Followers

Friday 28 February 2014

2nd Bridge Pencacai Buka Pekung Guan Eng


Jambatan kedua Pulau Pinang sudah pun bersedia untuk menerima kemasukan kenderaan pertamanya apabila selesai majlis perasmian yang akan di lakukan oleh YAB Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak pada Sabtu ini.

Projek kerajaan persekutuan yang menelan belanja sebanyak RM4.5 bilion itu sudah siap sepenuhnya dan merupakan mercu tanda terbaru bagi rakyat Pulau Pinang dan Malaysia amnya.

Agak mengjengkelkan sekali apabila pembinaan yang telah siap di bina ini tiba-tiba menjadi perhatian pihak pro pembangkang dan ianya mengulangi sejarah pembinaan jambatan pertama satu ketika dulu di mana akhirnya mereka juga merupakan pengguna paling aktif .

Penyokong-penyokong Pakatan Rakyat di lihat begitu terdesak apabila mula mempertikaikan tentang kutipan tol yang di kenakan kepada pengguna.Mereka kini menyifatkan Najib tidak ikhlas menyediakan kemudahan tersebut kerana berselindung di sebalik agenda untuk merompak wang rakyat melalui tol yang di bina.

Satu tindakan yang cukup memalukan bahkan pertikaian tersebut secara tidak langsung membuka pekung Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng sendiri.

Rakyat Pulau Pinang sebenarnya masih belum lupa tentang janji yang di buat oleh Guan Eng pada 2008 yang lalu untuk menghapuskan tol Sungai Nyior di kawasan Guan Eng sendiri.Namun sehingga ke hari ini segala janji tersebut hanya tinggal janji malah Guan Eng di lihat lebih suka menuding jari kepada pihak lain sedangkan janji tersebut di buat oleh beliau sendiri.

Masakan sebagai Ketua Menteri Guan Eng tidak boleh menunaikan janjinya apatah lagi dengan kedudukan kewangan negeri yang di war-warkan sebagai terbaik sejak DAP memerintah negara.

Jika Guan Eng dan pembangkang benar-benar serius dalam janji mereka isu tol Sungai Nyior boleh sahaja di selesaikan dengan menggunakan peruntukan kerajaan negeri tetapi perkara sebaliknya berlaku JANJI TINGGAL JANJI !

Malahan sekiranya perancangan besar yang melibatkan peruntukan kewangan yang besar boleh di lakukan oleh kerajaan negeri untuk membina terowong mengapa tidak peruntukan kewangan itu di guna pakai untuk menyelesaikan sumpah serta janji Guan Eng sendiri untuk menghapuskan tol Sungai Nyior ?

Soalnya Guan Eng dan kerajaan negeri selama ini banyak berbohong dan ianya di buktikan seperti berikut ,

Sejak 2009 sehingga 2013 kerajaan negeri Pulau Pinang telah melakukan perbelanjaan yang cukup berhemah apabila kadar defisit semakin meningkat di bawah pemerintahan Lim Guan Eng.

Daripada jumlah 39.45 juta pada 2009 meningkat kepada 262.04 juta pada 2013 nisbah di antara keduanya adalah 222.59 juta.

Apakah ini menunjukkan perbelanjaan berhemah ?

Rakyat seharusnya sedar betapa kepimpinan Guan Eng selama ini banyak bercakap sedangkan hakikatnya lebih sudu dari kuah.

Mungkin akan ada pihak yang menyatakan punca kenaikan defisit tersebut adalah di sebabkan kerajaan negeri berbelanja untuk kepentingan rakyat di Pulau Pinang.Boleh jadi namun tunjukkan di mana perbelanjaan tersebut di salurkan dan apa pembangunan yang wujud di Pulau Pinang sepanjang tempoh pentadbiran Guan Eng sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang ?

Waima perumahan mampu milik pun tidak mampu di sediakan oleh kerajaan negeri , jika ada pun ianya melibatkan harga dan kos yang tinggi yang bukan dalam kumpulan mampu milik.

Rakyat perlu sedar bahawa terdapat perbezaan di antara kerajaan pimpinan Najib dan kerajaan negeri pimpinan Guan Eng.

Pembinaan jambatan kedua Pulau Pinang di laksanakan demi memenuhi permintaan yang cukup tinggi bagi menyelesaikan masalah aliran trafik melibatkan rakyat khususnya di Pulau Pinang.Kerajaan BN tidak pernah mengaku apatah lagi berjanji untuk tidak mengenakan tol bagi jambatan kedua tersebut.

Malah tol tersebut di kenakan dengan tujuan penyelenggaraan selain mendapatkan kembali kos yang telah di laburkan supaya projek-projek mega yang lain dapat di laksanakan untuk kepentingan rakyat di mana-mana kawasan dan negeri yang memerlukan.

Inilah sistemnya yang di gunapakai oleh kerajaan hari ini menunaikan janji yang telah di buat sebelum PRU13 yang lalu.

Manakala kerajaan negeri pimpinan Guan Eng pula lebih banyak berpolitik dan membuat janji walaupun sehingga ke hari ini janji mereka hanya tinggal janji.Malah cadangan Guan Eng untuk membina terowong pun termasuk dengan tol sekali.

Apa cerita ?


MMI

2 comments:

  1. janji cina mne pnah btl.. da bpe thn aku kje ngn cina.. tau da permainannya.. kautim, rasuah amalan mereka.. lps tu salahkan melayu??!

    ReplyDelete
  2. ang pun satu..tak puas ati banyak cakap buat apa stay lg...p lah kerja sama lu punya melayu...

    ReplyDelete

Labels