Followers

Sunday 26 July 2015

Star Cruises - Guan Eng BANGSATkan Diri Sendiri !!


Tindakan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menyalahkan kerajaan pusat atas penamatan Star Cruises di Pulau Pinang telah memalukan diri sendiri..Seperti biasa tindakan Guan Eng ini memang sudah jadi amalannya..apa sahaja kekhilafan yang berlaku akan dituding kepada pihak lain..baik kepada pihak kerajaan pusat Barisan Nasional mahupun kerajaan BN terdahulu di Penang..

Itu sahaja yang dia akan lakukan bagi mengelakkan dirinya dipersalahkan...bahkan ini adalah gameplan yang sama dilakukan oleh mana-mana pemimpian pakartoon..mengakui kesalahan diri memang amat jauh sekali...yang mereka tahu hanya menuduh pihak lain..

Perkara ini diakui sendiri oleh Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan MCA, Tan Teik Cheng mengakui bahawa ini tindakan lazim pemimpin itu...Kenapa Guan Eng tidak menyalahkan pihak Star Cruises sendiri yang menamatkan pelayaran di Penang?

Sebenarnya, keputusan Star Cruise untuk menamatkan perkhidmatan di Pulau Pinang sejak 15 Julai adalah keputusan perniagaan di mana mereka ingin menumpukan laluan pelayaran di antara Taiwan-Jepun..apakah perkara ini harus dipersalahkan kepada Barisan Nasional?

Mengapa Guan Eng tidak memuji Barisan Nasional apabila SuperStar Libra telah mula berlabuh di Pelabuhan Pulau Pinang selama Lima tahun sejak 2010..sedikitpun kita tidak dengar yang Guan Eng menawarkan Star Cruise berlabuh di Pulau Pinang dahulu...

Bawah ini kita lihat bagaimana Kementerian Pengangkutan menyanggah kenyataan tidak beretika Guan Eng! Memalukan sungguh tindakan Guan Eng ini!!!

KENYATAAN AKHBAR
KEMENTERIAN PENGANGKUTAN MALAYSIA
Dengan merujuk kepada satu kenyataan yang dibuat oleh YB Lim Guan Eng baru-baru ini , Ketua Menteri Pulau Pinang, menuduh Kementerian Pengangkutan mensabotaj industri pelancongan Pulau Pinang berhubung dengan penamatan Star Cruises dari Pulau Pinang, Kementerian Pengangkutan ingin menyatakan dengan jelas, fakta-fakta seperti berikut:
1. Merujuk kepada satu laporan berita baru-baru, pengendali kapal pelancongan telah menyatakan dengan jelas bahawa keputusan untuk memindahkan kapal pelancongan mereka ke pelabuhan asal di Xiamen, China adalah keputusan perniagaan semata-mata dan mereka juga sedang mengkaji untuk melayari perairan Asia Pasifik.
2. Keputusan ini adalah sebahagian daripada usaha syarikat untuk mengoptimumkan kapasiti armada dan memenuhi permintaan bermusim pasaran.
3. Oleh itu, jelas dakwaan bahawa kekurangan insentif daripada Kementerian Pengangkutan serta mempersalahkan sepenuhnya adalah tidak berasas.
4. Sebenarnya, MOT telah mengecualikan kapal persiaran dari polisi "cabotage" di mana kapal persiaran tidak dikehendaki untuk memohon lesen perkapalan tempatan ketika berulang-alik antara dua atau lebih pelabuhan di Malaysia.
5. Ini merupakan satu lagi usaha yang jelas oleh Kementerian bagi menggalakkan pelancongan pelayaran.
6. Apa yang perlu ditekankan adalah hakikatnya bahawa Swettenham Pier Cruise Terminal (SPCT) memang perlu dinaik taraf.
7. Meletakkan dua buah kapal pelayaran yang besar pada waktu yang serentak di SPCT yang dermaganya berkeluasan 400 meter adalah sukar memandangkan kekangan keluasan ruang dan ini telah memberi kesan secara tidak langsung di pelabuhan SPCT.
8. Bagi menampung lebih banyak kapal dan kapal yang lebih besar, keperluan untuk memperbesarkan pelabuhan tersebut perlu dilakukan dengan kadar segera.
9. Walau bagaimanapun, sekatan dari segi keluasan tanah adalah punca halangan.
10. Sejak tahun 2010, apabila SPCT mula beroperasi, Kementerian Pengangkutan dan Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang telah memohon untuk hak milik tanah dikeluarkan bagi meluaskan terminal pelayaran.
11. Keengganan Kerajaan Negeri untuk mengeluarkan geran tanah telah menghalang usaha kami bagi meningkat dan menaik taraf kemudahan yang selaras dengan wawasan kami di mana ia bukan sahaja bagi mengekalkan syarikat kapal persiaran sediada tetapi juga untuk menarik syarikat lain menjadikan Pulau Pinang sebagai pangkalan mereka dan juga pelabuhan persinggahan.
12. Kementerian berminat untuk membangunkan terminal, bagaimanapun, jelas sekali ia bukanlah usaha di satu pihak sahaja, dan kami perlukan kerjasama dari pihak Kerajaan Negeri juga.
13. Oleh itu, tuduhan-tuduhan yang tidak berasas terhadap Kementerian adalah benar-benar tidak bertanggungjawab.
14. Kementerian ingin menggesa semua pihak untuk mendapatkan penjelasan sebelum membuat sebarang kenyataan, dan di dalam kes ini, dengan jelas sengaja mewujudkan kekeliruan di kalangan orang ramai dan juga pelabur.
[sumber]

1 comment:

  1. Tak payah layan la si kafir ni. Salah sendiri tapi duk salahkan orang lain pulak. ptuiiii

    ReplyDelete

Labels