Followers

Wednesday 19 June 2013

Mandi Minyak ???


Tu dia ini betul-betul mandi minyak ni... Di bandar Azerbaijan , 320 kilometer di utara-barat capital Baku, minyak mentah didapati dengan banyaknya . Semasa era Soviet, terkenal dengan mandi minyak mentah Naftalan yang digunakan untuk menarik pelancong dari seluruh Kesatuan Soviet.

Adalah dipercayai bahawa minyak mentah Naftalan mempunyai ciri-ciri perubatan dan baik untuk merawat keadaan kulit seperti ekzema dan psoriasis, mengurangkan sakit sendi dan biasanya menenangkan saraf.

Di puncak pada 1980-an, Naftalan spa mempunyai 75,000 pengunjung setahun. Ini dikurangkan apabila perang tercetus antara Azerbaijan dan etnik Armenia di berdekatan Nagorno-Karabakh pada tahun 1988, dan banyak resort telah ditukar kepada kem-kem pelarian untuk perumahan. Selepas kejatuhan Kesatuan Soviet, mandi petroleum ditutup sepenuhnya. Kini hampir dua dekad kemudian, spa minyak mentah telah mula dibuka kembali.



Sifat-sifat minyak Naftalan telah diketahui sejak zaman purba. Dalam centaury 13 AD, yang terkenal explorer Marko Polo yang melalui Azerbaijan dalam perjalanan dari Venice ke China beliau menyebut tentang minyak Naftalan yang dilihatnya sedang dimuatkan ke unta. Beliau berkata ciri-ciri terapeutik minyak dan bagaimana ia boleh merawat manusia dan haiwan yang mempunyai penyakit kulit. 

Penggunaan moden minyak bermula pada tahun 1870-an di bawah Czarist Rusia.Semenjak 1912, sebuah syarikat usaha sama Jerman telah ditubuhkan untuk eksport dan perdagangan minyak, yang telah digunakan sebagai rawatan dalam Perang Rusia-Jepun.

Macam-macam hal kan , yang pasti jangan ingat mandi minyak ni macam pesilat-pesilat negara dok buat tu hahaha jangan marah na.Kadang-kadang terfikir juga puak-puak belah Soviet ni buat mandi ja minyak tu kan ? kita kat sini mak aii ada yang bergaduh pasai minyak.

Apa yang pasti di Indonesia sekarang ni kacau bilau dengan demontrasi sebab harga minyak nak naik , di Malaysia pula kita masih beruntung kerana kerajaan memberikan subsidi kepada rakyat.Itu pun masih ada yang tak bersyukur ish ish ish...

MMI.

No comments:

Post a Comment

Labels