Followers

Monday 23 June 2014

Kaki MEROYAN Ni Mai Dah .. OKU Terabai WARDINA Salahkan KERAJAAN Agungkan AUSTRALIA


Hujung minggu lalu, isu seorang Orang Kelainan Upaya (OKU) berusia 15 tahun yang dikurung sehingga kurus kering mendapat perhatian masyarakat dan ramai yang bersimpati dengan nasib remaja malang itu. Ianya masih diperkatakan ramai hingga ke hari ini.

Namun Wardina Safiyyah tidak mengambil masa yang lama untuk meletakkan kesalahan ke atas bahu kerajaan dan polisi negara terhadap golongan OKU hari ini.

“Ini berlaku salah satunya berpunca dari ibu bapa remaja OKU itu tidak diberikan bantuan. Saya (di sini mahu) bandingkan bagaimana kita masyarakat orang Islam melayan anak anak istimewa ini dengan negara yang kononnya kafir,” Wardina memulakan tulisan di Instagram.

“Di Australia, ibu bapa kepada anak OKU akan diberi pelbagai keistimewaan seperti elaun bulanan yang tinggi. Malah kawan saya mempunyai anak OKU kedua dua suami dan isteri tidak perlu bekerja kerana disuruh kerajaan untuk fokus menjaga anaknya yang OKU”

“Anak anak OKU dihantar ke terapi secara percuma. Dihantar ke sekolah OKU berkualiti dengan percuma dan ibu bapa diberi cuti percuma setiap tahun kerana kerajaan faham betapa tertekannya untuk menjaga kanak kanak istimewa ini”

“Ya, itu negara kafir. Anak anak istimewa & OKU kita pula? Di mana nilai kita? Terpaksa ibu bapa memikul beban tanpa pertolongan dan sistem sokongan yang padu dari mereka yang sepatutnya. Saya cuma berkongsi realiti, terimalah,” tambahnya lagi.


Well Wardina Safiyyah, walaupun polisi kita mungkin tidak sehebat Australia yang anda julang tiinggi itu, kerajaan melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) telah mempertuntukkan banyak bantuan dan polisi untuk membantu golongan OKU.sumber 

MMI

21 comments:

  1. bodoh punya perempuan..aku ingat lebih baik kau tukar kerakyatan..

    ReplyDelete
  2. Anak2 wardina semuanya sempurna sebab tu dia tak tahu tentang segala bantuan yang disediakan oleh kerajaan Malaysia kepada anak2 OKU di Malaysia.

    Saya mempunyai anak OKU.
    1) Anak saya mendapat bantuan kewangan setiap bulan.

    2). Anak saya mendapat rawatan terapi di hospital kerajaan secara percuma.

    3) Anak saya belajar si sekolah kebangsaan pendidikan khas kerajaan secara percuma. Saya hanya perlu bagi sumbangan yuran pibg aje.

    Kalau ada ibu bapa kepada anak OKU tak mahu daftar anak mereka dengan jab kebajikan masyarakat, takkan itupun salah kerajaan.

    Kita manusia ni diberi otak utk berfikir dan buat pilihan. Maka gunalah otak itu utk buat pilihan yang terbaik.

    ReplyDelete
  3. wardina perlu musabahah diri dan betulkan dulu kesilapan yg dibuat nasa lalu sebelum menegur orang.

    ReplyDelete
  4. Bagi saya, tak salah apa yang Wardina cuba utarakan.
    Perlu di teliti pada awal komen Wardina menyatakan " PARTIALLY because of ".
    Namun, saya tak nafikan tentang bantuan kerajaan, kementerian pendidikan dan jabatan kebajikan masyarakat.
    Saya juga mempunyai adik OKU, Alhamdulillah, segala benefit dapat, cuma utk dibandingkan dgn negara luar mmg kita tidak termampu utk di tandingi. Contohnya spt di Jepun, Saya pernah menetap di sana selama 4 tahun, Apa yg membezakannya adalah method / procudere2. Contoh nya di Hosp. Jepun, sekiranya anak yg dilahirkan telah di kesan cacat anggota / otak dari awal, pihak hospital akan rujuk pada insurans ( kerana rakyat Jepun WAJIB amik isurans ) dan insurans akan rujuk pd kerajaan utk meminta parent anak2 yg cacat itu daftar, rujuk, dah hadir utk sesi rawatan, kaunseling etc, dan itu semua WAJIB di sana.
    Berbanding di sini, mostly, bergantung kpd tindakan dr pihak ibubapa / rakyat sendiri.
    Bagi saya FAKTA yg wardina utarakan adalah benar namun tindakan utk melabel kerajaan Malaysia adalah salah.
    Media pon satu, paham2 jela dunia akhir zaman mendekati dunia fitnah Dajjal. Kita perlu bijak untuk menghadam berita yg baik2

    ReplyDelete
  5. Masalah sebenar terletak pada IBUBAPA. saudaramara, jiran tetangga dan sahabat disekeliling..nak samakan dengan negara luar apa ke bangang nya..dah kalau anak tu tersorok, disorok siapa yang tahu kecualilah kalau anak tu didedahkan dan tak seoran pun ambil pot ..memang nahaslah kerajaan..Wardina ni otaknya masih belum berhubung lagi sentiasa mengikut acuan luar..kata nak pi Australia..tak jadi ke? atau permohonan permastautin ditolak..

    ReplyDelete
  6. bnayak cakap la dia ni.. betina ni untung la dpat iklan siap bawak anak2 lagi..puii... nnti org boikot jenama yg ko buat tu baru tau.. kang xdapat job, lg la meroyan..

    ReplyDelete
  7. Ini perempuan automatik akan jadi bodoh bila sel-sel otaknya mula berhubung antara satu sama lain...

    ReplyDelete
  8. Patutnya salahkan jiran2 dia kerana x perihatin dan x membantu. Kerna di alam mashar nanti itu antara perkara yg utama akan ditanya kepada kita. nasib ahli keluarga kita, nasib jiran2 kita. kalau jiran kita susah sedangkan kita bermewah, mana adilnya kita kepada tuhan? tuhan tak mungkin tanya kenapa kita x ikut cara australia kerna yang pangkalnya kita x laksanakan lagi.

    ReplyDelete
  9. Terlalu bnyak berfikiran negatif terhadap kerajaan ginila jadinya...

    ReplyDelete
  10. I thought we were done with putting up with her obvious PRO pakatan inclinations when she left for Australia. She's just a CUNT who doesn't know how to shut up!! Perasan bitch from hell.
    A PKR dog!

    Will this bitch have just ONE nice thing to say about the Malaysian government? Just one?

    She has been bad-mouthing Malaysia to anyone that will listen. Prove to me she's unbiased and speak up about anwar or wan azizah's imperfections! Just one! Jangan ingat pakai tudung boleh terus masuk syurga, ok. Hati awak yang busuk tu betulkan dulu!

    ReplyDelete
  11. cakap sajalah wardina yang ko ni pro pembangkang tak perlulah menghentam orang lain(kerjaan)...kalau betulah apa yang kerajaan buat salah aku nak tanya juga di negeri pembangkang ada tak mereka ambil berat perkara berkaitan sebegini?contoh paling dekat selangor mana elaun untuk budak tadika? jangan ingat bila kita ni dikenali orang ramai kita boleh suka hati hentam orang lain...mungkin perkara ini tidak terjadi pada ko wardina...jangan bila kita bertudung orang yang tak pakai tudung semuanya salah..lebih baik guna saluran yang betul kalau nak utarakan pendapat kalau melalui media sosial no point le makcik!!! oficial sikit tapi akhir2 ini nampak wardina punya teguran hanya nak menghentam bukan nak tegur bagi kebaikan...dari sini kita dah nampak kedangkalan manusia bernama wardina..kalau dah sangat nak agungkan negara luar berhijrah sajalah tak ada gunanya dan tak nampak kesetiaan langsung pada negara bernama MALAYSIA! (bila lagi nak menetap di australia?hari tu kecoh sangat)

    ReplyDelete
  12. ini pompuan bodoh..tapi najeeb lg bodoh..

    ReplyDelete
  13. Otak minah ni cuma tahu nak mengutuk dan nak memburukkan kerajaan sedia ada. Pendapat dan pandangan dia semua tak boleh dipakai sebab dia hanya ada satu tujuan je. Selalu kalau nampak muka betina ni kat tv, saya tukar channel je sebab dia punya FAKE tu terlalu obvious! Tak ubah macam si anwar dan si jijjah kesayangan dia tu.

    Anyway, she did us ALL a favour when she left for Australia. Now she is Australia's problem to deal with. Unfortunately, we still have to endure her pathetic opinions via social medias...Oi, betina, duduk rumah, jaga laki dan anak anak, sembahyang jangan tinggal, mengaji dan hafal Al Quran, buat kerja kerja amal, menderma harta dan waktu dan tenaga kepada yang kurang bernasib baik DAN.....kalau nak pahala paling banyak, sebarkan agama Islam kat Australia tu!

    JAngan nak kasi ceramah macam awak bagus. Awak memang tersangat jauh daripada mulia. VERY FAR.

    ReplyDelete
  14. wardina bodoh ke .bkn jkm xnk tlg mak budak oku ni yg xdaftar ank dia pd jkm. xabis2 nk kutuk negara Islam.

    ReplyDelete
  15. Ambik contoh2 negara maju memang la boleh. Malaysia ada JKM, walaupun tak sesempurna negara maju tapi sekurang2nya dapat meringankan beban ibubapa anak2 OKU

    ReplyDelete
  16. saya pun pernah menetap luar negara. Tapi kebanyakannya semua tu wayang je. Sebagai contoh di UK yang orang kata negara kebajikan. tapi semuanya hanya omong kosong je. Wardina boleh cakap macam-macam tapi jangan lah nak salahkan semuanya pada kerajaan. Masing-masing ada kelemahan. Tak habis Ust. Don sekarang kerajaan pulak

    ReplyDelete
  17. Please la wardina...kalau nk bcakap,guna otak..jgn sesedap rase nk mnuding jari kpd pihak kerajaan aje..kalau mak bdk tu daftar ank dia kt jkm,bende ni mungkin tk akn tjd..jkm tk akn tahu masalah kita kalau kita tk jumpe dia org...saya ada ank oku dan ank sy diberi bantuan..jgn nk bandingkn negara kita dgn negara luar..jgn nk mempolitikkn satu2 isu...

    ReplyDelete
  18. hanya orang buta dan gelap hati tak melihat bagaimana kerajaan melayan OKU di negara ini ..
    dalam Bank ada kaunter khas utk OKU
    ada parking lot khas utk OKU
    ada sekolah khas utk OKU
    ada bantuan khas
    ada jabatan khusus utk OKU

    wardina ni ada mata ke tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. MEMANG BANYAK KEMUDAHAN UNTUK OKU. MACAMANA DGN ORG YG AMBIL KESEMPATAN GUNA KEMUDAHAN OKU, TAK MEMBANTU OKU MENGGUNAKAN KEMUDAHAN TERSEBUT. BAGAIMANA LAYANAN MANUSIA ITU SENDIRI TERHADAP OKU. CAKAP MMG MUDAH, TAPI UTK MELAKSANAKAN, MAMPUKAN KITA BUAT?. MUHASABAH DIRI.....

      Delete
  19. HAL SEBEGINI TAK AKAN TERJADI JIKA JIRAN /ORG TERDEKAT AMBIL TAHU HAL JIRAN YANG LAIN. YG PENTING CARA KITA BERTANYA KHABAR HENDAKLAH MENGIKUT CARA YG BETUL & NAMPAK IKHLAS....BUKAN MACAM ORG "BUSY BODY" (SEMUA ORG FAHAM ISTILAH NI KAN?) CONFIRM ORG TAK MARAH. KITA SEMUA MESTI MUHASABAH DIRI...BUKAN SEMUA YANG WARDINA CAKAP TU ADALAH SALAH....SIKIT-SIKIT ADA KAITAN JUGA...

    ReplyDelete
  20. Kononnya dh terlebih educatedlah ckp mcm tu...puak2 pembangkang biasalah apa yng kerajaan buat semua x betul...tp bersyukurlah adik ni dpt dibantu....

    ReplyDelete

Labels