Followers

Sunday 11 December 2016

Akhbar Cina Dedah Skandal Pentadbiran Guan Eng ?!!


Sudahlah ditimpa tangga kini bumbung rumah pun nak menghempap si Ketua Menteri ni !

Jika sebelum ini Guan Eng tak keruan sebab panas dengan isu rasuah dan salah guna kuasa yang telah mengheretnya ke mahkamah kini pendedahan oleh akhbar cina tentang skandal pentadbiran kerajaan DAP Pulau Pinang mampu membuatkan Guan Eng masuk ICU.

Baca pendedahan oleh chinapress.com.my

Akhbar berbahasa Cina melaporkan bahawa Lim Guan Eng secara rasmi menjawab di DUN Pulau Pinang bahawa cuma terdapat satu agensi Kerajaan Negeri, iaitu PDC Pulau Pinang yang telah menjual tanah kerajaan bernilai RM1.74 bilion sejak tahun 2008.

Jumlah ini tidak termasuk nilai tanah yang dijual kepada EcoWorld untuk membangunkan sebuah resort golf berharga RM700 juta yang kemudiannya dibatalkan kerana tanah tersebut tidak cukup besar untuk dijadikan padang golf.

Ini juga tidak termasuk jualan sebanyak RM160 juta saham dalam projek PDC Pulau Jerejak baru-baru ini.

Ini juga tidak termasuk usaha sama (JV) dengan syarikat Temasek Singapura di mana PDC telah menyerahkan tanah negeri yang bernilai sekurang-kurangnya RM1 bilion kepada syarikat usaha sama tersebut.

Dan sudah tentu, ini tidak termasuk tanah bernilai RM6.34 bilion untuk membangunkan projek terowong Pulau Pinang yang meragukan kerana ia merupakan transaksi di luar penyata berimbang kerajaan negeri.

Jumlah RM1.74 bilion adalah sangat banyak kerana ia adalah lebih daripada rizab negeri seluruh Pulau Pinang dan kira-kira 5 hingga 6 kali ganda daripada pendapatan biasa operasi (tidak termasuk pendapatan dari hasil penjualan aset) Kerajaan Pulau Pinang, iaitu kira-kira RM300 juta setahun.

Lebih pelik lagi kerana Pejabat Ketua Menteri telah meminjamkam RM100 juta kepada PDC (yang mana Ketua Menteri juga merupakan Pengerusinya) tahun ini dan akan meminjamkan lagi RM609 juta kepada mereka tahun depan.

Jadi, apa sebenanya yang telah terjadi kepada RM1.74 bilion ini?

Kerajaan Pulau Pinang hanya tahu menjual aset negeri bagi menampung peningkatan 6 kali ganda perbelanjaan operasi tahunan negeri – sudah pasti ini bukan suatu strategi pengurusan kewangan yang pintar atau mapan.

Sekarang aset negeri sudah hampir habis, jadi apakah yang hendak anda lakukan selepas ini?

Amacam Guan Eng ? Boleh jawab tak ?

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels