Followers

Saturday 26 May 2012

Hebatnya Serambi Mekah Kelantan!!


Melihat kepada mercu tanda Kota Baru di Kelantan yang kononnya dianggap sebagai serambi mekah oleh sebilangan mereka-mereka yang taksub akan perjuangan seseorang yang di gelar alim ulama semestinya hati sesiapa saja akan teruja untuk mengetahui betapa hebatnya Kelantan.

Melalui rakan dan kawan yang bukan sealiran fahaman politik dengan MMI kehebatan serambi mekah ini tiada tandingnya dengan mana-mana negeri di semenanjung Malaysia bahkan boleh diibaratkan sebagai yang terbaik di Malaysia.

Kehebatan ini sudah tentunya bukan saja kerana rakyatnya,persekitarannya malah sudah semestinya kerana kerajaan negeri yang di naungi oleh parti Pas yang sudah sinonim mendabik dada kononnya memperjuangkan Islam.

Jika dikira sebuah negeri yang di tadbir oleh sebuah kerajaan yang meletakkan Islam sebagai perjuangan asasnya maka sudah tentu segala perkara-perkara yang tidak baik serta mungkar semestinya akan di halang.

Semua ini perlu kerana sejajar dengan perjuangan kerajaan negeri dalam mengangkat Islam itu sebagai perjuangannya.

Namun dari pemerhatian MMI,Kelantan tidaklah seperti yang di gembar - gemburkan malah lebih teruk daripada negeri-negeri lain di Malaysia.

MMI tidak mahu membincangkan soal kebersihan,kegiatan penyundalan,terdapatnya kedai-kedai menjual minuman arak dan judi malah banyak lagi kerana semuanya sudah di ulas dan di perkatakan oleh MMI sendiri mahupun rakan-rakan bolgger yang lain.

Kali ini MMI hanya mahu mempersoalkan berkenaan apa yang digelarkan sebagai hiburan Kelantan.Hiburan Kelantan ini cukup mudah untuk diikuti malah terdapat gerai-gerai di Kelantan turut menjual cd cd hiburan ini yang jelas menggunakan loqhat negeri Kelantan.Ianya boleh juga di akses di laman "You Tube" yang turut boleh diamati oleh seluruh penduduk dunia dan mungkin inilah budaya serta "trademark" Kelantan sebagai sebuah negeri yang digelar serambi mekah.

Kita lihat dulu apa yang MMI maksudkan,





Semua diatas jelas memperlihatkan itu adalah Kelantan dan mungkin ianya sudah menjadi budaya rakyat Kelantan yang gemarkan hiburan terutamanya lagu-lagu berbentuk sedemikian.Persoalannya apakah bentuk tarian,pakaian dan lirik yang digunakan oleh penyanyi-penyanyi itu tidak keterlaluan ?

Jika Pas boleh menuduh UMNO dan BN dengan pelbagai tuduhan yang menjurus kepada hiburan melampau serta tuduhan terbaru juak-juaknya terhadap Himpunan Berjuta Belia lebih kepada unsur kemaksiatan , adakah dengan bentuk hiburan diatas lebih Islamik ?

Yang menghairankan MMI bentuk hiburan tersebut telah lama wujud di Kelantan dan lagi persoalan mengapa ianya tidak di ambil tindakan kerana jelas bertentangan dengan apa yang di perjuangkan oleh Pas di Kelantan sebagai kerajaan negeri yang berteraskan Islam?

MMI serahkan kepada semua untuk terus melontarkan persoalan ini.Cumanya dengan apa yang didedahkan jelas ianya membuktikan Pas sebenarnya hanyalah sebuah organisasi dayus kerana sanggup menghina dan menghukum orang lain sedangkan tanggungjawab sendiri tidak dilakukan.

Mungkin mereka beranggapan kerana jolokan serambi mekah maka Kelantan semestinya sentiasa terpelihara.

Takbir !!

Pssst Layan bebudak di bawah ni lagi bagus lah..


MMI.

No comments:

Post a Comment

Labels