Followers

Monday 9 April 2018

Manifesto BN Manifesto Rakyat


Manifesto Barisan Nasional yang dilancarkan semalam oleh Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, Pengerusi Barisan Nasional jelas memperlihatkan bahawa ianya dikupas dan direncanakan dalam keadaan bersedia serta berdasarkan kepada pengalaman politik selama lebih daripada 60 tahun.

Mengambil kira selama tempoh tersebut sudah tentu setiap perkara yang dijanjikan kepada rakyat adalah berasaskan kepada realiti dan keupayaan Barisan Nasional memerintah selama ini.

Lebih membanggakan, pentadbiran negara yang diambil alih oleh Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini bagi menggantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi telah memperlihatkan kemajuan serta kejayaan yang cukup memberangsangkan walaupun dalam konteks ekonomi dunia yang tidak menentu.

Perkara ini dibuktikan dengan dasar-dasar ekonomi Malaysia yang telah mendapat pengiktirafan di peringkat global.

Malaysia dipuji oleh Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) atas kejayaan melaksanakan kepelbagaian dan pembaharuan ekonomi yang menyumbang kepada pertumbuhan berterusan.

Najib Razak dalam kenyataannya di Twitter sebelum ini berkata “Baru-baru ini, WTO memuji kejayaan kepelbagaian dan pembaharuan ekonomi kita yang terbukti menyumbang kepada pertumbuhan berterusan negara meskipun berdepan dengan cabaran luar”. 

Jelas Najib yang juga Menteri Kewangan, BMI Research juga mengunjurkan bahawa pengguna Malaysia akan terus makmur pada 2018, dipacu oleh pertumbuhan ekonomi yang memberangsangkan serta kadar inflasi dan pengangguran yang rendah.

Selain daripada itu, rakyat Malaysia perlu sedar bahawa keadaan politik negara yang sentiasa panas dek kerana sikap parti-parti politik khususnya dari blok pembangkang yang saban hari mencipta fitnah bukan sahaja sudah sampai ke tahap menggugat kedudukan negara tetapi telah menjadi racun yang cukup berbahaya.

Rakyat dikelirukan dengan pelbagai berita rekaan berunsur fitnah contohnya kerajaan telah menggadaikan negara kepada negara China dan Malaysia akan bangkrap kerana hutang sehingga ada dikalangan mereka yang percaya seterusnya memusuhi kerajaan Barisan Nasional.

Hakikatnya semua tuduhan itu tidak benar dan kerajaan Barisan Nasional terus memperlihatkan keupayaan serta kesungguhan untuk merubah Malaysia menjadi sebuah negara yang lebih baik di masa hadapan.

Keadaan ini dapat kita lihat dalam manifesto Barisan Nasional yang dilancarkan semalam.

Ianya amat berbeza dengan janji bulan dan bintang kerana diakhirnya rakyat akan menjadi mangsa keadaan seperti mana yang telah berlaku di Pulau Pinang apabila kerajaan negeri berubah tangan kepada Pakatan Rakyat yang diterajui oleh DAP.

Selama 10 tahun mentadbir Pulau Pinang sudah terlalu banyak janji-janji sebelumnya gagal ditunaikan contohnya dalam menyelesaikan masalah perumahan mampu milik dan juga masalah banjir kilat yang kini menghantui setiap warga Pulau Pinang.

Sebagai sebahagian daripada komuniti masyarakat, MMI percaya bahawa keperluan rakyat adalah perkara terpenting dan rata-rata masyarakat pasti mengharapkan dasar atau tindakan yang dekat dengan mereka.

Oleh yang demikian, manifesto Barisan Nasional adalah wadah terbaik kerana ianya mencakupi semua lapisan masyarakat selain melibatkan semua peringkat serta diperincikan kepada setiap negeri.

Dalam soal pembinaan rumah mampu milik misalnya, Barisan Nasional telah menjanjikan sebanyak 65 ribu buah rumah mampu milik akan dibina di Pulau Pinang sahaja dan perkara ini sudah tentunya dinanti-nantikan oleh rakyat Pulau Pinang.

Dan percayalah bahawa janji ini dibuat berdasarkan kepada kegagalan dan kelemahan kerajaan negeri Pulau Pinang yang sehingga kini masih lagi gagal untuk membuktikan sebarang projek perumahan mampu milik yang dibina oleh kerajaan negeri pimpinan DAP.

Mengambil kira jumlah penduduk dan keperluan yang semakin meningkat terhadap pemilikan rumah sudah tentulah kegagalan kerajaan negeri Pulau Pinang dalam soal menyediakan rumah mampu milik ini akan menyebabkan kos sara hidup rakyat terjejas kerana mereka perlu mengeluarkan wang semata-mata untuk tujuan sewaan mahupun kos perjalanan ke tempat kerja yang jauh.

Dalam masa yang sama Barisan Nasional telah membuktikan keprihatinannya terhadap nasib rakyat Pulau Pinang dengan janji untuk membina 65 ribu buah rumah mampu milik memandangkan jumlah golongan berpendapatan rendah dan pertengahan hampir pasti akan terbela dengan tersedianya rumah-rumah mampu milik ini.

Selain daripada itu peningkatan Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) yang diumumkan oleh Datuk Seri Najib Razak semalam turut membuktikan bahawa komitmen kerajaan Barisan Nasional sebelum ini untuk benar-benar melihat dan melaksanakan program tranformasi nasional khususnya dalam mengawal dan memulihkan kedudukan ekonomi negara adalah satu tindakan yang tepat.

Percayalah bahawa pengenalan GST sebanyak 6% yang telah dilaksanakan kini telah menunjukkkan hasilnya.

Rakyat perlu sedar bahawa dasar pemberian subsidi bersasar yang diperkenalkan oleh kerajaan Barisan Nasional selama ini telah membantu mengawal dan memulihkan kedudukan ekonomi negara dan ianya tidak hanya terhenti disitu apabila Datuk Seri Najib Razak mengumumkan BR1M akan ditingkatkan.

Perkara ini dibuktikan dengan pengumuman bagi isi rumah berpendapatan RM3,000 ke bawah, pemberian BR1M pada Jun dan Ogos digandakan kepada RM800, berbanding RM400 menjadikan jumlah keseluruhan BR1M meningkat dari RM1,200 kepada RM2,000

Bagi isi rumah berpendapatan RM3,000 hingga RM4,000 pemberian BR1M pada Jun dan Ogos berkadar RM300 digandakan kepada RM600.

Bagi individu bujang, BR1M yang dibayar RM450 akan ditambah RM150 menjadi RM600.

Kategori baharu BR1M turut diwujudkan iaitu bagi mereka yang berpendapatan RM4,000 hingga RM5,000 bakal menerima BR1M berkadar RM700 yang akan dibayar dua kali iaitu Jun dan Ogos tahun ini termasuklah pengumuman bantuan one off sebanyak RM1,500 kepada anak penerima BR1M yang mendaftar di pusat pengajian tinggi.

Mengambil kira kenyataan Datuk Seri Najib Razak semalam yang mengatakan bahawa perkara ini berlaku disebabkan keadaan ekonomi negara yang semakin baik dan kedudukan kewangan yang semakin kukuh, selain daripada kutipan GST yang bertambah akhirnya Barisan Nasional dapat berkongsi nikmat kepada rakyat.

Sudah tentu pengumuman ini merupakan perkhabaran gembira khususnya kepada golongan berpendatan rendah dan pertengahan kerana ianya secara tidak langsung merupakan pulangan kepada rakyat secara terus dan bersasar seterusnya menafikan sama sekali sebarang bentuk keputusan berpihak yang hanya menguntungkan sesetengah pihak seperti mana yang diamalkan oleh kepimpinan sebelum ini.

Disamping itu, MMI juga tertarik dengan hasrat Barisan Nasional yang mahu melahirkan ribuan wanita profesional yang berjaya dalam bidang korporat, penjawat awam, politik dan kepemimpinan lain.

Secara tidak langsung ianya merupakan satu pengiktirafan terhadap jasa para wanita di Malaysia yang kita tahu merupakan tulang belakang negara.

Peranan wanita sebenarnya telah terbukti dengan pelbagai pengiktirafan di peringkat dunia.

Datuk Seri Najib Razak dalam kenyataannya kepada media sebelum ini berkata kejayaan yang dicapai Malaysia sehingga ke peringkat dunia tidak dapat direalisasikan tanpa peranan wanita,

Badan dunia seperti Tabung Kewangan Dunia (IMF), Bank Dunia dan agensi penarafan antarabangsa juga yakin untuk mengiktiraf golongan itu sebagai penyumbang kepada kejayaan Malaysia.

"Keyakinan kuat agensi antarabangsa terhadap pengaruh dan peranan wanita membuktikan golongan itu sebenarnya penyumbang terbesar terhadap pembangunan negara.

"Merujuk kajian diterbitkan Nikkei Asian pada minggu ini, Malaysia berada di landasan terbaik dalam pembangunan sosioekonomi wanita. Kajian itu turut menyebut, jumlah wanita merangkumi dua pertiga di universiti awam negara ini," katanya.

Malahan Malaysia mempunyai ikon wanita seperti bekas Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Dr Zeti Akhtar. Beliau adalah penggubal dasar, ketua bank pusat dan tokoh yang sangat luar biasa. 

Kecemerlangannya terus terukir di dalam dan peringkat antarabangsa.

Berdasarkan kepemimpinannya, beliau mengemudi ekonomi negara setanding negara lain di dunia, termasuk berjaya mengharungi saat genting ketika berhadapan krisis kewangan.

Pada 13 September 2010, Zeti terpilih sebagai antara Ketua Bank Pusat Terbaik Dunia oleh majalah Global Finance. Sikap berdedikasi beliau terhadap tadbir urus yang baik, Dr Zeti diiktiraf dunia dalam penyatuan kewangan serantau dan pengantarabangsaan kewangan Islam.

Beliau juga adalah penerima anugerah daripada 'Wharton Dean's Medal' dari The Wharton School of the University of Pennsylvania, iaitu penghargaan tertinggi kepada alumni universiti terbabit yang membawa impak besar kepada ekonomi Asia dan global.

Mengambil kira contoh tersebut, hasrat Barisan Nasional untuk mengangkat kedudukan dan peranan wanita ke tahap lebih tinggi adalah satu keputusan yang wajar.

Kewajaran itu pastinya mengundang lebih banyak peluang-peluang yang lebih baik kepada para wanita diseluruh negara.

Malah ianya mencetuskan satu semangat baharu kepada para wanita diluar sana dan sudah tentu banyak lagi agensi mahupun badan-badan tertentu akan diwujudkan khusus bagi menzahirkan hasrat murni ini.

Inilah sebenarnya manifesto rakyat yang perlu diangkat dan disokong oleh semua rakyat Malaysia kerana ia mencakupi semua keperluan setiap lapisan masyarakat.

Kesungguhan dan komitmen sebegini tidak akan mampu direalisasikan sekiranya pihak yang terlibat tidak punya pengalaman dan lebih bersifat politik dan populis semata-mata.

Sebagai rakyat Malaysia, MMI yakin dengan Barisan Nasional dan sudah tentu Barisan Nasional perlu dipilih oleh rakyat sebagai kerajaan Malaysia dalam PRU14 nanti.

MMI

15 comments:

  1. Congratulations on your article, it was very helpful and successful. c8d2b2e0cf2b2555a5feb6d5f897a987
    numara onay
    sms onay
    website kurma

    ReplyDelete
  2. Thank you for your explanation, very good content. 35f8af37216379a4c7cdbc10ce01a7fb
    altın dedektörü

    ReplyDelete
  3. Thanks for your article. 169871666fcc74b40ad68cc327c1cd66
    evde iş imkanı

    ReplyDelete
  4. Önemli giriş adreslerine buradan ulaşabilirsiniz.
    betturkey giriş
    betpark giriş
    5X6777

    ReplyDelete

Labels