Followers

Saturday 1 June 2013

Dong Zong Di Ingatkan Jangan Cabar Kesabaran Orang Melayu !!!


Beberapa NGO Melayu termasuk Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia (Gagasan) telah memberi amaran kepada Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) supaya tidak sekali-kali bermain api dengan mencabar kesabaran orang Melayu.

Dong Zong tidak sewajarnya mengagungkan elemen kecinaan seolah-olah mereka tidak berada di Malaysia langsung, sebaliknya berada di tanah besar China.

Gagasan menyeru Dong Zong menjunjung apa yang termaktub dalam perlembagaan negara seterusnya menghormati kaum lain terutama orang Melayu dalam sebarang kenyataan mereka. Mereka tidak perlu tamak untuk menyedut segala kebebasan yang diberikan oleh orang Melayu selama ini.

Pertubuhan itu juga diseru sentiasa menjunjung apa yang terkandung dalam perlembagaan dan hak kaum lain khususnya orang Melayu mesti dihormati.

Laporan akhbar Cina, Nanyang Siang Pau baru-baru ini berhubung kebimbangan Dong Zong terhadap pelantikan dua menteri berketurunan Cina dalam Kabinet, Senator Datuk Paul Low Seng Kwan dan Datuk Mary Yap Kain Ching yang tidak fasih berbahasa Mandarin.

Menurut Dong Zong, kedua-dua pemimpin yang hanya menamatkan sekolah Cina separuh jalan itu tidak mungkin dapat mewakili mereka secara efektif sekali gus tidak layak digelar wakil kaum.

Pelantikan dua menteri Kabinet itu tidak perlu dipolitikkan kerana merupakan isu terpencil.

Perkara itu memandangkan syarat seseorang dilantik dalam Kabinet adalah dalam kalangan ahli Dewan Rakyat atau Dewan Negara yang fasih bertutur bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara seperti termaktub dalam perlembagaan negara.

Dong Zong sepatutnya berterima kasih kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kerana masih melantik kaum Cina dalam Kabinet biarpun Pilihan Raya Umum Ke-13 menunjukkan penolakan sebahagian besar kaum Cina terhadap Barisan Nasional (BN) terutama MCA dan Gerakan.

Kerajaan tidak terus berkompromi dan tunduk kepada tuntutan Dong Zong yang jelas bercanggah dengan dasar kerajaan termasuk dalam isu mengiktiraf peperiksaan gabungan sekolah menengah Cina (UEC).

Lulusan UEC berada di luar sistem pendidikan negara dan jelas bertentangan dengan dasar Integrasi Nasional.

Jelas kaum cina semakin tamak, kebebasan yang diberikan oleh kerajaan semala ini dikhianati demi memenuhi tembolok kaum cina sahaja.

Sudah sampai masa kerajaan perlu bertindak tegas terhadap kaum cina yang kurang ajar.sumber 

MMI.

5 comments:

  1. Assalammualaikum wmt,
    Mereka takkan gentar dengan amaran orang Melayu. NGO kem Menteri ke mereka tak takut pun. Mereka tahu tak akan kemana segala amaran dan kata-kata yang diluahkan itu.

    Mereka tahu, orang Melayu hanya suka bercakap, bersorak dan nertempik tapi akhirnya layu dan sepi entah ke mana. Tunggu pulak isu baru untuk terus melalak dan beri amaran.

    Zaman ni bukan zaman amaran. Zaman ni adalah zaman bertindak.

    Inilah antara sebab kenapa masih ada kakitangan kerajaan yg tak menyokong BN.

    Entahlahhhhh.....

    ReplyDelete
  2. Betol kata anon 12:45 di atas tu. Sekarang bukan zaman amaran. Itu pasal la puak cibai ni naik kepala. Sekarang ISA harus di kembalikan.

    ReplyDelete
  3. suatu hari ah jib jumpa dong zhuang. maka berlakulah perbualan.
    dong zhuang : si u ah jib (dalam hati mampu u ah jib).
    ah jib : see you to. you are so marvelous … I like you. I love you. You are so kind.
    dan dengan penuh teruja dan kasih sayang yang amat dipeluknya dong zhuang. sambil berulang-ulang berkata : “I love you …”
    sambil tersenyum gembira ah jib memandang muka dong zhuang. dan dong zhuang memandang ah jib dan membalas dengan senyum sinis dan mencebik dengan sekilas.
    melihat senyuman dong zhuang itu ah jib merasa cukup gembira dan bangga. merasa seakan dunia dia yang punya. tidak ternampak pun cebikan dari dong zhuang. betapa gembiranya dia. dan dengan penuh ceria dia mengambil wang sejumlah RM 10,000.00 yang dibawanya dari rumah dan dengan penuh gembira diberinya ke pada dong zhuang. Duit itulah satu-satunya yang dia ada dan tiada berbaki lagi.
    Ah jib bertanyanya kepada dong zhuang, “cukup tak … er I yakin you tak cukup … tak apa …”
    Ah Jib memandang kepada mamat disebelahnya dan berkata, “Mat RM berapa you ada”.
    Sahut Mamat, “kejap saya cuba tengok dalam dompet saya”
    Mamat pun mengeluarkan dompet dari poket seluarnya. Setelah mengeluarkan semua wang dalam dompetnya termasuk duit syiling, duit lama zaman maharaja melaka … dan mengira-ngira maka dapatlah jumlah semuanya RM 1,000.00. Mamat pun memberitahu Ah Jib jumlah wang yang dia ada.
    Dengan pantas Ah Jib berkata, “Er … itu tak cukup Mat … apa lagi yang kita ada …”
    Ah Jib memandang keliling, dan dia ternampak sebuah kereta wak segan buruk yang dinaikinya tadi bersama Mamat.
    “Hah itu pun dia …”, kata Ah Jib.
    Dengan tersenyum gembira Ah Jib berkata kepada Dong Zuang, “Hem … nih saya tambah RM 1,000.00 dan kereta ini hadiah persahabatan saya kepada kamu Dong Zuang.
    Dong Zuang hanya tersenyum sinis memandang Ah Jib. Gembira tak terkata Ah Jib melihat senyuman Dong Zuang hatinya berdetuk-detap.
    Ah Jib kemudiannya berpaling kepada Mamat, dan berkata, “Mat perjalanan kita masih jauh … jom kita pergi … ”
    Kemudiannya Ah Jib memandang mesra kepada Dong Zuang dan berkata, “Terima kasih kerana sudi menerima pemberian saya”
    Ah Jib kemudiannya berkata kepada Mamat, “Hah Mat apa kita tunggu lagi jomlah”
    Mamat pun berkata, “Kita mahu meneruskan perjalanan ini dengan apa, semua wang kita dah beri kepada dong zuang, kereta kita pun dah kita beri kepada dong zuang, yang kita tinggal hanya kudrat empat kerat dan kaki yang dah tak larat dan kita perlu wang untuk isi minyak dan untuk isi perut.”
    Ah Jib pun berkata kepada Mamat, “Ah … itu small matter sahaja … dong zuang kang ada kita buleh minta tolong dia”
    Ah Jib pun memandang kepada dong zuang dan berkata, “tentu kamu buleh tolong saya … kerana kamu saya kenal sebagai orang yang amat baik.”
    Dong zuang pun berkata, “Saya buleh tolong kamu … tetapi jika wang yang kamu minta … kamu kenalah bayar balik dan bunga untuk pinjaman tu saya tetapkan sebanyak 10% … kereta yang saya ada tu saya buleh bagi sewa … murah sahaja … RM 100.00 sehari.”
    sambil menunjukkan kepada kereta Wak Segan yang baru diberi oleh Ah Jib tadi dan sambil mengambil wang yang baru dihulur oleh Ah Jib sebentar tadi.
    Mat terkesima memandang Dong Zuang ….
    Tetapi ah jib gor terus menerpa Dong Zuang dan memeluknya dengan penuh kasih-sayang dan berpaling kepada mat sambil berkata, “Mat inilah manusia yang bijaksana … dia telah menggunakan modal yang kita berikan dengan penuh berkesan … walaupun seinci kita tidak bergerak dari tempat perbincangan dan pertemuan ini dia telah membuat untung sebanyak 10% dan keuntungan harian ialah RM 100.00 terima kasih Dong Zuang … terima kasih … tuan telah memberi ilmu yang amat bernilai kepada hamba … sekiranya ada lagi harta benda milik hamba … akan hamba serahkan kepada tuan … kerana tuan amat bijaksana orangnya …”

    ReplyDelete
  4. Tak abis abis dgn amaran..pertubuhan silat dah jadi pertubuhan pondan..NGO Melayu yg garang garang dah jadi NGO pengecut..bg la amaran camaner pun kat bangsa cina komunis ni..diorg tutup sebelah mata jer selagi kita x bertindak..PEKIDA yg garang sgt tu mana? Menyorok kat ketiak bini kan kan kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melyu sekarang tak ada telur,
      Cakap saja besar, aboh pun tarak. Umno pun sudah takda lancau.boikot umno pru akan datang.

      Delete

Labels