Followers

Wednesday 29 April 2015

Guan Eng Pandang REMEH Isu Tanah Pertanian Di Permatang Pauh #PRKPermatangPauh

Kerajaan Negeri Pulau Pinang pimpinan Lim Guan Eng dilihat memandang remeh hal bekalan makanan terutamanya dalam pengurusan Sawah Padi apabila meluluskan pertukaran guna tanah dari pertanian kepada bangunan atau perumahan.

Hal itu dibangkitkan oleh penduduk Kampung Permatang Ara yang runsing dengan kegiatan membeli tanah sawah milik orang kampung yang dibangunkan untuk membina rumah kediaman yang kemudiannya dijual dengan harga yang tinggi.

Keadaan tersebut menjadikan kawasan padi kampung tersebut menjadi semakin kecil dan mungkin akan pupus jika kegiatan tersebut tidak dibendung dengan segera.

 Kita hairan bagaimana proses pertukaran status tanah tersebut boleh diluluskan dan siapa yang yang bertanggungjawab meluluskannya. Jika keadaan berleluasa, ia akan menyebabkan pengeluaran beras negara semakin berkurangan dan kerajaan terpaksa mengimport beras dari luar bagi menampung kekurangan tersebut.

 Kerajaan negeri yang bertanggungjawab harus melihat perkara ini dengan serius dan memberi kerjasama kepada kerajaan pusat supaya undang-undang guna tanah dikuatkuasakan dengan telus dan tegas.

 “Di Pulau Pinang mungkin kerajaan negeri dibawah pimpinan Guan Eng tidak ambil berat tentang pengeluaran hasil pertanian padi dan beras untuk rakyat. “Mungkin dia melihat kepada perkara lain yang lebih penting seperti nak buat Cable Car dan Terowong Bawah Laut dan sebagainya dan mungkin pertanian kepada mereka bukan keutamaan,”.

Pertanian ini bukan sahaja mengenai kepentingan orang kampung dan orang miskin tetapi kepentingan semua orang dan ianya harus dipandang serius terutamanya dalam hal pengeluaran barang makanan kerana sekarang inipun kerajaan terpaksa mengimport hampir 30% dari luar Negara bagi menumpang kekurangan tersebut.

 Kerajaan mempunyai sasaran untuk meningkatkan pengeluaran bagi menjamin keselamatan makanan untuk Negara tetapi ianya perlu kerjasama dari kerajaan negeri memberi sokongan bagi memastikan kejayaan rancangan yang telah dibuat oleh pihak kerajaan pusat melalui MOA.

Seeloknya kerajaan negeri dan pusat saling bekerjasama. Saya ingat kita nak bagi tahu rakyat mulakan dengan pilihanraya kecil permatang pauh.sumber 

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels