Followers

Thursday 16 August 2012

HUDUD - DAP Bersedia Bermuzakarah Dengan PAS !


Benarkah DAP sudah pun bersedia untuk bermuzakarah dengan PAS berkenaan isu Hudud.Menurut kata Tan Seng Giaw parti DAP sudah bersedia untuk mengadakan pertemuan tersebut bagi membincangkan perkara-perkara berkenaan Hudud bersama PAS bukan seperti MCA dan UMNO yang jelas menolak undang-undang Islam tersebut.

Apa benarkah kata-kata Tan Seng Giaw ini ? Beliau turut menyatakan yang selama ini siri perjumpaan dan perbincangan sentiasa diadakan dari masa ke semasa di antara parti-parti dalam Pakatan Haprak dan DAP kini bersedia untuk bermuzakarah serta mendengar berkenaan Hudud daripada PAS.

Dr. Tan when asked whether an official muzakarah between the DAP and Pas on hudud will be conducted, saying: “We will continue the discussion with each other from time to time.”

“Hudud and the syariah law in Al-Quran is one of fundamental parts of Islam. We respect and are not going to dispute that,” Dr Tan who is the Kepong MP said.More Stories

Respon daripada kenyataan tersebut ada pihak yang merasakan tindakan bermuzakarah itu hanya boleh dinilai setelah muzakarah tersebut berlaku.Sejauh mana penerimaan DAP terhadap Hudud juga hanya boleh dinilai setelah penerangan diberikan.

Sekiranya DAP masih dengan pendirian yang sama bermakna segala urusan muzakarah tersebut adalah gagal dan ia sebenarnya membuktikan matlamat PAS sebenarnya tidak tercapai.

“If after the muzakarah DAP still holds strong objection against hudud, it means that the muzakarah has failed to achieve its mission.

“I believe the intention of a muzakarah on hudud, is to give DAP more clarity and understanding about the law. If the party still rejects hudud it means that the discussion did not work out.

“Personally I feel if there are still differences on the law and its implementation, it is considered a failure,” Yusri who is also the former president for Muslim Youth Movement (Abim) More Stories 

MMI pun sangsi dengan sikap yang ditunjukkan oleh DAP berkenaan hal muzakarah ini.Sebelum ini orang yang sama pernah mengeluarkan kenyataan yang jauh berbeza daripada kenyataan hari ini.

“You have to tell me how are we going to get the two-thirds majority for that? This includes the support from Sabah and Sarawak as well.”

“It is impossible,” he added.

Dr Tan who is the Kepong MP agreed that both parties are at loggerhead when it comes to this issue said: “As we have said numerous times, we agree to disagree. That is all.”

He reiterated that Pakatan Rakyat will work within its consensus as stated in the Buku Jingga, a framework policy of the coalition.

Thus Dr Tan stressed: “Pakatan Rakyat has nothing to do with hudud.”

Dr Tan believed the hudud issue was brought up again by rivalling party Barisan Nasional for the upcoming general election.More Stories 

Melihat kepada kenyataan yang pernah dibuat oleh Tan Seng Giaw pada 28 Julai 2012 yang lalu dan kemudiannya dengan tiba-tiba berubah kenyataan memperlihatkan dengan jelas sekali bahawa ada sesuatu sebenarnya yang cuba dilakukan oleh Pakatan Haprak khususnya DAP bagi meredakan keadaan melibatkan isu Hudud ini.

MMI tidak menuduh tetapi jauh di sudut hati mengatakan ini adalah satu tindakan "Camourflage" dengan cuba menunjukkan kepada rakyat Malaysia khususnya yang beragama Islam bahawa Pakatan Haprak hari ini bersedia untuk duduk berbincang dan mahu dilihat sebagai institusi alternatif yang harus dipilih oleh rakyat bagi menggantikan Barisan Nasional dalam pilihan raya ke 13 nanti.

Percayalah semua itu hanyalah lakonan dan pastinya Pas sekali lagi bakal menjadi mangsa dan pencacai kepada DAPigs yang sebenarnya merupakan "WarLord" paling di geruni dalam Pakatan Haprak.

Apa pun kita tunggu dan lihat perkembangan selanjutnya..Sekiranya DAP dapat menerima Hudud dan Islam maka MMI pastinya akan turut berterima kasih kepada PAS cumanya MMI amat mengharapkan Hudud dan Islam itu bukannya Hudud dan Islam ciptaan PAS demi meraih sokongan politik.

MMI.

No comments:

Post a Comment

Labels