Followers

Monday 11 November 2013

GILA PRK , Sampai Tak Dan Dan !!


Mungkin ada yang tak faham dengan tajuk yang MMI tulis kat atas sana noo , untuk makluman itu sebahagian daripada cakap orang utara. Sampai tak dan dan itu membawa maksud sampai tak sempat sempat haa macam tu lah lebih kurang maksud dia.

Ok lah MMI bukan nak menulis tentang kosa kata atau mengajar bahasa utara tapi nak bikin story sikit tentang puak-puak pembangkang ni yang nampak sangat gelojoh dengan pilihanraya.

Tak pasti sejauh mana niat si penulis blog ni dan sejauh mana kebenaran isu yang di tulisnya cuma setakat ni penulisan di blog tersebut sudah bikin ribut !!

Ribut kerana puak-puak ni dah semacam GILA nak pilihanraya ...


Aku difahamkan bahawa ADUN Paka dari PAS, Satiful Bahari Bin Mamat sedang berada dalam keadaan tenat dan boleh mati pada bila-bila masa akibat penyakit kanser hati tahap 4.

Dari satu sudut, entah macam mana PAS memilih seorang dengan penyakit merbahaya seperti Satiful sebagai calon kerana ia telah menyebabkan Pakatan Rakyat berkemungkinan besar terpaksa menghadapi satu lagi pilihanraya kecil pada bila-bila masa dari sekarang.

Tapi benda dah terjadi dan jika Satiful mati, maka terpaksalah kita semua bersedia menghadapi jentera besar UMNO di Paka.

Berbeza dengan Sungai Limau, Paka adalah kawasan dimana PAS tidak begitu mempunyai kekuatan yang luar biasa.  Pada PRU13 yang lepas, arwah ini hanya berjaya meraih 1,287 undi dan seterusnya merampas kawasan tersebut yang sebelum ini dikuasai BN.

Dengan keadaan itu, Pakatan Rakyat tidak pasti sama ada kelebihan tersebut dapat bertahan kalau PRK diadakan dalam jangka masa terdekat.

Cuma kekuatan Pakatan Rakyat di DUN Paka ini datang dari kakitangan kilang penapisan Petronas yang majoritinya menjadi penyokong PAS.  Menarik bukan, sebab Petronas adalah agensi milik kerajaan persekutuan dan seharusnya mereka menjadi penyokong kuat BN.

Bagaimanapun, itulah yang berlaku, majoriti besar kakitangan Petronas di Paka adalah penyokong PAS.

Situasi ini bagaimanapun belum boleh melegakan PAS kerana DUN Paka mempunyai keseluruhannya 23,231 pengundi , sedangkan bilangan kakitangan Petronas yang menjadi pengundi Paka hanya sekitar 1,500 orang sahaja.

Kekalahan BN di kawasan ini dulupun adalah disebabkan oleh sabotaj orang-orang Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said ke atas calon mereka sendiri, Datuk Matuldi Jusoh (bekas ahli Parlimen Dungun).

Sekiranya calon pilihan Ahmad Said dicalonkan kali ini, penyokong yang berpaling tadah tadi akan kembali menyokong BN.

Inilah masalah yang perlu difikirkan PAS dari sekarang, sementara Satiful masih bernyawa.



Tak faham MMI , sepatutnya kita sama-sama berdoa supaya mereka yang sedang sakit itu dapat sembuh tapi ini lain benar sangat siap boleh tulis SEMENTARA SAIFUL MASIH BERNYAWA tak ka kurang ajar namanya ??

Tapi apa boleh buat puak-puak ni memang kurang ajar .. tak percaya ?? 


Mungkin tak sabaq sebab nak tunjuk anu lagi kot !!

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels