Followers

Saturday, 30 September 2017

RPK Dedah Ada Dana RM1 Bilion Berlegar-Legar Antara Tun M & Kit Siang


Pengendali Malaysia-Today, Raja Petra Kamaruddin (RPK) mendakwa Tun Dr Mahathir Mohamad telah merasuah penasihat DAP, Lim Kit Siang sebanyak RM1 billion sebagai ganjaran untuk mendapatkan jawatan Pengerusi Pakatan Harapan (PH).

“Mahathir telah membeli Kit Siang dengan harga RM1 bilion dan itulah sebabnya orang Cina tua itu telah berubah menjadi ‘anjing tua Mamak yang jinak’.

“Jadi benar apa yang mereka katakan pada tahun 1976 selepas itu, yang mana Kit Siang boleh dibeli tetapi ia perlu pakai banyak wang. Mereka yang mengingati skandal Exxon pada pertengahan 1970-an yang melibatkan carigali minyak di Laut China Selatan akan tahu apa yang dimaksudkan.

“Malah, Kit Siang hampir dipenjara kerana isu tersebut dan ketika dia melakukan U-turn ramai orang tidak memahami sebabnya,” dedah RPK dalam rencana terbaharu bertajuk “Mahathir Bribed Kit Siang RM1 Billion To Become Pakatan’s Chairman”

RPK mendakwa maklumat itu diberitahu kepadanya dalam suatu perjumpaan di London oleh satu sumber dalaman DAP sendiri.

“Kami berjumpa dan penyampai maklumat ini memberitahu saya bahawa Mahathir telah menyogok Kit Siang dan jumlahnya adalah RM1 bilion yang akan dibayar dalam empat peringkat.

“RM750 juta telah pun dibayar dan peringkat akhir sebanyak RM250 juta akan dibayar apabila perjanjian itu selesai sepenuhnya. Wang itu, menurut sumber rapat, telah dibayar di Hong Kong dan Singapura.

“Untuk memperoleh yang RM1 bilion pertama, Kit Siang perlu bersetuju dengan PPBM menyertai Pakatan Harapan sebagai ahli gabungan keempat dan Mahathir menjadi Pengerusi gabungan.

“Kemudian Kit Siang harus ‘undur’ dan tidak mendedahkan apa yang dia ketahui semasa pendengaran RCI mengenai RM31.5 bilion skandal forex.

“Mukhriz seterusnya mesti diberi kerusi parlimen yang selamat untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang, kalau boleh kerusi yang DAP boleh ‘kawal’ dan boleh mengarahkan pengundi siapa yang perlu diundi,”dakwanya lagi. sumber 

Pendedahan ini bukan main-main sebab ianya adalah satu pendedahan yang bernilai bilion ringgit , jadi untuk mendapatkan kepastian MMI sarankan supaya pihak Tun M dan Kit Siang segera membuat tindakan yang sewajarnya contoh laporan polis supaya siasatan dapat dilakukan.

MMI rasional dalam hal ni , sebab kita tak nak timbul isu yang bukan-bukan .. Memang akan ada yang kata kalau tak pasti kesahihan maklumat tu kenapa siarkan ? Ok MMI siarkan sebab nak dapatkan pencerahan supaya pendedahan oleh RPK itu boleh disanggah oleh mereka yang dituduh.

So jangan lah marah-marah , kalau tak buat kenapa nak takut beb !

Ampa hantam Najib kiri kanan siang malam , Brader tu rilek jer tempis sebab dia tahu tuduhan tu tak betul .. Jadi ambillah semangat perjuangan Najib yang tak gentar untuk berdepan dengan tohmahan.

Haa tunggu apa lagi ???

MMI

Apa Kata Mereka Yang Di Gelar SAMPAH Oleh Tun Mahathir


Belum pun sampai tempoh matang , parti politik yang diasaskan oleh Tun Mahathir sudah pun berkocakan dengan pelbagai masalah dalaman sehingga ramai dari kalangan pemimpin dan ahlinya bertindak meninggalkan parti itu.

Dalam konteks ini , perlu MMI jelaskan bahawa kehadiran Tun Mahathir yang disifatkan oleh banyak pihak sebagai mampu untuk mengoncang kedudukan Barisan Nasional selaku Kerajaan Persekutuan ternyata menyimpang sama sekali.

Aura yang kononnya dimiliki oleh Tun Mahathir bukan sahaja tidak bersinar tetapi berubah menjadi halilintar yang menyambar struktur organisasi PPBM itu sendiri.Perpecahan demi perpecahan akhirnya memakan diri , agenda untuk menjadi parti paling sinonim dalam Pakatan Harapan mengatasi DAP ternyata hanyalah angan-angan kosong kerana kesan dari penggabungan songsang itu telah meranapkan imej PPBM termasuklah reputasi yang dimiliki oleh Tun Mahathir , Muhyiddin dan mereka-mereka yang seangkatan.

Melihat kepada pergolakan demi pergolakan yang sedang berlaku , MMI percaya bahawa PPBM tidak lagi mampu untuk bangkit sebagai KEPALA kepada parti-parti lain dengan senario politik pembangkang di tanahair kini masih lagi dimonopoli oleh keangkuhan dan ego DAP parti cauvinis yang bermuka-muka dengan orang Melayu.

Tak percaya lihat sahaja kalangan mereka khususnya orang Melayu yang kini bersama dalam pentadbiran kerajaan DAP Pulau Pinang ? Lidah mereka sebenarnya disepit langsung tidak punya keupayaan untuk bersuara dan lebih banyak mengangguk dan membisu !

Berbalik kepada PPBM , ramai diluar sana tahu bahawa pimpinan dan ahli PPBM yang kini meninggalkan parti itu telah dilabel oleh Tun Mahathir sebagai SAMPAH hanya kerana mereka meninggalkan parti.

Dan kalau kita ikutkan kepada senario yang sama , parti-parti lain juga begitu cuma dalam isu membabitkan PPBM ini ianya memang berbeza.

Perbezaan paling nyata adalah hampir semua yang meninggalkan PPBM itu adalah kalangan mereka yang pernah bersama UMNO dan meninggalkan parti keramat orang Melayu itu untuk bersama PPBM kononnya perjuangan bersama UMNO sudah tidak lagi relevan.

Nah hakikatnya pilihan yang mereka pilih itu juha akhirnya bukan sahaja tidak relevan tetapi dipenuhi oleh sebahagian besar dari kalangan mereka yang lebih mementingkan diri dan kehendak berdasarkan emosi politik.

Hal ini dinyatakan dengan cukup jelas sekali oleh pengasas parti PPBM sendiri yang kini tidak lagi bersama parti tersebut.

Apakah masalah dan puncanya ????

Perjalanan Yang Membawa Kesesatan !


Majoriti ahli yang masih menganggotai PPBM kini sebenarnya berada dalam keadaan ‘serba salah’ kerana sudah tersedar bahawa parti teraju Tun Dr Mahathir Mohamad itu bukanlah sebuah parti yang ideal.

Menyifatkan golongan itu sebagai penuh kepura-puraan, Kamarulazman Habibur Rahman juga mendakwa sebahagian besar daripadanya terpaksa ‘bertahan’ kerana malu mengakui bahawa mereka tersilap membuat percaturan.

“Mereka sependapat dengan saya cuma berbeza-beza latar belakang, pandangan dan sebagainya. Pertamanya, (golongan) yang menunggu melihat bahawa sesuatu yang baru akan berlaku.

“Keduanya, mereka ikut kerana taksub kepada Tun (Dr Mahathir).

“Ketiga, pihak yang mungkin merasakan tak tahu mana lagi nak pergi sebab kalau keluar, mereka tak diterima.

“Kategori mereka berbeza-beza tapi hakikatnya, majoritinya berada dalam keadaan serba salah kerana mereka tahu bahawa ini adalah perjalanan yang bawa mereka kepada kesesatan, dan mereka terpaksa pada hakikatnya akhirnya akan ambil keputusan untuk berpatah balik.

“Tapi memang adat resam orang Melayu, mereka sangat malu untuk mengaku mereka salah, silap dan sebagainya,” katanya rujuk

MMI kata kita perlu menerima hakikat bahawa manusia tidak sempurna , oleh kerana itu maka akan ada kesalahan dan kelemahan tertentu namun bertindak berdasarkan EMOSI semata-mata tidak akan mampu merubah apa-apa bahkan kealpaan dek emosi membuak-buak akhirnya akan mengundang kecelakaan bukan sahaja kepada diri tetapi juga seluruh masyarakat dan negara.

Tun Mahathir kena ingat ada SAMPAH yang bila dikitar semula akan membawa manfaat kepada ramai orang yang lain tetapi kita jangan sesekali lupa bahawa ada beza antara SAMPAH masyarakat dengan SAMPAH di tong-tong depan rumah kita.

Tun Mahathir mungkin terlupa yang tu ....

MMI

Manipulasi Rafizi Terhadap INVOKE & KEIP Cemarkan Imej AKAUNTAN


MMI percaya mana-mana pihak sekalipun apabila menjawat satu-satu jawatan , perkara asas dan paling penting adalah AMANAH.Tanpa asas itu nescaya setiap kerja buat akan terselit dengan pelbagai perkara yang menjurus kepada penipuan dan pembohongan.

Merujuk dalam hal membabitkan Rafizi Ramli , walaupun secara zahirnya beliau kini seorang pemimpin politik dan bergiat dalam dunia politik , latar belakang yang diagung-agungkan sebagai seorang akauntan haruslah turut sama perlu dijaga kerana sebarang perlakuan yang menyimpang dari asas itu akan menyebabkan nama baik sendiri tercalar.

Ternyata langkah Rafizi untuk terus bermuka-muka dalam isu membabitkan INVOKE dan KEIP telah membongkar sifat sebenar kaki fitnah ini.

Pegawai Khas Perdana Menteri Datuk Rizal Mansor dilaporkan telah menyindir Rafizi Ramli berikutan ketidakcerdikan beliau mendedahkan dokumen aliran bayaran gaji kakitangan Invoke yang tidak masuk akal.

Katanya, adalah memalukan apabila mendedahkan kebodohan sendiri tentang gaji kakitangan Invoke yang tidak masuk akal dimana bayaran gaji bulan Oktober telahpun dibuat pada 11 September.

“Semalam Rafizi ada buat sidang media dan menujukkan segala dokumen-dokumen (aliran kewangan Invoke yang dibayar melalui syarikat KEIP Resources Sdn Bhd), satu dokumen yang ditunjukkan dimana tarikah invoice pada 22 Oktober, malah semalam baru 28 September dan bayaran gaji bulan Oktober dibuat pada 11 September sangat tidak masuk akal biasanya gaji dibayar pada bulan yang sama ini bulan baru belum masuk lagi tapi gaji dah siap bayar memang hebat Rafizi ini.

“Hebatkan Rafizi ini baru 11 september dah bayar gaji Oktober, dasyat tak kerja seorang akauntan bertauliah,yang buat vaucher Rafizi, disemak Rafizi dan disahkan akauntan yang juga nama Rafizi dan diaudit oleh YB Rafizi Ramli.

“Bagi saya orang ini kalau dia nak menipu dia akan makan diri, menerusi dokumen yang ditunjukkan Rafizi semalam Rafizi mengesahkan dia seorang penipu,” sindir Rizal dalam satu kenyataan hari ini.

Well cuba bayangkan kalau perkara sebegini berlaku di sebelah mereka-mereka yang pro kerajaan BN ?

MMI yakin sampai berbuih mulut puak-puak pembangkang akan menjaja keserata negara , tapi dalam hal Rafizi ni ada ampa nampak mana-mana puak pembangkang komen ????

Tak ada beb ... BISU !!!!

Akhir sekali tindakan Rafizi ni telah mengaibkan bukan sahaja diri sendiri tetapi juga nama baik para akauntan di seluruh negara.

Akauntan dok buat kerja lagu ni ka ????? MMI tanya ???

MMI

Double Standard Tun M HIPOKRIT


Bila dah berkawan dan bersahabat dengan DAP maka inilah jadinya ....

Serangan mantan Presiden UMNO, Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap Perdana Menteri berkenaan dakwaan rasuah dipersoal, sedangkan beliau hanya membiarkan sahaja Lim Guan Eng yang sedang berhadapan tuduhan salah laku yang sama di mahkamah.

Ahli Parlimen Sungai Besar, Budiman Mohd Zohdi berkata sikap ‘double standard’ mantan perdana menteri itu jelas menunjukkan bahawa serangan terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak adalah bermotifkan serangan peribadi semata-mata.

“Tun Dr Mahathir aktif dan giat menjelajah ke seluruh negara berkempen untuk menjatuhan kepimpinan Perdana Menteri antara slogan yang yang dimainkan adalah untuk mengubah dan membebaskan Malaysia dari gejala rasuah yang menurut beliau dilakukan oleh kepimpinan tertinggi negara.

“Tetapi melihatkan realiti sebenar, apa yang dibuat Dr. Mahathir ini tersangatlah mengelirukan. Ini kerana rakan baik baru beliau dalam Pakatan Harapan iaitu Guan Eng dituduh dan akan dibicarakan bagi kesalahan rasuah.

“Bagaimana beliau boleh bercakap soal menghapuskan rasuah sedangkan orang yang duduk bersebelahan beliau adalah orang yang dituduh kerana kesalahan tersebut,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang sedang berhadapan dua pertuduhan rasuah iaitu meluluskan tanah pertanian kepada zon kediaman dan pembelian rumah di bawah harga pasaran.

Dalam perkembangan lain, Budiman yang juga Naib Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar turut menyelar tindakan Dr Mahathir menyalahkan mantan Perdana Menteri, Tun Abdul Razak atas penjanjian petroleum pada 1974 yang dikatakan berat sebelah.

“Kenapa selama 22 tahun memegang jawatan Perdana Menteri, Dt Mahathir tidak langsung mempunyai hati untuk mengubah perkara ini. Dek kerana dendam kesumat dan geram, beliau sanggup menyalahkan orang yang telah meninggal dunia tanpa ada rasa bersalah pada dirinya,” tambahnya.

Tegas Budiman, rakyat perlu menilai sejauh mana keikhlasan Pengerusi Pakatan Harapan itu.

“Ternyata beliau sendiri kini terkeliru dan cuba untuk mengelirukan.

“Dan sudah tentu, alasan yang akan diberikan beliau hanyalah sekadar ‘terlepas pandang’,” ujarnya lagi. 

MMI

Friday, 29 September 2017

Tindakan Pengerusi DAP Selangor Bukti DAP Begitu Hormat Pada ISLAM


Naib Pengerusi DAP Selangor, Datuk Teng Chang Khim mengingatkan PAS supaya tidak mencampuri urusan penganjuran pesta arak ‘Better Beer Festival 2017’ (BBF17).

Sambil menempelak PAS, beliau berkata, kadar AIDS dan isu sosial di Kelantan adalah lebih tinggi berbanding Selangor walaupun pesta arak tidak dianjurkan di negeri ditadbir PAS itu.

“Adakah PAS mahu jadi hero? Pemimpin PAS terutama di Kelantan jaga tempat (negeri) sendiri, jaga tempat mereka dahulu.

“PAS melompat dalam isu pesta arak macam orang mabuk. Saya yang minum (arak), kenapa dia (pemimpin PAS) yang mabuk? Kenapa PAS hendak sibuk?,” katanya.

Beliau yang juga EXCO Pelaburan, Perindustrian IKS dan Perdagangan dan Pengangkutan Selangor berkata demikian pada sidang media di sini, hari ini.

Ditanya sama ada akan turut serta dalam pesta itu, pemimpin DAP berkenaan berkata, beliau akan pergi jika dijemput kerana beliau juga minum arak.

“Ini cara hidup orang bukan Islam, jadi hormati. Saya minum arak, namun saya tak memandu jika minum arak,” katanya dipetik Berita Harian Online.

MMI kata sebagai rakyat Malaysia , kita faham bahawa prinsip hormat menghormati sesama kaum adalah perkara asas yang penting untuk kita pelihara.Semestinya apa jua perkara selagi mana ianya tidak mendatangkan kemudaratan kepada negara dan rakyatnya akan kita perhalusi supaya masing-masing mendapat ruang.

MMI tak peduli aih kalau ampa nak teguk arak sampai mati pun tapi bila sampai ke bab nak BERPESTA dengan ARAK dan diwar-warkan sebegitu rupa rasanya tak wajar sangat kot !

Islam adalah agama rasmi negara dan sudah tentu kaum lain juga perlu menghormati perkara asas tersebut.

Dalam soal ini orang Islam menegur dan menolak penganjuran PESTA sebegitu kerana kesannya berbagai jadi apa yang susah sangat nak ikut ?

DAP hormat Islam ka ? Selain dari Tun Mahathir yang kata DAP begitu hormatkan Islam rasanya tak ada orang lain lagi dah yang kata macam tu !

Rumusannya mudah , tindakan dan sikap besar kepala pemimpin DAP ni adalah BUKTI betapa mereka hanya bermuka-muka dalam soal menghormati kedudukan agama Islam di Malaysia.

Kalau benar hormat sewajarnya tak berlaku sindir menyindir macam ni dan DAP boleh saja kata buatlah sambutan apa pun tapi jangan sampai heboh-hebohkan penganjuran apatah lagi PESTA ARAK di Malaysia !

Buat tertutup dan melantaklah ampa sampai berbuih mulut pun tapi ini tidak so macam ni ka yang Tun Mahathir kata DAP hormat agama Islam ????

Piiiraaahhh ...

MMI

Mat Sabu Bertanding DUN , Terdesak Sangat Ker ?


Sejak kalah dalam pemilihan parti PAS kemudiannya menubuhkan parti PAN yang sampai ke hari ini masih belum mampu membuktikan kewibawaannya , Mat Sabu terus rela menjadikan dirinya sebagai MANEQUIN aka patung kepada DAP.

Tak akan ada siapa pun yang boleh menafikan keterlibatan itu kerana kelibat Mat Sabu yang begitu menagih lendir DAP jelas dan cukup ketara sekali malah ianya sudah berlaku sejak beliau masih bersama PAS.

Mat Sabu diwaktu bersama PAS bukan sahaja menjadi penyokong kuat kepada parti DAP melalui Pakatan Rakyat tetapi juga berusaha untuk membawa masuk ideologi politik DAP apabila mengajak seluruh ahli PAS supaya meletakkan sebelah agenda dan perjuangan Islam mereka dan menerima agenda politik DAP kerana yang lebih penting adalah KUASA POLITIK.

MMI yakin dan percaya Mat Sabu bukan berbicara soal perjuangan mahu pun KUASA yang dimaksudkannya tetapi lebih kepada menyelamatkan periuk nasinya sendiri.

Biar KUASA itu milik orang lain selagi mana KEHENDAK dan KEPERLUAN aku dipenuhi !!!!!!

Hati-hati beb , dulunya sewaktu bersama PAS , Mat Sabu adalah pemimpin biasa yang tidak punya apa-apa kebendaan sekalipun tetapi kini tanpa sebarang jawatan dalam mana-mana pentadbiran kerajaan Mat Sabu sudah mampu memiliki dan bermewah dengan kereta hebat termasuklah mampu menyediakan pejabat parti di setiap negeri.

Pernah ke Mat Sabu dedahkan suber dana-dana tersebut ? Duit kutipan ceramah dan sumbangan ! Agak-agaklah .....

Terkini Mat Sabu yang sedang terkial-kial mencari tempat itu ditempelak Pesuruhjaya PAS Selangor , Sallehen Mukhyi sebagai terdesak apabila ingin bertanding sekadar di Dewan Undangan Negeri (DUN).

Menurut Pesuruhjaya PAS Selangor itu Mohamad Sabu yang merupakan anggota Majlis Presiden PH seharusnya bertanding di peringkat yang lebih tinggi seperti di Parlimen.

Bagaimanapun jelasnya lagi PAS sedikit pun tidak terkesan dengan perkara itu, malah turut yakin yang kerusi tersebut sekali lagi bakal menjadi milik parti Islam itu dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 akan datang.

“Memang nampak begitu terdesak, dia sepatutnya bertanding di parlimen, bukan DUN. Tapi kalau itu lah selayaknya untuk dia, PAS mengalu-alukan kehadiran Mat Sabu untuk bertanding di Taman Templer.

“Memang ini jelas bukan lagi pertembungan 2 penjuru, tetapi mungkin 3 penjuru,” katanya.

Well MMI bukan nak ulas tentang pertandingan 3 penjuru bagai , tapi memikirkan kedudukan Mat Sabu sebagai Presiden parti sewajarnyalah Mat Sabu perlu kembali ke kawasan sendiri !

Balik dan bertanding di Tasek Gelugor , Pulau Pinang sebab Mat Sabu orang sana , kenapa nak takut bertanding jalah di kawasan Parlimen Tasek Gelugor barulah nampak sikit kewibawaan tuh !

Takkanlah Guan Eng nak HALANG kot !!!!

Dan kalau benarlah Mat Sabu ni bertanding dikawasan DUN lepas ni maka nampak sangatlah dia cukup TERDESAK sehingga perlu menagih simpati negeri lain.

Mat Sabu - Presiden PAN - bertanding DUN ? Hahaha apa barang Mat !

MMI

Thursday, 28 September 2017

Perlantikan Wan Ji Ada Kena Mengena Dengan LGE Nak Masuk ISLAM ??


Sebelum ni tak lantik pun , yang kita tau Guan Eng lantik si Zaidi bekas tentera tulah tapi mamat tu pun bukannya bantu apa sangat pun lebih kepada buat haru untuk pastikan laporan dia buat kerjalah.Selebihnya apa yang si Zaidi tu sumbang kepada kerajaan DAP Pulau Pinang ?

Ada ka berduyun-duyun orang Melayu masuk DAP ????

Tak ada beb ,,, sebab yang Guan Eng lantik pun serabut !

Nah sekarang dalam tempoh waktu PRU14 yang semakin hampir ni , tiba-tiba Guan Eng lantik lagi sorang mamat sebagai pegawai penerangan dia.Wow apa cerita ????

GEORGE TOWN: Pejabat ketua menteri Pulau Pinang hari ini mengumumkan pelantikan penceramah Wan Ji Wan Hussin sebagai pegawai penerangan bagi membantu usaha menjawab naratif tidak benar terhadap kerajaan negeri dalam perkara berhubung agama Islam.

Ahli PKR berusia 35 tahun dari Kelantan itu mengangkat sumpah jawatan di hadapan Ketua Menteri Lim Guan Eng di Komtar hari ini.

Lim berkata Wan Ji akan berganding bahu dengan penasihat strategik beliau, Saifuddin Nasution Ismail, yang juga setiausaha agung PKR.

“Kami sukacita dengan kehadiran Wan Ji untuk membantu menyempurnakan dasar kerajaan,” kata Lim pada sidang media baru-baru ini.

Ohhh sebab nak bagi penerangan tentang hal membabitkan kerja buat kerajaan DAP Pulau Pinang khususnya dalam urusan berkaitan dengan agama Islam.

Mudah cerita MMI rumuskan lantikan itu amat diperlukan oleh Guan Eng sebab yang dok ada selama ni GAGAL dan langsung tak boleh nak bantu macam Timbalan Ketua Menteri - Rashid , Malik Itik , Zaidi , Dr Afif dan banyak lagi Melayu yang mengaku Islam tu.

Oklah dah nak lantik juga , lantiklah Guan Eng ooii ,,, cumanya MMI nak berbalik kepada tajuk kat atas tu !

Rasanya semua orang dah kenal kot siapa dia Wan Ji ni , dan Guan Eng akan guna orang nilah untuk dia masuk Islam !

Tapi ampa semua jangan silap faham , Guan Eng bukan nak peluk agama ISLAM dia hanya nak masuk Islam supaya orang-orang Melayu boleh sokong DAP !!!!

Ada beza beb peluk agama Islam dengan masuk Islam sebab masuk Islam belum tentu dia jadi orang Islam.

Jadinya semua percaturan tu adalah satu lagi kerja buat politik DAP untuk memperlihatkan kepada umum kononnya mereka begitu menjiwai Islam sedang hakikat dan realitinya DAP adalah PENENTANG UTAMA cadangan RUU355 yang langsung tak ada kena mengena dengan orang bukan Islam !!!!

Sebab apa DAP tolak ???? 

JANGAN LUPA tu !!!!

MMI

Betul Ker Rafizi Boleh Bina Semula Negara ??


Kalau kita tengok bab bercakap memanglah Rafizi antara ramai-ramai yang petah bercakap namun kalau kita campur tolak Rafizi ni lain sikit.Mamat PKR ni punya petah bercakap sampaikan FITNAH tu dah jadi makanan dia.

Itu pun ada juga orang yang percaya dan MMI kategorikan orang-orang macam ni ada masalah mental sikit sebab langsung tak boleh nak guna akal untuk fikir , mungkin sebab hati dah hitam kot !

Baru-baru ni Rafizi dalam jelajah FITNAHnya terpaksa berucap didepan beberapa kerat orang yang hadir dan gambar kat atas tu jadi saksi betapa usaha Rafizi untuk bina semula negara hanyalah satu rekayasa politik yang digunakan beliau untuk terus mengalunkan lagu-lagu fitnah.

Sebab apa MMI kata macam tu , untuk membina sesebuah negara ia bukan hanya terletak pada ucapan seseorang tetapi memerlukan satu pengorbanan dan perjuangan yang cukup mencabar diri siapa jua yang berusaha ke arah itu.

Dan kalau kita tengok Rafizi dengan slogan hipokrit nak bina semula negara , apakah warga Malaysia punya keyakinan untuk meletakkan kepercayaan itu kepada beliau ????

Sebelum buat apa-apa keputusan , MMI syorkan baca apa yang sedang berlaku dalam INVOKE ....

Rafizi Ramli dalam kenyataannya pada 24 September di perkara nombor 5 menjawab seperti berikut tentang persoalan mengenai kakitangan invoke;

“Kakitangan INVOKE menandatangani kontrak perjawatan dengan sebuah syarikat yang bernama KEIP Resources Sdn Bhd.

KEIP Resources Sdn Bhd pula menandatangani satu perjanjian membekalkan sumber manusia mengikut keperluan INVOKE dari semasa ke semasa. Kontrak perjawatan kakitangan dimuktamadkan begini dengan mengambil kira perkara-perkara bersabit undang-undang buruh dan perkara-perkara lain”.

Soalan tambahan saya (Rizal Mansor) kepada Rafizi Ramli hari ini; kontrak perjawatan kakitangan dimuktamad begitu kerana mengambil kira undang-undang buruh atau taktik Rafizi mahu mengalihkan duit yang disumbangkan orang ramai ke dalam Invoke untuk dibawa ke syarikat sendiri ??

Dalam bab membohong orang ramai dan memfitnah saya terpaksa memberi tabik hormat kepada dia. Kepakaran dia berbohong dan berimaginasi berada di luar jangkauan pemikiran manusia normal.

Sebagaimana dia berimaginasi seolah-olah dia bersama-sama PM dalam lawatan ke Amerika baru-baru ini. Dia memberitahu bagaimana keluarga PM mengadakan pertemuan dengan Presiden Amerika di Trump Tower New York.

Jangan kata pegawai-pegawai PM sahaja yang terkejut, pencuci bangunan di Trump Tower New York pun terkejut. Kerana dalam lawatan ke Amerika baru-baru ini PM tidak ke New York pun.

Berbalik kepada kisah KEIP dan INVOKE..

Mengikut rekod gaji yang dipamerkan oleh Rafizi menunjukkan Invoke Solutions Sdn Bhd, telah membayar KEIP Resources Sdn Bhd bermula dari RM 147,974.30 hingga RM 350,608.64 , dari Mac hingga September 2017.

Hampir RM 1.3 juta telah dibayar kepada KEIP dalam tempoh 7 bulan itu. (Rujuk gambar yang disertakan di bahagian yang bertanda kuning).

Mengikut senarai itu juga, menunjukkan Invoke tidak membuat sebarang pembayaran kepada KEIP pada bulan Julai.

Hanya selepas berjaya mengutip derma RM1.5 juta dari orang ramai pada Ogos, Invoke telah membayar kepada KEIP sebanyak dua kali pada 28.08.2017. Pembayaran pertama RM 160’349.95 dan pembayaran kedua RM 156,132.10.

Manakala bulan September pula Invoke membuat pembayaran kepada KEIP, sebanyak RM 350,608.64.

Kelihatan tanda-tanda yang jelas bagaimana Invoke bermewah-mewah dan ‘kenduri sakan’ selepas berjaya mengutip derma jutaan ringgit dari orang ramai.

Siapakah KEIP RESOURCES SDN BHD ?

Inilah bahagian yang agak menarik..

Alamat berdaftar KEIP adalah di Temerloh. Bagaimanapun berdasarkan slip bayaran KWSP dan Socso yang ditunjukkan oleh Rafizi menunjukkan KEIP Resources beroperasi bersebelahan atau berhampiran dengan pejabat Invoke.

Semakan juga mendapati KEIP Resources tidak menjalankan sebarang aktiviti perniagaan membekal tenaga kerja atau perkara bersangkutan seperti yang didakwa oleh Rafizi.

Milik siapakah KEIP RESOURCES SDN BHD ?

Mengikut carian yang dilakukan di SSM menunjukkan pemegang saham utama syarikat itu bernama MOHD RAFIZI BIN RAMLI. Yang memegang sebanyak 10,050 saham.

Individu yang bernama MOHD RAFIZI BIN RAMLI yang sama juga (berdasarkan nombor kad pengenalan), adalah pemegang saham terbesar dalam INVOKE SOLUTIONS SDN BHD. Iaitu sebanyak 250,000 saham. (Rujuk dokumen-dokumen SSM yang disertakan).

Kesimpulannya apa?

Kesimpulannya, Rafizi membekal tenaga kerja kepada Rafizi. Dan Rafizi pula membayar kepada Rafizi ratusan ribu sebulan atas nama membekalkan sumber manusia.

Hasil duit yang dikutip dari orang ramai. Campur tolak kali bahagi, akhirnya dia juga yang untung.

Yang menjadi mangsa adalah orang ramai yang diperdaya untuk memberi derma kepadanya. Rujuk

MMI kata ampa pikiaq betoi-betoi , boleh percaya ka Rafizi nak bina semula negara ni ?

MMI

Wednesday, 27 September 2017

Bila Guan Eng Pun Teringin Nak Naik LRT !


Tiba-tiba Ketua Menteri Pulau Pinang dari DAP , Lim Guan Eng buat kenyataan berkenaan LRT dalam keadaan masalah banjir pun belum dapat diselesaikan dengan baik.

Jadi secara tak langsungnya bolehlah kita andaikan bahawa anak Kit Siang ni tengah serabut mungkin sebab kerajaan negeri di bawah pimpinannya telah mendapat kritikan demi kritikan akibat daripada kelemahan yang cukup ketara sekali.

Macam-macam daripada isu rasuah , tindakan seberat sebelah yang disifatkan banyak pihak sebagai berunsur perkauman , perancangan kerajaan negeri yang tidak tersusun sehingga menimbulkan pelbagai masalah seperti banjir lumpur apabila hujan lebat , penerokaan kawasan bukit bukau sampai botak , isu penambakan laut dan banyak lagi dilihat sudah pun menjadi igauan negeri kepada barisan pentadbir kerajaan negeri Pulau Pinang.

Terkini pula dalam keadaan banyak pihak khususnya para penduduk di Pulau Pinang merungut tentang masalah banjir yang tak selesai-selesai , Guan Eng dalam satu ucapannya baru-baru ni kata kalau rakyat Pulau Pinang mahukan LRT maka kena tukar Perdana Menteri.

Wow mudahnya dia bercakap , seolah-olah Perdana Menteri kita langsng tak mengambil berat perihal negeri Pulau Pinang.Kalau kita tengok dalam isu banjir sekalipun Kerajaan Persekutuan dah pun membantu kerajaan negeri dengan peruntukan yang mencecah RM2 bilion.

Jadi dalam soal ini apakah wajar rakyat menerima kenyataan Guan Eng supaya tukar PM hanya untuk mendapatkan perkhidmatan LRT di Pulau Pinang ?

Guan Eng mungkin terlupa agaknya apa yang dah Kerajaan Persekutuan laksanakan di seluruh negara , dengan pelaksanaan projek rel keretapi dan lebuhraya sama ada di sebelah Pantai Timur mahupun di Sarawak dan sudah tentunya di jaringan utama melibatkan Perlis hingga ke Johor semuanya membuktikan keupayaan Kerajaan Persekutuan di bawah pimpinan Perdana Menteri , Datuk Seri Najib Tun Razak.

Jangan lupa kalau bab LRT pula tengok saja apa yang dah Kerajaan Persekutuan laksanakan di Kuala Lumpur rasanya lebih dari LRT.

Dan MMI nak kongsi juga bila Guan Eng sentuh bab LRT ni , mungkin sekali lagi dia lupa agaknya wakil PKR di Pulau Pinang sendiri pernah mempersoalkan tentang (cadangan) kos LRT di Pulau Pinang yang lebih mahal dari kos MRT !


ADUN Penanti (PKR) Norlela Ariffin mempertikaikan Projek LRT di Pulau Pinang sepanjang 30km di Pulau Pinang bernilai RM24 bilion adalah lebih mahal daripada laluan 51km MRT Sungai Buloh – Kajang (SBK).

Ujarnya, laluan MRT SBK lebih panjang dan mempunyai lebih banyak stesen disiapkan dengan harga RM21 bilion – lebih rendah daripada projek LRT yang dicadangkan akan dibina oleh kerajaan DAP Pulau Pinang, teraju Ketua Menteri Lim Guan Eng. Baca selebihnya di SINI

Jadi apa rumusannya ?

Bercakap siapa pun boleh beb tapi bila sampai bab pelaksanaan ianya memerlukan pasukan yang benar-benar profesional bukan macam apa yang dilalakkan oleh Guan Eng dan konco-konco DAP !

Dan kalau kita tengok balik apa yang Guan Eng cakap tu , dalam keadaan pentadbiran yang berserabut ni adalah lebih baik TUKAR KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG daripada termakan hasutan bodoh supaya tukar PM semata-mata nak dapatkan LRT.

Guan Eng kalau teringin sangat nak naik LRT tu turun KL , nanti MMI bawa pusing-pusing mungkin boleh singgah Bukit Jalil kita bersenam sikit kat sana.

MMI

Dana Banjir , Siapa Yang BANGANG Ni ?


Masalah banjir kilat yang gagal ditangani dengan baik oleh kerajaan DAP Pulau Pinang sejak 2008 yang lalu ternyata sudah menyebabkan pimpinan tertinggi mereka tidak lagi senang duduk.Macam yang MMI pernah sebut sebelum ni , puak-puak pembangkang ni ada 2 benda saja mereka akan buat ;

1.TUTUP MULUT 
2.MENJAWAB 

Percayalah puak-puak ni akan tutup mulut apabila satu-satu perkara yang dibangkitkan itu dilihat tidak akan mampu ditepis atau perkara yang dibangkitkan itu merujuk kepada kelemahan mereka mahupun rakan seangkatan selain daripada isu-isu yang menghimpit orang Melayu dan Islam.

Dan mereka akan menjawab apabila mereka percaya mempunyai bukti mahupun fakta yang kemudiannya boleh ditokok tambah dengan "spin" yang berterusan.

Namun melihat kepada isu dana bagi mengatasi masalah banjir di Pulau Pinang , nampak sangat kerajaan negeri DAP Pulau Pinang sudah terperangkap !

Apabila masalah banjir kilat yang telah menyebabkan sebahagian Pulau Pinang lumpuh dan mengakibatkan ramai penduduknya terkessan , pertikaian terhadap keupayaan kerajaan DAP Pulau Pinang mula mendapat perhatian rakyat termasuklah para netizen.

Pelbagai isu sudah dibangkitkan termasuklah kelemahan kerajaan negeri yang GAGAL mengerahkan agensi-agensinya turun padang membantu rakyat yang terkesan akibat banjir khususnya kejadian banjir kilat baru-baru ini yang dikatakan paling teruk dalam semua kejadian banjir sebelum ini.

Keadaan itu kemudiannya mendapat reaksi daripada kalangan pimpinan UMNO dan BN sehingga Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan , Datuk Seri Zainal Abidin Osman mendedahkan bahawa  Kerajaan Persekutuan telah membelanjakan RM 2 billion untuk projek-projek kawalan banjir di Pulau Pinang selain mempersoalkan tentang jumlah dana yang telah digunakan oleh kerajaan DAP bagi mengatasi masalah banjir sejak dari 2008 yang lalu. Baca artikel berkaitan di SINI

Barangkali berang dengan tindakan tersebut , kerajaan DAP kemudiannya membalas dengan menyangkal kenyataan Zainal sebagai tuduhan tidak berasas kerana kerajaan DAP Pulau Pinang hanya membelanjakan RM443 juta dan menuntut supaya kerajaan persekutuan membayar baki dana yang dimaksudkan. Baca SINI 

Nampak tak bagaimana melawannya puak-puak DAP ni , seolah-olah mereka sudah berjaya memerangkap pihak kita namun perlu diingat peruntukan dan dana yang dimaklumkan oleh Zainal itu adalah berdasarkan kepada sumber yang disahkan termasuklah disahkan oleh Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar.


Untuk makluman Zainal telah menjelaskan bahawa sejumlah 10 projek telah siap dilaksanakan dengan peruntukan sebanyak RM1.49 bilion dan antara projek yang telah siap dilaksanakan ialah RTB Bertam Kepala Batas, RTB Bandar Pulau Pinang, RTB Sungai Junjung dan RTB Sungai Perai di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Selain itu, sebanyak 11 projek telah dilaksanakan yang melibatkan peruntukan RM404.5 juta bagi RMK10 manakala baru-baru ini, kerajaan persekutuan telah meluluskan sejumlah RM150 juta bagi pelaksanaan projek RTB Sungai Pinang dalam RMK11.

Beliau berkata dakwaan ketua menteri kononnya peruntukan RM 1.7 billion dan dakwaan Exco Tebatan Banjir kononnya RM 1.1 bilion masih belum dijelaskan oleh kerajaan Persekutuan adalah satu kenyataan yang mengarut dan tidak cerdik.

“Ia menggambarkan ketua menteri dan Exconya tidak tahu menahu tentang apa yang sebenarnya berlaku di negeri yang mereka tadbir,” katanya.

So ceritanya puak-puak DAP ni betul-betul faham ka macam mana nak urus negeri ni ???

Pi "check" dulu sebelum cakap sebab nampak sangat banyak benda ampa tak "prepare" nih !

Dan kalau dari pemerhatian MMI lagi , yang bercakap dan kumpul segala fakta untuk kerajaan DAP Pulau Pinang tu adalah Chow Kon Yow so dalam bab ni Guan Eng main angguk saja ka ????

Atau Chow Kon Yow memang dah silap lapor dan tak "check" habis-habis ???

Atau memang sengaja nak pelingkup Guan Eng ???

Tutup cerita siapa yang bangang sebenarnya ni ???

* Tu pun bukan main nak tukaq PM sebab nak LRT , weiii LRT pun kalau banjir nak buat apa ???

MMI

Tuesday, 26 September 2017

Istilah Guan Eng Terhadap MELAYU Yang Tidak Menyembah DAP !


Siapa jua yang menyatakan sokongan terhadap DAP sudah tentu sokongan itu akan diterjemahkan dengan daya gerak yang cukup konsisten sampaikan Tun Mahathir yang dulunya musuh nombr satu DAP boleh dilenyapkan rekodnya.

Apa yang DAP tak pernah kata kepada Tun Mahathir dan begitu juga apa yang Tun Mahathir tak pernah kata pada DAP ! Kalau kita perhatikan DAP cukup membenci Tun Mahathir kerana beliau adalah orang Melayu yang bersama UMNO dan mengepalai pentadbiran negara sebagai Perdana Menteri.

DAP sebenarnya cukup tidak senang dengan peranan orang-orang seperti ini kerana mereka tahu orang-orang ini adalah penghalang kepada niat dan agenda tersirat parti cauvinis tersebut.

Semua orang tahu dasar DAP , mereka hanya bermuka-muka dengan perkara-perkara tertentu khususnya yang melibatkan orang Melayu dan Islam tetapi secara diam-diam akan menepis dan menolak apa jua hasrat orang Melayu yang mahu melihat HAK mereka terus dipertahankan selain mengangkat kedudukan Islam untuk terus agung sebagai agama rasmi negara seterusnya menjadikan Islam punya kedudukan dan hak yang tidak boleh disentuh oleh mana-mana pihak sekalipun.

Walaupun begitu DAP beruntung kerana tahun-tahun sebelumnya parti cauvinis itu secara tiba-tiba mendapat peluang keemasan apabila PKR dan PAS begitu obses untuk bersama DAP.

Kehadiran kedua-dua parti yang mewakili sebahagian besar pimpinan-pimpinan Melayu sudah tentunya diterima dengan tangan yang terbuka oleh DAP kerana mereka tahu MELAYU sudah berpecah !

Perpecahan yang ditunggu-tunggu itu akhirnya telah memberikan DAP kejayaan untuk terus bertapak di Malaysia.

DAP berjaya menguasai Pulau Pinang selain Perak dan Selangor , walaupun Kelantan juga pada ketika itu dibawah payung pakatan pembangkang tetapi DAP tidak melihat negeri itu sebagai kelebihan pada mereka.

Secara senyap DAP membina kekuatan dalaman dan akhirnya tidak ada mana-mana pihak dari kalangan pakatan pembangkang yang berani menidakkan suara dari kalangan pemimpin tertinggi mereka.

Lebih dasyat lagi DAP menawan pemikiran pimpinan-pimpinan Melayu dalam PAS , PKR sehingga akhirnya PAS berpecah dengan kemunculan PAN.

Kesemua pimpinan-pimpinan ini yang MMI labelkan sebagai ZOMBIE DAP kemudiannya telah menjadi agen dan terus mempengaruhi orang Melayu lain untuk terus berpecah dengan bermodalkan FITNAH demi FITNAH.

Kerakusan zombie-zombie ini jelas dapat dilihat apabila satu persatu mereka langsung tidak berani menyanggah apa jua tindakan DAP termasuklah Tun Mahathir sendiri yang sanggup membisu tatkala DAP begitu ghairah menolak RUU355 dan yang terbaru apabila kerajaan DAP Pulau Pinang GAGAL mengurus tadbir negeri dengan baik khususnya dalam hal melibatkan banjir kilat.

Apakah kita punya keyakinan bahawa Guan Eng dan Kit Siang itu benar-benar menerima sepenuhnya Tun Mahathir atas prinsip permuafakatan ?

Atau mereka sebenarnya sedang sekali lagi melaksanakan operasi yang modus operandinya sama sewaktu PAS dan PKR bersama dalam Pakatan Rakyat sebelum ini ?

Apa jua yang berlaku sekalipun , MMI optimis DAP bukanlah seperti mana yang dipertontonkan kepada seluruh rakyat Malaysia.DAP hanya mengambil kesempatan diatas kelemahan yang ada dalam kerajaan BN selain adu domba fitnah yang disebarkan oleh konco-konco mereka yang MMI lihat berjaya mempengaruhi segelintir rakyat Malaysia.

Selebihnya DAP tidak pernah berjasa kepada negara ! Jika MMI silap sila nyatakan apa jasa DAP kepada Malaysia selama DAP wujud di negara kita ????

Yang pasti DAP hanya hadir di kalangan parti-parti pembangkang dan menjadikan hubungan itu sebagai penentu survival politik mereka dan ianya berjaya apabila mereka kini menguasai Pulau Pinang !

Apakah kita masih ada rasa bahawa DAP ....

Memahami MELAYU dan MENGHORMATI HAK MELAYU ?

Menerima ISLAM dan MENGHORMATI ISLAM ?

Artikel di bawah menjelaskan persoalan persoalan tersebut ....


HUJAN akan reda. Musim tengkujuh pasti berlalu. Bulan Mac tahun depan genaplah dua penggal Lim Guan Eng menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang.

Dalam tempoh sepuluh tahun, sudah tentu beliau mempunyai masa yang sangat memadai dan cukup untuk melaksanakan apa juga program yang ada dalam benak kalbunya demi kemajuan dan kesejahteraan Pulau Pinang. 

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama juga telah meninggalkan jawatan selepas berada di White House selama dua penggal. Suka atau tidak. Sepatutnya sama tekad dan yang wajar dilakukan oleh Guan Eng.

Saya ulangi dalam tulisan ini, impian bahawa jawatan tertinggi seperti PM, MB dan ketua menteri dihadkan kepada dua penggal adalah janji Pakatan Harapan sendiri. Bukan oleh BN. 

DAP yang begitu kuat berkehendak mewujudkan Pakatan Harapan — sebuah gabungan parti pembangkang seperti sekarang sudah tentu lebih maklum akan perkara ini. Sejarah ketua menteri atau menteri besar yang berkuasa lama seperti yang menjadi tradisi kepada parti lain perlu dihentikan.

Sangat tak munasabah bahawa manifesto sebegitu hanya terpakai kalau Pakatan Harapan menang di Putrajaya. Pakatan Harapan harus membuktikannya terlebih dahulu sama ada di Pulau Pinang dan Selangor: dua negeri yang sudah dimenangi sejak 2008 lagi. Kalau berdalih, maka di tangan rakyatlah hukumannya bakal kembali.

Dalam satu jawapan kepada Astro Awani hujung minggu lalu, tak semena-mena Guan Eng juga berkata beliau teguh menyokong Anwar Ibrahim sebagai calon PM. Terima kasih diucapkan. Tapi entah apa kaitan antara gesaan untuk ketua menteri Melayu pertama Pulau Pinang dengan Anwar calon PM sangat tak jelas.

Apabila datang sesuatu gesaan, sikit-sikit petik nama Anwar. Sikit-sikit jual nama Anwar. Politik petik dan jual begini wajar dihentikan.

Anwar sudah cukup berkorban. Nama beliau sama sekali tak wajar digunakan untuk mengabsahkan sesiapa pun yang mahu duduk di puncak kuasa lebih dari tempoh yang sepatutnya. Dr Mahathir Mohamad sendiri pun tak boleh menggunakan nama Anwar kalau beliau masih mahu menjadi PM sekali lagi. Begitu juga jawatan di peringkat negeri.

Barang diingat menyokong Anwar sebagai calon PM belum tentu menjadikan Anwar sebagai PM. Semua orang tahu bahawa halangan perundangan telah menyulitkan usaha itu. Tentulah Guan Eng juga tahu! Walaupun sokongan seratus sepuluh peratus kepada Anwar menjadi PM, hal itu tidak lebih penting daripada komitmen Guan Eng untuk melepaskan jawatan selepas berkuasa dua penggal. Titik.

Apakah selama Anwar hidup, maka selama itulah ukuran seseorang boleh menjadi ketua menteri? Logik ini palsu sama sekali.

Rakyat juga tahu Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang pernah menolak usul bagi pelaksanaan “ketua menteri dua penggal”. Menurut rekod dan laporan, usul yang dibentangkan oleh seorang wakil rakyat DAP ditolak tanpa hujah selain melibatkan apa yang disebut sebagai “masalah teknikal”. 

Taktik menolak dengan “masalah teknikal” turut digunakan banyak kali di Dewan Rakyat. Tujuannya adalah untuk menghalang sesuatu cadangan daripada menyentuh kepentingan pemerintah atau pemimpin tertentu.

Terlepas daripada persoalan teknikal dalam sidang DUN, apa yang lebih mustahak ialah seseorang pemimpin wajib mempunyai tanggungjawab moral dan prinsip. Dalam politik — sama seperti dalam kehidupan seharian — tak semua hal perlu terbatas hanya kepada lunas undang-undang semata. 

Tak jadi salahnya kalau selepas dua penggal seseorang itu melepaskan jawatan meskipun tak ada undang-undang yang menyekat beliau melakukan demikian. Dahulu pun, tak ada undang-undang yang menghalang Dr Mahathir letak jawatan selepas 22 tahun berkuasa. Dia sendiri yang mahu melepaskannya.

Selain itu Guan Eng turut menyelar bahawa gesaan melantik seorang ketua menteri Melayu sebagai bersifat “limpahan perkauman”. Di sini saya menjadi lebih tak mengerti, bagaimanakah dengan melantik seorang Melayu yang merit dan berwibawa boleh dikatakan bersifat perkauman?

Melayu bukan hanya ada dalam parti lain, tetapi digambarkan juga ramai dalam DAP. Kalau nama “Melayu” pun nampaknya tak boleh disebut, asal disebut maka terus dicop sebagai perkauman, saya tak faham mengapa DAP beriya-iya mahu memancing pemimpin Melayu menyertai parti itu? 

Bayangkan ketika nasib anak Cina dan India yang bijak perlu diperjuangkan untuk diberikan biasiswa, misalnya, tetapi anak Melayu sebijak mana pun dia tetap tak layak hanya kerana ditakdirkan dia lahir sebagai Melayu!

Pemikiran begitu saya duga berputik daripada kebencian atau dendam kepada Umno yang telah melimpah-ruah ke atas semua kepala orang Melayu. Seseorang pemimpin yang tidak melampaui batas tentu boleh membezakan antara parti politik dengan Melayu; dan, antara seseorang yang jahat dengan seseorang yang baik tanpa mengira asal keturunannya. Di situlah antara inti penting perjuangan Reformasi.

Banyak sekali kejayaan di negara ini telah dilakukan oleh orang Melayu. Siapa boleh menafikan bahawa ramai kakitangan awam Melayu, misalnya, juga membantu membangunkan Pulau Pinang selama Guan Eng berkuasa? Apakah hanya kerana kakitangan itu keturunannya Melayu, maka mereka tak layak untuk kenaikan pangkat dan peluang apa pun?

Apa yang cuba digambarkan Guan Eng juga sesungguhnya jauh daripada apa yang ditunjukkan oleh Umar Abdul Aziz: pemimpin khalifah pada zaman Ummaiyyah. Umar jualah yang pernah dipetik oleh Guan Eng suatu saat dahulu bagi menunjukkan teladan pemerintahan. Umar itulah yang berkuasa tiga tahun sahaja.

Calon-calon ketua menteri Melayu pertama Pulau Pinang sudah wajar dinamakan. Sebelum hujan turun lagi. Sebelum banjir melanda kembali. – 26 September, 2017.

* Hasmi Hashim atau Budi Hekayat adalah penulis lirik dan antara pendiri kelompok kebudayaan Jalan Telawi.

Monday, 25 September 2017

Zainal Sahkan Peruntukan RM2 Billion BENAR Bukan SPIN Macam DAP !


Apa saja orang cakap semua nak disanggahnya , nah sekarang Datuk Seri Zainal dah sahkan jumlah dana yang disebut sebelum ini bagi menyelesaikan masalah banjir adalah BENAR bukan spin macam yang selalu puak pembangkang buat !

Baca ;


Kenyataan Media
Datuk Seri Zainal Abidin Osman
Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan
Negeri Pulau Pinang
Isnin, 25 September 2017

Respon Kepada Kenyataan Oleh YAB Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang Dan YB Chow Kon Yeow, Exco Tebatan Banjir Berhubung Jumlah RM 2 billion Peruntukan Kerajaan Persekutuan Untuk Projek-Projek Tebatan Banjir Di Pulau Pinang

1. Kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang dan EXCO Tebatan Banjir minggu lalu mempersoalkan kenyataan saya pada Rabu, 20 September 2017 dibuat dengan niat jahat bertujuan mengelirukan pemikiran rakyat dan menimbulkan curiga terhadap Kerajaan Persekutuan dan diri saya.

2. Kenyataan saya mengenai peruntukan RM 2 billion adalah benar, bukan fitnah atau palsu. YB Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar juga telah mengesahkan peruntukan Kerajaan Persekutuan bagi Pulau Pinang untuk projek-projek tebatan banjir adalah melebihi RM 2 billion.

3. Dakwaan Ketua Menteri kononnya peruntukan RM 1.7 billion dan dakwaan Exco Tebatan Banjir kononnya RM 1.1 billion masih belum dijelaskan oleh Kerajaan Persekutuan adalah satu kenyataan yang mengarut dan tidak cerdik. Ia menggambarkan Ketua Menteri dan Exconya tidak tahu menahu tentang apa yang sebenarnya berlaku di negeri yang mereka tadbir.

4. Saya nak bagi tahu Ketua Menteri peruntukan itu tidak hanyut bersama air banjir. Sebenarnya yang hanyut dengan air banjir adalah janji-janji palsu Ketua Menteri sendiri. 

5. Perincian Projek- Projek di bawah RMK 9, RMK10 dan RMK11 adalah seperti berikut:

a. RMK-9 (2006-2010): Sejumlah 10 projek telah siap dilaksanakan dengan peruntukan sebanyak RM1,483,500,000.00. Antara projek yang telah siap dilaksanakan ialah Rancangan Tebatan Banjir (RTB) Bertam Kepala Batas, RTB Bandar Pulau Pinang, RTB Sungai Junjung dan RTB Sungai Perai.

b. RMK-10 (2011-2015): Sebanyak 11 projek telah dilaksanakan yang telah melibatkan peruntukan sebanyak RM404,550,000.00. Antara projek-projek tersebut ialah meneruskan untuk menyiapkan Projek RTB Bertam Kepala Batas, projek baru RTB Tasek Gelugor dan RTB Lembangan Sungai Kerian. Bagi Projek RTB Lembangan Sungai Kerian, kerja-kerja pembinaan masih dilaksanakan dan projek dijangka siap pada akhir tahun 2017 ini.

c. RMK-11 (2016-2020): Kerajaan Persekutuan telah meluluskan sejumlah RM150 juta bagi pelaksanaan projek RTB Sungai Pinang, kontraktor telah dilantik dan kerja-kerja dijangka bermula penghujung tahun ini.

6. Amat memalukan seorang Ketua Menteri dan Exco Tebatan Banjir tidak tahu menahu mengenai projek-projek tebatan banjir itu sedangkan semuanya dalam pengetahuan JPSPP, sebuah agensi bersama Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. 

7. Tanpa peruntukan-peruntukan tersebut   tentunya keadaan banjir di Pulau Pinang akan lebih teruk lagi terutamanya di sekitar kawasan-kawasan RTB yg telah di laksanakan. Orang bukan asal Pulau Piang seperti Ketua Menteri tidak akan faham dan tahu tentang perkara sebegini. Saya minta Ketua Menteri dan Exco Tebatan Banjir semak semula dengan JPSPP sekali lagi sebelum melemparkan tuduhan-tuduhan tidak berasas.

Terima kasih.

MMI kata ayat last paling WIN lah ... Orang bukan asal Pulau Pinang seperti Ketua Menteri tidak akan faham dan tahu tentang perkara sebegini. Haha memang memalukan bila langsung tak ambil tahu !!!

Atau memang puak-puak ni tak tau sebab BANGANG !

MMI

Sunday, 24 September 2017

Notis Bangkrap Rafizi Kemungkinan Lari ....??


Puaka bermulut jalang milik PKR yang suka menyebarkan FITNAH sekarang ni sedang berdepan dengan tindakan mahkamah yang membolehkan beliau diistiharkan bangkrap atau muflis.Memang secara ringkasnya tindakan tersebut amat tepat sekali kerana si mulut lancang berbau nanah fitnah ini perlu diajar.

Jika sebelum ini bukan main mendabik dada seolah-olah beliau punya bukti dan sebagainya , kini apa yang berlaku sama sekali sudah menelanjangkan wajah sebenar manusia bernama Rafizi !

Menurut laporan Rafizi telah diberi notis kebankrapan oleh Tetuan Khalek Awang & Associates bagi mewakili Datuk Sri Mohamed Salleh Ismail.

Notis kebankrapan itu dibuat di Mahkamah Tinggi Malaya Shah Alam bertarikh 12 September 2017.

Plaintif, NFC dan pengerusi eksekutif Salleh telah memulakan prosiding di atas hutang belum berbayar berjumlah RM306,999.17.

Apabila dihubungi, Salleh mengesahkan niat di sebalik notis itu dan prosiding kebankrapan telah dimulakan terhadap Rafizi, selepas ahli parlimen PKR Pandan itu gagal menyelesaikan ganti rugi dan kos yang diberikan oleh mahkamah.

“Kami (Salleh dan parti undang-undang NFC) telah menghubungi beliau tiga kali mengenai perkara itu tetapi dia masih belum bertindak sehingga hari ini. Jadi kita akan meneruskan prosiding kebankrapan, “kata Salleh rujukan 

Pada bulan November tahun lepas, Rafizi telah diarahkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk membayar Salleh dan NFC RM200,000 atas ganti rugi berhubung dengan pinjaman untuk membeli hartanah KL Eco City.

Mahkamah juga memerintahkan Rafizi membayar kos RM100,000.

Walau bagaimanapun pada awal bulan Ogos, Rafizi mendakwa beliau telah mengumpulkan lebih daripada RM1.5 juta daripada sumbangan awam untuk membantu membayar ganti rugi dan kos tersebut.

“Tetapi hingga hari ini, beliau masih belum menyelesaikan kerosakan dan kos seperti yang diarahkan oleh mahkamah,” kata Salleh.

So apa cerita Rafizi ??? Kenapa si sotong ni tak bayar ?? 

Mana perginya semua duit sumbangan yang kononnya dah mencecah jutaan ringgit tu ???

Dalam artikel sebelum ni MMI dah kupas berkenaan tabung untuk sumbangan kepada Rafizi , sebenarnya yang dicari bukan duit tetapi mereka sedang mencari publisiti politik untuk dipergunakan semula dengan menjaja keseluruh pelusuk negara kononnya mereka tetap menjadi pilihan rakyat dan keputusan mahkamah itu adalah keputusan yang tidak berlandaskan perundangan tetapi hasil sogokan politik UMNO dan Barisan Nasional. Baca artikel berkaitan SINI

Nah sekarang kita tengok apa yang bakal berlaku .. Dah mengaku dapat juta-juta so bayar jalah atau memang tak ada juta-juta tu spin ja lebih !

Akhir sekali bayar atau tidak Rafizi memang buat SALAH dan telah pun didapati BERSALAH oleh perundangan negara !

Notis bangkrap dah keluar so Rafizi nak lari ker ? Nak lari ke mana ?

Ops lupa SOTONG boleh lari terjun dalam LAUT !

MMI

Saturday, 23 September 2017

Penyelesaian 1MDB - IPIC : Apa Yang Kita Perlu Tahu


Laporan mengenai 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan IPIC menemui jalan penyelesaian USD6 bilion dan tidak lagi meneruskan pertikaian melalui arbitrasi antarabangsa mengejutkan ramai pihak namun tidak kepada saya.

Saya sentiasa yakin bahawa IPIC adalah pihak yang akan rugi jika arbitrasi itu diteruskan.

Akhbar Singapura, The Straits Times pernah menulis mengenainya:

“Arbitrasi yang tidak kemas dan berpanjangan terhadap pertikaian antara keduanya akan mengheret mereka kepada kegagalan pengurusan entiti milik negara seperti 1MDB, International Petroleum Investment Company (IPIC) dimiliki kerajaan Abu Dhabi dan anak syarikatnya, Aabar Investments,” menurut laporan itu.

Tetapi petunjuk lebih ketara ialah petikan berikut:

“Encik Qubaishi, yang berkhidmat sebagai Pengarah Urusan IPIC, ditahan di negara emiriyah itu. Beliau masih lagi tidak didakwa atas sebarang jenayah.”


Khadem Al Qubaishi adalah Pengarah Urusan IPIC dan turut memegang jawatan Pengerusi Aabar Investments. Sehingga lewat 2015, beliau disenaraikan sebagai warga Arab ke-14 paling berkuasa.

Qubaishi dan Ketua Pegawai Eksekutif Aabar, Mohamed Badaway Al Husseiny, yang turut menjadi sasaran Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat bagi kes sivil penggubahan wang haram, adalah dua individu yang didakwa paling terlibat dalam pertikaian 1MDB dan IPIC.

Dana dari 1MDB telah dimasukkan ke akaun mereka sendiri, tandatangan mereka terdapat di merata perjanjian antara 1MDB dan Aabar dan mereka juga adalah pemilik dan pengarah kepada ‘Aabar’ palsu di British Virgin Islands.

Bukti terhadap mereka sangat ketara.

Sepatutnya, mereka adalah individu yang pertama didakwa atas penipuan, rasuah dan penyalahgunaan kuasa namun sehingga kini masih lagi tidak didakwa.

Alasannya mudah. Jika mereka didakwa atas jenayah terbabit, ia satu pengakuan kepada perbuatan pegawai tertinggi Abu Dhabi menipu 1MDB dengan syarikat palsu dan resit penerimaan wang tanpa kebenaran. Ia sekaligus bermakna 1MDB akan mudah memenangi arbitrasi itu terhadap IPIC.

Jika Qubashi dan Badawy didapati bersalah ia juga akan mengaibkan kerajaan Abu Dhabi kerana ia boleh diibaratkan seperti jika ia melibatkan Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Khazanah atau PNB kerana memalsukan dokumen bagi membuat penipuan berbilion dari negara lain.

Untuk itu, adalah tidak mengejutkan IPIC bersetuju untuk tidak meneruskan arbitrasi dan mencapai satu persetujuan dengan 1MDB.

Setelah sekian lamanya IPIC tidak mahu mengesahkan 1MDB sudah membayar mereka USD3.5 bilion dan Aabar telah memberi jaminan dua unit dana iaitu yang dinamakan Unit Dana Brazen Sky Cayman dan Dana GIL.

Sekarang, IPIC telah mengakui pembayaran ini telah dibuat dan mereka kini akan bekerjasama dengan 1MDB bagi menyelesaikan pertikaian sebagaimana dilaporkan Bloomberg dan turut diumumkan IPIC:

“Kedua-dua negara ini turut bersetuju untuk tidak meneruskan tindakan undang-undang sebelum Disember 2020 di mana pada masa yang sama keduanya akan turut berunding terhadap pertikaian ke atas USD3.5 bilion yang dikaitkan dengan dua bon.”

“Sebagai sebahagian dari penyelesaian ini, 1MDB akan membayar USD2.5 bilion melalui perolehan jualan daripada unit Brazen Sky Ltd dan 1MDB Global Investment Ltd.

Baca: Laporan Bloomberg.

Unit dana USD2.5 bilion dimiliki oleh 1MDB.

Untuk mengimbau kembali, 1MDB masih lagi memiliki aset kewangan dalam bentuk unit iaitu:

1. Unit Brazen Sky bernilai US$940 juta.

Ia adalah lebihan dari keuntungan USD2.38 bilion dan modal USD1.8 bilion dalam PetroSaudi di mana USD1.44 bilion sudah ditebus dan digunakan.

Dana ini dijamin oleh syarikat sebenar Aabar PJS (biarpun IPIC sebelum ini mempertikai fakta ini).
Pemindahan awal dari 1MDB kepada PetroSaudi adalah sumber kepada semua dakwaan kononnya Riza Aziz dan Jho Low telah menerima kesemua wang itu. Sekarang, bukan sahaja 1MDB memperolehi semula wang itu, malah akan turut membuat keuntungan sebanyak USD500 juta bagi pelaburan dalam PetroSaudi, dan ia juga bermakna tiada dana dicuri dan kesemua pelaburan yang dibuat PetroSaudi adalah sah, maka tiada jenayah dilakukan.

2. Dana GIL USD1.5 bilion yang dijamin Aabar PJS.

Ini adalah lebihan dari bon GIL USD3 bilion di mana USD1.5 bilion disimpan bagi kegunaan 1MDB.

Jumlah USD1.5 bilion dari dana GIL inilah yang didakwa kononnya dimasukkan ke dalam akaun Datuk Seri Najib Tun Razak.

Jika dana ini kini ditebus, ia turut bermakna RM2.6 bilion tidak mungkin dari ‘wang dicuri’ kerana tiada wang hilang atau dicuri.

Nampaknya pemulihan harga minyak dan komoditi baru-baru ini turut membenarkan aset di bawah kedua-dua dana ini untuk pulih dan direalisasikan oleh pengurus dana.

Masih tiada lagi pengumuman dari IPIC / Aabar untuk memghormati jaminannya dan membantu bagi menebus dana ini namun ia adalah satu kemungkinan yang ketara memandangkan IPIC tidak mahu berdepan risiko menanggung aib.

1MDB sentiasa memegang kepada Surat Ikatan Jaminan dari Aabar bagi kedua-dua unit ini yang ditandatangani oleh Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Aabar.

Menggunakan USD2.5 bilion daripada perolehan ini, 1MDB kini boleh membayar semula USD1 bilion yang dibayar oleh IPIC pada Jun 2015 serta semua faedah bagi bon USD3.5 bilion yang dijamin IPIC.

Kesinambungan kepada Perjanjian Pertukaran Aset USD6 bilion pada Jun 2015.

Keseluruhan pembayaran dan jaminan USD6 bilion dikenalpasti sebagai aset bagi perjanjian pertukaran aset pada Jun 2015 antara 1MDB-IPIC dimeterai berdasarkan kepada fakta berikut:

Bagi memudahkan kefahaman, kita senaraikan komponen terbabit mengikut senarai berikut:

Aset dari 1MDB:

a. USD3.5 bilion deposit tunai yang dibayar kepada Aabar BVI
b. USD1.5 bilion dana GIL (Pengurus Dana diperkenalkan oleh BSI dan dijamin oleh Aabar BVI)
c. USD940 juta unit dana Brazen Sky (Dijamin oleh Aabar Investments Abu Dhabi, dan bukan Aabar BVI, sebagaimana dinyatakan dalam laporan Ketua Audit Negara dan laporan PAC).
d. USD3.5 bilion bon prinsipal 1MDB
e. USD1.5 bilion dari faedah bon hadapan apabila tempoh matang pada 2022 bagi bon USD3.5 bilion
f. USD 1 bilion dalam bentuk pendahuluan tunai (yang dibayar kepada 1MDB pada Jun 2015)

Di bawah persetujuan terkini, 1MDB akan dapat menebus semula  dana b) USD1.5 bilion dana GIL dan c) USD940 juta unit dana Brazen Sky, mungkin dengan bantuan daripada IPIC berikutan jaminan yang diberikannya.

Jumlah kira-kira USD2.5 bilion ini kemudian akan digunakan oleh 1MDB untuk menyelesaikan dana ‘e’ iaitu faedah bon hadapan 1MDB USD1.5 bilion dan membayar semula IPIC wang tunai pendahuluan USD1 bilion.

Sebagaimana anda boleh lihat, perkara b, c, e dan f akan diselesaikan.

Ia meninggalkan perkara ‘a’ dan ‘d’ untuk diselesaikan.

Lanjutan itu, pertikaian dengan IPIC kini hanya termaktub kepada ‘a’ iaitu aset USD3.5 bilion yang ditegaskan 1MDB, ia sudah dibayar kepada IPIC, namun dinafikan IPIC dan ini menjadi kunci utama pertikaian dalam arbitrasi.

Namun sekarang IPIC akhirnya mengakui terdapat pembayaran seumpama itu dan ia akan bekerjasama dengan 1MDB bagi menyelesaikan pembayaran itu yang kemudiannya akan digunakan 1MDB untuk membayar bon ‘d’ USD3.5 bilion yang dijangka perlu dibayar pada 2022.

Sebab itu IPIC dan 1MDB memberikan tempoh sehingga tahun 2020 bagi menyelesaikannya dan tidak akan mengambil tindakan undang-undang antara satu sama lain sepanjang tempoh itu.

Persetujuan ini turut bermakna 1MDB tidak melepaskan haknya untuk menyaman IPIC bagi jumlah USD3.5 bilion tetapi hanya boleh berbuat demikian selepas tahun 2020.

1MDB secara ketara melalui perkembangan yang baik untuk mendapatkan semula dana mereka dan membayar hutang. Dan saya lihat penebusan dan penjualan unit dana sebagai langkah kedua terakhir. Adalah diharapkan 1MDB dan IPIC akan mencapai satu langkah terakhir bagi menyelesaikan dana USD3.5 bilion.

Fakta bahawa IPIC akhirnya mengakui terdapat pembayaran USD3.5 bilion dari 1MDB kepada pihak terlibat (berkaitan kerajaan Abu Dhabi) bermakna satu lagi langkah kritikal bagi 1MDB dalam menyelesaikan kontroversi dan tuduhan kononnya terdapat ‘wang dicuri.’

Landasan paling asas kepada tindakan sivil Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat pada Julai 2016 adalah berikutan kepada pengakuan 1MDB bahawa ia telah membayar wang kepada IPIC namun dinafikan, maka timbullah tuduhan wang hilang dan penggubahan wang haram.

Memandangkan IPIC telah mengakui terdapat pembayaran seumpama itu dan tiada wang yang hilang, maka tidak pernah berlaku penggubahan wang haram.

Bagi membaca semula secara terperinci mengapa kesemua ‘wang yang hilang’ itu bukan milik 1MDB dan mengapa saman sivil Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat dan siasatan Switzerland akan gagal, baca tulisan saya pada Julai 2016 di capaian berikut:

Ditulis oleh Lim Sian See

MMI kata ramai dari kalangan warga Malaysia yang kurang memahami isu membabitkan 1MDB secara keseluruhannya , tetapi memilih untuk membaca laporan-laporan pendek serta hebahan pihak yang tidak bertanggungjawab yang ditambah skrip kerana bahan seperti ini tentunya mudah untuk dibaca selain punya tarikan perasa batu api yang begitu popular dikalangan pengamal media khusunya mereka-mereka yang membenci kerajaan Barisan Nasional dan UMNO.

Menyalurkan bahan-bahan yang ditokok tambah ini kemudiannya mendapat reaksi dari pelbagai pihak termasuklah mereka-mereka yang termakan dakyah fitnah yang kemudiannya menyebarkan lagi bahan-bahan itu melalui aplikasi media sosial yang kini semakin bercambah.

Tidak cukup dengan itu ada juga dikalangan kita yang begitu obses meletakkan kepercayaan secara membuta-tuli sampaikan apa jua tangkisan fitnah yang dibuat dianggap sebagai satu tindakan terdesak.Langsung tidak lagi boleh menerima dan mahu menilai jawapan-jawapan yang disebarkan kerana terlalu emosi.

Realitinya ramai yang tak faham pun kronologi mahupun perjalanan isu membabitkan 1MDB tetapi memilih untuk menjadi jurucakap menyebarkan dakyah-dakyah sekerat jalan hinggakan Malaysia hampir-hampir menerima musibah apabila pelabur bimbang dengan perkembangan ekonomi negara akibat daripada sikap segelintir orang kita yang menjaja FITNAH.

So dalam hal berkaitan , MMI cuma nak berpesan kalau kita punya 1 batang buluh janganlah dijerit pekik ke seluruh kampung seolah-olah kita sudah mempunyai 1000 batang buluh !

Kesannya berbeza sebab 1000 batang buluh hampir pasti mampu menjadi tumang kepada rakit yang dibina berbeza dengan 1 batang buluh yang belum pasti mampu bertahan kerana di akhirnya nanti yang bakal menjadi mangsa adalah penumpang rakit itu sendiri.

Nilailah ....

MMI

Labels