Followers

Tuesday 24 September 2013

ANEH Kenapa Pulau Pinang SUNYI SEPI !!


Rasanya dah masuk tempoh seminggu dah sejak rejim DAP mula di londeh sedikit demi sedikit oleh orang sendiri dan sejak itu jugalah suasana dari kem DAP sunyi sepi.Langsung tidak kedengaran sebarang kenyataan daripada pemimpin mereka.

Yang MMI nampak adalah rombongan para pemimpin DAP ke Bangkok bagi menyembah mayat Chin Peng musibat yang dah banyak membunuh rakyat Malaysia khususnya orang-orang Melayu.

Apa pun dari cakap-cakap orang dalam , puak-puak musibat ni sekarang tengah kelam kelibut sebab dok cari jalan macam mana nak tangkis pendedahan demi pendedahan yang sebenarnya sudah pun menimbulkan rasa kurang senang dari kaum Cina di Pulau Pinang.

Kebanyakkannya kini sedar bahawa mereka selama ini telah di tipu hidup-hidup oleh pemimpin yang mereka agungkan sangat tu malah keagungan itu di angkat bukan saja dari kaum Cina tetapi juga kaum Melayu yang pernah menganggap Guan Eng sebagai TOKONG.

Hari ini apa berlaku ? 

Berdasarkan perlembagaan DAP Kongres Kebangsaan untuk memilih CEC diadakan setiap tiga tahun sekali. 

Pada tahun 2012 jumlah cawangan DAP seluruh Malaysia yang mempunyai Sijil A sebanyak 865 cawangan dan cawangan Sijil B pula 150 cawangan. Manakala cawangan penaja pula 70 cawangan. Hanya cawangan Sijil A sahaja yang boleh menghantar perwakilan bagi memilih CEC. 

Kesemua 865 cawangan Sijil A telah selesai mengadakan mesyuarat mereka pada awal tahun 2012 untuk memilih perwakilan ke Kongres Kebangsaan seterusnya mengundi untuk memilih 20 orang anggota CEC. 

Jumlah perwakilan bagi setiap cawangan bergantung kepada jumlah keahlian.

15-25 ahli – Seorang perwakilan 
26-50 ahli – Dua orang perwakilan tambahan 
51-100 ahli – Seorang perwakilan tambahan 

Cawangan-cawangan yang selesai bermesyuarat akan menghantar senarai nama perwakilan ke pejabat Setiausaha Agung. Jumlah perwakilan untuk 865 cawangan adalah 2576 orang. 

Apabila senarai perwakilan sampai ke tangan Lim Guan Eng, beliau dan bapanya akan membuat semakan terlebih dahulu untuk mengenal pasti perwakilan-perwakilan yang pro mereka dan yang pasti akan memberi undi kepada mereka. 

Lim Guan Eng mahu memastikan bapanya mendapat undi terbanyak dan beliau undi kedua terbanyak. Beliau tidak mahu berada jauh dari kedudukan bapanya. 

Semakan yang dilakukannya mendapati mereka dua beranak akan berada di tangga yang lebih bawah daripada calon-calon lain. Lim Guan Eng menangguh untuk memanggil Kongres Kebangsaan dan meminta dua orang suruhannya iaitu Anthony Loke dan Tony Pua melakukan kajian lanjut ke atas perwakilan bagi mengetahui tahap sokongan mereka terhadap Lim Guan Eng, Lim Kit Siang dan kumpulan Lima Harimau. 

Keputusan kajian yang dilakukan oleh Anthony Loke dan Tony Pua mendapati Lim Kit Siang mampu memperolehi 1060 undi dan berada di tangga ke 11. Lim Guan Eng pula hanya mampu meraih 1029 undi dan berada di tangga ke 13. Manakala kumpulan Lima Harimau menduduki tangga lima teratas. 

Teng Chang Kim - 1905 undi 
Nga Kor Ming – 1828 undi 
Chow Kon Yeow – 1739 undi 
Boo Cheng Hau – 1711 undi 
Ngeh Koo Ham – 1577 undi 

Antara sebab perwakilan tidak mahu mengundi Dinasti Lim kerana sikap bodoh sombong serta angkuh Lim Guan Eng. Manakala perwakilan kaum india pula marah kerana isu Kampung Buah Pala. 

Lim Guan Eng terpaksa menangguhkan lagi untuk memanggil Kongres Kebangsaan kerana sebab-sebab ini. Dia meminta Tony Pua dan Anthony Loke melakukan sesuatu bagi memastikan bapa dia berada di tangga pertama, dia di tangga kedua, Karpal Singh di tangga ketiga dan dua lagi orangnya berada tangga lima teratas menerima undi terbanyak. 

Tahun 2012 semakin hampir ke penghujungnya. Kongres Kebangsaan untuk memilih CEC perlu diadakan sebelum berakhirnya tahun 2012. Sekali lagi Lim Guan Eng mengarahkan Anthony Loke dan Tony Pua melakukan taktik kotor untuk memastikan Dinasti Lim terus menguasai DAP. 

Perlembagaan DAP menetapkan notis untuk memanggil Kongres Kebangsaan perlu diberikan kepada perwakilan dalam tempoh 10 minggu sebelum tarikh kongres. 

Kongres Kebangsaan telah diadakan pada 15 dan 16 Disember 2012 di PISA Pulau Pinang. 

Antara taktik kotor yang digunakan Lim Guan Eng, Anthony Loke dan Tony Pua seperti berikut. 

1.Mengeluarkan notis kepada perwakilan untuk memanggil Kongres Kebangsaan dalam tempoh kurang dari 10 hari. Ianya dilakukan secara senyap supaya tidak menarik perhatian orang dalam dan luar parti. 

2.Notis hanya diberikan kepada 1726 orang perwakilan dari cawangan Sijil A yang telah dikenal pasti sebagai orangnya. Jumlah keseluruhan perwakilan adalah 2576 orang. Sebanyak 1300 perwakilan yang dikenal pasti menentangnya tidak diberikan notis. 

3.Notis turut diberi kepada 547 orang perwakilan haram yang dipilih oleh Anthony Loke dan Tony Pua yang mana 547 orang itu adalah orang-orang yang boleh mengikuti arahan mereka. 

4. Perwakilan tidak dibekalkan senarai 2576 orang yang layak mengundi pada hari berkenaan. Sedangkan perlembagaan menetapkan setiap perwakilan perlu diberikan senarai perwakilan-perwakilan yang layak mengundi untuk memilih CEC. 

5.Lim Guan Eng melantik pembantu setia bapanya, Pooi Weng Keong sebagai pegawai pengurus pemilihan. 

6.Tempat mengundi dan kotak undi berasingan untuk 547 perwakilan haram yang dipilih oleh Anthony Loke dan Tony Pua. Satu laluan khusus telah disediakan untuk perwakilan haram ke tempat pengundian supaya tidak disedari oleh perwakilan lain dan kumpulan Lima Harimau. 

7.Perwakilan haram hanya diminta mengundi enam nama sahaja, sepatutnya mereka perlu mengundi 20 nama untuk mengisi CEC. Mereka hanya diminta untuk mengundi Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Karpal Singh, Chong Chieng Jin, Anthony Loke dan Vincent Wu. Selebihnya 14 nama lagi akan ditandakan oleh pasukan yang diketuai Anthony Loke dan Tony Pua. 

Kebiasaanya keputusan pemilihan CEC yang sebelum itu akan diumumkan sekitar jam 5 atau 6 petang. Bagaimanapun untuk CEC ke 16 ianya berlaku kelewatan yang ketara. Ini disebabkan pasukan Anthony Loke dan Tony Pua memerlukan masa yang panjang untuk membahagi-bahagikan 7658 undi yang dikosongkan oleh 547 perwakilan haram supaya ianya nampak logik dan tidak dipertikaikan oleh perwakilan yang sah. 

Akhirnya keputusan CEC diumumkan menjelang jam 9 malam. Keputusannya sama seperti yang dirancangkan oleh Lim Guan Eng, Anthony Loke dan Tony Pua. 

Lim Kit Siang – 1607 undi 
Lim Guan Eng – 1576 undi 
Karpal Singh – 1411 undi 
Chong Chieng Jin – 1211 undi 
Anthony Loke – 1202 undi 
Vincent Wu – 1202 undi 
Tan Kok Wai – 1199 undi 
Gobind Singh – 1197 undi 
Tony Pua – 1162 undi 
Teng Chang Kim – 1152 undi 
Fong Kui Lun – 1137 undi 
Nga Kor Ming – 1075 undi 
Chong Eng – 1006 undi 
Chow Kon Yeow – 986 undi 
Liew Chin Tong – 984 undi 
M. Kulasegaran – 984 undi 
Boo Cheng Hau – 958 undi 
Teresa Kok – 925 undi 
Teo Nie Ching – 903 undi 
Ngeh Koo Ham – 824 undi 

Apabila keputusan diumumkan , ahli senior DAP Dr Tan Seng Giaw menjadi marah dan membuat kecaman secara terbuka bahawa terdapat penipuan dan manipulasi undi. Ramai perwakilan dan calon-calon CEC terkejut bagaimana Anthony Loke, Vincent Wu dan Tony Pua mendapat undi yang begitu tinggi mengatasi mereka yang lebih senior dan mempunyai penyokong yang ramai seperti Teng Chang Kim, Boo Cheng Hau dan Chow Kon Yeow. Mereka merasakan ini satu keputusan yang tidak masuk akal. 

Apa yang terjadi seterusnya ? Saya akan dedahkan dalam episod yang akan datang.sumber 

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels