Followers

Sunday 6 May 2012

Azmin Ali Perlu Bertaubat - Bangsa Lain Ketawa


Perkembangan mutakir ini memperlihatkan bagaimana Azmin Ali Timbalan Presiden PKR diserang dengan pelbagai isu yang menyebabkan namanya kini sebaris hebat dengan Anwar Ibrahim kerana skandal dan isu peribadi.

Malah MMI yakin dan percaya Guan Eng dan konco-konco daripada DAPigs atau juak-juak bangsa India dan Cina dari PKR turut tersenyum melihat apa yang telah berlaku terhadap orang nombor dua dalam PKR bernama Azmin Ali hari ini.

Azmin Ali semestinya seorang manusia atau pemimpin yang paling teruk sekali jika dibandingkan dengan Guan Eng sendiri kerana walaupun Guan Eng merupakan sahabat dalam Pakatan Haprak dan mempunyai perjuangan yang sama untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional namun beliau di lihat tidak membelakangkan keluarga sendiri.


Sebelum ini banyak khabar angin mengenai hubungan antara Timbalan Presiden PKR Azmin Ali dan ibunya Che Tom Yahaya, 78. Ada yang kata keruh, ada yang kata okay, tapi petang Sabtu segala-galanya terjawab.

Che Tom buat kali pertama luah segala apa yang berbuku dihati kecilnya di depan sekumpulan wartawan yang berkunjung ke rumahnya di Jalan Kelang Gate, Hulu Kelang, tidak jauh dari Zoo Negara .

Mungkin Tok-tok Guru PAS boleh keluarkan satu faktwa mengenai luahan hati pada seorang ibu yang melihat anaknya sudah jadi macam ' Si Tanggang'.

Azmin merupakan Ahli Parlimen Gombak. Pusat khidmat parlimennya terletak di Pusat Bandar Melawati, yang jaraknya tak sampai dua kilometer dari rumah ibunya,.

Manakala rumahnya di Taman Tun Razak, Ampang cuma kira-kira lima kilometer dari Jalan Kelang Gate.

Namun  kata Che Tom kali terakhir Azmin menziarahinya adalah pada hari raya tahun lepas.

”Bila mengenangkan perbuatan Azmin, hati makcik hancur,” katanya dengan sebak. Tisu sentiasa di tangan sesekali, guna mengelap air mata.

Itu kata-kata seorang ibu terhadap anaknya, apa lagi tugas yang paling utama seorang anak melainkan untuk membahagiakan hati kedua ibu bapanya.

Bahkan ada ungkapan popular, bahawa surga itu dibawah tapak kaki ibu, atau dalam makna lainnya, dengan redha ibulah kita dapat mencium bau surga.

Che Tom atau lebih kenali dikalangan masyarakat sebagai Mak Tom.

"Tidak ada harapan lagi, hati saya saya bukan luka, bukannya sakit, dah hancur, hancur sama sekali... dia maki adik dia, dia kata perkataan yang dahsyat yang tuhan pun tidak suka, saya rasa hancur sangat..."luahnya lagi.

Azmin anak keempat dari enam beradik, barangkali yang paling berjaya melihat kepada statusnya di dalam masyarakat kini. Selain Azmin, anak-anak Mak Tom yang terkenal juga adalah pengacara Azwan dan ahli perniagaan Ummi Hafilda.

Di hati kecil ibu tua itu, beliau tidak menolak kemungkinan Azmin, berubah selepas mempunyai hubungan yang rapat dengan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Azmin ketika Anwar bergelar timbalan perdana menteri merupakan setiausaha sulit kanan, menjadikan dirinya antara pegawai paling kanan dan kepercayaan Anwar.

"Mungkin Anwar lah agaknya, dulu dia tidak macam ini, parti Keadilan, di manakah letaknya keadilan itu, dengan orang lain dia boleh ambil berat, dengan ibunya sendiri yang kandungkan dia, dia buat macam ini...," katanya dengan linangan air mata.

"Itulah hancur hati saya sekarang ini..." tambahnya selepas beberapa ketika diam menenangkan diri.

Ibu mana yang tidak sedih mengenangkan anak yang berjaya, menjadi pemimpin di kawasan tempatnya sendiri, tetapi tidak pulang ke rumah menziarahi dirinya.

Tambahan, berbagai-bagai kontroversi yang melanda anaknya sejak pemecatan Anwar 14 tahun lalu. Berbagai-bagai tohmahan dilemparkan, kadang-kadang bercampur antara fakta dan khabar angin tambah mekukakan hati ibu tua itu.

"Saya malu kepada masyarakat, malu dengan kerajaan, malu dengan tuhan, segala-galanya... orang mengatakan saya tidak pandai menjaga anak, tapi saya rasa, saya dan abahnya cukup mengajar anak-anak, abah dia mengajar enam-enam beradik dengan ilmu akhirat, saya untuk didunia, sopan santun, budi pekerti saya cukup jaga, anak-anak saya.

"Sampai masa, dah besar-besar, dah ada pangkat, dia jadi macam ini..."

Che Tom pernah berkata, Azmin akan menjadi individu yang lebih baik jika semua pengaruh buruk ini dapat dijauhi.

“Setiap kali selepas solat, saya akan berdoa dengan Allah agar membebaskan anak lelaki saya daripada Anwar dan beliau kembali ke jalan yang benar,” katanya.

Di hati kecil Mak Tom, dia selalu berharap Azmin yang semakin menjauh pulang ke pangkuan keluarga, beliau tidak pernah membuang mana-mana anaknya, dan pesannya kepada Azmin...

"Baliklah ke pangkal jalan, sedarlah ke diri, bertaubat kepada Allah, berhentilah daripada kumpulan itu (PKR) kawan-kawan dia pun sudah banyak yang berhenti, berhentilah baru dia balik, kalau tidak, saya matipun jangan tengok, tak ada makna dah, saya hidup lapun pun dia tak tengok, jadi dah mati baru nak tengok, tak payahlah...


Ditanya mengenai kontroversi terbaru gambar -gambar panas dikaitan dengan  Azmin, Mak Tom mengakui cukup tertekan apabila masyarakat sekeliling bercakap mengenainya, malah telefonnya juga asyik  berbunyi apabila ramai sanak saudara dan kenalan bertanyakan hal itu.

” Bagi makcik mudah, kalau betul dia rasa dia di pihak yang benar, saman mereka, bersumpah dengan nama Allah untuk membersihkan namanya itu,” kata Che Tom.

Sebelum ini, beberapa laman blog menyiarkan siri gambar yang memaparkan aksi panas seorang lelaki mirip pemimpin pembangkang dengan wanita termasuk melakukan seks oral di dalam sebuah tandas.

Paling mengejutkan pendedahan beberapa blog yang menyiarkan gambar seorang lelaki menyerupai pemimpin parti pembangkang sedang menyelak baju seorang wanita di dalam sebuah tandas.

Bagaimanapun, Azmin segera menafikan beliau adalah lelaki dimaksudkan dan pada masa sama, menuduh UMNO sebagai dalang dalam penyebaran gambar panas itu.

Sebagai seorang pemimpin yang bukan saja di kenali di seluruh negara malah Azmin juga merupakan pemimpin berbangsa Melayu dan beragama Islam seharusnya berasa malu dengan seluruh rakyat bahkan patut malu dengan sahabat-sahabat beliau dalam Pakatan Haprak yang sesekali tidak pernah meninggalkan keluarga sendiri apatah lagi ibu kandung sendiri.

Benarlah seperti yang di perkatakan kerana kuasa,kedudukan dan wang ringgit kita mampu terpesong jauh dari matlamat sekiranya niat dan keikhlasan tidak di pasakkan kerana Allah SWT.

MMI.

No comments:

Post a Comment

Labels