Followers

Monday 7 July 2014

Perang Media !! UTUSAN Berdepan MALAYSIAKINI & MALAYSIAN INSIDER


Sebelum ini, portal pro-pembangkang bertindak sewenang-wenangnya tanpa dikritik hebat, tanpa diperbetulkan kenyataan di dalam laporan mereka.

Untuk sekian lama, portal pro-pembangkang menghidangkan laporan berita yang berat sebelah dan pelbagai lagi yang memburuk-burukkan parti BN di alam maya ini.

Malangnya dan setahu MiM, hanya beberapa kali sahaja portal pro-pembangkang meroyan melenting apabila kredibiliti mereka dipertikaikan dan dimalukan.

SorosKini MalaysiaKini pernah meroyan and cornered disebabkan oleh artikel nukilan Tun Dr Mahathir Mohamad bertajuk Soros Using NGOs to effect Regime Change  pada 7hb Oktober 2012. 


Di antara pendedahan Tun Dr Mahathir :
WHEN I was away, Malaysiakini was busy trying to legitimise their receiving money from George Soros because I invited him to join the campaign to make war a crime.
Receiving money from Soros and an invitation to make war a crime are two different things. In no way can one justify the other...
.... So why is Soros financing Malaysiakini, a Malaysian non-governmental organisation. Obviously, it is in order to achieve regime change, to put his nominees as prime minister and ministers in the Malaysian government. What will such a government do if not to carry out Soros' wishes.... more
Di antara laporan akhbar :
Dr. Mahathir secara jelas menunjukkan pembabitan Soros melalui Open Society Institute dalam menukar pemerintah sesebuah negara seperti yang berlaku di Georgia.
Sebelum ini, Suara Rakyat Malaysia (Suaram) juga didakwa turut menerima sumbangan daripada Open Society Institute.
Dr. Mahathir turut melontar persoalan mengapa Soros membiayai Malaysiakini, sebuah portal berita propembangkang.
''Jelas sekali, tindakan itu adalah untuk menjayakan perubahan rejim dengan meletakkan calon-calon pilihannya sebagai Perdana Menteri dan menteri-menteri di dalam kerajaan Malaysia.
''Apa yang kerajaan itu akan lakukan nanti ? jika tidak melaksanakan hasrat Soros," katanya.
Tegas beliau, Malaysia adalah salah satu sasaran Soros.
"Sekiranya terdapat rakyat Malaysia yang ingin dijajah semula, itu adalah pilihan mereka. Tetapi saya percaya rakyat Malaysia tidak mahu menjadi tali barut asing," katanya.
Menurut Dr. Mahathir, tindakan Soros itu terbukti berjaya menjatuhkan rejim di Georgia, Ukraine dan Hungary - UM
Begitu juga dengan tindakan DS Zahid Hamidi yang menyelar keras portal SorosKini MalaysiaKini pada bulan Mei 2013.
Beliau berkata portal berita itu perlu berpegang kepada etika kewartawanan tanpa memutarbelitkan berita atau kenyataan asal menjadi kontroversi.
“Anda (wartawan Malaysiakini) selalu putar belitkan kenyataan, selalu sangat. Perkara yang tak ada anda buat ada, anda tulis elok-elok.
“Saya pantau setiap perkataan, ayat, perenggan, setiap berita di Malaysiakini. Anda jangan main api dengan saya. Anda selalu putar belit.
“Tolong cuba menulis mengikut etika kewartawanan okay?,” katanya kepada wartawan portal itu pada sidang media sempena hari pertama beliau bertugas di kementerian itu. 
Pendedahan Tun Dr Mahathir dan kecaman Zahid Hamidi itu sepatutnya sudah cukup damaging dan merosakkan kredibiliti portal SorosKini MalaysiaKini. 

Tetapi as time goes, kita terlupa dan portal pro-pembangkang kembali dengan tugas mereka tanpa dipantau secara serius. 

What next ? Baca Sini 

Dalam suasana peperangan sebegini strategi sahaja tidak cukup ia memerlukan pasukan yang boleh mempertahankan satu sama lain.Untuk itu MMI paling tertarik dengan ayat terakhir dalam kupasan oleh blogger Dr MiM apabila beliau menulis MiM amat terkilan kerana Utusan Malaysia sahaja yang dilihat benar-benar mempertahankan parti Barisan Nasional. Di manakah perginya akhbar The STAR milik parti MCA?

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels