelas sedang bergelut dengan insiden paling memalukan dalam sejarah pembangkang sejak wujudnya parti itu.

Menurut satu sumber , diberitakan bahawa Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim merancang mengundang pemimpin supremo DAP, Lim Kit Siang ke majlis makan malam menjelang pilihan raya Sarawak 7 Mei ini. Dalam acara yang digambarkan mewah itu, beliau berhasrat menyatakan kepada DAP agar tidak lagi perlu bersama dalam gabungan dengan PKR.

 “Dalam majlis makan malam itu saya akan cadangkan ini: Lupakan kerjasama pilihan raya bersama-sama. 

 “Ia tidak berkesan dalam pilihan raya umum ke-13 dan tidak berjaya dalam pilihan raya Sarawak. "

Harapan terbaik untuk pakatan pembangkang yang boleh dipercayai adalah antara DAP dan Parti Amanah Negara (AMANAH),” katanya.

Lihatlah bagaimana tertekannya PKR di Sarawak kali ini , DAP sejak dari mula lagi sudah pun menunjukkan keangkuhannya dan tidak sesekali mahu menarik balik keputusan mereka.

Dan dalam konteks ini siapa sebenarnya yang menguasai Pakatan Harapan kalau bukan DAP !!!


Rakyat Sarawak jangan buat silap , rasanya korang dah kenal kot siapa Guan Eng ni ? Tinjau-tinjaulah apa yang berlaku di Pulau Pinang ya ....

MMI

Thursday, 28 April 2016

Mana INTEGRITI Wall Street Journal ? #1MDB


Perlantikan Ybhg Datuk Muhamad Ibrahim sebagai Gabenor Bank Negara Malaysia yang baru bagi menggantikan Ybhg Tan Sri Dato' Seri Dr. Zeti Akhtar Aziz yang bakal menamatkan perkhidmatannya pada penghujung April 2016 selepas 16 tahun berkhidmat ternyata mendapat reaksi positif dari pelbagai pihak.

Perdana Menteri , Datuk Seri Najib Razak sewaktu mengumumkan perlantikan tersebut berkata beliau yakin di bawah kepimpinan Datuk Muhammad, Bank Negara Malaysia akan meneruskan sumbangannya dalam membantu Kerajaan, memberi nasihat dan pandangan bagi memacu perkembangan ekonomi negara.

Serentak dengan pengumuman tersebut maka tamatlah spekulasi sebelum ini yang disebarkan oleh The Wall Street Journal kononnya Tan Sri Irwan Serigar Abdullah bakal menjadi pengganti Zeti.


Tindakan WSJ menyebarkan berita berbentuk spekulasi itu jelas merupakan sebahagian daripada usaha jahat pihak terbabit yang cuba mengapi-apikan suasana khususnya dalam memburukkan nama Malaysia dalam isu 1MDB.

Malahan tajuk berita dan gambar Tan Sri Irwan Serigar yang disiarkan oleh akhbar terbabit dilihat sebagai propaganda barat untuk terus menyerang Malaysia dalam konteks isu 1MDB sedang realitinya Tan Sri Irwan serigar sendiri tidak tahu menahu tentang menggantikan Zeti seperti mana yang dilaporkan.Baca SINI 

Sementara itu terdapat unsur-unsur fitnah selain daripada serangan persepsi berniat jahat untuk memburuk Malaysia apabila dalam laporan yang disiarkan oleh WSJ itu mereka dengan jelas berusaha untuk meyakinkan pihak-pihak lain kononnya tindakan melantik Tan Sri Irwan Serigar sebagai salah satu usaha kerajaan Malaysia untuk menutup isu yang melanda 1MDB.

Akhbar harian kewangan Amerika Syarikat (AS) yang memetik sumber itu dilihat menyiarkan laporan kononnya Putrajaya akan menamakan Irwan , ketua setiausaha perbendaharaan sebagai gabenor Bank Negara yang baharu.

WSJ melaporkan , Pejabat Perdana Menteri, Bank Negara dan Irwan tidak mengulas mengenai kemungkinan pelantikan itu seolah-olah ianya dirahsiakan.Kemudian menulis lagi untuk mewujudkan sentimen kebencian terhadap kerajaan apabila menyiarkan profil Irwan yang menyertai Kementerian Kewangan pada 2003 dan merupakan ahli lembaga Bank Negara.

Tidak cukup dengan itu WSJ berkata , jika Irwan dilantik, ia "mungkin satu tamparan kepada usaha (melobi) Zeti" untuk mengisi jawatan itu dengan calon dalaman.

Selain daripada memuji Zeti kerana "pengurusan ekonomi beliau yang stabil", menarik pelabur kepada saham dan bon  , WSJ dilihat cuba mengaitkan sekali lagi isu 1MDB dan Perdana Menteri Malaysia apabila menyelitkan dalam laporan mereka suasana yang perlu ditempuhi oleh Zeti sepanjang beliau melaksanakan tanggungjawabnya.

"Pada tahun akhir tempoh perkhidmatannya, beliau terpaksa bergelut dengan penyusutan ringgit dan kesan daripada skandal berkaitan 1Malaysia Development Bhd (1MDB).Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Razak adalah pengerusi lembaga penasihat 1MDB dan Irwan turut menganggotai lembaga itu".

Bukankah semua laporan tersebut merupakan cubaan untuk menghasut khususnya kepada rakyat Malaysia kononnya kepimpinan negara sedang melakukan usaha-usaha bagi menutup apa yang disebut sebagai skandal 1MDB sedang hakikatnya kerajaan sejak dari mula lagi sudah pun mengarahkan agar isu berkaitan 1MDB ini disiasat termasuklah oleh Jawatankuasa PAC yang turut dianggotai oleh Ahli Parlimen daripada pembangkang ?

Paling memalukan apabila sebuah akhbar yang kononnya paling gah di sebuah negara paling maju didunia boleh bertindak menyiarkan laporan yang faktanya bukan sahaja diragui tetapi berunsur fitnah !

Di mana integriti The Wall Street Journal sebagai sebuah akhbar dalam membuat dan menyiarkan laporan mereka ?

WSJ sepatutnya mendedahkan siapa sebenarnya sumber mereka yang dikatakan daripada Putrajaya bukan sekadar menyebutnya.

Atau ianya adalah satu FITNAH terancang dari The Wall Street Journal ?

sumber

Psssttt kalau setakat blog jalanan macam MMI yang letak fakta merapu ni kira boleh terimalah , ini Wall Street Journal kot ! Gahnya seantario dunia .. Tapi sayang agenda sumbang jadikan badan penyiaran itu hilang INTEGRITInya , hmm mungkin ada cerita lain nanti kita ulas !

MMI

Wednesday, 27 April 2016

DAP Nak Bangunkan Hospital ! #PRNSarawak


Punya hebat DAP kali ni , kiranya seluruh rakyat Sarawak khususnya di Sri Aman bolehlah berasa senang hati sebab DAP bakal menjadi penyelamat kepada semua dengan usaha parti itu untuk membina sebuah hospital rakyat.

Bukan main-main punya cerita ini janji daripada calon DAP ,  N.32 Simanggang, Leon Jimat Donald sekiranya beliau dipilih sebagai ADUN.

Semestinya janji itu akan memberikan tamparan yang hebat buat pesaingnya daripada Barisan Nasional maklumlah ini hal melibatkan keperluan rakyat.GAGAL untuk membawa kepentingan rakyat maka GAGALlah seseorang pemimpin itu untuk dipilih oleh pengundi-pengundi pada 7 Mei 2016 nanti.

Apa pun sebelum MMI menulis lebih panjang , MMI nak ingatkan kepada pengundi-pengundi di Sarawak tentang janji puak-puak DAP ni ! Dalam banyak-banyak janji DAP selama ini , MMI nak kongsikan dengan semua tentang satu JANJI daripada LIM GUAN ENG sewaktu beliau begitu galak berkempen di Pulau Pinang.Kiranya sebelum dia mampu menjadikan Pulau Pinang sebagai MAHLIGAI untuk dinasti LIM.

Suka untuk MMI ingatkan JANJI LIM GUAN ENG kepada rakyat Pulau Pinang untuk memansuhkan tol Sungai Nyior sejak kempen Pilihan Raya Umum Ke-12 yang lalu masih lagi tinggal JANJI !

Malah apabila pembangkang menguasai kerajaan negeri , Guan Eng tampil tanpa sedikit pun rasa bersalah menyatakan bahawa untuk memansuhkan tol adalah tertakluk dibawah bidang kuasa kerajaan pusat.

Eh kenapa sebelum itu beliau tak sebut tentang bidang kuasa ? Kenapa membuat janji ?

Inilah sikap pembohongan licik yang sering dilakukan oleh puak-puak DAP.Dalam isu tol Sungai Nyior mereka tahu seawal janjinya bahawa mereka tak akan mampu untuk membuat pemansuhan tersebut melainkan janji ini di tabur semata-mata untuk mengkaburi pemikiran rakyat supaya memberikan kemenangan kepada mereka.

Terlupakah kita bahawa LGE dan konco-konconya juga merupakan sebahagian daripada kumpulan yang pernah mengadakan bantahan terhadap kerajaan Barisan Nasional satu ketika dulu berkenaan tol Sungai Nyior ini.Namun kini sepi seribu bahasa.Inilah contoh kepimpinan pembangkang yang hanya tahu membangkang tetapi gagal dalam melaksanakan amanah yang di berikan oleh rakyat Pulau Pinang.Baca selanjutnya di SINI 

So warga Sarawak , berhati-hatilah dengan permainan licik ini kerana bagi mereka bukan soal janji dan amanah tetapi lebih kepada mencari isu untuk diketengahkan maklumlah situasi di PRN Sarawak jelas sama sekali meletakkan pembangkang dalam keadaan yang begitu sukar.

Untuk rekod khususnya kepada calon N.32 Simanggang, Leon Jimat Donald , Projek Pembinaan Hospital Baru Sri Aman telah diumumkan oleh YAB Perdana Menteri pada tahun 2011 dalam satu siri walkabout beliau.  Hospital yang akan mempunyai 108 katil ini mempunyai 2 Fasa pembinaan.

Dalam Fasa 1, skop kerja melibatkan kerja tanah dan rawatan tanah. Fasa 1 sudahpun dimulakan sejak Julai 2012 dan telah siap pada Ogos 2013. Kerja-kerja itupun sudah menelan belanja RM10 juta.  Takkanlah Kerajaan nak bakar RM 10 juta semata-mata untuk mengaburi mata rakyat?  Sudah pasti mereka akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menyiapkan hospital tersebut sebelum 2018 sepertimana dijanjikan oleh YAB Perdana Menteri.

Untuk Fasa 2 pula, Pasukan Projek Khas Bangunan JKR, HQ (PPKB) telah diarahkan untuk memantau perlaksanaannya. Fasa 2 Projek pembinaan Hospital Baru Sri Aman ini telah bermula pada 26 Oktober 2015 dan dijangka siap pada 25 Oktober 2018. Kos bagi Fasa 2 ini pula menelan belanja sebanyak  RM176 juta. Ianya meliputi pembinaan bangunan utama hospital, kuarter pegawai, bangunan-bangunan kecil dan kerja-kerja lain.


Mungkin Leon wajar melawat tapak tersebut sekarang sebelum beliau memalukan dirinya sendiri. Beliau boleh melihat sendiri kerja-kerja menanam cerucuk bangunan sedang dijalankan dengan rancaknya.  

Setakat ini kemajuan kerja adalah 12% sebenar vs 14%  yang sepatutnya mengikut jadual. Kalaupun lewat 2% disebabkan kerja-kerja "preliminary", adalah tidak adil untuk mengatakan projek pembinaan hospital itu gagal sedangkan kontraktor bumiputra yang melaksanakan kerja-kerja pembinaan hospital tersebut iaitu Faltech Engineering Sdn Bhd dan JV Welfield Services Sdn Bhd, begitu optimis bahawa hospital tersebut boleh siap sebelum 25 Oktober, 2018 sepertimana dijadualkan.

So dalam isu ini rasanya DAP dah tersalah kot , adalah lebih baik kalau puak-puak DAP ni segera mencari jalan untuk menyelesaikan pertelingkahan sesama parti dalam Pakatan Harapan yang nampaknya semakin hilang harapan tu.

Janganlah sembrono menuding jari hanya semata-mata kerana nak mencari isu sedang hakikatnya ia memakan diri !

Kepada calon DAP Leon kena cerdik sikit bro , jangan main tangkap muat sebab orang Sarawak tak bodoh macam kamu !!!!


MMI

Eh Kenapa Aku Pulak ? #SemuaSalahAzmin #PRNSarawak


Nampaknya kempen pembangkang di PRN Sarawak mula agresif ! Gerakan demi gerakan kini mula menguasai segenap medium CUMANYA gerakan agresif itu bukannya terhadap Barisan Nasional tetapi sekali lagi SESAMA SENDIRI !!!!!

Pergeseran dan perebutan yang telah mengundang perbalahan sesama parti dalam Pakatan Harapan kini mula dihalakan kepada individu tertentu yang mereka percaya menjadi punca kepada pertembungan sesama sendiri di kerusi yang dipertandingkan.

Dan semacam trademark pembangkang apabila berlaku sesuatu maka mereka perlu segera mencari SI KITOL untuk dipersalahkan.

Kali ini SI KITOL itu bukan calang-calang orang beliau adalah Azmin Ali , orang kuat Anwar Ibrahim yang kini dilihat sedang menyusun atur gerakan untuk mengukuhkan lagi kedudukannya dalam PKR dan mungkin sampai ke tahap menyaingi Wan Azizah selaku Presiden parti.

Jika dilihat daripada apa yang berlaku di PRN Sarawak , tidak mustahil semua itu adalah benar dan Azmin sememangnya dilihat sedang berusaha ke arah itu.

Isu pertembungan 6 kerusi antara DAP dan PKR pun sebenarnya bermula daripada tindak tanduk Azmin sendiri yang merestui calon-calon dari PKR untuk bertanding di kawasan yang sebelum itu dipersetujui milik DAP.

Baca artikel berkaitan di SINI

Persoalannya kenapa Azmin boleh bertindak sebegitu ? Apakah beliau hilang rasa hormat sesama parti yang diakuinya sebagai sahabat karib ?

Well ada yang berkata semua itu adalah strategi Azmin untuk menempatkan konco-konconya dari PKR agar perancangan selepas ini untuk menguasai tampuk tertinggi parti PKR lebih mudah.

Kalau benar apa yang diperkatakan itu , maka jelaslah Azmin bukannya melihat dari sudut kerjasama dalam Pakatan Harapan tetapi lebih kepada agenda peribadi.Dan dari pengamatan MMI pun , selama ini semua parti-parti yang berada dalam Pakatan Harapan memang dah lama bergerak dengan agenda masing-masing cuma menjadikan Pakatan Harapan sebagai platfrom dalam isu-isu tertentu.

Hakikatnya mereka tidak pernah bersetuju sesama sendiri !!!!

Secara tidak langsung tindakan Azmin itu bolehlah dilihat sebagai membelakangi Presiden PKR , Wan Azizah sehingga kehadirannya langsung tidak memberikan sebarang impak sama ada kepada parti PKR , Pakatan Harapan mahupun dalam konteks politik negara.

Lihat sahaja PRN Sarawak , Apakah kehadiran Wan Azizah mampu menjernihkan persengketaan yang sudah makin membusuk itu ? 

Rasanya tidak !

Di sebabkan itulah maka wujud gerakan dari dalam PKR sendiri yang kini menyerang Azmin Ali dan meletakkan kesalahan 100% kepada beliau kerana berlakunya pertembungan calon di 6 kerusi DUN.

Pada pandangan MMI rasanya dari kem Wan Azizah malah mereka-mereka ini mungkin terlalu kecewa apabila DAP sudah pun memberi kata dua "GO TO HELL"


Tidak cukup dengan itu , diberitakan pula berlaku serang balas dari kem Azmin terhadap pihak-pihak yang menyerang pemimpin tersebut melalui penyebaran mesej whatsapp seperti mana yang dilaporkan oleh sahabat blogger GPB KLIK SINI 

Hebat bukan ? Mereka menyerang sesama sendiri dan mengulangi sekali lagi apa yang mereka lakukan dalam PRN Sarawak bertanding di kerusi yang sama !

Soalnya apakah motif sehingga berlakunya semua insiden yang amat memalukan Pakatan Harapan kali ini ?

Bagi MMI mudah , masing-masing nak tunjuk kuasa dan sikap keras kepala itu telah mencemarkan imej dan maruah tiap seorang daripada mereka yang mengaku seangkatan dalam Pakatan Harapan ops mungkin lebih baik di sebut Pakatan Haprak !

MMI

Tuesday, 26 April 2016

Kekecewaan Kit Siang Petanda PH Bakal REBAH #PRNSarawak


Apa sudah jadi dengan Pakatan Harapan ? Isu perebutan kerusi sehingga berlakunya ugut-mengugut bukan sahaja menyebabkan pemimpin parti-parti terlibat pening kepala tetapi telah menyebabkan kempen calon-calon Pakatan Harapan yang bertanding turut sama terjejas.

Apa lagi yang mampu calon-calon ini kemukakan kepada rakyat Sarawak ? Janji apa yang boleh mereka canangkan kepada pengundi-pengundi ?  Untuk memakmurkan Sarawak dan rakyatnya ?

Agak-agaklah kerana disebalik apa yang mereka ungkapkan itu terselit keluh resah apabila imej dan prestasi parti sendiri yang tidak konsisten menjadi onar yang amat menyiksakan.

Pertembungan sesama calon parti di 6 kerusi sudah cukup untuk mengaibkan siapa jua yang tampil kerana pengundi kini sudah dapat melihat dengan sejelas-jelasnya wajah sebenar Pakatan Harapan.

6 kerusi yang menjadi rebutan sesama sendiri Pakatan Harapan ,

Batu Kitang:

Lo Khere Chiang (BN)
Abdul Aziz Isa (DAP)
Voon Shiak Ni (PKR)
Othman Bojeng (Bebas)
Sulaiman Kadir (Bebas)

Mulu:

Gerawat Gala (BN)
Paul Baya (PKR)
Paul Raja (DAP)
Roland Dom (Bebas)

Murum:

Chuk Tai Ugun (BN)
Mathew Silek (DAP)
Abun Sui (PKR)
Stanley Ajang Bato (Bebas)

Simanggang:

Francis Harden Holis (BN)
Norina Umoi anak Utot (PKR)
Leon Jimat Donald (DAP)
Ngu Piew Seng (Bebas)

Mambong:

Jerip Susil (BN)
Sanjan Daik (DAP)
Willie Mongin (PKR)

Ngemah:

Alexander Anak Vincent (BN)
Richard Anak Lias (DAP)
Thomas Laja Anak Besi (PKR)
Joseph Jawa Anak Kendawang (Bebas)

Malah nada pemimpin mereka juga kini sudah semakin lemah serta memperlihatkan betapa kecewanya mereka dengan apa yang berlaku.Pergelutan yang telah merencatkan segala perancangan untuk menawan Sarawak.

“Saya tersangat sedih dengan apa yang berlaku ketika penamaan hari ini. Kita berhempas-pulas sejak lapan tahun lalu, untuk membina gerakan yang kuat yang boleh menggantikan BN di Sarawak dan Malaysia, telah mengalami halangan yang besar.

“Malang sekali pimpinan PKR tidak boleh berpegang kepada persetujuan yang telah diikrarkan oleh kedua belah pihak,”kata Lim Kit Siang pada sidang media di ibu pejabat DAP semalam.

Sementara itu, Kit Siang semasa berceramah di Kuching semalam turut mengulangi kekesalan beliau terhadap pertembungan antara DAP dan PKR.

“Saya memohon maaf kerana gagal memastikan pertandingan satu lawan satu dengan BN.

“Sekarang kami menghadapi konflik di enam kerusi.

“Tetapi saya tidak mahu bercakap mengenainya. Kita tunggu pilihan raya selesai,” katanya.

Sesuatu yang pasti PRN Sarawak telah menjadi pentas terbaik kepada seluruh rakyat Malaysia khususnya untuk melihat apa yang sebenarnya menjadi perjuangan Pakatan Haprak !

Di saat reputasi Lim Guan Eng berada dalam keadaan yang amat teruk sekali akibat daripada skandal pembelian Banglo dan isu tanah Taman Manggis , Wan Azizah pula dilihat umpama batang kayu yang tidak punya keupayaan untuk memimpin apatah lagi dalam kemelut perebutan kerusi ini Azmin Ali jauh mengatasi aura Wan Azizah selaku Presiden parti PKR.

PAN pula hadir dengan impian dan mengharapkan sesuatu yang nampaknya semakin kelam !

Dalam pada itu cubaan Pengerusi DAP Sarawak , Chong Chieng Jen yang mahukan supaya penyokong DAP supaya menyokong calon PKR dikawasan yang DAP tidak meletakkan calonnya menimbulkan tanda tanya.


Hakikatnya kenyataan yang disiarkan oleh KeadilanDaily itu pastinya mengundang persepsi yang pelbagai dan sebagai Pengerusi DAP Sarawak , apakah beliau perlu mengeluarkan kenyataan sedemikian sedangkan beliau jugalah yang mendedahkan kepada media bagaimana PKR telah memungkiri janji dalam hal pembahagian kerusi melibatkan DAP dan PKR ?


Pengerusi DAP Sarawak ,Chong Chieng Jen memunjukkan bukti melalu rakaman di telefon bimbitnya.Dakwa Chong,bukti tulisan tangan Azmin memperuntukkan Batu Kitang,Marudi,Machan,Layar dan Belaga adalah milik PKR,manakala Senadin,Mulu,Tasik Biru,Simanggang,Mambong,Bukit Semuja,Ngemah dan Murum akan ditandingi oleh DAP.Baca Seterusnya 

Lawak bukan ? Apa pun MMI nak ingatkan sekali lagi , pembangkang sudah pun menunjukkan wajah sebenar mereka di bumi Sarawak ! Maka jangan silap percaturan nilailah dengan hati bukan dengan emosi.

Sementara itu Barisan Nasional Sarawak terus mempamerkan rentak yang cukup meyakinkan dalam PRN kali ini.Kesiapsiagaan yang cukup tersusun di olah dengan begitu baik oleh pimpinan Tan Sri Adenan Satem kini sedang bergerak ke hadapan dalam misi mereka untuk terus memberikan khidmat kepada warga Sarawak seterusnya memajukan negeri tersebut.



MMI

Guan Eng Kini Liabiliti Pembangkang #PRNSarawak


Sejak dari mula lagi kehadiran Lim Guan Eng di bumi Sarawak telah menyebabkan kem pembangkang yang caca marba itu terus-terusan ditimpa malapetaka.Jika sebelum ini siri ceramahnya yang tak sampai berapa kerat itu telah memberikan impak negatif kepada kempen awal di Sarawak , kini tindakan parti DAP yang sedang bergelut dan berperang dengan PKR telah menyebabkan rentak jentera mereka sumbang.

Perebutan yang menonjolkan sikap tamak dan bernafsu besar parti PKR dan DAP itu bukan sahaja mengundang perbalahan sesama sendiri tetapi sudah sampai ke tahap bertanding sesama sendiri.Dan dalam konteks ini kalau kita amati apabila satu-satu kumpulan itu boleh bertanding sesama sendiri maka rumusannya sudah pastilah bukan AGENDA RAKYAT yang menjadi keutamaan tetapi lebih kepada kepentingan peribadi.

Hakikat yang harus diterima oleh seluruh jentera pembangkang di bumi Sarawak adalah Lim Guan Eng bukan sahaja menjadi antara penyebab kepada kekusutan yang berlaku tetapi turut GAGAL untuk memastikan wujudnya kesepakatan dalam pasukan mereka sendiri.

Bahkan kehadirannya di MIRI dalam siri ceramah DAP juga GAGAL untuk menarik sokongan pengundi-pengundi disitu.



Guan Eng kekal dengan egonya dan mengaku kononnya beliau telah memajukan Pulau Pinang dan berjanji pula akan turut sama memajukan Miri seperti mana yang telah beliau lakukan di Pulau Pinang.Baca Selanjutnya 

Soalnya benarkah apa yang Guan Eng ungkapkan tu ? MMI akan jelaskan di perenggan berikutnya.

Dalam pada itu tindakan salah seorang pemimpin DAP yang gagal mengawal emosi akibat daripada perebutan kerusi sehingga mengutuk parti yang kononnya seangkatan dengan mereka amat memalukan sekali.


Perkataan yang dilontarkan di media sosial itu sudah cukup untuk mencerminkan betapa mereka sememangnya tidak sealiran.

Sebagai seorang pemimpin taikun ala-ala ketua mafia dalam DAP , Guan Eng seharusnya segera mengambil tindakan dengan menjadi orang tengah bukan dengan berdiam diri atau membiarkan perkara sebegini daripada berlaku.

Tetapi biasalah , rasanya Guan Eng juga turut sama bersetuju dengan rakan-rakan karibnya itu maklumlah yang penting bukan SOAL RAKYAT tetapi KUASA dan KEDUDUKAN seperti mana yang telah beliau miliki di bumi Pulau Pinang.

Berbicara tentang Pulau Pinang pula , MMI suka untuk kongsikan betapa Guan Eng sendiri pun sebenarnya tidak mendapat tempat dalam sebahagian daripada pimpinan pembangkang di Pulau Pinang !

Tindakan dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pakatan Harapan di Pulau Pinang mengkritik pentadbiran Guan Eng seharusnya diberikan perhatian.


ADUN Penanti dari PKR, Dr Norela Ariffin mendedahkan usulnya di DUN telah ditolak secara mengejut sebanyak 13 kali sejak tahun 2013.
“Saya tidak tahu kenapa usul saya ditolak tetapi ia tidak akan membuatkan saya berhenti untuk bersuara demi orang ramai yang menghadapi banjir kilat dan masalah gangguan elektrik di kawasan luar bandar.
“Peruntukkan yang diberikan bagi kawasan saya terlalu kecil untuk saya suarakan masalah ini. Saya perlu memperbetulkan masalah ini dengan membawa usul berkaitan namun ia ditolak,” katanya seperti yang dilaporkan oleh New Straits Times.
Sementara itu, ADUN Berapit dar DAP, Lydia Ong Kok Fooi juga kesal apabila tidak diberikan penglibatan penuh sebagai salah seorang penggubal undang-undang di Pulau Pinang.
Menurutnya, beliau telah bekerja siang dan malam selama lapan tahun dan isu-isu yang diketengah seperti kesesakan lalu lintas dan perancangan yang kurang baik kerajaan tempatan tidak pernah diberi perhatian.
“Saya telah menyuarakan rungutan orang ramai di kawasan DUN saya tetapi amat menyedihkan apabila tiada apa yang telah dilakukan,” ujarnya.sumber 
Well walaupun isu tersebut berlaku di Pulau Pinang , ianya ada kena mengena dengan Sarawak khususnya dengan tempoh masa berbaki lebih kurang 10 hari sebelum proses pembuangan undi dilakukan pada 7 Mei 2016 nanti.

Sebagai warga Sarawak , apakah anda rela untuk membiarkan pendusta-pendusta ini mengaburi minda anda dengan janji-janji manis mereka ? Lihatlah dengan hati dan soal diri sendiri , apakah yang bakal berlaku di Sarawak sekiranya kumpulan-kumpulan ini mendapat kuasa ?

BUKTInya didepan mata , jika ADUN dari kalangan DAP dan pembangkang sendiri pun tidak mendapat perhatian daripada Lim Guan Eng selaku peneraju kerajaan DAP di Pulau Pinang , apakah di bumi Sarawak DAP akan berubah wajah dan sikap kendiri mereka dengan mengutamakan soal rakyat ?

It just a dream guys !!!

MMI

Monday, 25 April 2016

Keterujaan Pembangkang Membawa MUSIBAH #PRNSarawak


Dengan izin hahahahahahahaha ramainya manusia berwajah Mat Sabu !! Gambar ini adalah sebahagian daripada aksi-aksi di hari pertama Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak siang tadi.Seperti kebiasaan hari penamaan calon merupakan hari yang dinanti-nantikan oleh sebahagian besar penyokong dan pemimpin parti-parti politik yang bertanding , disinilah sorak gegak gempita bergema memenuhi tiap ruang manakala diri terasa berkobar-kobar dengan satu perasaan bersemangat tatkala bendera dikibarkan diiringi dengan nyanyian lagu-lagu patriotik mahupun berselawat bagi mereka yang beragama Islam.

Memang menarik semacam satu pesta yang sukar dilepaskan , mungkin begitulah juga rasa dan perasaan mereka-mereka dalam gambar diatas penyokong-penyokong parti PAN sehingga menjadi klon Mat Sabu.

Hahaha mungkin mereka-mereka itu tak kenal Mat Sabu agaknya kalau kenal rasanya bukankan topeng , warna oren pun tak mau sentuh ! Halo brader, Mat Sabu yang kamu agung-agungkan sangat tu tidak sekali pun selama terlibat dalam politik BERANI tampil untuk bertanding di tempat sendiri.

Kalau ada dikalangan brader-brader kat atas tu yang baca artikel ni , MMI minta bertanyalah kepada Mat Sabu kenapa mengelak dari bertanding dikawasan sendiri kemudian tafsirkan dengan otak anugerah tuhan bukan dengan kepala lutut.

Mat Sabu dah tak relevan brader !!!!

Baiklah MMI bukan nak bercerita tentang si Mat Sabu ni sangat , sebaliknya lebih terarah kepada apa yang berlaku pada siang tadi.

Proses penamaan calon sudahpun selesai maka MMI yakin gerak kerja jentera dan calon-calon yang bertanding pastinya sudah dilipat gandakan malahan malam ini pastinya lebih meriah dengan siri ceramah melibatkan parti-parti yang bertanding.

Apa pun yang sedang berlaku dan telah berlaku , kita sebenarnya sudah pun dipertontonkan dengan satu lakonan dari barisan pimpinan pembangkang yang amat mengujakan sekali.Keterujaan untuk bertanding di PRN Sarawak telah menyebabkan mereka hilang fokus dan tidak keterlaluan kalau MMI kata mereka sudah tidak lagi memahami maksud PAKATAN !

Jika sebelum ini mereka bergelut dengan pembahagian kerusi sehingga berlakunya aksi ugut-mengugut , hari ini mereka hadir dalam PRN Sarawak dalam keadaan TEMPANG.

Mana mungkin kumpulan yang mengaku bersama dan berdiri atas nama PAKATAN boleh pula bertanding sesama sendiri di kerusi yang sama ! Apakah pembangkang ingat rakyat Sarawak bodoh-bodoh belaka ? Adakah rakyat Sarawak terlalu hina sekali untuk menerima bulat-bulat omongan dusta bahawa PAKATAN mampu membawa perubahan di negeri tersebut ?

Lihat BUKTI di bawah ,

Senarai DUN di mana calon BN di tentang oleh lebih dari satu calon pembangkang ,

1. Mulu N.78 - PKR vs DAP
2. Senadin N.75 - DAP vs PKR vs DNP
3. Samalaju N.70 - PAS vs DAP vs BEBAS
4. Jepal N.67 - PAS vs PKR vs DNP
5. Murum N.66 - PKR vs DAP
6. Kakus N.60 - PAS vs PKR vs DNP
7. Ngemah N. 49 - PKR vs DAP vs DNP
8. Simanggang N.32 - PKR vs BEBAS vs DAP vs DNP
9. Beting Maro N.29 - PAS vs AMANAH
10. Sibuyau N. 27 - PAS vs AMANAH
11. Sadung Jaya N.24 - PAS vs AMANAH
12. Bukit Simunja N.23 - DAP vs PKR vs BEBAS
13. Tebedu N.21. - DAP vs PKR
14. Mambong N.19 - DAP vs PKR vs DNP
15. Muara Tuang N.16 - PAS vs AMANAH
16. Samariang N.7 - PAS vs AMANAH

Lihat apa yang diperkatakan oleh Pengerusi PKR Sarawak , Baru Bian ,
“Ruang untuk berbincang dengan DAP tetap terbuka hingga hari terakhir sebelum penamaan calon, dan kami juga telah menyampaikan cadangan untuk menyelesaikan isu ini, malangnya tidak mendapat maklum balas DAP sehingga tengah malam tadi,”.
Katanya, perbincangan untuk memutuskan jumlah kerusi yang akan ditandingi calon PH dalam pilihan raya berkenaan bukanlah mudah.
“PKR hanya menyerahkan watikah kepada 35 orang calon tidak termasuk kerusi bertindih kerana proses perbincangan masih berjalan,” katanya.
Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menandatangani watikah kepada 35 calon PKR manakala selebihnya diberi restu oleh Presiden kepada Baru untuk menyelesaikan kerusi yang bertindih.
DAP menganggap tindakan PKR itu yang tetap calon di kawasan yang telah diersetujui diberikan kepada DAP sebagai mungkir janji pertembungan antara DAP dan PKR melibatkan lima kerusi iaitu Batu Kitang, Mambong, Ngemah, Simanggang and Murum.
“Musuh utama kita ialah Barisan Nasional dan beberapa kerusi yang ada pertindihan, kita berharap dapat bersatu untuk menumbangkan BN,” katanya lagi.Seterusnya 
Jangan keliru wahai warga Sarawak ! Lihat dan nilailah , mereka mengaku mahu berkhidmat kepada kamu tetapi dalam masa yang sama mereka bertembung malahan sudah sampai ke tahap menuding jari sesama sendiri.

What a shame !!!!

Sementara itu setelah selesai proses penamaan calon padi tadi , Barisan Nasional telah mengesahkan bertanding di semua 82 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).PBB bertanding di 40 kerusi, PRS di 11 kerusi, SPDP di 5 kerusi, SUPP di 13 kerusi dan calon Langsung di 13 kerusi DUN.Senarai penuh calon bertanding di PRN Sarawak Klik Sini 

MMI

Bukan Setakat Cabut Lari Tapi Pernah Kena Halau !!! #PRNSarawak


PRN Sarawak bakal membuka tirai awal pagi nanti 25 April 2016 dan seperti semua sedia maklum belum pun calon-calon dari parti masing-masing di sahkan oleh SPR sebagai layak untuk bertanding , bermacam-macam isu kini menghantui kem pembangkang.

Selain daripada sikap para pemimpin parti pembangkang yang bertelagah sesama sendiri kerana berebutkan kerusi rupa-rupanya puak wartawan pro pembangkang pun sama naik galaknya.Bukan tentang kerusi tetapi sama galaknya dalam kerja buat hasut-menghasut ni.

Wartawan portal pro pembangkang ini dikatakan bukan sahaja telah mengelirukan banyak pihak melalui laporannya tetapi turut mencetuskan rasa marah rakyat Sarawak.Malahan si wartawan tersebut dilihat punya niat jahat apabila memutar belit kenyataan daripada ADUN Nangka, Dr Annuar Rapa’ee , kenyataan yang pada asalnya adalah "Undi BN untuk kekalkan Adenan Satem" di manipulasi untuk kepentingan politik berbau rasis dengan satu laporan bertajuk "Undi BN untuk pastikan umat Islam jadi KM Sarawak".

Sesuatu yang jelas adalah dalam suasana PRN Sarawak kali ini , tindakan wartawan terbabit dilihat sebagai percubaan untuk melaga-lagakan warga Sarawak melalui sentimen keagamaan !

Satu tindakan yang tidak bijak sebenarnya ...

Dalam masa yang sama wartawan terbabit diberitakan telah diarahkan oleh majikannya agar segera meninggalkan Sarawak siang tadi manakala pihak MalaysiaKini menukar tajuk berita yang telah mencetuskan kontroversi itu.Baca seterusnya 

Manakala Polis Sarawak turut mengesahkan telah membuka kertas siasatan terhadap wartawan terbabit setelah menerima enam laporan Polis yang diterima di Sibu.Baca SINI 

Apa pun MMI nak ucapkan tahniah kepada kedua-dua pihak wartawan dan portal terbabit kerana menyiarkan laporan tersebut , secara tidak langsung mereka sudah pun memperlihatkan kepada kita bahawa inilah wajah sebenar MalaysiaKini , Amat menjijikkan !

Bila berbicara tentang wajah sebenar ni , MMI terpanggil untuk berkongsi dengan semua RUPA-RUPANYA si wartawan terbabit sebelum ini pernah di halau sewaktu berada dalam satu perhimpunan yang diadakan di Kuala Lumpur.


Kuala Lumpur -Seorang wartawan portal pro-pembangkang, Malaysiakini dihalau peserta himpunan Baju Merah ketika cuba bertanyakan beberapa soalan dalam satu kejadian di jalan Petaling petang tadi.

Menurut Kow Gah Chie, ketika cuba menemuramah para peserta himpunan tersebut dia telah dihalau dengan panggilan ‘Cina Gila Babi’ sehingga memaksanya berundur bagi mengelakkan kejadian tidak diinggini berlaku.

“Saya hanya bertanyakan soalan namun mereka tiba-tiba marah” katanya memetik laporan portal Malaymail sejurus selepas dihalau.Seterusnya 
Takkanlah secara tiba-tiba puak baju merah tu nak maki si wartawan terbabit kalau dia sendiri tidak memulakannya ?

Dan kalau diamati dari insiden sebelum ini dengan kejadian di Sarawak jelaslah memang puak-puak ni sebenarnya yang suka mencetuskan kontroversi.

MMI

Sunday, 24 April 2016

Pembangkang TEWAS Fasa Pertama #PRNSarawak


Kalau kita amati fasa pertama Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak 2016 , jelas kelihatan bagaimana kekalutan yang kini sedang berlaku dalam pembangkang telah menyebabkan mereka kucar kacir.Kekalutan yang dilihat berpunca daripada sikap ego pimpinan parti yang bersama cukup memualkan apatah lagi kali ini kelibat Mat Sabu bersama PAN atau lebih mudah diertikan sebagai parti yang punya bau-bau macang dengan DAP itu membuat kemunculan pertama dalam edisi pilihan raya negara.

Malah kalau melihat daripada gambar diatas 3 pemimpin parti utama yang bersama pembangkang  itu bolehlah kita simpulkan sebagai gimik semata-mata.Yang lebih jelas dan mahu dipertontonkan kepada umum adalah betapa tingginya kedudukan Lim Guan Eng dibandingkan dengan pemimpin yang mengaku Melayu.

Wan Azizah dan Mat Sabu langsung tak ubah semacam gurkha kepada anak kesayangan Lim Kit Siang dan apa yang dipertontonkan itu membuktikan bahawa PKR dan PAN sebenarnya sudah tidak punya apa-apa melainkan menjadi parasit menyerang minda warga Malaysia supaya doktrin untuk menjejaskan kredibiliti serta integriti kerajaan Barisan Nasional khususnya UMNO berjaya.

Malahan jika mereka diberikan kelebihan seumpama watak hero khayalan yang punya kuasa sudah pasti apa jua kebaikan untuk rakyat , kemajuan negara yang selama ini di pacu oleh kerajaan Barisan Nasional akan di buang dari kotak pemikiran seluruh rakyat Malaysia kerana bagi mereka yang lebih penting adalah KUASA.

Inilah yang harus diberikan perhatian oleh seluruh rakyat Malaysia khususnya warga Sarawak yang bakal membuat keputusan pada 7 Mei 2016 nanti.Keputusan untuk memberikan mandat pentadbir itu bukanlah sesuatu yang boleh dibuat secara sambil lewa kerana ia bakal menjadi penanda aras kepada perkembangan Sarawak dalam konteks politik , ekonomi , sosial selepas ini.

Silap percaturan maka warga Sarawaklah yang bakal menerima kesannya dan pada pandangan MMI , belajarlah dari kesilapan yang telah dilakukan oleh sebahagian besar warga Pulau Pinang apabila membuat keputusan untuk menyerahkan kuasa pentadbir kepada pembangkang walaupun hakikatnya pentadbir itu bukan pembangkang hanya parti DAP yang dimonopoli oleh dinasti LIM !

Beringatlah wahai warga Sarawak , jangan sesekali lupa bagaimana sikap suka berselindung pemimpin DAP di Pulau Pinang disebalik slogan-slogan mesra rakyat mereka itu sebenarnya hanyalah satu lakonan sedang hakikatnya mereka begitu bernafsu untuk mengaut keuntungan peribadi.

Lihat sahaja pendedahan yang kini menjadi mimpi ngeri buat Lim Guan Eng dalam skandal pembelian banglo tanpa swimming pool dan campur tangan jelas kerajaan DAP Pulau Pinang ke atas penjualan tanah Taman Manggis. Baca seterusnya Guan Eng Perlu Selesaikan P.Pinang Sebelum Bicara Tentang #PRNSarawak

PKR dan PAN rasanya tak perlulah MMI hurai panjang lebar , kedua-duanya sudah tidak lagi punya fokus dan kehadiran mereka dalam dunia politik Malaysia hari ini sekadar memenuhi kehendak politik.Tidak ada apa yang istimewanya tentang kedua-dua parti ini malah kewujudan mereka semata-mata kerana faktor skandal dan perpecahan yang dilihat lebih terarah kepada perjuangan kendiri dan keinginan untuk berjawatan dan kuasa.

Sesuatu yang pasti perebutan kerusi antara PKR dan DAP masih lagi menyesakkan kem pembangkang.Bagaimana kumpulan politik yang mengaku bersama dalam satu PAKATAN boleh berdepan dengan situasi sebegini ? Apakah tidak ada langsung mesyuarat penyelarasan sebelum ini dalam menghadapi PRN Sarawak ? Siapakah yang mengetuai PAKATAN dan kenapa si polan terbabit tidak mampu untuk menjadi orang tengah atau kata pemutus yang dihormati oleh semua pihak dalam tiap keputusan penting ?

Tidak cukup dengan itu timbul pula rasa kecewa , tersisish dan hilang percaya daripada ahli DAP Sarawak sendiri terhadap partinya sehingga bertindak keluar parti dan terkini diberitakan sudah membuat keputusan untuk bertanding sebagai calon BEBAS.Baca SINI 

Sesuatu yang pasti Barisan Nasional Sarawak sudah bersedia dan 82 orang calon BN kini hanya menanti detik untuk memberikan khidmat dan meneruskan kesinambungan gerak kerja Kerajaan Barisan Nasional bagi kemakmuran seluruh warga Sarawak.












Well semua yang tercatat diatas sana adalah cermin yang wajar di lihat sepanjang tempoh masa berbaki ini sebelum seluruh warga Sarawak turun menunaikan kewajipan masing-masing.

MMI

Labels