Followers

Monday 8 July 2013

Boleh Ke Berkawan Dengan Mereka ?!


Semua sedia maklum pilihan raya ke 13 baru saja lepas , banyak lah isu-isu panas semasa kempen pilihan raya untuk memenangkan parti-parti yang bertanding.Dalam banyak-banyak isu yang keluar ada yang panas, suam dan dingin ... di sini dengan sedikit pengetahuan yang tak seberapa ni MMI nak menyentuh bab golonggan-golonggan kafir.Bunyinya agak besar untuk di sentuh tetapi nak sentuh jugak lah ... MMI tahu banyak pihak dan saluran-saluran lain dah banyak berbicara tentang soal ini namun tak salah rasanya kalau kita sesama kita saling ingat-mengingatikan ?

KAFIR umumnya terbahagi kepada dua iaitu kafir Zimmi dan Kafir Harbi.... 

Kafir Harbi tak boleh kita tahalluf siasi, jadikan sebagai kawan atau bekerjasama, kafir zimmi boleh tolong.... simple jer kan nak faham.

Kafir Harbi adalah kafir yang menentang agama dan apabila mereka berkuasa mereka mengusir kamu dari tanah air... Yahudi adalah contoh kafir harbi yang terbaik utk kita lihat... Kafir Zimmi tidak sepegitu.... tetapi asal kafir Harbi adalah dari kafir zimmi. Kafir Zimmi boleh kita tolong kalau mereka minta tolong.

DAP, MIC, MCA, Gerakan, SUPP, PBS lihat pada ideologi perjuanggan mereka .... Adakah mereka perjuangkan hak sama rata agama termasuk agama Islam ? Adakah mereka perjuangkan untuk hapuskan Islam sebagai agama Rasmi ? Kalau ya , kita kena tolak dan tak boleh berkawan !! itu ciri2 kafir Harbi.

"Allah tidak melarang kamu berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama kamu dan mengeluarkan kamu dari negerimu , sesungguhnya Allah s. w. t. menyukai orang yang berlaku adil.Sesungguhnya Allah hanya melarang kamu daripada menjadikan sebagai kawanmu , orang-orang yang memerangi kamu kerana agama dan mengusir kamu dari negerimu dan membantu orang lain untuk mengusirmu.Dan sesiapa menjadikan mereka sebagai kawan maka mereka itulah orang yang zalim." (Surah al-Mumtahanah, ayat, 8 - 9).
Surah al-Mumtahanah, di atas menunjukan ayat 8 boleh berkawan mereka ini kafir Zimmi.... Pada ayat 9... Allah Larang berkawan.

Firman Allah yang bermaksud : "Kecuali mereka yang kamu mengikat dengan perjanjian setia (dengannya) daripada orang musyrik , kemudian mereka tidak mencabuli perjanjian kamu itu sedikitpun dan mereka tidak menolong seorang pun yang memusuhi kamu maka sempurnakan kepada mereka perjanjian mereka sehingga (habis) tempohnya. Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang bertakwa." (Surah at-Taubah, ayat 4).

Dalam kontek negara Malaysia sudah termatri dalam perjanjian agama Islam sebagai agama Rasmi dan hak keistimewaan org melayu .... Di Malaysia bila sebut MELAYU majoriti mereka adalah beragama Islam.... kita lihat kafir mana cuba-cuba mengusik perjanjian ini?

Sama-sama kita renung dan fikir perintah Allah Ini...Wallahu 'alam..sumber

MMI

2 comments:

  1. Islam dan Islam gaduh kerana nak ambil hati kafir DAP.

    ReplyDelete
  2. Bermuamalah, berinteraksi, berkenal kenalan tak de masaalah, berbuat baik kpd mrk yg tak memusuhi kita juga tak de masaalah. Tp nak mengaku kawan, rakan atau teman, tak berani, kerana :
    1. Seseorg itu dikenali dr kawan, rakan dan sahabatnya.
    2. Org yg zalim (melanggar perintah Allah swt) tak boleh kita cenderung atau dibuat rakan, apatah lagi yg kafir.
    3. Berkawan dgn tukang besi akan terasa asap, habuk dan kepanasannya. Begitu juga bila berkawan dgn ahli maksiat, apatah lagi yg kufur.
    4. Seseorg itu akan berhimpun dgn org yg dikasihinya.
    5. Tidak berlaku org beriman berteman baik dgn org kafir dgn meninggalkan org beriman lain, apatah memusuhi saudara seagama.
    6.Tidak berlaku juga org yg beriman dgn Allah swt dan Hari Akhirat, berteman baik dgn org yg memusuhi Allah swt dan RasulNya saw.

    ReplyDelete

Labels