Followers

Thursday 7 November 2013

"Saya Tidak Menolak Kemungkinan Meninggalkan Parti" Lagi ADUN Bakal Tinggalkan PKR !!


Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Matunggong Datuk Jelani Hamdan dilihat semakin menjarakkan diri dengan kepimpinan PKR sekaligus menguatkan jangkaan yang beliau akan meninggalkan parti.

Dalam posting Facebook beliau sejak beberapa hari lepas, Jelani menuduh pemimpin-pemimpin PKR 'mengamalkan undang-undang hutan' berhubung niat mereka untuk mengeluarkan satu surat tunjuk sebab kepada beliau berikutan rungutan terbukanya tentang kepimpinan PKR.

Posting beliau dua hari lalu berkata, pemimpin PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim "bukan Tuhan" dan beliau perlu bersedia untuk menghadapi kritikan.

"Anwar telah memanggil saya garang. Apabila saya menyuarakan pendapat saya, saya juga dijenamakan pengkhianat. Sejak bila kita dilarang daripada mengkritik Anwar. Dia bukan Tuhan," katanya.

"Dan kepada ketua PKR Sabah Datuk Seri Lajim Ukin, yang meninggalkan Umno untuk PKR sebelum pilihan raya umum 5 Mei, Jelani berkata sinis: 'mr perfect and clean', tidak boleh dikritik," sambil menutup ayat dengan 'emoticon' senyum.

Beliau berkata rungutan utama beliau kepada kepimpinan PKR adalah pelantikan Lajim sebagai Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri Sabah dan sebagai Ketua PKR Sabah.

Beliau juga berkata terdapat 'kekurangan' berkaitan wakil dari Kadazandusun Murut dan Rungus dalam jawatankuasa perhubungan negeri parti.

Jelani berkata beliau telah membawa isu-isu ini kepada kepimpinan PKR sebelum ini tetapi 'keputusan adalah berbeza daripada pelaksanaan'.

Dalam jawapan kepada rakan Facebook terhadap posting beliau, Jelani berkata, ia kelihatan seperti kepimpinan PKR cuba untuk memaksa beliau meletakkan jawatan daripada parti atau menghadapi pemecatan dengan mengeluarkan kepadanya surat tunjuk sebab.

"Mereka cuba untuk memberi pilihan kepada saya. Madu di tangan kananmu, racun di tangan kirimu," katanya.

Jangkaan Jelani akan keluar daripada parti itu semakin meningkat sejak rakan beliau, ADUN Kadamaian Jeremy Malajad mengumumkan keluar dari PKR kelmarin.

Jeremy bersama-sama Jelani telah dijangka keluar parti selepas ketiadaan mereka dari pertemuan dengan ketua parti Datuk Seri Anwar Ibrahim di sini hujung minggu lalu.

Jelani yang dipetik daripada The Star memberitahu: "Saya tidak sampai ke tahap itu lagi. Walaubagaimanapun saya tidak menolak kemungkinan meninggalkan parti."

Beliau berkata beliau tidak menghadiri mesyuarat perhubungan PKR Sabah dengan Anwar pada Sabtu kerana beliau dan Jeremy tidak melihat tiada gunanya menghadirinya.

"Kita tidak boleh bekerja dengan Lajim lagi," katanya.sumber 

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels