Followers

Tuesday 24 June 2014

Depa STRIKE Balik ?!! Huh ... Orang MELAYU ISLAM Kena Baca Ni !!


PUTRAJAYA 23 Jun – Mahkamah Persekutuan semalam menolak permohonan Gereja Roman Katolik untuk mendapat kebenaran merayu berhubung penggunaan kalimah Allah dalam majalah mingguan The Herald terbitan versi bahasa Melayu.

Panel tujuh hakim diketuai oleh ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria dalam keputusan majoriti 4-3 menolak permohonan itu.

Sebagai orang Islam MMI bersyukur dan mengucapkan syabas kepada semua umat Islam yang sama-sama berhimpun diperkarangan mahkamah menyatakan sokongan kepada barisan peguam yang mewakili kita semua.

Namun tak sampai 24 jam keputusan tersebut dikeluarkan , berlaku satu lagi perkara yang lebih kurang sama di Pulau Pinang apabila MMI menerima kiriman salinan sekeping surat bantahan oleh penduduk di Paya Terubong yang membantah laungan azan yang terlalu kuat sehingga mengganggu ketenteraman awam.

Bahkan menurut surat terbabit ianya telah ditandatangani oleh para penduduk yang lain di mana MMI percaya dari kalangan bukan Islam.

Apa jadi beb ? Depa lawan balik ka ?

MMI nak ambik perkara positif dulu , dalam keadaan terkini di mana Paya Terubong adalah merupakan kawasan penempatan bagi kebanyakkan orang-orang cina maka sudah pastilah mereka mahukan cara dan kaedah tertentu yang boleh memberikan mereka keselesaan.

Oleh yang demikian memandangkan orang Melayu dan Islam adalah minoriti di Paya Terubong maka tuntutan tersebut seharusnya di terima.

Jangan salah faham , MMI bukan menyokong tindakan tersebut tetapi berdasarkan kepada hak masyarakat bukan Islam yang jauh mengatasi mereka yang beragama Islam di Paya Terubong.

Jadi kepada semua pihak khususnya orang Melayu dan Islam , MMI nak peringat satu perkara sahaja itu baru di Paya Terubong ! Bayangkan jika seluruh bahagian pulau di Pulau Pinang sudah menjadi milik majoriti orang cina ?

Hmm ampa pikiaq sendirilah !!!!

MMI

2 comments:

  1. Kat penang??Konfom nak jd singapura..Kesian hangpa noo

    ReplyDelete
  2. ADa lagi barua-barua PAS dan PKR dok sokong DAP lagi, tak sedar ke? Bila kena halau baru tahu.

    ReplyDelete

Labels