Followers

Monday 7 July 2014

Cerita Anak Malaysia Bernama Azalina Eusope


Dilahirkan dalam serba kemiskinan, seorang anak kelahiran Malaysia Azalina Eusope kini sedang bersiap untuk membuka sebuah restoran di Market Square, San Francisco. Bangunan itu lebih dikenali oleh penduduk tempatan sebagai Ibu Pejabat Twitter.

Bukan itu sahaja, beliau juga sedang menubuhkan ruang dapur bersaiz 15,000 kaki persegi.

Menurut laman web sf.eater.com, restoran yang diberi nama ‘Azalina’s Malaysian’ berkonsepkan santai dan menyediakan makanan tengah hari, malam dan juga snek. Antara menu yang bakal disajikan adalah kari ayam dan laksa.

Merupakan generasi kelima peniaga jalanan berketurunan mamak, Azalina bertemu suami beliau dari Amerika Syarikat ketika sedang menolak kereta sorong di Pulau Pinang. Beliau nekad untuk meninggalkan kemiskinan dan berpindah ke San Francisco untuk membina hidup baru.

Namun kejayaan tidak dikecapi dengan sekelip mata.



“Empat tahun lepas saya pernah meminjam $500 untuk menjual makanan di pasar tani. Saya akan menyuruh anak-anak saya bangun pada jam 3 pagi. Kami memasukkan semua makanan ke dalam kereta untuk kami pergi menjualnya.

“Pada enam minggu pertama, tiada siapa datang untuk makan makanan saya,” kongsi Azalina dalam satu video YouTube terbitan Mashable Originals.

Setalah itu Andrew Knowlton dari majalah Bon Appetit menyenaraikan makanan Azalina sebagai salah satu dari sepuluh makanan yang harus dicuba di Pasar Tani (Farmers’ Market).

Kemudian lebih ramai yang tahu tentang makanan Azalina dan dari situ bermulanya perniagaan katering.

Beliau ingin terus berkembang dan mahu lebih ramai lagi mengetahui tentang masakan dan budaya mamak.

“Saya suka bangun pada 3 pagi untuk memulakan kerja saya. Saya hanya dapat tidur selama dua jam sahaja. Kalau saya bernasib baik, lima jam. Itu pun pada hari Sabtu,” kata Azalina.

Walaupun perniagaan beliau begitu progresif dan berkembang, namun wang ringgit bukan ukuran kejayaan.

“Saya fikir tentang ayah saya, ketika dia meninggal. Kami begitu miskin tetapi ribuan datang untuk memberi penghormatan terakhir. Bagi saya, itu adalah kejayaan,” kata beliau. sumber mstar

MMI tumpang bangga ! 

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels