Followers

Tuesday 9 June 2015

Muhyiddin Bakal Di Singkirkan ? @NajibRazak

Nampaknya usaha untuk memburukkan Perdana Menteri makin giat dilakukan oleh pihak-pihak di luar sana.Isunya tak perlu diulang lagi kerana semua pihak sedia maklum apa yang sedang berlaku pada ketika ini.

Malah sejak dua menjak ini , pelbagai cara dan kaedah digunakan untuk melakukan serangan sama ada berbentuk politik mahupun peribadi.

Terbaru muncul pula cerita akan berlaku rombakan kabinet dalam sedikit masa lagi yang menyaksikan Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak akan lagi dikekalkan sebagai Timbalan Perdana Menteri.Beberapa nama turut dikaitkan termasuklah pengolahan cerita yang cukup sedap di hidangkan ke halwa telinga rakyat.

Apa ceritanya ? Nah baca kat bawah ni ...

Lawatan rasmi Najib Razak ke Arab Saudi sambil menunaikan umrah bermula Sabtu lalu hingga semalam bersama dua Naib Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi dan Hishammuddin Hussein, menimbulkan spekulasi yang makin meluas bahawa ia akan disusuli dengan rombakan kabinet selepas ini.

Baik dalam suasana aman, apatah lagi ketika gelora politik makin membara berikutan kritikan berterusan daripada bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad ketika ini,  hakikatnya amat janggal bagi Perdana Menteri membawa dua orang Naib Presiden Umno sekaligus untuk mengiringinya bagi menunaikan umrah, kecuali ada permuafakatan yang perlu disepakati di tanah suci itu.

Lantaran itu menjadi perbualan ramai bahawa pemergian mereka ini ada kaitan dengan suasana politik yang sedang melanda negara. Apatah lagi, pemergian itu ketika tragedi gemba bumi Sabah sedang berlaku dan seolah-olah membawa kedua-dua Naib Presiden Umno lebih penting daripada segala-galanya.

Seorang lagi Naib Presiden Umno, Shafie Apdal yang diketahui agak berbeza pendirian dengan Najib sejak kebelakangan ini, terutama berhubung isu 1MDB, tidak ikut serta atau barangkali juga tidak dipelawa untuk berumrah bersama-sama ini.

Beliau difahamkan kini berada di Russia atas urusan rasmi kementeriannya.

Dengan Najib membawa kedua-dua Naib Presiden itu ke Mekah, cakap-cakap paling sensasi menjadi bualan ialah kemungkinan Muhyiddin Yassin akan digugurkan sebagai Timbalan Perdana Menteri kerana kedudukannya dalam kabinet lebih dianggap sebagai ancaman serta "duri dalam daging" kepada masa depan Perdana Menteri.

Najib dikatakan sudah tidak dapat menahan sabar lagi dengan karenah dan tingkah laku Muhyiddin yang tidak cukup setia dan kurang konsisten dengannya, terutama sejak isu 1MDB meletus.

Melalui penyingkiran Muhyiddin daripada jawatan nombor dua dalam kerajaan itu, Najib bukan saja ingin membuktikan sikap ingin terus melawannya terhadap serangan Tun Mahathir, bahkan mahu menunjukkan beliau benar-benar pahlawan Bugis yang masih ada sisa-sisa keberaniannya.

Tempat Muhyiddin sebagai Timbalan Perdana Menteri dikatakan akan diambil alih oleh Zahid Hamidi manakala Hishammuddin yang merupakan sepupu Najib akan dikanankan lagi kedudukannya dengan diberikan portfolio Kementerian Kewangan untuk persediaan sebagai calon Perdana Menteri masa depan.

Shafie Apdal pula akan dipindahkan di kementerian lain yang kurang penting bagi mengekang pengaruh serta pergerakannya daripada terus memberi kesan negatif kepada Najib.

Sebuah agensi kerajaan yang berkaitan dengan perang saraf dikatakan telah menemui Najib beberapa minggu lalu dan mengemukakan cadangan yang antaranya ialah penyingkiran Muhyiddin daripada kerajaan dengan alasan "masa bertahan sudah berakhir" jika Perdana Menteri ingin terus kekal memimpin parti dan negara. 

Agensi itu juga mahukan Najib memulakan fasa "menembak" dan "menyerang" pula selepas sekian lama mengambil pendekatan berdiam diri dan bertahan.

Selain itu, beberapa menteri juga difahamkan bakal digugurkan dalam rombakan yang akan dilakukan ini kerana Najib kini mula menyedari sebahagian daripada mereka hanya "bermain selamat" dan tidak membantunya menghadapi serangan, baik daripada Tun Mahathir atau pembangkang.

Antara pemimpin yang disebut-sebut bakal dimasukkan kembali ke dalam kabinet ialah Shahrir Samad, Pengerusi BNBBC yang sejak kebelakangan ini paling lantang mempertahankan Najib daripada serangan Tun Mahathir.

Najib dikatakan amat berpuas hati dengan cara, pendekatan dan hujah Ahli Parlimen Johor Bahru itu ketika membalas serangan yang dilakukan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad.

Nama lain yang turut disebut bakal dibawa kembali ke dalam kabinet sejak dua tiga hari ini ialah Annuar Musa, Ahli Parlimen Ketereh kerana Najib ingin memanfaatkan keberanian dan kepetahan bekas menteri itu sebagai perisai barunya.

Dalam menghadapi serangan dan kritikan Tun Mahathir yang dijangka lebih panas selepas ini, Najib dikatakan tiada pilihan lain selain melantik Timbalan Perdana Menteri baru, menyusun semula kabinetnya dan meletakkan pemimpin senior yang berani seperti Shahrir Samad dan Annuar Musa untuk membentengi kedudukannya.

Bersekali dengan rombakan kabinet yang bukan saja menyaksikan penyingkiran Muhyiddin dan digantikan dengan Zahid Hamidi tetapi juga disertai dengan kemasukan semula Shahrir dan Annuar itu, sekaligus menunjukkan pahlawan Bugis sudah sedia berentap sehingga "bumi berkeping dua" sebagaimana madah yang selalu diucapkannya sebelum ini. sumber shahbudindotcom.blogspot.com

Hebatkan cara pengolahan tu , lebih hebat lagi kita dapat lihat bagaimana penulis menggunakan istilah atau ungkapan seolah-olah ianya datangnya daripada sumber akar umbi sedangkan jelas apa yang tercatat itu adalah hasil daripada penulisan penulis sendiri.

Inilah yang dikatakan persepsi yang jika tidak ditangani dengan baik oleh rakyat akan menyebabkan kedudukan kerajaan goyah.

Persoalannya untuk apa berita sebegini disebarkan ? Apakah ianya benar dan 100% tepat ?

Bagi MMI ianya tidak ubah hanyalah satu lagi serangan politik untuk terus mengeruhkan suasana dengan niat tertentu.

Sedang hakikatnya semua pihak dalam kerajaan hari ini sedang bekerja untuk negara dan rakyat.


Timbalan Perdana Menteri hadir ke bumi Sabah memantau operasi menyelamat mangsa gempa sewaktu Perdana Menteri berada di luar negara.


Antara usaha Perdana Menteri dan legasi Malaysia sewaktu di bumi Arab Saudi


Kehadiran Perdana Menteri di Sabah sebaik tiba dari Arab Saudi

Apa yang boleh MMI katakan adalah sesuatu yang mustahil jika kehadiran para pemimpin itu khususnya Timbalan Perdana Menteri tidak dimaklumkan kepada Perdana Menteri atau tanpa sebarang perbincangan di peringkat kepimpinan apatah lagi kalau ianya dibuat secara SULIT !

Entahlah apa lagi persepsi selepas ini yang mahu dilontarkan kepada umum !

MMI

5 comments:

  1. Ngaruttt.....

    ReplyDelete
  2. Tun Mahathir itu sepatutnya pergi ke Tanah Suci, buat Umrah sebulan, bertaubat. Sudah sudahlah tu, Umur dah lanjut macam tu...your days are over as PM, just accept it!!

    Bertaubatlah, nak apa lagi? Dah pernah jadi PM, satu dunia dah pusing. Anak2 semua kaya raya, Billionaire pun ada.

    Duduklah diam2, lama sikit atas tikar sembahyang. Tak usahlah berpegang sangat pada DUNIA. Sepatutnya dah tua tua ini bawa kebaikan keamanan bukan sebaliknya!!!

    Berapa lama nak mendongak dunia? Sedangkan langit tak perlukan tiang!!!

    ReplyDelete
  3. dalam politik tiada yang mustahil, hanya budak baru berpolitik saja yang masih bangang..

    ReplyDelete
  4. Shahbudin.com tu blog anti kerajaan. Kalau follow blog tu, hampir 99% adalah cerita penglipurlara yg merepek, tak munasabah dan 'pancut' tanpa sebab. Mungkin pasukan penulisnya sering mengambil air ketum sebelum menulis.

    ReplyDelete
  5. Sampai pi Tanah Suci pun hangpa nk fitnah Najib.. teruk dh ni puak2 penyokong Keling Madey.. lama2 boleh jadi jenayah lain.. sbb gagal satu persatu..mula jadi syaitan

    ReplyDelete

Labels