Followers

Wednesday 18 May 2016

Adun DAP Istihar PERANG Terhadap Guan Eng ?


Semakin hari kedudukan Guan Eng semakin tidak disenangi oleh ahli-ahli DAP sendiri.Selain daripada berdepan dengan pelbagai tuduhan salah guna kuasa dan tuduhan rasuah , corak kepimpinan diktator ala-ala mafia yang di bawa oleh Guan Eng selama ini ternyata telah merimaskan sebahagian daripada pemimpin-pemimpin DAP di peringkat kawasan.

Polisi kepartian dan dasar cauvinis yang diamalkan oleh Guan Eng dan konco-konconya telah menyebabkan banyak perkara melibatkan kepentingan rakyat tidak mendapat pembelaan sewajarnya.

Lihat sahaja isu-isu yang timbul sebelum ini , semuanya menjurus kepada kelemahan dan ketidakupayaan kerajaan DAP Pulau Pinang untuk membezakan kepentingan rakyat dengan politik kepartian.

Bagaimana Adun Penanti terpaksa menitiskan air matanya di sidang DUN semata-mata kerana berasa dipinggirkan selain tidak mendapat perhatian kerajaan negeri sehingga nasib rakyat dikawasan sendiri tidak dapat dibela.Kemudian kita dihidangkan pula aksi dari Adun Berapit yang turut menempelak pentadbiran Guan Eng dengan menyatakan kekecewaannya apabila kerajaan negeri pimpinan Guan Eng tidak pernah mengambil endah tentang isu-isu melibatkan kepentingan rakyat yang dibawanya.

Tidak cukup dengan itu , timbul pula sekumpulan Adun dari Pakatan Harapan Pulau Pinang yang menyokong usul daripada wakil BN untuk menolak perancangan kerajaan negeri DAP dalam isu penambakan laut.

Semua ini membuktikan bahawa sudah ada gerakan di akar umbi DAP sendiri yang sedang berusaha untuk merubah sistem politik Pakatan Harapan di Pulau Pinang yang telah jauh menyimpang daripada fokus sebenar untuk membela rakyat seperti mana yang dilaung-laungkan oleh Lim Guan Eng ! 

Mungkin akan ada pihak yang berasa sangsi , adakah apa yang diperkatakan ini benar atau sekadar satu permainan persepsi untuk memburuk-burukkan DAP dan Pakatan Harapan ?

Tak perlu fikir lama sangat jangan beratkan pemikiran tu , lihat sahaja apa yang berlaku di sidang DUN Pulau Pinang.

Dua wakil daripada DAP dilaporkan telah bertikam lidah di sidang DUN Pulau Pinang mengenai usul untuk mengehadkan jawatan ketua menteri kepada hanya 2 penggal.


R.S.N Rayer (DAP-Seri Delima) berkata beliau kecewa dengan Teh Yee Cheu (DAP-Tanjung Bungah) yang telah banyak kali cuba membawa usul itu.

“Teh boleh membangkitkan perkara itu dalam pertemuan bersama pemimpin DAP berbanding membincangkannya dalam forum mengenainya yang dianjurkan Gerakan negeri baru-baru ini,” katanya ketika membahaskan usul terima kasih ucapan Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas.

Kenyataan Rayer itu ditempelak Lydia Ong Kok Fooi (DAP-Berapit) yang mempertahankan Teh dengan menegaskan apa yang dibuat Anggota Dewan Undangan Negeri Tanjung Bungah itu bukan satu kesalahan.

Keadaan menjadi tegang apabila Lydia berkata usul mengehadkan tempoh jawatan ketua menteri kepada hanya dua penggal itu penting dalam memastikan seseorang pemimpin tidak menyalahgunakan kuasa.

“Tuduhan penyalahgunaan kuasa itu boleh berlaku sekiranya seseorang pemimpin terlalu lama memegang kuasa,” katanya.

Namun, Rayer yang tidak berpuas hati dengan jawapan Lydia telah menegaskan bahawa kerajaan negeri mengamalkan dasar tender terbuka dan pentadbiran yang bersih.

Bagi menenangkan keadaan, Speaker Datuk Law Choo Kiang mengingatkan Rayer untuk hanya memfokuskan kepada perdebatan bukannya membangkitkan isu-isu bersifat peribadi.

Teh kelihatan tenang dan tidak memberi reaksi balas ketika perang mulut antara Rayer dan Lydia.

Usul mengehadkan jawatan ketua menteri kepada hanya dua penggal yang cuba dibawa Teh pada sidang DUN kali ini ditolak atas alasan terdapat masalah  teknikal.

Ini merupakan kali kedua usul yang sama ditolak selepas persidangan DUN 10 Nov 2014 walaupun cadangan Teh itu mendapat pelbagai reaksi daripada wakil rakyat kerajaan dan pembangkang.sumber umno-online 

Ada 2 perkara yang kita perlu fokuskan ,

1.Jarang-jarang berlaku dalam parti DAP apabila pemimpin-pemimpin diperingkat Adun bangkit mempertikai serta memperlekehkan dasar-dasar pentadbiran pemimpin mereka.Malah ianya sudah sampai ke tahap menolak cadangan daripada kerajaan negeri yang dinaungi oleh parti DAP sendiri.Lebih menarik mereka bertindak menyokong pula usul daripada wakil-wakil BN dalam sidang DUN !

Bukankah itu sesuatu yang agak pelik ? 

2.Kedudukan Guan Eng selaku Ketua Menteri secara tidak langsung telah membangkitkan rasa tidak puas hati sebahagian besar daripada ahli dan pemimpin DAP yang merupakan warga Pulau Pinang.

Guan Eng datang daripada Melaka kemudian diberikan tempat sebagai pemimpin nombor satu di Pulau Pinang.

Segala janji dan harapan mereka-mereka yang merestuinya sebelum ini ternyata tidak ditunaikan oleh Guan Eng malah mereka diperlakukan seperti orang asing.Apa yang ditonjolkan adalah kedudukan Guan Eng itu terlalu kebal sehinggakan beliau lupa bahawa pemimpin-pemimpin ini telah banyak berkorban untuk memenuhi cita-cita peribadi Guan Eng malah kehadirannya di bumi Pulau Pinang membawa agenda besar iaitu memperkukuhkan DINASTI LIM !

Kerana itulah tindakan menyanggah dasar pentadbiran Guan Eng dan konco-konconya itu merupakan agenda akar umbi DAP sendiri yang kini tidak lagi mampu bertahan.

Mereka tahu dan sedar bahawa selagi mana manusia bernama Lim Guan Eng kekal di kerusi empuknya selagi itulah agenda dan matlamat yang terarah kepada DINASTI LIM akan terus berjalan malah membiarkan perlakukan tersebut bererti mereka menggadaikan maruah selaku pemimpin DAP dan Pakatan Harapan warga Pulau Pinang.

Maka tidak ada jalan lain melainkan istihar PERANG !

sumber empayar pemuda 

1 comment:

  1. Sama la macam dinati AhJibNgok!!!

    Lim Guan Lancau Eng dan AhjibNgok bentok satu parti pon baik!!!

    ReplyDelete

Labels