Followers

Thursday 23 March 2017

Tarian Salleh Keruak , Pembangkang Tak Tahan TENSION !!!! @sallehsaid


Puak-puak pembangkang cukup seronok bila video rakaman tarian Salleh Keruak disebarkan di media sosial.Semacam durian runtuh jadinya habis segala suku sakat mereka berebut-rebut nak jahanamkan reputasi pemimpin dari Sabah ni.

Apa yang MMI tengok ada baiknya puak-puak pembangkang sebarkan video tu sebab sedikit sebanyak bolehlah kita ajar mereka sikit sebanyak tentang kedunguan mereka yang asyik dengan politik 24 jam.

Malah MMI pasti ada sebahagian besar daripada puak-puak tu tak pernah pun jejak kaki di Sabah apatah lagi nak mengambil tahu tentang adat dan budaya orang lain.

Ok jom kita mula cerita tentang adat dan budaya orang Sabah ... 

SUMAZAU merupakan sejenis tarian tradisi rakyat Sabah yang amat terkenal di Sabah dan bahkan di seluruh Malaysia. 

Ia merupakan tarian tradisi suku kaum Kadazandusun yang sering dipersembahkan pada hari-hari keramaian seperti Tadau Kaamatan/Pesta Menuai yang diadakan sepanjang bulan Mei setiap tahun di Sabah.

Persembahan tarian itu tidak terhad pada pesta menuai sahaja akan tetapi majlis-majlis keramaian lain. Seperti majlis kahwin atau kini diperluaskan ke majis Kementerian Komunikasi dan Multimedia kerana kebetulan Menterinya adalah daripada Sabah dan kebetulan pula mempunyai sulur galur KDM.

Persembahan tarian sumazau sangat berkait rapat dengan upacara kesyukuran atau terima kasih kepada maha pencipta kerana sesuatu hajat telah tercapai dan terlaksana. Tarian ini tiada kaitan dengan pemahaman agama ianya hanya merupakan satu bentuk tradisi kaum KDM apabila selesai menuai padi kerana hasil yang lumayan maka merayakan kejayaan itu dengan mempersembahkan tarian sumazau.

Datuk Salleh dan isteri mempersembahkan tarian sumazau sempena pelancara “Ekspresi Negaraku 1Malaysia” di Putrajaya minggu lalu di mana majlis itu dilancarkan oleh Perdana Menteri.

Adalah satu tindakan simbolik dilakukan Salleh dan isteri untuk menggambarkan kejayaan dan pelaksanaan majlis itu. Selain itu tanda simbolik bagi rakyat negara ini bersyukur mempunyai negaraku Malaysia. Walaupun diduduki berbilang kaum dan agama serta latar belakang akan tetapi kerharmonian dan hubungan kaum sentiasa terpelihara.

Bagi mereka, yang tidak mahu memahami mesej yang disampaikan oleh Salleh dan isteri, maka mereka hanya melihat persembahan pasangan itu sebagai suka-suka sehinggakan Presiden Amanah Mat Sabu mengaitkannya dengan sara hidup rakyat.

MMI tak nak salahkan sesiapa kerana masing-masing punya pandangan yang berbeza khususnya pemimpin dan penyokong pembangkang.Tetapi biarlah apa jua tindakan itu dilihat dalam konteks yang lebih baik bukan dengan niat untuk memburuk-burukkan reputasi pemimpin semata-mata dengan tidak mengambil kira perkara-perkara sebegini. 

Kalaulah nak dibicarakan tentang salah laku atau sekadar suka-suka nak menari macam mana pula dengan tindak-tanduk puak-puak sendiri ?


Rasanya ini lagi jauh dari apa yang Salleh Keruak buat tu ... Faham-faham kadang-kadang puak-puak ni tension sebab setiap hari nak kena perah otak cari salah kerajaan , salah UMNO , salah parti-parti komponen BN lagi ... itu belum masuk bab dasar negara dan perkembangan dunia !

Ok ok menarilah ... MMI tau ampa tension !

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels