Followers

Tuesday 3 February 2015

TURUNKAN HARGA BARANG Ayuh Mulakan Hari Ini !!!

Nampaknya sekali lagi kita digemparkan dengan gerakan mahu memboikot para peniaga kaum cina yang masih berdegil atau buat-buat bodoh tentang penurunan harga minyak di pasaran.

Jika sebelum ini pantang ada sahaja kenaikan harga minyak maka akan turut samalah naiknya harga barangan dan semua peniaga khususnya kaum cina akan tersenyum lebar kerana barangan yang dibeli sebelum kenaikan harga akan turut sama di naikkan.

Sudah semestinya pengguna tidak akan bertanya sebaliknya hanya mengeluh sesama sendiri kerana bebanan akibat kenaikan harga yang terpaksa ditanggung.

Malah sebelum ini pun puak-puak DAP dan pembangkang khususnya sering kali menjadikan alasan kenaikan harga minyak adalah punca kepada kenaikan harga barangan kononnya kerana kos pengangkutan dan lain-lain yang turut sama meningkat.

Hari ini apabila harga minyak berada diparas RM1.70 seliter , suara-suara sumbang ini langsung tidak kedengaran sebaliknya asyik dengan isu-isu lencongan yang kita semua faham sedang dikumandangkan untuk menutup isu harga barang.

Malah kerajaan DAP Pinang Pinang lagi hebat !! Mereka bukan sahaja tidak melihat penurunan harga minyak ini sebagai satu peluang untuk menstabilkan harga barangan tetapi lebih sibuk dengan pengenalan caj-caj yang tak masuk akal seperti isu pembayaran bil PBAPP yang dikenakan caj sebanyak RM0.90 sen kepada pengguna.

Kini setelah masuk kali kedua harga minyak di turunkan , rakyat nampaknya tidak lagi boleh bersabar dan kerana itu tindakan Menteri Pertanian & Industri Asas Tani , Dato' Sri Ismail Sabri disokong oleh jutaan warga marhaen yang sedar dan faham dengan apa yang dimaksudkan oleh beliau.

Kenyataannya supaya peniaga kaum cina jangan sabotaj kerajaan bukan sahaja menjadi viral di media-media sosial tetapi turut menyebabkan sebahagian daripada mereka yang terkena tempiasnya PANAS !

Malahan tindakan Menteri Pertanian supaya pengguna memboikot peniaga-peniaga kaum cina begitu cepat di spin oleh puak-puak pembangkang dan dianggap sebagai tindakan rasis.

Sedangkan kenyataan itu terarah kepada pemborong dan peniaga kaum cina yang masih tidak mahu menurunkan harga walaupun harga minyak sudah diturunkan.

Dalam bahasa mudahnya teguran itu dibuat terhadap mereka yang masih DEGIL dan bersikap BODOH-BODOH BABUN seolah-olah mereka tidak pernah faham bahasa Melayu.

Tak cukup dengan itu , muncul pula si Tapir buta yang terus sahaja menyerang Dato' Sri Ismail Sabri kononnya beliau bersikap rasis apabila menyarankan supaya diboikot peniaga-peniaga yang tidak menurunkan harga barang.


Nampak sangat tahap babunnya ! Kalau bab terkena kaum sendiri sepantas kilat bagi respon tapi kalau bab lain macam haram suara pun tak dengar.Ini lagi satu penyakit yang orang tak perasan , kita dah tahu bahawa kita ada penyakit jantung cuma kita tak pasti bila serangan jantung itu akan berlaku !

So samalah dengan dia ni , kita tahu ramai kaum cina bukan sokong BN tapi kita masih lagi letakkan kepercayaan kepada mereka.Nah lihatlah apa berlaku ? Tanpa selidik terus sahaja menghentam Menteri Pertanian .. hebat sangatlah tu !! Sorry bro rasanya lebih baik pi masuk DAP sahaja !!!!
Penjelasan Dato' Sri Ismail Sabri mengenai status di FB semalam: 
"Ya.. statement itu bukan ditujukan kepada semua kaum Cina tetapi kepada pemborong dan peniaga Cina yg masih tidak mahu menurunkan harga walaupun harga minyak sudah turun. Sewaktu kenaikan harga minyak mereka gunakan alasan... seolah-olah sengaja dilakukan bagi wujudkan kemarahan kepada kerajaan.Bagi saya pengguna tidak harus mengharapkan kepada kerajaan semata-mata untuk lindungi diri mereka dari kenaikan harga tapi perlu gunakan kuasa mereka sebagai pengguna untuk turunkan harga spt boikot dan sebagainya. "Pengguna majoriti manakala peniaga adalah minoriti.. tentu kuasa majoriti mampu mengatasi suara minoriti. Tentang Melayu untuk boikot peniaga Cina ini saya respond kepada FB yg mana mereka marah-marah kepada peniaga-peniaga Cina yang degil tidak mahu turunkan harga. "Jadi prinsipnya sama iaitu mereka yang majoriti dan gunakan kuasa majoriti dan tidak hanya merungut dan bercakap dalam FB semata-mata. "Tindakan mana-mana peniaga yang tidak turunkan harga barangan selepas penurunan harga minyak yang begitu banyak, adalah seolah-olah satu sabotaj untuk menaikkan kemarahan rakyat kepada Kerajaan," katanya.
Apa pun yang berlaku kita sebagai rakyat dan pengguna sebenarnya tahu dan sedar bahawa kita punya kuasa PENENTU !! 

Maka gunakan kuasa itu dengan sebaiknya ! Kalau rangkaian makanan segera seperti Mcdonald pun rakyat Malaysia pernah BOIKOT kenapa TIDAK dalam isu ini ??

Bukan semua warga Malaysia makan Mcdonalds atau jadikannya sebagai makanan ruji kita setiap hari tetapi gerakan memboikot itu tetap berlaku.Maka dalam hal memboikot peniaga dan pemborong ini , rasanya ia jauh lebih WAJAR dilakukan kerana ia melibatkan barangan keperluan harian kita semua.

AYUH beralih kepada kedai-kedai atau premis-premis milik bumiputera dan Islam.Banyak lagi kedai-kedai dan pasaraya milik bumiputera dan Islam di kawasan masing-masing.

BANGKITLAH Orang Melayu , gunakan KUASA MEMBELI kita !

MMI

1 comment:

  1. SOLIDARITI untuk Datuk Seri Ismail Sabri.
    arjuna waspada
    changkat lobak.

    ReplyDelete

Labels