Followers

Tuesday 27 May 2014

Itu Yang Rakyat Thailand Nak !


Ketua Tentera Thailand, Jeneral Prayuth Chan-ocha mengisytiharkan dirinya sebagai Perdana Menteri sementara, sehingga penggantinya dilantik secara rasmi untuk mengambil alih pemerintahan negara ini.

Majlis Kawalan Keamanan dan Ketenteraman Awam Negara (NPOMC) dalam pengumumannya berkata, Prayuth yang juga komander majlis berkenaan, akan bertugas menjaga hal-ehwal pentadbiran termasuk hubungan luar negara.

Pengumuman itu dibuat ketika pihak tentera mengarahkan 155 pemimpin parti, aktivis dan ahli politik menghadap kerajaan junta hari ini, termasuk bekas Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra dan tiga ahli keluarganya serta Perdana Menteri Niwattumrong Boonsongpaisan.

Dalam kenyataan yang disiarkan melalui siaran televisyen tempatan, tentera turut mengenakan sekatan ke atas kesemua 155 individu terbabit daripada meninggalkan negara ini bagi memastikan konflik politik yang berlanjutan sejak enam bulan lalu dapat diselesaikan, selain bagi mengekalkan keamanan.

Abang ipar Yingluck, Somchai Wongsawat dan dua ahli keluarganya yang lain adalah antara individu yang dipanggil melapor diri kepada pihak berkuasa tentera di Kelab Tentera dekat Bangkok.

Menurut laporan Al-Jazeera, seramai 41 orang pemimpin terkemuka Thailand termasuk Yingluck dan Niwattumrong berbuat demikian pada tengah hari.

Pihak tentera memberi tempoh sehingga pukul 3 petang untuk mereka melaporkan diri.

Sumber yang rapat dengan Yingluck berkata, bekas pemimpin wanita Thailand itu tiba di Kelab Tentera di Bangkok bersama Niwattumrong sebelum mereka dibawa ke lokasi lain oleh askar kira-kira 30 minit kemudian.

Tidak dapat dipastikan tujuan sebenar kerajaan junta memanggil kesemua pemimpin tersebut.

Tindakan tentera Thailand melancarkan rampasan kuasa semalam, turut mengundang kecaman masyarakat antarabangsa yang bimbang situasi politik itu boleh menjejaskan demokrasi di negara ini. 

Komen MMI itu yang rakyat Thailand nak ... Tak perlu kita ambil port sangat , kadang-kadang meluat dengan kelaku puak-puak Thailand ni.

Pada firasat MMI ada lagi negara yang rakyatnya terkinja-kinja nak sangat perkara semacam di Thailand ni jadi di negara mereka.Rasanya ampa tau negara mana kan !!

MMI

1 comment:

  1. hahahaha...tau sgt negara mana tu...bercerita pasal demokrasi..dan bercerita pasal jatuhkan kerajaan...

    -smh-

    ReplyDelete

Labels