Followers

Friday 26 October 2012

Mesti Baca Lost & Found Part 2


MISI LOST & FOUND , URUK & MMI PART 2

Salam semua , pertama sekali izinkan "URUK" untuk mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Ad'ha semoga kita semua dilimpahkan rahmat oleh Allah SWT.

Mengakui bahawa diri ini amat kerdil di sisinya menjadikan "URUK" insaf malah ada ketikanya muncul perasaan sebak dalam diri apabila mengenangkan orang-orang yang kita sayangi sudah pergi meninggalkan kita namun itulah sebenarnya perjuangan dan perjuangan ini memerlukan kekuatan jiwa dan semangat yang kental.

Lost & Found Part 2 bakal menceritakan pengalaman "URUK" bersama team Media MMI sewaktu melakukan tinjauan dan mencari kebenaran disebalik sesuatu yang menjadi kebiasaan khususnya kepada penduduk Pulau Pinang.

Walaupun misi kali ini agak mudah namun ianya tetap memberikan satu pengalaman yang cukup berharga buat "URUK" kerana ianya melibatkan kebangaan rakyat Malaysia malah turut sama menjadi perhatian mereka-mereka di luar sana khususnya para pelancong baik dari dalam mahupun luar negara.

Pulau Pinang mempunyai banyak tempat-tempat menarik yang mungkin tidak terdapat di negeri-negeri lainnya dan sudah tentulah misi “URUK” kali ini bakal terarah kepada mercu tanda Pulau Pinang iaitu jambatannya.

Dalam perjalanan merentas jambatan ini banyak sekali perkara yang sering kita lupakan malah inilah realitinya kerana sebagai manusia pemikiran kita hanya terarah kepada perkara-perkara yang menyenangkan.

"URUK" yakin masih ada dikalangan kita yang saban hari menggunakan laluan alternatif terpenting ini untuk ke tempat kerja tetapi langsung tidak mengetahui sejarahnya !! meh “URUK” cita sejarah sikit...Ohh sebelum "URUK" lupa kali ini kitaorang naik keta ja sebab "URUK" punya "Heli" masuk "workshop" tukar klass !!


Jambatan Pulau Pinang  merupakan jambatan yang terpanjang di Malaysia dan keempat terpanjang di Asia Tenggara. Jambatan yang mempunyai jarak panjang kira-kira 13.5 kilometer di mana 8.4 kilometer daripadanya merentasi laut merupakan penghubung Pulau Pinang di  Lebuhraya Jelutong, Bayan Lepas dengan tanah besar semenanjung di Seberang Perai.

Kerja pembinaan bermula pada tahun 1982 dan siap dibina pada tahun 1985, hanya 3 tahun sahaja dan memakan belanja sebanyak RM 850 juta. Jambatan ini membawa kebanggaan kepada negara Malaysia dan diakui sebagai pencapaian kejuruteraan yang cemerlang di dunia.

Ini adalah kerana struktur tengahnya merupakan antara jambatan kabel-penahan (cable-stayed bridge) yang terawal di dunia.Pada masa itu Kerajaan BN lah yang merangka dan menyusun atur projek mega di bawah kepimpinan Tun Mahathir selaku Perdana Menteri seorang anak Melayu , hebat bukan? 

“URUK” berasa bangga apabila melihat sendiri bagaimana pelancong-pelancong luar negara berebut untuk bergambar di kawasan kecemasan diatas ‘bridge’.Ini menunjukkan bahawa Pulau Pinang adalah satu tempat menarik untuk dikunjungi .(walaupun masih banyak lagi tempat menarik di Pulau Pinang, tapi bagi mereka yang jarang ataupun kadang-kadang sampai, mereka pastinya akan berasa kagum apabila berada diatas ’bridge’)...tak percaya? Hangpa pi duk atas ‘bridge’ tengok.. jangan terjun “suicide” sudah..hahaha.

Jika nak berbicara soal sumbangannya terhadap negeri Pulau Pinang dan rakyatnya mau bekajang "URUK" kena taip cumanya cukuplah sekadar "URUK" kata ianya menjadi satu kepentingan kepada hampir seluruh penduduk di Pulau Pinang termasuklah mereka-mereka dari luar sana.

Malah satu majlis makan malam pernah diadakan di tengah-tengah jambatan ini sewaktu perasmiannya dan turut dihadiri oleh kepimpinan - kepimpinan besar negara termasuklah perasmi dan pencetus idea iaitu Tun Mahathir Mohamad. 




Buat pengetahuan semua tidak lama lagi kita mungkin berpeluang pula melalui Jambatan ke 2 yang kini sedang giat dibina dan menurut laporan pembinaannya sudah pun mencapai 70% siap.Walaupun diselubungi perbagai kontroversi melibatkan isu tanah oleh puak DAPigs pada tahun 2008 ia tetap berjaya dilaksanakan !...

Jambatan ini bakal menghubungkan Batu Kawan di Seberang Perai Selatan dan Batu Maung di sebelah Pulau sana . Maka apabila siap sahaja pembinaannya nanti sudah pasti kesesakan yang sering berlaku di jambatan yang sedia ada mampu dikurangkan.

Jambatan ini menelan kos RM 3 bilion, mempunyai panjang 24 km (15 batu) dan bakal menjadi jambatan yang terpanjang di Malaysia dan Asia Tenggara. 

China Harbour Engineering Co Ltd (CHEC) dan UEM Builders Bhd menyatakan kerja-kerja pembinaan ke atas Jambatan Kedua Pulau Pinang akan bermula  pada November 2007 dan dijangka siap pada 2011...Tudia aiiihh sekarang ni dah tahun berapa weihh !!!  

Semuanya kerana kekalahan BN pada PRU12 di Pulau Pinang , projek ini mengalami sedikit kelewatan sehingga 9-12 bulan (kalau tak silap “URUK”lah) dek kerana masalah perolehan tanah,isu reka bentuk dan lonjakan kos bahan binaan.

Kerajaan BN telahpun akui berlaku sedikit kelemahan dan kelewatan disitu namun ianya berjaya diselesaikan dengan baik serta rundingan bersama kerajaan DAPigs Pulau Pinang sekarang...(hangpa tengok sendirilah bagaimana kerajaan BN begitu komited dalam membuat sesuatu projek Mega dan sentiasa membela nasib rakyat yang kononnya dianggap kejam oleh puak-puak DAPigs ni)... "ummala ranggi ek DAPigs ? mutta paileq!" nah "URUK" balun tamil pulak !!...1Malaysia maa....undilah lagi PR....nah ! semua projek dah terbantut!!

Disamping itu projek Jambatan ke2 Pulau Pinang ini turut menyumbang akan hasilnya apabila jumlah kesesakan jalan raya kronik yang dihadapi oleh rakyat Pulau Pinang akan dapat dikurangkan.

Kerajaan sememangnya teramat komited dalam merealisasikan pembangunan demi kesejahteraan rakyat Pulau Pinang.Selain projek jambatan bagi “URUK”lah hanya kerajaan BN sahaja yang dapat memastikan rumah-rumah mampu milik untuk Bumiputera dan yang kurang berkemampuan akan di bina di Pulau Pinang. tapi Berbeza dengan DAPigs,yang mereka tahu hanya membuat projek-projek rumah mewah yang berharga jutaan ringgit yang mana mereka sedia tahu bangsa Melayu akan ketinggalan dari sudut memiliki rumah sebegitu di Pulau Pinang.

Berbalik kepada Jambatan ke2 Pulau Pinang..diharap pihak kerajaan negeri  DAPigs janganlah mendabik dada dan sombong apabila jambatan ini siap sepenuhnya kelak , bukannya kita tak pernah tau atau dengar mereka ni selalunya membuat spekulasi dan tuduhan yang bukan-bukan (buruk) pada BN apabila melihat akan pencapaian yang dilakukan...Hah...!”URUK” lupa lagi...sekiranya siap kelak janganlah DAPigs ni nak pandai-pandai  tukar Nama ‘bridge’pulak..sepertimana LTAB Bayan Lepas nak ditukarkan kepada” LTAB P.Ramlee”. 

Bukannya kita tak tau akan pencaturan DAPigs ni..mula-mula baiklah..nak menambat hati rakyat Pulau Pinang kunun....lepas tu apabila projek jambatan Pulau Pinang ke2 ini siap, nak dinamakan dengan “Jambatan Lee Kuan Yew” pulak ke?..itupun kira bagus sebab kerajaan BN lah..,kalau tidak LGE susah..asyik sesak bila keluar dari Pulau..mana tak nya?..nah...beratoq tunggu feri lah ceritanya..pesan “URUK” pada DAPigs ni, jangan asyik nak pertikai dan membuat spekulasi buruk jer...kalau buat jugak hangpa pi pakat nek feri naa.....

Dalam sedar atau tidak kerajaan Barisan Nasional sedang dan hampir pasti akan menunaikan janji mereka memberikan keselesaan khusus kepada warga Pulau Pinang.Bayangkan berapa masa yang mampu dijimatkan oleh setiap pengguna jambatan itu nanti yang sudah tentu turut membantu urusan perniagaan atau apa saja yang berkaitan dengan tempoh masa.

Paling pasti urusan perniagaan akan semakin rancak dan ini sudah tentu dapat merancakkan pertumbuhan ekonomi seterusnya memberikan peluang kepada rakyat Pulau Pinang mahupun mereka-mereka dari negeri lain untuk turut sama menikmati kesannya kerana sudah tentu para pelabur akan memilih Pulau Pinang untuk melabur serta menjalankan perniagaan mereka maka dalam masa yang sama peluang pekerjaan tersedia kepada rakyat Pulau Pinang dan Malaysia.

Hebat !! itulah ungkapan yang mampu "URUK" dan team media MMI katakan kerana selain dari menjadikan jambatan sebagai laluan keluar masuk ke Pulau Pinang ia juga sebenarnya merupakan hadiah yang tak ternilai khusus kepada mereka-mereka yang sering terperangkap dalam kesesakan lalulintas.

Apa yang 'URUK' boleh simpulkan adalah komitmen kerajaan Barisan Nasional terhadap rakyat jelas dan ianya membuktikan bahawa kerajaan Barisan Nasional sentiasa memikirkan yang terbaik untuk rakyat dan negara.

Terima kasih “URUK” dan team media MMI ucapkan kepada kerajaan persekutuan BN yang sudi meneruskan rancangan pembinaan jambatan ini sekalipun kerajaan Pulau Pinang kini dibawah pemerintahan F*CKATAN RAKYAT, DAPigs.

Diharap rakyat Pulau Pinang dan pelancong dapat menikmat kemudahan yang diberikan oleh kerajaan persekutuan.Pada rakyat Pulau Pinang khususnya ”URUK” harapkan anda dapat membuat pilihan bijak dari sudut memilih kerajaan pada PRU13  yang akan datang.

Samada suka atau tidak pilihan harus dibuat kerana pilihan ini bakal menentukan survival rakyat Pulau Pinang dan Malaysia.

Jadi jangan lupa pilih BN masa nak mengundi nanti !!

Lepas ni senang lah sikit "URUK" nak pi makan nasi kandar Misai dekat Chowrasta !!

No comments:

Post a Comment

Labels