Followers

Monday 9 June 2014

Christopher Leong Malukan Barisan PEGUAM , Harus Letak Jawatan !!


Tindakan mengemukakan saman terhadap portal pro-pembangkang Malaysiakini oleh Datuk Seri Najib dan Setiausaha Kerja UMNO, Datuk Ab. Rauf Yusoh benar-benar memperlihatkan wajah sebenar Majlis Peguam apabila mereka mengkritik tindakan tersebut.

Kenyataan Majlis Peguam yang mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib menyalahi hak asasi manusia membuktikan bahawa mereka berat sebelah dan tidak relevan lagi untuk menasihati perjalanan politik negara.

Gesaan Majlis Peguam yang mahu Najib menarik balik saman terhadap Malaysiakini yang di tuduh memfitnah kerajaan di lihat berat sebelah kerana sebelum ini Majlis Peguam tidak pernah membantah apabila pemimpin pembangkang menfailkan saman terhadap media arus perdana.

Satu tindakan yang cukup memalukan memandangkan mereka yang bersuara itu kononnya mewakili suara pihak-pihak yang mengaku arif tentang undang-undang dan hak asasi manusia.

Rasanya rakyat di akar umbi jauh lebih bijak daripada Majlis Peguam memandangkan isu saman ini dimulakan oleh portal pro-pembangkang terbabit.Malahan penerbitan artikel yang jelas mengandungi unsur fitnah itu bukan sahaja tidak memenuhi ruang kebebasan hak kemanusiaan tetapi turut mengandungi hasutan dengan penyebaran berita yang tidak benar yang boleh menyebabkan rakyat mendapat maklumat yang tidak tepat.

Seperkara yang harus diperhatikan adalah tindakan Majlis Peguam ini menunjukkan mereka bukan sahaja tidak profesional tetapi juga melacurkan kredibiliti sebagai sebuah badan yang kononnya bebas politik dengan mempamerkan ketaksuban terhadap pembangkang.

Untuk rekod pada 30 Mei lalu, Najib dan Setiausaha Kerja UMNO, Datuk Ab. Rauf Yusoh memfailkan saman terhadap Malaysiakini berhubung penerbitan dua artikel yang didakwa berunsur fitnah oleh portal tersebut.

Najib selaku plaintif kedua, mengemukakan saman tersebut di Mahkamah Tinggi di sini atas kapasiti peribadi beliau manakala Ab. Rauf sebagai plaintif pertama bertindak bagi pihak UMNO.

Baru-baru ini, Majlis Peguam dalam kenyataannya mendakwa tindakan mahkamah diambil oleh Najib yang juga Presiden UMNO terhadap Malaysiakini tersebut sebagai menyalahi hak asasi manusia.

Memetik kenyataan daripada Christopher Leong Presiden Majlis Peguam , 

 “The Prime Minister should take the opportunity to reply or rebut any adverse or incorrect comments made by members of the public”

Leong said in a free democratic society, those who held office in government and who were responsible for public administration must always be open to criticism.

“Any attempt to stifle or fetter such criticism amounts to political censorship of the most insidious and objectionable kind.”

Kenapa agaknya persoalan seperti ini hanya dikemukakan kepada pihak kerajaan sedangkan sebelum ini sudah berpuluh malahan mungkin ratusan tindakan saman daripada pimpinan pembangkang terhadap media-media arus perdana dilakukan ?

Apakah Majlis Peguam merasakan segala tindakan saman yang dilakukan oleh pembangkang selama ini merupakan tindakan yang tidak menyekat sebarang kebebasan serta hak orang lain dalam menerbitkan berita mereka ? Baca Selanjutnya 

MMI

3 comments:

  1. Sebab utama pemuda UMNO dan penyokong prnyokong bengong..kalu benda ni mengenai kerajaan sah dan konpom lembu lembu pembangkang dah berarak di jalan raya...
    desak pengerusi majlis peguam letak jawatan jika benar ada maruah...Ada berani ke cina makan babi ni

    ReplyDelete
  2. Majlis peguam ke majlis pukimak?? I can't tell the difference!

    ReplyDelete
  3. Kalau dah tahu mereka macam tu ,bubarkan je ke , pecat je semua yang ada kat majlis tu atau kalau mereka2 ni ada maruah sebagai manusia normal atau mereka benar2 peguam , mereka patut berundur secara terhormat sebelum ada orang sebut sebagai majlis peguam kurang akal.Berat sebelah , cakap tak serupa bikin , penyokong aktiviti tak ada moral , ehh ayam jantan pun tahu kalau nak tenggek pun dia akan cari yang betina , monyet pun tahu kalau nak mengawan mesti cari yang berlainan jantina. Macamana majlis peguam kita ni takleh nak *********** ?

    ReplyDelete

Labels