Followers

Tuesday 17 February 2015

2 Cerita & Situasi Berbeza

Kaum cina khususnya yang beragama Budhha akan menyambut hari raya selang sehari sahaja lagi dan sudah semestinya perayaan di bumi Malaysia ini sentiasa meriah dengan kepelbagaian kaum yang turut sama menyambutnya.

Rasanya dah menjadi tradisi buat Malaysia untuk setiap perayaan itu disambut bersama-sama tanda keakraban dan persahabatan sesama kaum.

Suasana kemeriahan itu pasti ada kerana masing-masing bebas menyambut perayaan masing-masing tanda dan bukti betapa Malaysia sentiasa menghormati hak kaum dan agama lain.

Namun sedarkah kita bahawa di negara lain , kebebasan itu tidak berlaku seperti mana di negara kita ?

Untuk makluman Brunei mengetatkan undang-undang berkaitan sambutan Tahun Baru Cina, antaranya dengan mengharamkan tarian Singa dekat dengan masa solat dan persembahan oleh orang bukan Cina.

Langkah itu diambil selepas larangan hiasan Krismas dan selepas solat Jumaat menyeru supaya orang Islam menghindari perayaan bukan Islam.

Tarian singa kini hanya dibenarkan antara 19 hingga 21 Februari antara jam 8 hingga 11.20 pagi dan 1.30 hingga 5.15 petang, menurut Brudirect.

Portal itu juga melaporkan bahawa persembahan itu hanya boleh diadakan di tokong, dewan sekolah rumah anggota-anggota persatuan Cina.

Brunei turut melarang penggunaan mercun dan bunga api yang digunakan secara tradisi ketika perayaan itu.

Pada 7 Februari lalu, The Brunei Times melaporkan bahawa khutbah Jumaat negara itu menyeru orang Islam menghindari perayaan bukan Islam kerana ia boleh membawa kepada tasyabbuh (penyerupaan) dan menjejaskan akidah. 

Berbeza bukan ?

Di Malaysia , walaupun undang-undang kita tidaklah seketat itu masih ada lagi suku sakat yang cuba mengambil kesempatan menghasut yang lain untuk terus-terusan menuduh kerajaan ZALIM !

Zalim ker kerajaan Malaysia ?


Ini adalah sebahagian daripada insiden yang pernah berlaku satu ketika dulu.Anak-anak muda berbangsa cina ini begitu biadap sekali.Dan kita sering kali mendengar seruan dan gerak kerja daripada puak-puak ini untuk UBAH !!

Apa lagi yang mereka mahu ubah ?


Usaha untuk ubah ini tidak terhenti disitu kerana masih ada lagi suku-sukunya yang jauh lebih berani dengan terus sahaja membangkitkan rasa marah khususnya orang Melayu dan Islam.Jangan lupa tindakan Alvin dan Namawee sebelum ini !!! Malah sampai ke hari ini orang-orang Melayu dan Islam sering kali di hina dan di caci.

Sedarkah sakat-sakat ini bahawa tiap kemarahan itu ada hadnya ? Dan sedarkah mereka apa kemungkinan yang boleh berlaku sekiranya had itu sudah sampai ke satu tahap yang tidak boleh lagi di bendung ?

Beruntunglah kamu wahai suku dan sakat kerana Malaysia di kurniakan dengan sebuah kerajaan yang konsisten dalam usaha untuk mengawal keamanan khususnya yang melibatkan antara kaum dan agama.Bayangkan jika itu tidak berlaku ???

Tetapi sebahagian besar daripada mereka tidak pernah kenal erti berterima kasih !!!

Lihat sahaja dalam isu bungkusan daging babi yang dilempar ke dalam masjid oleh seorang lelaki cina di Butterworth Pulau Pinang baru-baru ini.



Gambar atas menunjukkan bahawa isu tersebut sudah pun diselesaikan apabila Ketua Menteri sendiri turun padang berjumpa mereka yang sepatutnya.Menurut sumber adalah sedikit pemberian saguhati kepada mereka-mereka ni.

Tetapi ada satu perkara yang dilihat cukup berbeza !!!

Kenapa Ketua Menteri dan konco-konconya tidak langsung kalut untuk ambil tahu tentang tindakan yang telah diambil terhadap si lelaki cina yang melempar bungkusan babi tersebut ?

Guan Eng tak mau ka buat kenyataan supaya pihak Polis kenakan tindakan paling tegas kepada lelaki terbabit kerana tindakannya mampu mewujudkan pergaduhan antara kaum dan agama ???

Malah MMI dengar cita lelaki tu ahli DAP !!! Kalau benar cerita ni kenapa tak ambil tindakan tegas ???

Well macam biasa MMI nak ulang apa yang tertera dalam gambar paling atas ... Apa lagi orang cina mahu ??

MMI

4 comments:

  1. hehehe tak tau meh..
    apa lagi cina mau...
    cinesia...

    ReplyDelete
  2. Ayat pertama tu salah. Perayaan Tahun Baru dirayakan oleh semua orang Cina, tidak khus untuk yang berugama Budha.
    Saya ingat semua orang tahu.

    ReplyDelete
  3. "Apa lagi orang cina mahu ??"

    Orang Cina mahu take over the country mah.

    ReplyDelete
  4. Here's the catch.

    These Cinabeng are pushing their luck to the extreme vis-à-vis 100 x more than riot '69!

    Possibily 100 x worst than 90s violence in Indonesia. Why???

    The leadership have all safe-passage/exit ie. DAPigs honchos. The more gruesome and gory the slaughter of cinabengs in great numbers by the Malays the better so as to give legitimate reason their brothers downsouth to come gun blazing!

    Conspiracy, did I hear you say? When that happens you can come look for me for my crystal ball reading!

    Then again aku hanya guna firasat dan akal kurniaan Allah swt.

    ReplyDelete

Labels