Followers

Thursday, 17 August 2017

Melayu Perlu Terus Bangkit Pertahan UMNO


Apa jua rintangan dan cabaran yang mendatang parti UMNO pasti mampu menanganinya dan sejarah sudah tercatat bagaimana parti UMNO sentiasa di uji dengan pelbagai cabaran termasuklah parti keramat orang Melayu ini digantung pendaftarannya.

Sungguh pun begitu orang-orang Melayu tetap setia dan memahami betapa pentingnya UMNO terus diperkukuhkan.Kesetiaan orang-orang Melayu terhadap parti UMNO tidak perlu dipersoalkan lagi bahkan sokongannya semakin bertambah dari masa ke semasa.

MMI tak nafikan peranan parti-parti politik serpihan yang saban hari berusaha untuk menghancurkan perpaduan unik yang selama ini terbela dalam parti UMNO.Jika melihat kepada usaha dan gerak kerja mereka , situasinya memang mencemaskan apatah lagi ada dikalangan mereka itu merupakan bekas pemimpin UMNO dan punya nama besar dalam dunia politik tanahair.

Namun begitu UMNO terus bangkit malah menjadi lebih kuat mendepani cabaran-cabaran mendatang , keupayaan dan keutuhan semua ahli UMNO yang setia dengan pucuk pimpinan adalah benteng paling dicemburui oleh barisan pembangkang.

Pembangkang sedar tentang benteng ini dan kerana itu mereka berkali-kali cuba untuk meruntuhkannya malah kehadiran nama-nama seperti Anwar Ibrahim , Tun Mahathir , Muhyiddin , Mukhriz , Wan Azizah , Rafizi , Azmin , Mat Sabu dan yang seangkatan dengannya tetap gagal untuk menembusi benteng keramat tersebut.

Hubungan yang terbina dalam Pakatan Haprak dijadikan sebagai paltform untuk memacu gelombang penolakan dengan pelbagai gerakan seperti Bersih , Black Out , Nothing To Hide namun ianya tetap gagal sehinggalah kedudukan orang Melayu dan Islam menjadi sasaran.

Lebih malang kerana segelintir Melayu yang mengaku Islam yang kini mendokong perjuangan Pakatan Haprak sanggup membiarkan yang bukan Islam bermaharajalela mengutuk , menyerang institusi Islam termasuklah sokongan DAP terhadap tuntutan kalimah Allah dan penolakan RUU 355.

Berdasarkan kepada semua keadaan itu kita seharusnya bertanya pada diri sendiri , apakah tindakan yang dilakukan pada hari ini (menerima bulat-bulat dakyah dan agenda terancang pembangkang) mampu untuk menyelamatkan kedudukan orang Melayu , Islam dan seterusnya mempertahankan parti UMNO ?

Ketua UMNO Bahagian Tasek Gelugor merangkap Ahli Parlimen Tasek Gelugor mengingatkan semua pihak agar jangan sesekali meroboh tembok sekiranya tidak tahu mengapa dan apakah tujuan ianya dibina.

YB Datuk Shabudin Yahaya mengulas bahawa tugas ahli-ahli UMNO pada hari ini bukan mudah kerana berdepan dengan pelbagai asakan sama ada dari segi politik dan juga hal melibatkan kepentingan rakyat.Perkembangan dunia media sosial khususnya bukan sahaja membawa manfaat kepada rakyat tetapi juga mengundang pelbagai perkara negatif termasuklah fitnah yang berleluasa sehingga membahayakan kedudukan negara Malaysia khususnya.

Bagi mendepani cabaran-cabaran ini , ahli UMNO harus bangkit menjadi pertahanan paling ampuh kepada parti keramat UMNO.

Ahli UMNO mesti sayangkan bangsanya kerana tanpa kedua-duanya perjuangan kita akan tersalah arah seperti mana yang sedang berlaku terhadap mereka-mereka yang kini bersama dengan parti-parti pembangkang yang lain.

"Ingatlah orang Melayu bangsa yang mulia , UMNO telah menjadi platform kepada kesungguhan orang Melayu untuk terus membela nasib Bangsa , Agama dan Negara sehinggalah semua orang dapat hidup dengan selesa kerana Allah swt merahmati perjuangan UMNO" 

"Jangan sesekali berasa diri kerdil , ahli UMNO harus bangkit atas semangat Melayu dan ingatlah asal usul kita demi bangsa Melayu dan generasi kita seterusnya " tegasnya lagi.

UMNO bukan rasis ! Shabudin mengulas bahawa mempertahankan Bangsa , Agama dan Negara seperti mana yang dilakukan oleh parti UMNO pada hari ini bukanlah bermakna parti itu mengamalkan dasar perkauman.

Rasis hanya berlaku apabila satu-satu kaum itu mula menindas kaum-kaum lain dan mengamalkan kepercayaan bahawa hanya bangsanya sahaja yang dianggap unggul atau bangsa terhebat.Mereka ini mengamalkan kepercayaan prejudis bahawa satu bangsa adalah lebih tinggi darjatnya dari bangsa yang lain berbeza sama sekali dengan apa yang dipraktikkan oleh UMNO.

Dasar Perlembagaan Persekutuan jelas merangkumi semua sudut termasuklah menghormati hak-hak semua bangsa tanpa menidakkan hak orang Melayu dan kedudukan agama Islam.Ianya jelas menjadi asas kepada apa yang kita miliki pada hari ini.

Malaysia dengan kepelbagaian etnik dan agama sudah pun membuktikan kepada dunia betapa budaya hidup serumpun dengan masyarakat majmuk adalah teras yang menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang disegani.

Semua pihak sedar bahawa cabaran kehidupan sosial yang dihadapi pada masa kini amat berat , ditambah pula dengan kemunculan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab yang sentiasa berusaha untuk merosakkan perpaduan yang selama ini kita pelihara.

Justeru itu ahli UMNO perlu memelihara geopolitik Islam dan Melayu di Malaysia , jangan pandang mudah kekuatan politik yang dimiliki pembangkang pada hari ini kerana kelalaian orang-orang Melayu dan ahli UMNO pastinya akan mengundang padah.

UMNO perlu terus pertahankan semua kerusi yang kita miliki selama ini selain berusaha untuk menang lebih banyak kerusi-kerusi lain agar tiap usaha kita mampu membawa kesejahteraan kepada orang Melayu dan semua bangsa lain di Malaysia.

Sebagai ahli UMNO kita bukan sahaja bertanggungjawab terhadap nasib generasi selepas kita tetapi juga kepada seluruh warga Malaysia dan kerana itu jangan sesekali merobohkan UMNO sekiranya kita tidak tahu kenapa UMNO di wujudkan. - Penang Online

Setuju dengan saranan YB Datuk Shabudin Yahaya bahawa UMNO perlu terus dipelihara dan orang-orang Melayu perlu terus menjadi pembelanya , tanpa UMNO orang Melayu hampir pasti menjadi seperti mana Melayu yang kini bersama dalam Pakatan Haprak yang tidak akan mampu berbuat apa-apa kerana telinganya di tarik , hidungnya di sepit dan mulutnya di jahit.

MMI

Wednesday, 16 August 2017

Pembangkang Bimbang Dengan Najib !


Kalau sebelum ni bukan main lagi puak-puak pembangkang kat Malaysia ni , apa yang Najib tak kena habis semua perkara disasarkan kepada Perdana Menteri kita sampaikan ada ketikanya puak pembangkang berasa begitu yakin kononnya Najib akan melepaskan jawatanya.

Al maklumlah mereka begitu obses dengan politik dan kerakusan untuk menaiki takhta telah melenyapkan maruah diri dan hanya terarah untuk mendapatkan kedudukan tanpa memikirkan tanggungjawab dan amanah yang begitu besar khususnya melibatkan rakyat.

Apatah lagi kehadiran Tun M dengan parti bunganya telah menaikkan nafsu masing-masing (puak-puak pembangkang) bahawa KUASA yang menjadi idaman selama ini sudah semakin hampir.

Hakikatnya apa yang berlaku dalam pembangkang hanyalah satu lakonan penuh sandiwara yang tidak akan membawa keuntungan kepada Pakatan Haprak itu sendiri.Realitinya masing-masing sedang mempergunakan sesama sendiri untuk memenuhi agenda masing-masing dan hanya bermuka-muka kononnya mereka dalam satu pasukan.

Jika benar Pakatan Haprak yakin bahawa mereka punya kelebihan untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada maka sudah pastilah gerak dan kerja politik mereka tidak akan terlalu kebudak-budakan seperti mana yang sedang berlaku hari ini.

Pemimpin Pakatan Haprak sering mendabik dada konon-kononnya Najib sudah berada di lap yang terakhir dan hanya menanti masa untuk dinyah keluarkan dari Putrajaya namun melihat kepada senario hari ini ianya sudah berbalik kepada Pakatan Haprak itu sendiri.

Tun M semakin tidak relevan kerana mulutnya sendiri !

Wan Azizah hilang kredibiliti apabila hanya menjadi BONEKA dalam PKR !

Mat Sabu sudah sebati dengan anai-anai apabila dibiakkan oleh DAP !

Guan Eng dan Kit Siang sudah hilang INTEGRITI dengan pelbagai skandal melibatkan kepentingan diri , parti dan kelemahan pentadbiran kerajaan negeri !

Disaat UMNO dan BN terus bekerja untuk rakyat , apa lagi agaknya yang tinggal dalam Pakatan Haprak ?

1. Mereka-mereka yang kini sedang mengintai tempat dan kedudukan &

2.Kerja jahat memfitnah dan sabotaj parti lawan

Perkara ini jelas dapat kita lihat apabila YAB Perdana Menteri yang dijadualkan akan melakukan lawatan kerja seharinya ke Pulau Pinang pada 17 Ogos 2017 nanti sudah digeruni lawan.

Kerja-kerja jahat dan sabotaj kebudak-budakkan ini sudah mula ditularkan dengan penyebaran sepucuk surat kononnya di sediakan oleh Ketua UMNO Bahagian Permatang Pauh untuk pelepasan cuti kepada mereka-mereka yang bekerja.


Jelas sekali tindakan sebegini hanyalah bertujuan untuk merosakkan reputasi pimpinan UMNO di Permatang Pauh.Datuk Mohd Zaidi , Ketua UMNO Bahagian Permatang Pauh berkata “Ini juga adalah serangan peribadi yang mahu merosakkan kredibiliti saya sebagai ketua bahagian dan pemimpin tempatan dalam usaha menyambut kedatangan Perdana Menteri.

“Lagi pula, surat yang tular tersebut tidak valid dan tidak boleh diguna pakai dalam mana-mana sektor sama ada swasta atau pun kerajaan.”

Dalam hal ini beliau melihat bahawa ada pihak yang tidak senang dengan pelbagai usahanya dalam membawa perubahan kepada penduduk di Permatang Pauh khususnya menyambut kedatangan Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO.

“Kita tahu Permatang Pauh ini adalah kubu kuat pembangkang tetapi apabila melihat gerak kerja yang telah diatur oleh UMNO dan pelbagai program yang mendapat sokongan kepimpinan pusat maka sudah tentulah mereka panas punggung.

“Apatah lagi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) sudah semakin hampir maka mereka mula bimbang melihat masyarakat di sini mengubah laluan kepada UMNO,” katanya lagi. Seterusnya

Sesuatu yang pasti jika dulunya mungkin kehadiran YAB Perdana Menteri dianggap oleh pembangkang sekadar pelengkap jadual tugasan , kali ini ianya berbeza sama sekali.

Aura dan kesungguhan YAB Perdana Menteri menangkis tohmahan demi tohmahan selain terus bekerja untuk rakyat dan membuktikan komitmen kerajaan persekutuan sebenarnya sudah menyebabkan PEMBANGKANG semakin gusar.

Terimalah hakikat dalam kecelaruan dan kesongsangan yang kini menghantui Pakatan Haprak , mereka sebenarnya bimbang dengan Najib !

Keep it up Sir ! 

MMI

Tuesday, 15 August 2017

Nothing To Hide 2.0 Go All The Way !

KHAS untuk puak-puak munger
Secara tiba-tiba kita dikejutkan dengan kekecohan yang berlaku dalam Nothing To Hide 2.0 anjuran puak-puak munger ! Perlu MMI tekankan disini bahawa kejutan itu bukanlah kerana aksi ala-ala sambutan tahun baru yang siap dengan segala macam mercun bagai dan berlegar-legarnya segala kerusi banquet tapi kerana sikap puak-puak munger yang cukup kebudak-budakkan.

Semua orang sedia maklum punca berlakunya aksi itu adalah disebabkan sikap Tun M sendiri yang banyak merapu dan spin daripada menjawab segala persoalan yang dibangkitkan.Malahan persoalan-persoalan tersebut diajukan oleh puak-puak munger sendiri , jadi bila dah melampau punya spin orang bosan beb , kata Nothing to Hide tapi yang berlaku Everything Hide !

Bacul beb ... Bacul ! Tun M sekali lagi dipergunakan dan sanggup dirinya dipergunakan oleh puak-puak politik tiga suku demi untuk memenuhi nafsu serakah politiknya.


Tengok ja gambar kat atas tu , dah macam pesta api dah ! Bila orang kata ampa budak baru nak up MARAH tapi hakikatnya memang macam tulah.

Paling WIN sekali , apabila berlakunya kacau bilau tu UMNO juga yang dituduhnya !

Hahaha memang mangkaq sebab siapa jua yang tengok balik rakaman yang ada termasuklah video-video yang puak-puak munger sebarkan untuk "cover line" dan juga sidang media yang dibuat oleh Syed Saddiq memang puak-puak ni BANGANG tahap GABAN.

MMI tak nak susahkan diri sediakan semua video-video tu ampa boleh rujuk di blog Dr MiM tengok betul-betul kemudian "study" sikit pasti ampa akan nampak siapa yang sebenarnya terlibat.

Seperkara yang MMI nak jelaskan adalah Syed Saddiq dalam sidang medianya bukan sahaja mendedahkan kelemahan dirinya tetapi juga mengiakan betapa BODOHNYA Ketua Armada ni sebab sanggup menjadikan orang sendiri sebagai KAMBING HITAM .

Syed Saddiq ni siap kata mereka yang memakai baju Armada itu bukan Armada !

Weh bangang kalau bukan Armada kenapa bagi puak-puak tu masuk dalam dewan ???????

Kalau kita perhatikan rakaman semua video yang ada jelas sekali betapa kelibat puak-puak berbaju hitam yang tertera tulisan SECURITY cukup ramai dan SECURITY ni jugalah yang mengiringi Lim Kit Siang sewaktu dia meninggalkan tempat program.

Jadi kalau dah berlambak SECURITY tu kenapa masih ada orang lain seperti mana tuduhan puak-puak munger ni boleh masuk ke dalam dewan ?

Dan kalau benar itu berlaku , puak SECURITY ni buat apa ? SYOK SENDIRI sebab boleh pakai baju tu ?????

Agak-agaklah bro ... Kalau setakat nak seronok dengan baju gah kononnya kita tu macam BODYGUARD buatlah kerja susunlah tugas bagi kena cara bukan jadi CEMPERA tak kena tempat !

Lebih malang lagi video 2 budak yang disebarkan kononnya dipelawa hadir ke program tu tanpa mereka sedar untuk apa , Wehhh dalam video tu tak sebut pun budak-budak tu orang UMNO yang suruh ... yang mereka sebut adalah mereka di pelawa oleh rakan mereka melalui seorang lagi kenalan untuk hadir ke program tersebut dan dapat T-Shirt !

Woiii Armada , bebudak tu kena umpan dengan puak-puak ampa sendiri sebab nak bagi ramai program !

Oklah cukuplah MMI mengata dekat ampa lebih-lebih lagi satgi ada yang menangis pula CUMA satu ja MMI nak pesan lain kali kalau nak buat program macam tu pastikan yang nak menjawab soalan tu dia faham maksud NOTHING TO HIDE sebab apa yang berlaku pada hari tu langsung tak menepati maksud program tu sendiri.

Semua SPIN beb .... Yang ampa tau kira nak politik ja , oleh kerana ampa nak politik sangat MMI bagi POSTER untuk ampa dan gunalah dalam penganjuran Nothing To Hide 3.0 nanti (TENGOK POSTER ATAS SEKALI) MMI yakin ianya amat sesuai dengan ampa !!

LEPAS ni dalam Nothing To Hide 3.0 pakai slogan ni "This Time They Could Go All The Way" dan Tun M pun boleh go all the way SPIN SPIN SPIN ! HAPRAK !!!!

MMI

Monday, 14 August 2017

Phee Boon Poh Jadi BUKTI Betapa HAPRAKNYA DAP !


Tahniah & Syabas kepada Lim Guan Eng dan seluruh barisan Exco Kerajaan DAP Pulau Pinang kerana telah pun selesai menandatangani IBR disaksikan sendiri oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM.

Bukan calang-calang ikrar ni beb sebab ianya disusuli dengan 10 lagi tambahan langkah integriti yang dicadangkan sendiri oleh kerajaan DAP Pulau Pinang.Jangan main-main sebab apa jua perkara yang berlaku puak-puak bangsat ni mesti nak tunjuk merekalah lebih dasyat daripada orang lain.

Lim Guan Eng dalam ucapannya sempena Majlis Ikrar Bebas Rasuah oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang baru-baru ini berkata Kerajaan Negeri amat menitikberatkan isu integriti dalam penyampaian perkhidmatan awam kepada rakyat Negeri Pulau Pinang. Sejak tahun 2008, Kerajaan Negeri telah menerima pakai 10 langkah integriti yang mencerminkan komitmen untuk menjadi negeri bebas rasuah seperti berikut:-
  • Amalan Pentadbiran yang berlandaskan Prinsip CAT (Cekap, Akauntabiliti, Telus)
  • Menginstitusikan pengisytiharan harta secara terbuka oleh Ketua Menteri, barisan EXCO dan ADUN
  • Melaksanakan tender terbuka yang kompetitif
  • Tidak membenarkan ahli keluarga untuk melibatkan diri dalam kontrak Kerajaan atau berurusniaga dengan Kerajaan Negeri
  • Melarang ADUN dan ahli pentadbiran daripada diluluskan permohonan tanah Kerajaan Negeri
  • Melindungi pemberi maklumat atau peniup wisel yang tulen
  • Mengambil tindakan ke atas pemimpin yang hidup mewah melebihi pendapatan rasminya
  • Telus dalam sumbangan politik
  • Tidak menerima ‘donation’ peribadi
  • Mengambil tindakan ke atas pegawai yang melanggari kesemua di atas

Perhatikan betul-betul 10 langkah yang diwar-warkan kepada umum tu ! Apakah ianya benar-benar digunapakai ? MMI dalam artikel sebelum ini sudah pun menyatakan bahawa IBR yang ditandatangani oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang adalah HIPOKRIT !


Ada yang kurang senang dengan apa yang MMI tulis namun apa yang berlaku baru-baru ini jelas membuktikan betapa KESUCIAN yang cuba DAP semai kepada seluruh warga Pulau Pinang dan Malaysia amnya hanyalah sekadar salakan anjing kurap HAPRAK sebenarnya.


Penahanan Exco Kerajaan DAP Pulau Pinang , Phee Boon Poh oleh SPRM atas dakwaan salah guna kuasa berkaitan sebuah kilang haram di Bukit Mertajam adalah bukti jelas betapa pimpinan kerajaan DAP hanya bermain wayang.

Untuk makluman kilang terbabit dilaporkan sudah beroperasi selama lebih dari 10 tahun dan punca tangkapan itu dibuat oleh SPRM adalah berdasarkan kepada sepucuk surat yang ditulis oleh Exco tersebut kepada Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP).

Di saat begitu banyak operasi dan perobohan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) terhadap gerai-gerai milik orang Melayu , kilang yang jelas HARAM dan dalam pengetahuan Exco terbabit boleh terus beroperasi selama lebih dari 10 tahun !

Apakah ini KETELUSAN yang diamalkan oleh para pimpinan Kerajaan DAP Pulau Pinang ?????

Sesuatu yang pasti kilang tersebut bukan sahaja berstatus HARAM tetapi turut mencemarkan alam sekitar dengan pengeluaran asap yang berbahaya kepada penduduk sekitar.Walaupun ada rungutan dan bantahan daripada penduduk , kilang terbabit masih terus beroperasi !

Bukankah Phee Boon Poh yang memegang portfolio Exco Kesihatan, Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar negeri Pulau Pinang yang selama ini begitu SAYANGKAN alam sekitar dan kononnya begitu mengambil berat permasalahan kesihatan rakyat boleh terlepas pandang ?

Hello bro ... Sahabat blog Badut Rakyat dalam artikelnya menulis dalam isu kilang haram ini , Pengarah Jabatan Kesihatan , Datuk Dr M Sukumar mengesahkan 11 daripada 500 orang penduduk di Sungai Lembu menderita akibat kanser. Sejumlah 2,200 orang penduduk di sekitar kilang haram itu hadapi kanser. Maknanya setiap tahun ada 220 pengidap hidap kanser.Ini menunjukkan kadar barah di kawasan kilang haram itu 2,342 peratus lebih tinggi dari purata kanser peringkat kebangsaan. 

Menurut laporan Institut Kanser Kebangsaan , kadar kanser peringkat nasional adalah sebanyak 86.9 peratus dan 89 peratus bagi setiap 100,000 penduduk lelaki dan perempuan. 

Kanser adalah penyakit yang boleh membawa maut , tetapi DAP sanggup lindungi kilang haram dan biarkan rakyat terdedah dengan kanser. Exco Alam Sekitar jadi dalang pula lindungi kilang yang akibatkan kanser ini daripada ditutup. 

Sejak DAP menang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 dan PRU13 , sampai sekarang kilang ini dilindungi oleh kerajaan DAP melalui Boon Poh. Takkan Guan Eng tidak tahu menahu berkenaan perkara itu ??? sambung

Setakat artikel ini ditulis , para pimpinan Kerajaan DAP Pulau Pinang termasuk Guan Eng masih lagi belum menunaikan 10 perkara tambahan yang diwar-warkan sewaktu menandatangani IBR.

Malah mempertahankan Exco terbabit ! So cerita sama yang diulang sewaktu Guan Eng sendiri disabitkan dengan pertuduhan salah guna kuasa dan rasuah !

Terkini puak-puak DAP ini bukan sahaja sedang bermati-matian mempertahankan Kilang HARAM tersebut tetapi sudah mula mencari salah orang lain dan mula mahu menuding jari kepada pihak lain seolah-olah apa yang mereka lakukan pada hari ini adalah hasil daripada permainan politik parti lawan sedangkan apa yang berlaku adalah disebabkan sikap HAPRAK pemimpin DAP itu sendiri.

Tak cukup dengan itu BANGSAT-BANGSAT ini dah mula mengugut pula !

Ketua Menteri, Lim Guan Eng memberi amaran kepada semua pihak supaya tidak menyalahkan Kerajaan DAP Pulau Pinang sekiranya lebih banyak bangunan yang beroperasi secara haram di negeri ini dirobohkan selepas mesyuarat Exco lusa.

Beliau berkata, tindakan itu diambil berikutan desakan pelbagai pihak yang mahu kerajaan negeri merobohkan kilang memproses habuk kayu di Kampung Sungai Lembu, Penanti yang kini sedang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

“Sekiranya dasar sedia ada tidak dibenarkan, kita kena roboh semua yang haram termasuk kedai penjaja, bangunan, struktur dan kilang. Jangan salahkan kerajaan negeri jika kita ambil tindakan itu selepas ini,” katanya di luar Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Dalam pada itu Guan Eng berkata, kerajaan ne­geri tetap bertegas dengan dasar untuk tidak merobohkan kilang ha­ram pembakaran habuk kayu di Kampung Sungai Lembu, Penanti dan masih menunggu kata putus daripada SPRM.

Pada masa sama jelas beliau, sekiranya SPRM mengeluarkan arahan perobohan, tindakan itu bermaksud telah mencampuri dasar kerajaan negeri, justeru tindakan penguatkuasaan yang serupa perlu dilaksanakan di negeri lain.

“Kita tetap bertegas dengan­ dasar ini sebab kita dipilih rak­yat dan tidak akan mulakan pe­robohan membabitkan puluhan ribu struktur haram di negeri ini. Kita mahu bu­at secara elok, kita seimbangkan, kalau boleh buat pemutihan,” jelasnya. utusan

Nampak tak macam mana punya pusing ! Memang sial puak-puak ni , yang selama ni dok roboh gerai orang Melayu semua tu apa crita ????

DAP ni memang CELAKA , dalam kenyataan kat atas tu dia kata sekiranya SPRM mengeluarkan arahan perobohan, tindakan itu bermaksud telah mencampuri dasar kerajaan negeri, justeru tindakan penguatkuasaan yang serupa perlu dilaksanakan di negeri lain.

Hello Apek , mencampuri urusan kerajaan negeri apa ? Dah lupa ka IBR yang ampa sendiri tandatangan ?????? SPRM hanya menjalankan tugas mereka sejajar dengan IBR yang Kerajaan DAP Pulau Pinang tandatangani.

So tak payah dok pusing cerita , Guan Eng dan Phee Boon Poh LETAK ja JAWATAN sebab ampa dah cukup HAPRAK dah !

INTEGRITI ? Baca artikel berkaitan ;

https://mahamissa.blogspot.my/2017/08/lim-guan-eng-jangan-bicara-soal.html

MMI

Sunday, 13 August 2017

Menjawab Polemik Berkenaan PINDAAN RUU 164


Pindaan RUU 164 yang dibentangkan di Dewan Rakyat sudah pasti menjadi isu yang hangat diperbualkan oleh ramai dari kalangan kita khususnya orang-orang Melayu dan Islam yang sudah tentu bimbang dengan sebarang keputusan yang boleh mengakibatkan kedudukan undang-undang Islam itu berubah.

Kebimbangan itu pastinya terarah kepada sebarang perubahan yang menolak mana-mana perkara berkaitan akan menyebabkan undang-undang itu tidak menepati atau bersandarkan kepada hukum Islam itu sendiri.

Jadi bagi merungkai kekeliruan mereka-mereka yang mungkin tersalah tafsir maka MMI kongsikan jawapan terhadap isu yang dibangkitkan ...

Berikut adalah jawapan saya terhadap beberapa kekeliruan yang sengaja atau tidak sengaja yang dicetuskan oleh Ajk Pas Pusat melalui artikel yang ditularkannya bertajuk "RUU 164 : TRAGEDI MALANG BUAT UMAT ISLAM DI NEGARA INI"

ISU PERTAMA

"6. PAS ada sebab yang  kukuh untuk menentangnya, dan bukan bangkit menentang secara semberono atau untuk meraih kepentingan politik demi populariti semata-mata. RUU 164 ini perlu ditarik balik dengan alasan yang sangat jelas dan kuat, iaitu ianya bercanggah dengan undang-undang persekutuan sedia ada seperti Seksyen 46 (2) Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 2003 dan juga bercanggah dengan peruntukan Perkara 121 1A Perlembagaan Persekutuan."

JAWAPAN BALAS

Pindaan yang dinyatakan dalam RUU 164 tidak sama sekali bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan kerana hal ehwal orang Islam dan undang-undang Islam adalah di bawah bidang kuasa negeri dan Mahkamah Syariah sebagaimana termaktub  di bawah Perlembagaan itu sendiri. Isu utama di bawah Akta 164 melibatkan perkahwinan bukan Islam yang melibatkan suami isteri yang bukan Islam. Jelasnya jika pindaan ini tidak dibuat, pasangan yang telah memeluk Islam akan teraniaya kerana dia tidak boleh memohon untuk membubar perkahwinan bukan Islamnya kerana Seksyen 51 yang lama hanya membenarkan permohonan bagi pasangan yang tidak memeluk Islam. Manakala pasangan yang telah memeluk Islam pula tidak boleh memohon kepada Mahkamah Syariah kerana enakmen tiada bidangkuasa untuk mendengar permohonan pembubaran perkahwinan bukan Islam atau hadanah anak dari perkahwinan bukan Islam. Pindaan 121(1A) jelas memisahkan bidang kuasa kedua Mahkamah Sivil dan Syariah. 

ISU KEDUA

"7. Apa yang dibimbangkan adalah, RUU 164 membahayakan kepentingan umat Islam di negara ini. Antara bahaya yang bakal menjelma hasil dari RUU 164 ini adalah seorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak mengharuskan secara terus menjadi orang Islam. Selain itu, RUU 164 ini memperuntukkan bahawa orang bukan Islam tidak dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. Sebaliknya, orang Islam hendaklah dibenarkan keluar dari Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan apa-apa tindakan undang-undang."

JAWAPAN BALAS :

YB PAS mungkin kurang faham Akta 164. Kenyataan tersebut jelas menyimpang dengan maksud Akta 164. Akta ini hanya terpakai kepada orang bukan Islam (yang telah berkahwin di bawah Akta 164). Isu timbul bila salah seorang pasangan memeluk Islam yang mana Akta ini tidak boleh digunapakai untuk mereka yang beragama Islam. Implikasinya adalah perkahwinannya terdahulu tergantung atau "limping marriages". Namun pindaan ini menyelesaikan isu ini. Pasangan yang telah masuk Islam boleh memohon cerai di bawah Akta ini kerana sudah wujud bidangkuasa Mahkamah Sivil terhadapnya. Uniknya tanggungjawab sebelum dia memeluk Islam tidak berubah dengan pengislamannya. Malah dia masih wajib menyara anak-anak bukan Islamnya.  Perkahwinan bukan Islam adalah merupakan kontrak dan pertukaran agama tidak melupuskan tanggungjawab kontraknya. Keunikan ini menzahirkan lagi prinsip keadilan dalam Islam.

ISU KETIGA

"8. Antara lain, hak umat Islam yang terlucut hasil dari RUU 164 ini ialah seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak. Bahkan orang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seseorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya."

JAWAPAN BALAS:

Memeluk Islam tidak melupuskan tanggungjawab sebelum menjadi Islam. 
Pindaan yang dibuat terhadap Akta 164 ini hakikatnya memberi ruang kepada pihak yang telah memeluk Islam untuk menuntut hadanah, harta dan nafkah hasil dari perkahwinan dengan bukan Islam. Sebelum pindaan mualaf tidak boleh buat apa-apa dan ternafi haknya hanya kerana telah memeluk Islam.

ISU KEEMPAT

"9. Dengan meluluskan Akta RUU 164, bererti kekalahan besar terhadap kepentingan Islam dan kemenangan moral buat pembenci Islam di negara ini. Selepas ini, satu demi satu hak umat Islam terlucut, ditarik, ditukar dengan memberikan pelbagai kelebihan buat sesiapa untuk murtad, menukar agama, dan mengikis hak terutama penjagaan hak terhadap anak-anak."

JAWAPAN BALAS :

Akta 164 tiada kena mengena dengan isu status agama anak. Ia hanya memberi jalan keluar kepada Mualaf untuk meneruskan kehidupannya di masa akan datang jika pasangan bukan Islam tidak mahu memeluk Islam. 

ISU KELIMA

"10. Semoga tragedi di Parlimen pada 9 Ogos 2017 membuka mata rakyat bahawa kerajaan pimpinan UMNO-BN tidak boleh diharap untuk membela agama Islam. Selama mereka memerintah, selama itulah umat Islam akan terus tergadai dan terabai.  Di sisi yang lain, kelihatan jelas parti-parti pembangkang bukan pembela Islam sejati, sebaliknya hanya menjadikan Islam sebagai bahan pelaris produk mereka sahaja. Ketika sempit, Islam dijulang dan ketika ingin mencapai sesuatu, Islam dibuang! Bayangkan kalau mereka memerintah kelak, apa akan jadi kepada nasib umat Islam di negara ini?"

JAWAPAN BALAS

Tiada tragedi yang berlaku malah satu kebaikan atau hikmah dan sinar baru kepada sistem keadilan Islam di negara ini. Almarhum Prof Tan Sri Ahmad Ibrahim, arkitek Sistem Perundangan Syariah Negara telah mengusulkan pindaan ini sejak 1986 lagi dan Alhamdulillah  Allah telah memberi kekuatan ini kepada barisan kepimpinan BARISAN NASIONAL untuk meminda Akta 164 kelmarin. Islam akan lebih dihormati kerana orang Islam tidak menganiaya sesiapa malah mengembalikan hak kepada yang berhak. Ia juga memberikan isyarat kepada semua agar tidak menyalahgunakan agama untuk kepentingan diri sendiri. Yang paling utama juga membawa mesej penting bahawa memeluk Islam Islam tidak sesekali memutuskan hubungan ayah /ibu dengan anak masing-masing .

Semoga sirna di Parlimen pada 9 Ogos 2017 terus menyinarkan cahaya Islam di bumi Malaysia di bawah kepimpinan Kerajaan yang sedia ada untuk terus istiqomah dalam memartabatkan Islam sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Negara dan mewajahkan Islam yang sebenar berteraskan prinsip Keadilan dan Rahmat kepada seluruh Alam. 

Prof. Dato' Dr Noor Aziah Awal ialah Profesor Undang-undang Keluarga, Wanita dan Kanak-kanak, Universiti Kebangsaan Malaysia dan juga Ahli Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS)

Saturday, 12 August 2017

1MDB Pembangkang Tak Keruan Gila Talak !


Sejak isu 1MDB dijadikan bahan fitnah untuk kempen politik puak-puak pembangkang , rasanya sudah ada wakil daripada kalangan mereka sendiri yang terlibat secara khusus dalam jawatankuasa PAC bagi menjalankan siasatan terhadap laporan audit 1MDB.

Suka juga untuk MMI perjelaskan sekali lagi bahawa hasil daripada siasatan jawatankuasa PAC itu maka semua tuduhan jahat yang jelas berbau fitnah terhadap Perdana Menteri Malaysia sudah pun diselesaikan dengan keputusan yang cukup jelas bahawa Perdana Menteri Malaysia , YAB Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak tidak melakukan sebarang kesalahan jenayah berhubung 1MDB seperti mana yang disebut oleh wakil daripada parti DAP.


Kalau tak silap MMI sejak dari itu tak pernah dengar sekalipun puak-puak DAP dan Pakatan Haprak atau mana-mana pemimpin mereka BERSUNGGUH-SUNGGUH mengatur apa sahaja pertemuan , perjumpaan , menjemput mana-mana pihak dari 1MDB untuk mendapatkan pencerahan secara serius sebaliknya lebih kepada hal-hal propa untuk kepentingan politik sahaja.

Correct me if im wrong gang ....

Malah yang MMI selalu jumpa adalah kata caci hina fitnah melampau-lampau kat atas pentas politik pembangkang lebih-lebih lagi bila si Mat Sabun yang berucap.

Tapi bila PAS baru-baru ni buat satu pertemuan dengan 1MDB , habis puak-puak Pakatan Haprak ni terkinja-kinja macam beruk kena belacan.

Sebelum tu bukan main , Tony Pua tak pernah bersetuju untuk berdebat bila tuduhannya terhadap 1MDB dicabar Arul Kanda untuk dijawab kemudian si sotong Rafizi manusia hipokrit hidup atas lendir fitnah tak pernah dan tak mahu langsung berdepan dengan CEO 1MDB termasuklah DAP mula menyisihkan Tang Seng Giaw bila Naib Pengerusi parti DAP itu dilihat menolak agenda politik Pakatan Haprak yang berusaha untuk menjatuhkan kerajaan pimpinan YAB Perdana Menteri.

Tanpa ada sebarang usaha untuk mendapatkan sendiri jawapan dari 1MDB , DAP tiba-tiba mengelupur kononnya pertemuan PAS dengan Arul Kanda itu dipenuhi dengan cerita hikayat rekayasa yang dipenuhi pembohongan demi pembohongan.

Seolah-olah para pimpinan PAS tak ada otak jauh sama sekali menepati ciri-ciri mereka yang punya akhlak dan keperibadian untuk membezakan antara benar dan bohong !

Guan Eng pula dah macam anjing menyalak bukit sedangkan dia sendiri pun tak pernah mengatur sebarang pertemuan seperti mana yang dilakukan oleh PAS.

Bila dah PAS berpuas hati dengan penjelasan 1MDB maka berbondong-bondonglah para macai Pakatan Haprak turut sama menyalak dan pertikai sana sini dan dah mula pasang strategi nak atur pertemuan dengan Arul Kanda sedang sebelum ni HAMPEH masing-masing BISU.

Kalau ada sekalipun bunyi-bunyi semacam tu ianya tidak disusuli dengan kesepakatan yang SERIUS dari kalangan macai-macai Pakatan Haprak sebab lebih terarah kepada gerakan menjatuhkan PM hahaha bangang !

Paling mencuit hati MMI apabila Guan Eng mula berlakon sangsi apakah PAS benar-benar faham soal ekonomi dan penjelasan yang diberikan oleh Arul Kanda.

Wooo apek ni ingat dia sorang ja kot pandai ekonomi , Guan Eng memang pandai ekonomi tapi dia pandai pusing hutang dengan ambil kesempatan terhadap budi Kerajaan Persekutuan yang bantu "structure" balik hutang-hutang kerajaan negeri DAP.

Oleh kerana BAGHAL nya si Guan Eng ni , maka PAS menjawab dan jawapan ni paling "WIN" !!

Tuan Ibrahim Tuan Man berkata presiden dan CEO 1MDB itu bersedia berjumpa dengan PAS mungkin kerana parti itu mengamalkan budaya politik matang dan sejahtera.

"Barangkali Arul bersedia berjumpa dengan PAS mungkin kerana PAS mengamalkan budaya politik matang dan sejahtera dan bukannya politik “fitnah dulu, bayar kemudian."

Ambik hang .. MMI rasa elok Guan Eng selesai isu salah guna kuasa dan rasuah dulu kot ... 

Jangan lupa letak jawatan Guan Eng ! Minta si Phee Boon Poh tu ikut letak sama na !!!

MMI

Friday, 11 August 2017

Lim Guan Eng Jangan Bicara Soal INTEGRITI !


Lim Guan Eng adalah diantara pimpinan dalam Pakatan Haprak hari ini yang dilihat begitu bersungguh-sungguh menyokong dalam apa jua perkara negatif (FITNAH) yang dilemparkan terhadap YAB Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Apa sahaja isu yang dibangkitkan oleh gerombolan pembangkang terhadap YAB Perdana Menteri pastinya akan mendapat sokongan jitu pemimpin DAP ini dan ada kalanya mengambil sikap menyindir.

Sebagai contoh lihat sahaja dalam isu pelaburan yang dibawa masuk ke Malaysia oleh Kerajaan Persekutuan , hampir ke semuanya mendapat respon negatif seolah-olah Malaysia sudah digadaikan kepada orang luar.

Malah Guan Eng sering mendabik dada dan mencemuh kononnya Kerajaan Persekutuan tidak telus dalam semua perancangan mereka sebaliknya membanding-bandingkan dasar pentadbiran kerajaan DAP di Pulau Pinang sebagai jauh lebih baik sehingga berjaya mengurangkan jumlah hutangnya.

Lebih menarik lagi DAP dengan barisan suku-sakatnya sentiasa mempertikaikan ketelusan pentadbiran kerajaan Malaysia yang disifatkan mereka sebagai pengamal rasuah dan menganggap isu membabitkan 1MDB sebagai perosak negara dan masyarakat walaupun ianya sudah pun dijelaskan berkali-kali serta diputuskan banyak pihak berwajib termasuklah keputusan PAC yang turut dianggotai oleh wakil pembangkang sebagai bebas dari tuduhan yang dilemparkan.

Dalam masa yang sama , Guan Eng masih lagi bermain-main dengan propaganda murahan ini sewaktu menandatangi IBR yang ramai pihak sedia maklum sebelumnya kerajaan DAP Pulau Pinang dilihat cuba berdolak-dalih.

Semua itu adalah perlakuan sumbang yang ditarikan Guan Eng sepanjang tempoh beliau memegang jawatan sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang walhal diri sendiri sebenarnya sudah terpalit dengan skandal melibatkan salah guna kuasa dan rasuah yang sudah pun dibawa ke mahkamah.

Seperkara yang perlu kita ketahui adalah Guan Eng memang terkenal dengan sikap yang sentiasa berubah-ubah dan selalu mencipta pembohohongan demi pembohongan kerana ia sudah menjadi amalan beliau untuk bermegah-megah. 

Dan kerana suka bermegah-megah itulah akhirnya apa yang diungkapkan oleh Guan Eng berbalik kepada dirinya sendiri.

Apakah Guan Eng punya INTEGRITI ?

1.Ketua Menteri Pulau Pinang , Lim Guan Eng dalam perbahasannya di Sidang Dewan Rakyat bertarikh 15 Disember 2008 sewaktu membahaskan Rang Undang-Undang Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia 2009 telah mencadangkan supaya akta tersebut perlu dipinda untuk memasukkan satu klausa bagi memastikan tender terbuka bagi semua urus niaga kerajaan.

2.Berdasarkan rekod handsard Lim Guan Eng berkata "Kita mesti memastikan prinsip integriti terjamin.Bila saya sebutkan tentang integriti saya ingin meminta supaya Akta SPRM ini boleh mengadakan satu fasal yang mewajibkan sebarang kontrak atau kontrak pembekalan kerajaan mestilah dibuat secara terbuka.

Amalan di luar negara ialah sekiranya sebarang kontrak kerajaan atau kontrak pembekalan kerajaan dibuat tanpa tender terbuka ia akan dianggap sebagai suatu kesalahan yang boleh ditakrifkan sebagai amalan rasuah dan tindakan undang-undang bolehlah diambil.Oleh itu , saya ingin menyarankan bahawa pihak kerajaan mesti mewajibkan  , mesti meletakkan amalan tender terbuka sebagai satu kewajipan yang mesti diikuti oleh mana-mana badan kerajaan.Sekiranya ia boleh diamalkan , saya percaya rakyat boleh menjimatkan wang selain daripada memastikan mutu perkhidmatan yang lebih baik dan juga melaksanakan delivery system yang lebih efisien dan berkesan.

3.Merujuk kepada kenyataan tersebut jelas ianya menyimpang daripada amalan Kerajaan Negeri Pulau Pinang sendiri kerana banyak urus niaga melibatkan pentadbiran Lim Guan Eng menolak sama sekali cadangan yang dikemukan oleh beliau.

Walaupun Lim Guan Eng pada ketika itu dalam hujahnya kepada dewan menjelaskan bahawa 99% projek-projek Kerajaan Negeri Pulau Pinang bernilai RM39 bilion telah dibuat melalui tender terbuka dan hanya melibatkan baki 1% daripada projek telah dirunding terus dengan “game changer” seperti Ikea dan Intel dengan alasan pengecualian projek-projek ini menawarkan nilai ekonomi berimpak tinggi , ianya menimbulkan banyak keraguan memandangkan tindakan Kerajaan Negeri Pulau Pinang semenjak daripada itu dilihat terlalu rakus melakukan urus niaga tanpa melalui tender terbuka.

4.Isu yang menjadi pertikaian banyak pihak , projek penambakan laut dan cadangan pembinaan terowong misalnya hampir pasti akan menyebabkan rakyat menghadapi masalah untuk memiliki rumah akibat daripada peningkatan kos kerana impak projek mega dan ianya mengundang pengaliran keluar warga Pulau Pinang itu sendiri ke negeri-negeri lain yang boleh disamakan sebagai agenda pengusiran terancang.

Malah pencemaran alam sekitar yang bakal berlaku sudah tentu akan menjejaskan nasib para nelayan pantai dan juga ekosistem marin di Pulau Pinang.

5.Tidak ada ketelusan dalam urus niaga (tanpa melalui tender terbuka) yang dilakukan oleh kerajaan negeri apabila ke semua projek terlibat tidak disusuli dengan sebarang statistik jumlah syarikat swasta yang terlibat sama ada menerima tender projek secara terbuka atau tertutup atau sebarang laporan berkaitan sebaliknya hanya membentangkan secara lisan apabila ianya mendapat desakan.

6.Lim Guan Eng bukan sahaja berbohong dengan diri sendiri tetapi juga berbohong kepada seluruh warga Pulau Pinang dan rakyat Malaysia apabila Kerajaan Negeri di bawah pentadbirannya sendiri GAGAL untuk menjadikan cadangan yang dikemukakan oleh Lim Guan Eng sendiri di Dewan Rakyat pada 2008 yang lalu sebagai asas kepada pentadbirannya.

Lim Guan Eng hilang INTEGRITI dan kesan daripada tindakan sedemikian sudah pun dibuktikan dengan kepincangan pentadbiran Kerajaan Negeri yang kini sedang berdepan dengan pelbagai skandal penipuan melibatkan projek-projek mega yang bermasalah.

Jika Lim Guan Eng dalam cadangannya berkenaan Akta SPRM pada 2008 menyebut bahawa "sekiranya sebarang kontrak kerajaan atau kontrak pembekalan kerajaan dibuat tanpa tender terbuka ia akan dianggap sebagai suatu kesalahan yang boleh ditakrifkan sebagai amalan rasuah dan tindakan undang-undang bolehlah diambil" maka merujuk kepada cadangan tersebut sewajarnya segala tindak tanduk Lim Guan Eng dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang pada hari ini adalah SATU KESALAHAN dan ianya adalah satu AMALAN RASUAH yang harus dikenakan tindakan undang-undang !

Jelas Lim Guan Eng bukan sahaja GAGAL selaku pemimpin dan pentadbir tetapi juga GAGAL membuktikan dirinya adalah setelus kata-katanya sendiri apabila hari ini Lim Guan Eng sedang berdepan tindakan undang-undang di mahkamah atas dakwaan korupsi berkaitan pengezonan semula dua plot tanah pertanian bagi kegunaan perumahan di Balik Pulau, dan pembelian sebuah banglo bernilai RM2.8 juta, harga yang didakwa di bawah harga pasaran sebanyak RM4.27 juta dari seorang ahli perniagaan yang berkepentingan dalam projek berkaitan kerajaan negeri. - PenangOnline

Kalau setakat IBR yang sebelumnya macam-macam dolak-dalih tu tak perlulah kot Guan Eng sembang kencang sangat sebab jelas apa yang berlaku sebelum dan terkini membuktikan tokong pujaan para macai Pakatan Haprak ini langsung tak punya INTEGRITI !

MMI kata bila kelam kabut rasa tak selesa cepat-cepat pujuk bapa dia mai Penang puihhhh !!!!

MMI

Thursday, 10 August 2017

Bila Tun M Lupa Adanya IBLIS & SYAITAN !


Bila hati dah hitam kita terlupa yang IBLIS dan SYAITAN akan sentiasa mencari ruang untuk menyesatkan manusia.Jika itu berlaku maka gelak ketawalah para IBLIS dan SYAITAN kerana berjaya menyesatkan satu lagi anak adam.

Apa yang MMI lihat sikap Tun Mahathir pada hari ini cukup menyedihkan dan kalau kita amati ianya hampir menyerupai apa yang MMI catatkan kat atas sana.

MMI bukan TUHAN , tapi secara kasarnya apabila mereka yang dulunya berpegang kepada prinsip dan pendirian dan mendapat dokongan banyak pihak akhirnya terkulai layu mendedahkan segala kepincangan yang merosakkan diri sendiri.

Jom tengok apa yang Salleh Keruak kata ; 

1. Kelmarin (8 Ogos 2017) dalam blognya Chedet, Tun Dr. Mahathir menyenaraikan tiga golongan ‘tidak malu’ di negara ini.

2. Golongan tersebut ialah Perdana Menteri (dan keluarganya), menteri, dan pegawai kerajaan berpangkat tinggi yang beliau gelarkan sebagai pencuri, perasuah dan penyangak. 

3. Golongan ini, kata Tun berada di kedudukan sekarang bukan kerana kebolehan, tetapi kerana kenaikan pangkat yang “tidak mengikut aturan peraturan, dan bercanggah dengan undang-undang.” 

4. Kata Tun lagi, golongan ini mendapat “jawatan kerana cekap membodek, sanggup melaksanakan arahan yang salah oleh boss, pun tak malu…asalkan dapat duit, dapat tempat, dapat pangkat. Pedulikan maruah.”

5. Dakwaan Tun  ini berat. Ia seolah-olah Tun cukup bersih semasa zaman pemerintahannya.  Ia seolah-olah Tun lupa kepada pandangan sarjana tentang pemerintahan beliau. Baca buku Khoo Boo Teik, Paradoxes of Mahathirism: An Intellectual Biography of Mahathir Mohamad (1995) dan John Hilley, Malaysia: Mahathirism, Hegemony and the New Opposition (2001).  Baca juga buku lain oleh D.K. Mauzy, G. P. Means, Harold Crouch, William Case, K.S. Jomo dan E. T. Gomez.

6. Hasil kajian mereka tentang pemerintahan Tun bermuara pada rumusan berikut: Tun memerintah dengan prinsip Machiavellian, mengamalkan penaungan politik serta amalan kronisme dan nepotisme.

7. Sekadar mengingati kembali sejarah, tidak ingatkah Tun pada pelaburan berisiko yang telah dilakukan oleh BMF di Hong Kong?  Tidak ingatkah Tun pada kerugian Maminco untuk mengawal harga timah?  Tidak ingatkah Tun pada kerugian Syarikat Perwaja Steel? Tidak ingatkah Tun pada skandal Forex?  Tidak ingatkan Tun pada penswastaan MAS?

8. Apa yang terjadi kepada semua syarikat dan pelaburan di atas? Rugikah? Untungkah? Bermaruahkah?  Jika Tun ingat kepada semua perkara ini, tidakkah Tun juga berasa malu dengan apa yang telah terjadi? 

9. Saya tidak memperincikan tulisan ini.  Tetapi sekadar mengingatkan Tun, janganlah dalam keadaan sekarang setelah meninggal Umno Tun menjadi seperti kata pepatah “bagai ketam menyuruh anaknya berjalan dengan betul.”

10. Marilah kita sama-sama belajarlah semula dari sejarah silam supaya kita tidak berterusan membuat silap.  Kata George Santayana: "Mereka yang tidak mengenal masa lalunya, dikutuk untuk mengulanginya." - sskeruak.blogspot.my 

Sorry Tun Mahathir , You Are to Much !

MMI

Wednesday, 9 August 2017

Akta 62 Teknikal , KES Tetap Jalan !


Betapa seronok Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng selepas menerima keputusan Mahkamah Rayuan bahawa peruntukan Seksyen 62, Akta Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang mengkehendaki seseorang tertuduh memfailkan pertahananannya sebelum perbicaraan sebagai tidak sah dan terbatal.

Para penyokong DAP pun begitu seronok seakan-akan Setiausaha Agung DAP itu sudah bebas dari tuduhan rasuah. Jangan seronok sangatlah. Ia hanyalah bersifat teknikal sahaja dan pendakwaan ke atas Guan Eng dan Ahli Perniagaan proksinya iaitu Phang Li Koon masih lagi berjalan.

Pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam satu kenyataan media pada 8 Ogos 2017, menganggap kes mereka berdua tidak terjejas dengan keputusan itu. Agensi itu memaklumkan akan mengemukakan rayuan ke peringkat Mahkamah Persekutuan.

Orang DAP jangan seronok lagi kerana pendakwaan kes kedua-dua individu berkenaan masih berjalan dan tuduhan ke atas Guan Eng dan Phang tidak pun diketepikan oleh mahkamah sebaliknya hanya terbatal melibatkan prosiding memfailkan pembelaan sahaja.

Pendakwaan rasuah pada 14 November ini memang diteruskan. Cuma Lim Guan Eng tidak perlu fail pembelaan sebelum didapati bersalah. Namun, jika hakim mendapati ada "prima facie" baru, maka Guan Eng perlu faikan pembelaan.

Dengan adanya Seksyen 62, sebelum ini tertuduh kena failkan pembelaan terlebih dahulu. Ini menyebabkan pendakwaraya ada kelebihan tahu akan strategi tertuduh.

Kalau kita tengok muka Guan Eng pun dah tahu dia memang rasa bersalah. Orang yang rasa bersalah tidak boleh sembunyikan wajahnya yang sebenar. Murung, runsing dan sedih.

Itulah wajah Guan Eng ketika dia menandatangani Ikrar Bebas Rasuah (IBR) bersama SPRM pada Jumaat lepas. Dia tidak ikhlas "sign" IBR itu. Wajah yang sama ketika dia ditahan SPRM di Menara KOMTAR pada tahun lepas. Rakyat boleh menilai, wajah sebenar Guan Eng.

Jika DAP dibiarkan berterusan mentadbir Penang, maka banyak lagi wang dan harta rakyat akan dikebas mereka. Tanah digadai, lereng bukit ditarah untuk projek kroni, 26 kampung Melayu diroboh demi projek kroni.

Semalam, ada lagi yang ditahan kerana rasuah di Penang. Virus rasuah Guan Eng merebak di Penang. Semalam, seorang Ketua Pegawai Operasi (COO) syarikat Rapid Penang didakwa sehingga 41 pertuduhan rasuah bernilai RM438,418.91 yang diterima daripada empat syarikat bermula 2013 hingga 2017.

9 Mei 2017 , seramai 12 individu termasuk CEO Zakat Pulau Pinang, tiga pegawai kanan agensi itu serta lapan kontraktor ditahan SPRM bagi membantu siasatan kes penyelewengan wang zakat untuk projek pembangunan masyarakat ZPP sejak tiga tahun lalu.

Wang zakat pun diseleweng di negeri DAP perintah. Ini bukti virus rasuah Guan Eng amat kronik sekali. Kalau Guan Eng terus pegang jawatan Ketua Menteri, banyak lagi yang dicuri, diseleweng dan digadai.

Sekarang Guan Eng memang tidak senang duduk kerana jadi Ketua Menteri pertama yang didakwa kerana rasuah oleh SPRM dan sehingga kini masih pegang jawatan Ketua Menteri.

Guan Eng tidak layak lagi buat keputusan sebagai Ketua Menteri kerana kes rasuahnya masih lagi belum selesai di mahkamah. Amat wajarlah Guan Eng direhatkan dan letak jawatan sehingga kes mahkamah selesai. Jika tidak virus rasuah Guan Eng akan berjangkit pula pada orang lain di Penang.

Angka 14, iaitu tarikh perbicaraan rasuah Guan Eng beerti "mati". Mungkin kali ini, DAP akan terkubur dan mati di Penang kerana kes rasuah ini. Memalukan sekali parti yang mengaku demokratik pada namanya tetapi bila pemimpinnya terpalit rasuah, mereka bersikap "double standard". 

Tulisan : 
Beruang Biru
BB529, Selasa
8 Ogos 2017

Tuesday, 8 August 2017

FITNAH Sarawak Report Mula Makan Diri , Pakatan Haprak Bersedialah !


Sarawak Report (SR) ternyata bukanlah badan penyiaran yang punya etika dalam penyebaran artikel-artikel mereka selama ini , selain menjadi agen kepada pembangkang yang begitu mencemburui kejayaan Malaysia di bawah pimpinan YAB Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak , editornya Clare Rewcastle Brown bolehlah kita anggap sebagai anjing kurap yang kelaparan dan sanggup memamah apa jua yang berada di depan mata asalkan perutnya diisi.

Tindakan editor SR ini yang sering membuat dakwaan berdasarkan kepada sumber yang tidak sahih akhirnya memakan diri.

Clare sebelum ini sudah pun dipelawa oleh Ketua Polis Negara (KPN)  , Tan Sri Khalid Abu Bakar supaya hadir ke Malaysia dan mengemukakan bukti terhadap dakwaan fitnahnya berkaitan pembayaran sebanyak RM9.5 juta oleh YAB PM kepada peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.Baca artikel berkaitan di SINI

Namun sehingga ke saat artikel ini di tulis editor SR itu tidak pernah menjejakkan kakinya ke bumi Malaysia seterusnya menjawab segala dakwaan beliau mahupun dakwaan yang dibuat melalui SR adalah PALSU dan FITNAH semata-mata.

Barangkali ramai yang masih tak puas hati kononnya pihak kerajaan dan Perdana Menteri tidak pula berusaha untuk mengambil tindakan saman terhadap SR mahupun editornya , MMI bagi pencerahan sikit supaya kita sama-sama dapat faham situasinya.

Sebenarnya dah banyak penerangan tentang persoalan ini cumanya kerana ada sebahagian dari kita yang tak membuat carian maka ianya menjadi tanda tanya apatah lagi tahap obses puak pembangkang yang saban hari menggunakan isu-isu sebegini maka persoalan itu kadang-kalanya berubah dan kita termakan dengan dakyah pembangkang kononnya kerajaan takut dan bimbang.

Realitinya kalaulah kebimbangan dan rasa takut itu menjadi alasan , rasanya tak perlulah KPN mempelawa editor SR supaya datang ke Malaysia dan kemukakan bukti terhadap dakwaannya !

Dalam masa yang sama kalau kita perhatikan tohmahan pembangkang kononnya sudah ada negara-negara luar yang membuka kertas siasatan dan akan mengambil tindakan terhadap semua dakwaan negatif kepada negara mahupun PM , seharusnya PM tidak perlulah ke luar negara apatah lagi hadir ke negara-negara yang sering dimomokkan oleh pembangkang sebagai menanti masa untuk PM diadili.

Namun semua itu telah pun disangkal awal-awal lagi , Najib malah Rosmah sekalipun telah hadir ke London atas urusan kerja malah terkini pula , Setiausaha Negara Amerika Syarikat yang baru Rex Tillerson ( rasanya di waktu artikel ini ditulis ) sudah berada di Malaysia melakukan lawatan kerja dua harinya khusus bagi mengukuhkan lagi hubungan dua hala di antara dua negara.

So apa lagi yang kita nak persoalkan ? Kenapa masih tidak mahu menyaman ?

Jom kita tengok isu berkaitan saman Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak terhadap The Wall Street Journal (WSJ) sebelum ini.

Ada yang mendakwa Najib takut akan kebenaran. Malah ada yang mendakwa, beliau gentar untuk menyaman WSJ kerana bimbang lebih banyak rahsia beliau akan terbongkar.

Malah perkara ini turut menjadi mainan beberapa musuh politik beliau samada dari pihak pembangkang, mahupun dari Tun Dr Mahathir sendiri. Persoalannya, benarkah Datuk Seri Mohd Najib gentar untuk menyaman WSJ walaupun beliau pernah mengumumkan, akan menyaman WSJ tidak lama dahulu?

Terlebih dahulu, kita harus memahami permasalahan perundangan yang mungkin wujud dalam kes ini. Sebenarnya, dalam urusan saman ini, pihak barisan peguam Datuk Seri Mohd Najib yang diketuai oleh Datuk Mohd Hafarizam Bin Harun telah pun pergi ke Amerika Syarikat bagi melihat sendiri faktor perundangan di negara berkenaan.

Hasilnya semakan perundangan yang dilakukan beliau mendapati, jika kes seumpama ini diteruskan, walaupun Datuk Seri Mohd Najib berjaya memenangi kes ini, namun, pihak WSJ tetap boleh mengelak dari membayar sebarang pampasan ke atas beliau. Ini kerana faktor kebebasan bersuara yang diamalkan oleh Amerika sendiri telah menetapkan perkara sedemikian.

So bukankah ianya hanya akan membuang masa dan tenaga ? MMI sedar masih ada yang tak puas hati lagi ... Jangan marah dulu , ada lagi pencerahan sambung baca di SINI

Ok berbalik kita kepada hal pokok , sengaja MMI panjang lebarkan sikit bab kat atas tu supaya masing-masing dapat nilai dan congak dari segi praktikalnya , apakah kita perlu melayan puak-puak kaki fitnah ini ke tahap sedemikian atau ada kaedah lain yang lebih baik yang mampu memberikan pulangan bukan sahaja kepada Negara tetapi juga RAKYAT ?

Apabila tindakan sebegitu dibuat , maka puak-puak pembangkang saban waktu menggerakkan agenda mereka kerana beranggapan kononnya mereka sudah mampu menguasai minda dan mendapat kepercayaan rakyat untuk menolak kerajaan sedia ada.

Sesuatu yang puak-puak pembangkang terlupa adalah apabila terlalu banyak memfitnah maka pastinya banyak kesilapan akan berlaku.


Natijahnya editor SR , Clare Rewcastle Brown telah memfitnah Presiden PAS kononnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak membayar rasuah RM90 juta kepada parti PAS pimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Lebih menarik PAS kemudiannya membuat keputusan untuk MENYAMAN editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown.

Apa yang berlaku ?

Hasil daripada tindakan SAMAN oleh PAS itu akhirnya mahkamah di London memutuskan tiada bukti untuk menyokong dakwaan pengendali blog Sarawak Report itu bahawa berlakunya sebarang urusan pembayaran yang disifatkan oleh Clare sebagai RASUAH.

Untuk rekod , Mahkamah juga menolak hujah Clare meminta Hadi mendepositkan wang RM4.5 juta (£800,000) sebagai jaminan untuk membayar kos guaman sekiranya PAS kalah didalam prosiding saman berkenaan.

Ekoran itu, mahkamah bersetuju dengan peruntukan deposit keselamatan RM80,000 oleh Presiden PAS diatas dasar Clare gagal menunjukkan bukti bahawa badan kehakiman, kerajaan Malaysia dan Perdana Menteri Malaysia mengamalkan rasuah dan bersekongkol dengan Abdul Hadi.

“Mahkamah London juga mendapati tuduhan serius itu tidak disokong bukti oleh Clare walaupun beliau mempunyai masa berbulan-bulan untuk berbuat demikian,” kata Setiausaha Politik Presiden PAS, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar.

“Mahkamah juga tidak menerima hujah Clare tanpa membawa bukti bahawa sebuah negara luar berdaulat yang mempunyai hubungan diplomatik baik dengan United Kingdom telah mengamalkan rasuah.”

Sehubungan itu kata Ahmad Samsuri, Clare diarahkan membayar dua pertiga daripada kos guaman Abdul Hadi iaitu £15,000 (RM84,000).

“Mahkamah London juga mengarahkan Clare untuk membuat pembelaan beliau dalam tempoh 21 hari supaya kes ini dapat diteruskan dan beliau tidak lagi berlarutan untuk berdolak dalih. Permohonan rayuan Clare terhadap keputusan itu juga telah tidak dbenarkan oleh Mahkamah London,” katanya.

Dalam masa yang sama PAS yakin akan memenangi kes saman tersebut seterusnya akan menyebabkan semua kos perbelanjaan sepanjang prosiding kes berjalan perlu di jelaskan oleh Clare.

Merujuk kepada situasi dan perkembangan tersebut maka MMI suka untuk katakan secara tidak langsung ianya turut membersihkan nama baik YAB Perdana Menteri dan Kerajaan Malaysia tanpa perlu kita turuti kehendak emosi semata-mata.

Tatkala PAS berdepan dengan kes tersebut , YAB Perdana Menteri bersama-sama dengan seluruh pinpinan kerajaan terus fokus kepada soal negara yang pada hemat MMI jauh lebih penting untuk kita pelihara.

MMI percaya bahawa FITNAH adalah RACUN yang bisa membunuh namun kaedah dan garapan berdasarkan intelek serta komitmen semua pihak mampu untuk mengubahnya menjadi MADU yang mampu membawa kesejahteraan kepada seluruh rakyat.

Hari ini Malaysia terus utuh dalam mendepani cabaran global yang memerlukan komitmen serta daya tahan paling maksimum yang MMI yakin hanya mampu di pikul oleh Kerajaan Barisan Nasional.

Pakatan Haprak pula terus diselebungi dengan pelbagai masalah dalaman sehinggakan gerak mereka walaupun nampak secara kasarnya berdiri bersama-sama , realitinya mereka berkocak dengan agenda berkepentingan yang hanya bakal membawa musibah demi musibah kepada rakyat.

Hakikatnya Pakatan Haprak hari ini kecundang apabila SR secara SAHIH di sahkan sebagai penyebar FITNAH dan mereka (Pakatan Haprak) adalah kalangan yang sering menjadikan fitnah tersebut sebagai bahan kempen untuk menghasut rakyat.

Dari segi keselamatan , MMI rasa adalah wajar kedua-dua pihak ini segera di perhatikan secara konsisten memandangkan hubungan yang terbina antara Pakatan Haprak dan SR menjurus kearah menghancurkan kemakmuran Malaysia dengan menjadikan politik sebagai "Camourflage".

Tak salah kalau kita mengambil langkah-langkah pencegahan awal seperti mana yang pernah dipraktikkan oleh Tun Mahathir di waktu ISA menjadi senjata politiknya.

MMI

Rujukan ;

Monday, 7 August 2017

Mana DANA ??? Soal Adun Penanti Norlela


Baru ja kerajaan DAP Pulau Pinang tandatangan IBR dan sebelum tu siap minta SPRM tambah lagi 10 perkara yang merujuk kepada amalan CAT yang puak-puak DAP suka canang sangat tu.Alih-alih orang sendiri bagi penampaq dekat muka !

Penampaq ni bukan main-main ianya melibatkan integriti yang disebut-sebut oleh puak-puak DAP dan suku-sakat dia.

Kerajaan Negeri perlu mengisytiharkan jumlah terkini caruman yang dikutip dari pemaju-pemaju bertujuan membina dan membaikpulih sistem perparitan dan pengairan  negeri itu.

Ia berikutan terdapatnya dakwaan bahawa wang caruman kutipan tersebut samada tidak atau belum digunakan lagi.

Demikian dinyatakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Penanti, Dr. Hajjah Norlela Ariffin.

Menurut Norlela, jumlah peruntukan yang telah atau masih belum digunakan bagi membaikpulih sistem saliran, perparitan dan pengairan perlu dilaporkan memandangkan setiap pemaju di Pulau Mutiara itu dikehendaki menyumbangkan lima puluh ribu ringgit (RM50,000) seekar kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) bagi membiayai projek-projek pencegahan banjir.

Laporan Audit Negara 2016 – Siri 1 mendedahkan Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP) hanya menggunakan  RM2.2 juta dari kutipan caruman sebanyak  RM63.39 juta sepanjang 2008 hingga  June 2016.

MPSP sepatutnya melaporkan kepada Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Pulau Pinang setiap peruntukan dan perbelanjaan.

Norlela yang dipetik oleh The New Straits Times sebagai berkata;“Isunya adalah dana tersebut tidak dimanfaatkan bagi mengatasi masalah banjir di kawasan Seberang Perai. Contohnya, di kawasan saya, Penanti, terdapat sembilan kawasan banjir yang  sewajarnya beroleh manfaat besar dari dana ini.”

Meski pun Norlela berulangkali bertanyakan tentang peruntukan tersebut, jawapan yang diterimanya adalah peruntukan tersebut “berada di dalam akaun ahli majlis”  kerana “kesilapan teknikal.”

“Mereka memberitahu saya bahawa peruntukan tersebut disalurkan melalui ahli majlis kepada suatu akaun amanah secara berkala.  Bagaimanapun, jumlah projek pengairan dan bayaran yang telah dibuat menggunakan dana ini tidak didedahkan (dilaporkan) oleh kerajaan negeri,” jelas Norlela lagi. Seterusnya

Beb yang MMI nak sentuh kat sini apa maknanya KESILAPAN TEKNIKAL tu ????

Dan kalau kita review isu banjir kilat yang sering berlaku di Pulau Pinang selama ini , orang kuat Guan Eng , Chow Kon Yow pernah kata semua projek untuk atasi masalah banjir tu hanya bolel selesai dalam tempoh beberapa bulan yang akan datang.

Wehhh selama ni ampa buat apa ??? Tak cukup peruntukan ??? Nak salah orang lain lagi ka ???

Yang Norlela dedah tu apa cerita apek ???? 

MMI

Labels