Followers

Tuesday 23 January 2018

Sekat Peruntukan Adun PAS, Takutnya Makin Jelas !


Apabila Azmin Ali bertindak menyekat peruntukan kepada Adun PAS maka jelaslah kepada kita betapa selama ini segala macam cakap-cakap berlapik kononnya kerajaan negeri Selangor masih kekal sebagai kerajaan di bawah Pakatan Rakyat yang bepegang kepada muafakat adalah satu penipuan politik.

Perkara ini disahkan oleh Azmin sendiri apabila disoal wartawan ;
Azmin tekad pertahan kerajaan pakatan negeri Selangor
PELABUHAN KLANG: Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali menegaskan beliau akan mempertahankan muafakat yang dibentuk antara parti-parti pembangkang ketika pilihan raya umum lalu.
"Kita sudah adakan beberapa siri perbincangan dengan semua pihak.
"Namun, keutamaan saya adalah muafakat yang sudah dicapai antara parti sebelum ini," katanya pada Majlis Perasmian Gudang Baru Baiduri Dimensi Sdn Bhd di sini, hari ini.
Beliau berkata demikian ketika mengulas kemungkinan perubahan komposisi dalam pentadbiran Selangor berikutan penubuhan Pakatan Harapan.
Pakatan Harapan dibentuk selepas Pakatan Rakyat dikatakan tidak lagi berfungsi dengan ketiadaan Pas.
Ia terdiri daripada tiga parti politik, PKR, DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah).astro awani
Perkara tersebut telah menjadi bahan politik kepada Azmin sejak 2015 yang lalu dan pernah beberapa kali berlaku pergeseran dengan pemimpin DAP apabila Azmin dituduh masih lagi cuba berbaik dengan parti PAS.

Dan perkara ini kemudiannya berubah setelah kehadiran PPBM yang dikepalai oleh Tun Mahathir yang begitu bencikan Umno dan BN. Maka perkara pertama yang dilakukan oleh beliau adalah berusaha untuk memastikan sebarang bentuk hubungan dengan parti yang dilihat menerima Umno melalui apa cara sekalipun perlulah dielak dan ditolak jauh-jauh.

Kesannya Azmin hari ini bukan lagi Azmin yang mahu berpegang kepada soal muafakat tetapi Azmin si ketua menteri yang modus operandi dan punya impian yang sama dengan sahabatnya di Pulau Pinang.


Apa yang dilakukan oleh Menteri Besar Selangor menyekat peruntukan kepada wakil PAS adalah tindakan yang sama dilakukan oleh Lim Guan Eng di Pulau Pinang.

Semuanya dilakukan kerana pihak terlibat dilihat tidak lagi sehaluan dan seiring dengan hala tuju Pakatan Haprak.

Jika di Pulau Pinang, Guan Eng menyekat peruntukan terhadap wakil PKR dan DAP sendiri, di Selangor Azmin menyasarkan kepada wakil PAS.

Dan MMI optimis semua ini berlaku kerana mereka bimbang peruntukan yang tersedia itu digunakan oleh pihak terlibat untuk mengukuhkan kedudukan mereka dalam keadaan tidak menyokong hala tuju parti mahupun dasar pentadbiran kerajaan negeri.

Maka tidak perlu melayan soal integriti kerana bagi mereka kedudukan politik itu lebih penting daripada segala-galanya.

Satu penipuan politik yang dibuat secara terang-terangan bukan sahaja terhadap mereka yang terlibat tetapi juga kepada diri sendiri kerana apa yang mereka laungkan langsung tidak sama dengan perbuatan yang dipandu arah oleh hati dan jiwa yang terlalu hitam dan busuk.

Yang pasti rakyat dapat melihat bagaimana TAKUTNYA puak-puak Pakatan Haprak ini terhadap bayang-bayang mereka sendiri dan kebimbangan itu hadir setelah mereka melihat penolakan demi penolakan terhadap Pakatan Haprak khususnya apabila mereka secara jelas menerima Tun Mahathir musuh politik pembangkang sejak puluhan tahun dahulu.

Azmin juga sedar kedudukannya di Selangor hadir kerana gerakan reformasi sejak tahun 1997 dan kini beliau secara tidak langsung sudah pun menderhaka kepada kumpulan reformasi ini.

Maka sudah tentunya Azmin sedar kesinambungan kedudukannya selepas ini samar memandangkan para reformasis yang dulunya bangkit berjuang mempertahankan seorang peliwat tidak lagi boleh menerima keputusan menerima kehadiran Tun Mahathir.

Tunggu PRU14 !

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels