Followers

Monday 25 June 2012

Indonesia Makin Kurang Ajar !!


Makin biadap! itu adalah antara perkataan yang paling sesuai sekali ditujukan kepada negara Indonesia hari ini kerana tindakan rakyatnya yang tidak menghormati Malaysia sebagai sebuah negara berdaulat.

Tindakan menyerang kedutaan Malaysia jelas merupakan satu tindakan yang tidak boleh dimaafkan kerana ianya mampu mengundang kepada kecelakaan dan keselamatan warga Malaysia yang berada di negara terbabit.

Malaysia sama sekali tidak dapat menerima tindakan kekerasan yang membabitkan kepentingan negara ini di Indonesia dan komen-komen provokatif yang telah dilakukan oleh beberapa pihak di Indonesia kebelakangan ini.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman berkata, tindakan kekerasan oleh sekumpulan penunjuk perasaan yang dikatakan mewakili Pemuda Pancasila di hadapan Kedutaan Besar Malaysia di Kuningan dan di hadapan Wisma Malaysia di Menteng, Jakarta, pada 22 Jun lepas serta komen-komen provokatif oleh seorang anggota Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia dalam program "Neo Democrazy" siaran Metro TV pada 21 Jun lalu merupakan tindakan yang boleh dikecam.

"Adalah amat dikesali sekali tindakan liar dan komen-komen provokatif tersebut dibuat ekoran tuduhan meleset dan ketidakfahaman tentang rancangan atau rencana untuk melestari dan memelihara budaya warisan masyarakat Mandailing yang berasal dari Sumatera di Malaysia.

"Rancangan tersebut sememangnya tidak bermaksud bahawa budaya warisan berkenaan berasal dari Malaysia," katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.

Anifah berkata, tindakan kumpulan penunjuk perasaan tersebut telah mengakibatkan kecederaan kepada seorang anggota keselamatan/pengaman Kedutaan Malaysia yang ditempatkan di Wisma Malaysia dan hampir mencederakan seorang anggota yang lain.

Kedua-dua anggota keselamatan yang bertugas merupakan warga Indonesia.

Katanya, tindakan kekerasan tersebut juga telah mengakibatkan kerosakan kepada bangunan Wisma Malaysia dan persekitarannya, di samping mengancam keselamatan pegawai dan kakitangan serta keluarga mereka yang ditempatkan di bangunan berkenaan.Klik Sini

Barangkali mereka di Indonesia lupa bahawa puluhan ribu warga mereka berada di Malaysia demi mencari rezeki dan mungkin juga terlupa kesan yang mungkin berlaku sekiranya rakyat Malaysia bertindak balas.

Apa pun yang berlaku MMI amat-amat mengharapkan kerajaan mengambil tindakan paling tegas dalam hal ini kerana tindakan yang dilakukan mereka sememangnya tidak boleh dimaafkan.

Setakat artikel ini ditulis tidak pula MMI mendengar mahupun melihat kelibat malah suara daripada mereka yang kononnya pejuang hak asasi manusia seperti SUARAM dan pimpinan Pakatan Haprak yang lain membuat kenyataan untuk mengutuk tindakan yang dilakukan oleh rakyat Indonesia yang melancarkan protes ganyang Malaysia ni ?

Opss terlupa MMI,mereka-mereka semua sama saja dengan puak-puak di Indonesia tu tak sukakan negara Malaysia.

Pssstt dengar kata puak-puak yang buat protes di Indonesia tu dibayar ooo sama la dengan puak-puak yang buat protes di Kuala Lumpur tempoh hari.HAPRAK!

MMI. 

No comments:

Post a Comment

Labels