Followers

Saturday 24 May 2014

Nak Hentam Ka Nak Pertahan Ni ??


Sebelum ampa semua baca apa yang kat bawah ni , MMI nak mengomel dulu .. Hari ni sibuk sikit kenduri kahwin dah mula mengambil tempat dan sudah tentu jadual perlu di ubah.MMI pun antara yang perlu merombak semula jadual kerana kesibukan itu.Tetapi perlu di ingat kesibukan itu bukan sahaja di sebabkan oleh kenduri kendara tetapi juga pilihanraya kecil yang turut menyusun jadual.

Paling dekat adalah Bukit Gelugor Pulau Pinang hanya tinggal beberapa jam sahaja lagi sebelum puluhan ribu warganya keluar mengundi.

Namun bukan Bukit Gelugor yang MMI mahu ceritakan walaupun ianya ada sedikit sebanyak "connection" tetapi artikel ini berkisar tentang calon DAP di Teluk Intan.

Bukan apa semua rasanya dah kenal sangat dengan calon DAP tu , bukan main lagi sampaikan yang tua-tua pun dah mula kena cubit dengan makcik-makcik sekarang ni.Namun dalam semua perkara tersebut ada satu yang menarik perhatian MMI.

Ulasan atau teguran Menteri Besar Kelantan tentang isu tolak hudud oleh Dyana Sofya , semacam ada yang tak kena lah !!! Cuba ampa baca dulu ...

Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob berkata, pendirian calon DAP dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Teluk Intan, Dyana Sofea Mohd. Daud menolak hudud adalah lebih mengelirukan masyarakat berbanding pendirian calon Barisan Nasional (BN) yang bukan beragama Islam. 

Ahmad yang juga pemangku Ketua Dewan Ulama PAS Pusat berkata, Dyana Sofea sebagai seorang Islam hendaklah menghormati dan menjaga batasan tuntutan Allah yang telah jelas dinyatakan dalam al-Quran seperti hukum hudud.  

"Maka atas sensitiviti agama, semua calon sama ada calon daripada Barisan Nasional atau calon DAP mesti menjaga sensitiviti tersebut malahan jika pertikaian kepada hudud ini datang dari seseorang yang beragama Islam seperti calon daripada DAP, maka ia lebih mengelirukan masyarakat," katanya dipetik melalui posting di laman sosial Facebooknya baru-baru ini.  

Dyana Sofea terdahulu secara lantang menentang pelaksanaan hukum hudud dan menolak jika rang undang-undang persendirian berkaitan hudud dibentangkan di Parlimen kelak. 

Justeru itu Ahmad berkata, calon-calon PRK Teluk Intan termasuk daripada BN digesa tidak menggunakan hukum hudud sebagai satu modal politik terdesak sehingga menjadikan ia sebagai satu unsur ejekan dan penolakan. 

"Maka jangan ada unsur-unsur penolakan terhadap hukum Allah yang jelas ini walaupun berada dalam parti yang berbeza.

Hak seseorang Islam terhadap Allah hendaklah dijaga dengan penuh ketaatan. 

Masih ramai pengundi melayu dan beragama Islam dalam Parlimen Teluk Intan yang akan menjadi pengundi dalam PRK tersebut," katanya. 

Dyana Sofea yang juga Setiausaha Politik Lim Kit Siang ketika diajukan mengenai hukum hudud yang menjadi teras perjuangan PAS memberitahu, gadis itu berkata beliau akan terus mendukung pendirian DAP dan menolak usul berhubung pelaksanaan hudud di Kelantan yang dicadangkan PAS di Parlimen. 

Bagaimanapun Dyana kemudian berkata beliau bukan menolak hudud tetapi hanya tidak bersetuju dengan pelaksanaannya sahaja memandangkan banyak isu lain di negara ini perlu ditangani.  

Dyana menjadi pilihan DAP untuk meraih undi Melayu dan meredakan kemarahan mereka terhadap parti itu kerana menentang agenda hudud yang dibawa oleh PAS.Baca Selanjutnya 

Yang peliknya masih lagi menyokong antara satu sama lain , lepas tu tunda pula cadangan nak bentang draf undang-undang hudud.

Perasan dak kalau bab bercakap memang power lah beb tapi realitinya tunduk macam lembu cucuk hidung.Mai Kit Siang , Guan Eng habih menikus ...

Soalnya sekarang untuk apa kenyataan itu di buat ?

Nak main-main saja kaa ? Politik ....

Orang Utara kata sembang deraih !!!

MMI

1 comment:

  1. Tiger Singh pun dah Allah cabut nyawanya, tak perlu susah2 PAS langgar singh tu dengan lori pasir untuk langkah mayat dia. Allah dah bukakan jalan dengan begitu mudah. Kit Siang & Guan Eng tak pernah ambo dengar cabar langkah matay diorang dulu baru PAS boleh bercakap pasal HUDUD.

    Tapi yang ambo perasan lagi terang lagi bersuluh adalah kata-kata Karpal Tiger Singh dulu adalah penyampaian kata-kata Kit Siang kepadanya...Lu Langka mayat gua lulu balu lu boleh belani ciakap pasat HUTUT, tapi kalu gua mati pun lu kina minta sama gua punya anak Guan kasi aproove maciam mana mahu ciakap..ada paham lu Tuan Gulu?? Wa Tokong Maa!!!

    Adoooi PAS Oiii....apasat lu punyai maluah ini macam lowww. Tatak payah cakap pasat agama la kalu ini hat pun tatak moleh setel...

    ReplyDelete

Labels