Followers

Tuesday 9 October 2012

Benarkah Tuduhan Pakatan Haprak Malaysia Berdagang Dengan Israel ? Jom Kita Rungkaikan !!


Banyak sangat dah fitnah dan pembohongan daripada juak-juak pambangkang haprak ni dan sekarang ni makin menjadi-jadi pula.Kalau melihat kepada senario sekarang nampaknya puak-puak tu dah abis modal dah kira dok spin isu lama sebab nak bagi rakyat tahu yang Pakatan Haprak masih hidup.

Tu lah pasal sekarang ni ada bas dengan lori kontena dok ronda-ronda atas jalan di seluruh negara sebab nak bagi rakyat nampak Anwar dan konco-konconya masih ada.Sekali tengok macam kumpulan FunFair pun ada.

Tuduhan demi tuduhan terhadap kerajaan sentiasa dilakukan oleh mereka dan tak terkecuali usaha mahu mengaitkan kerajaan dengan puak Yahudi Israel dalam urusan perdagangan melibatkan kapal-kapal kontena ni yang kononnya berlabuh di Malaysia dan menjalankan urusan perniagaan.

Biasalah puak-puak kaki spin ni kalau sehari tak spin rasanya meleleh air liur apa..Sekarang ni jom kita rungkaikan tuduhan serta pembohongan mereka.

Kalau nak menipu pasal industri perkapalan, pastikan tiada professional dalam bidang perkapalan dalam dunia cyber. Sekarang ni MMI nak tanya satu ja, kapal ni semua Port On Call atau asal Port Authority mereka dari pelabuhan Israel? Kalau setakat nak kecoh pasal pemilikan, semua syarikat-syarikat perkapalan antarabangsa termasuk Maersk Sealand ada pemilikan pelabur Yahudi :D

Ampa boleh check NOTICE TO MARINES untuk info port on call dan kalau boleh manifest depa, betul ka Malaysia berdagang dengan Israel? Kalau pasai ownership kapal, semua syarikat-syarikat besar antarabangsa ada pelabur Yahudi/Israel, kecualilah syarikat-syarikat milik GLC seperti COSCO, MISC.

Nak cari “Notice to Mariners” ni senang ja, pergi Jabatan Laut Malaysia Punya Website email pasai detail kapal movement, depa bagilah info. Bukan susah, tak sampai pun 10 minit. Lagi satu cara senang, setiap kapal kalau nak berlabuh di mana-mana pelabuhan di Malaysia, mesti ada kebenaran berlabuh dan kebenaran berlayar. Click je mana-mana pelabuhan, wujud tak kapal Israel yang pembangkang dok konar tu? 

Notice to Mariners, Kebenaran Berlayar dan Kebenaran Berlabuh adalah informasi antarabangsa untuk rekod keselamatan / perjalanan kapal di laut antrabangsa, mana boleh sorok kalau kapal tu dah set ETD dan ETAnya … HAHAHAHA. Mana boleh pandai2 tukar, nanti syarikat insurance tak mau bayaq kalau ada masalah. Lagi satu, port persinggahan mesti nak report tu jugak.

Pikir logikla, kapal Israel mestilah lebih minat Pelabuhan Singapura, sebab lebih canggih dan lebih dalam, lebih cepat. Bukan jauh pun dari Malaysia, yang tu pun tak boleh pikiaq kaa .. Taklah nak pening kepala nak layan rakyat Malaysia yang anti Israel, apa daa. Ingat kapal Israel tu nak pening kepala dan rugi sebab lambat hantar barang, nak layan karenah rakyat Malaysia yang anti Israel?

Kalaulah kerajan Malaysia jemput sekalipun, puak-puak ni takkan datang punyalah. Macam kita juga, kita nak hantaq kapal ke Israel yang rakyatnya ramai tak suka Islam? Buat lambat dan pening kepala ja, baik terus ikut Terusan Suez. Pikiaq logik laa .. 

Ini database dari Port Authority Singapore.Berjuta kapal Israel berlabuh kat Singapore, type ja nama kapal Israel tu, lepas tu dapatlah info yang ampa nak, kapal dari mana, di mana, nak ke mana? 

Port Authority mana yang pembangkang nak untuk cari bukti? Indon? Singapore? Malaysia? Australia? Yang kebanyakkannya menggunakan Selat Melaka sebagai laluan, aku boleh bagi link. Semua kapal ada info ETA dan ETDnya. 

Semua kapal ada share dengan Israel, bezanya antara ownership dan akttiviti dagangan. Kalau ownership, memang kapal ni Israel punya. Macam Maersk Sealand dan lain-lain kapal, sama ja ada shareholder Israel juga. Depa ni macam servis logistic laa, sama macam Facebook, ada shareholder Israel gak. Kalau nak kata kapal yang  ownership dia  Israel ja berlabuh dah kira berdagang dengan Israel, Iran pun macam tu jugaklah .. hehehe. Semua negara Arab yang boikot Israel pun macam tu jugaklah.Maersk Sealand siap ada ofis lagi kat Iran.

Kapal-kapal ni bawak barang dagangan, bukan penjual atau berdagang. Depa ni jalankan aktiviti logistic.Orang Palestin yang ambik barang kat pelabuhan Mesir kat Suez tu, barang depa angkut pakai apa? Pakai kapal-kapal ni jugaklah, jadi kalau macam tu maknanya orang Palestin pun berdagang dengan Israel jugakla?


Puak-puak puaka tu ingat sekarang ni antar kontena pakai bot yang macam ni kot !!

Penerangan dari Kementerian Pengangkutan cukup jelas Baca Sini memang kapal yang ada pemilikan Yahudi Israel dibenarkan, sebab majoriti kapal-kapal dagang di dunia mereka ada saham. Kalau kita tak benarkan, macamana barang-barang yang kita beli secara pukal dari negara lain seperti Arab, Eropah, Afrika, nak dihantar ke sini? Takkan nak pakai perahu atau macam gambar kat atas tu? 

Ini tidak bermakna Malaysia berdagang dengan Israel. Contohnya, kapal ZIM banyak disewa oleh peniaga-peniaga dari China memandangkan port singgah dia banyak di Shanghai dan Xianmen. Kalau peniaga-peniaga China ni nak hantaq barang secara pukal ke Malaysia pakai servis ZIM ni, adakah kita berdagang dengan Israel? Tidak, kita berdagang dengan China. Samalah modus operandi negara-negara yang tidak mengiktiraf Israel jugak.

Kalau nak kira cakap puak-puak ni maksudnya setengah ketayap putih yang dok ada atas kepala juak-juak PAS tu kira harta benda Yahudi Israel lah sebab ada yang di import dari China? Antar pakai apa tu ? pakai lori pickup kot !!

Kena tahu juga kapal-kapal yang berlabuh di Malaysia, yang tak pergi Israel adalah kapal milik Malaysia je macam MISC, Petronas, Felda dll. Yang lain semua pergi port Israel, macam K-Line, Maersk Sealand. Dah tu kerja syarikat kapal antarabangsa, bawak barang antara pelabuhan di dunia, itu jaa.

Simple ja kalau nak kantoikan yang Malaysia ni berdagang dengan Israel ke tak. Perlukan 3 dokumen ni, cukup senang nak dapat ;

Port Clearance – data yang tunjuk kapal tu dari mana, di mana dan ke mana,
Crew list – data pelayar2 Israel dengan passport Israel bleh masuk ke Malaysia,
Manifest – data yang menunjukkan barangan dalam kapal tersebut, adakah barang dagangan itu “Made In Israel” atau tidak.

Kalau tak mampu nak bagi 3 dokumen ni, maknanya satu ja, Pakatan Haprak memang kaki kelentong!

MMI selalu sebut sudah-sudahlah dok pembohong tu !! Tak guna dah sebab rakyat Malaysia makin cerdik dan dah pandai menyaring maklumat.Puak-puak pembangkang ni bangang ka takkan tak tau maklumat hanya dihujung jari saja yang dok asyik putar belit tu buat apa.

Hehe kadang-kadang sedih pun ada tengok puak-puak ni.

Psstt Dengar kata Anwar pernah bantu ekonomi negara kita dengan membawa masuk ChinaDoll dari China kihkihkih.. 

Kredit To Sumber

MMI.


1 comment:

  1. sembang mcm orang bodoh...mule2 ckp xde pastu ckp ade...keling

    ReplyDelete

Labels