Followers

Tuesday 6 May 2014

Ultra Kiasu Kini Melampau !!!


Ultra Kiasu paling musibat ni sekali lagi bikin darah MMI mendidih , tak pastilah Melayu lain macam mana tapi tindakan terbaru nyonya ni memang tak boleh blah.

Malaysia merupakan sebuah negara berbilang kaum walaupun pada mulanya tidak ada puak-puak musibat yang di bawa masuk melalui tongkang-tongkang menjadi kuli batak di beberapa buah tempat.Setelah beberapa lama berada di bumi bertuah ini puak-puak musibat ini mula menagih kekayaan sehingga lama kelamaan menjadi jauh lebih kaya daripada orang-orang Melayu sendiri.

Tetapi kerana sikap dan sifat orang Melayu yang tidak punya rasa syak wasangka dan menerima mereka seadanya maka hiduplah mereka bersama-sama sebagai rakyat Malaysia.

Namun semua itu tidak lama , semenjak Malaysia melangkah daripada sebuah negara pertanian menjadi negara industri dan kemudiannya berkembang menjadi sebuah negara yang sedang pesat membangun , perbezaan begitu ketara sekali jika di bandingkan antara kaum Cina dan Melayu.

Semua pihak tentunya bersetuju bahawa jurang kekayaan di antara Melayu dan Cina begitu ketara berdasarkan kepada keadaan semasa.Dalam keadaan begitu pun kerajaan tidak pernah sesekali mengambil sebarang hak mereka malah sentiasa menyalurkan bantuan serta peruntukan selain daripada kemudahan-kemudahan yang selayaknya mereka dapat sama ada sebagai rakyat mahupun kaum.

Setelah apa yang kita lalui sejak beberapa tahun kebelakangan ini , ianya jelas menunjukkan mereka bukan sahaja mengaku sebagai ultra kiasu melalui tindak-tanduk mereka tetapi sudah mula menunjukkan taring dengan pelbagai perkara dan permintaan yang tidak masuk akal.

Malahan tuduhan demi tuduhan kononnya kerajaan tidak adil terhadap kaum Cina begitu lantang di lontarkan di mana-mana jua sama ada melalui himpunan , kumpulan mahupun jaringan media.

Terkini Naib Pengerusi DAP Kebangsaan, Teresa Kok Suh Sim semalam mendakwa bahawa Barisan Nasional serta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi punca kesusahan masyarakat cina didalam negara ini. Beliau mendakwa segala dasar yang dibawakan oleh BN yang kononnya telah berjaya membantu kejayaan masyarakat Cina di negara ini adalah tidak benar.

Beliau menyifatkan bahawa kerajaan BN dan Datuk Seri Najib sengaja mengabaikan masyarakat cina di negara ini kerana segala dasar yang dibuat oleh kerajaan adalah sama sekali tidak membantu masyarakat cina. Beliau juga berkata kerajaan BN serta Datuk Seri Najib tidak berlaku adil terhadap masyarakat cina dalam pentadbirannya.

Adun Seputih itu mendakwa kerajaan BN menjadi pernyebab pendidikan kaum cina di negara ini semakin mundur kerana peruntukkan yang disalurkan tidak adil. Beliau juga mendakwa kekurangan sekolah cina dan juga kekurangan tenaga pengajar menyebabkan masyarakat cina di negara ini ketinggalan serta susah untuk mendapatkan pelajaran yang sempurna. Beliau berkata perkara ini sepatutnya ditangani oleh kerajaan BN sejak dahulu lagi.

“Najib seharusnya tahu, bahawa hingga ke saat ini, banyak masalah yang telah lama dihadapi dalam pendidikan masyarakat Cina tidak diselesaikan.

“Dengan peruntukan tidak adil, kekurangan sekolah dan guru-guru. Isu ini sudah lama dihadapi sekolah-sekolah rendah Cina serta sudah berulang kali dibangkitkan pimpinan pembangkang, kumpulan dan komuniti Cina. Namun tidak diselesaikan kerajaan walaupun sudah memegang kuasa selama beberapa dekad,” katanya dalam satu kenyataan.

Teresa yang pernah beberapa kali ditahan dibawah Akta Hasutan juga mendakwa isu tersebut menjadi punca masyarakat cina semakin hari semakin ramai yang mengambil keputusan untuk berhijrah ke luar negara bagi mendapatkan pendidikan yang lebih sempurna. “Bukan lagi satu rahsia bahawa faktor utama yang menyebabkan aliran keluar begitu ramai masyarakat Cina ke luar negara adalah berpunca dari kebimbangan mereka tentang kekurangan peluang pendidikan adil di institusi pengajian tinggi." 

Apakah benar tuduhan Teresa musibat ini ?

MMI tak nak komen banyak cuma secara peribadi ianya bukan sekadar tuduhan tetapi mereka sedang berusaha untuk merampas hak orang lain.Puak-puak musibat ini tidak akan pernah berpuas hati dan merasa cukup walaupun kerajaan memberi berjuta-juta peruntukan kepada mereka.

Jangan sesekali lupa bahawa mereka jugalah yang sering membangkang dan menolak setiap cadangan yang cuba di lakukan oleh pihak kerajaan bagi membantu serta melakukan penambaikkan terhadap kaum yang tidak pernah kenal erti syukur ini.

Kepada semua bangun dan sedarlah kini sudah ada pihak yang bukan sahaja pentingkan diri tetapi sudah menjadi pelampau yang jika di biarkan bakal menjadi nanah yang cukup berbisa kepada kita semua khususnya orang-orang Melayu dan Islam.

kredit 

MMI

2 comments:

  1. Pepatah Melayu yang cukup bermakna, "Buat Baik Berpada Pada Buat Jahat Jangan Sekali...."

    NR yang sangat ketagih undi cinabeng sampai sekarang cukup punya lah nak angkat MCA lagi.

    Mei Fun dah kalah kat Kajang pun masih boleh balun Bung Mohktar lagi masih tak nampak bermuka muka dorang nih?

    Kekadang tu "sayang anak ditangan-tangan kan", bukan bermakna kita ni kejam, hanya nak mengajar anak supaya jangan biadap bila dewasa. Tak boleh ke guna-pakai buat kita ajar sikit cinabeng nih? (Sweden tu lain cerita lah!) ni Tanah Melayu!

    ReplyDelete
  2. Mari kita minta kerajaan gugurkan hak mengundi dan bertanding Cina cina lahanat ni. Malaysia adalah negara Melayu. Cina cina tak patut masuk campur hal pemerintahan. Mereka layak bertaraf PR( Penduduk Tetap ) sahaja.

    ReplyDelete

Labels