Followers

Monday 12 November 2012

TERKINI Muktamar PAS , NASHA Bakal Di Pecat ?!!


Muktamar PAS yang bakal diadakan minggu depan bakal mengumpulkan juak-juaknya dari seluruh negara.Pasti hebat muktamar tersebut dan pastinya seperti mana tahun-tahun sebelumnya muktamar itu bakal mendengdangkan alunan serta ucapan yang berapi-api khususnya dalam konteks perjuangan parti nak membela Islam.

Tapi seperti biasa dan kebiasaannya ucapan demi ucapan sebenarnya hanyalah retorik semata-mata kerana apa yang bakal berlaku selepas itu jauh menyimpang daripada apa yang di muktamadkan.

Dari maklumat yang MMI perolehi daripada seorang penyokong PAS yang kini sudah mula suam-suam kuku dengan perjuangan parti sendiri menyatakan tindakan Ustaz Nasharudin yang terbaru bakal menyebabkan beliau di pecat.

Uih biar betul ni ! MMI tanya sejauh mana kebenaran maklumat ini ? Penyokong PAS tersebut (Maaf nama perlu MMI rahsiakan) menyatakan dengan penuh kenyakinan lihatlah perjuangan PAS hari ini apakah mereka menghormati serta tegas dalam soal perjuangan Islam ? Bukankah mereka sendiri sudah pun memperlihatkan sikap SEKULAR apabila sanggup meletakkan agama sebagai bahan untuk kepentingan politik bukannya agama sebagai sebuah perjuangan ?

"Sebagai asas mudah , Apa yang pimpinan PAS buat apabila Timbalan Presiden Parti Mat Sabu secara terbuka menyatakan sanggup makan babi dengan Guan Eng daripada makan ayam dengan Najib"? Di mana suara pimpinan tertinggi parti dalam soal ini ? Apakah kerana Mat Sabu berjawatan tinggi maka ianya dibisukan ?

Apa PAS DAYUS untuk melakukan sesuatu terhadap Mat Sabu hanya kerana beliau rapat dan akrab dengan pimpinan DAPigs ? Inilah sebenarnya kaedah perjuangan PAS yang baru , sekiranya sebarang tindakan dan kenyataan yang menjurus kepada keuntungan parti dan sahabat dalam Pakatan Haprak ianya seboleh-bolehnya akan didiamkan.

Tetapi sekiranya terdapat kenyataan dan tindakan yang menjurus kearah serangan terhadap parti sendiri mahupun rakan dalam Pakatan Haprak maka sudah tentu akan ada tindakan-tindakan tertentu termasuk memecat ahli sendiri demi menyelamatkan perjuangan penuh nafsu mereka.

Itulah antara kata-kata dari penyokong PAS yang dah suam-suam kuku dengan perjuangan mereka.

Bagi MMI hujah beliau ada asasnya , terkini lihat saja kenyataan daripada Ustaz Nasha berkenaan tindakan Nurul apabila berhujah perihal tiada paksaan dalam beragama.

Isu ini pada saya sangat fundamental dan menyentuh hati umat Islam di Malaysia terutamanya malah Islam secara amnya. Ditinjau dari segi tasawwur dan epistemologi Islam, isu ini sangat serius kerana melibatkan perkara asas Islam itu sendiri. Oleh itu ia mesti dijelaskan secara ilmiah tetapi mudah difahami oleh semua umat Islam dan juga rakyat Malaysia keseluruhannya.

Saya menyarankan supaya Nurul Izzah menarik balik kenyataan itu. Dalam Islam, apabila kita melakukan kesalahan dan pabila sedar kita tersilap, kita boleh membetulkannya, bertaubat diatas kesalahan kita dan Allah SWT pasti menerima pengampunan kita.

Nurul Izzah telah mentafsirkan ayat tidak kena pada tempatnya dan tafsiran yang dibuat itu adalah tafsiran yang salah.

Istidlal (pendalilan) yang digunakan oleh Nurul Izzah kepada ayat "Tiada paksaan dalam agama" itu untuk digunapakai kepada orang Melayu mempunyai beberapa implikasi serius. Pertama, ia bercanggah dengan prinsip asas "akidah dan syariah Islam". Kedua, ia bercanggah dengan pemahaman dan tafsiran peruntukan yang terdapat di dalam Perlembagaan Persekutuan.  

Kenyataan itu bagi saya bukan sahaja mengiyakan gerakan fahaman pluralisme agama juga termasuk dalam katogeri mengiyakan fahaman liberalisme iaitu "meliberalkan' fahaman agama Islam dan 'mempluralkan' fahaman agama Islam.


Bagi saya ini isu besar kerana ia melibatkan akidah dan salah tafsir terhadap Islam. Menjadi hebat lagi isu ini kerana semua orang boleh akses di dalam YouTube, tiap-tiap malam orang tengok berita di dalam media dan kini menjadi perdebatan, ini bukan satu isu yang remeh.

Ia berlaku kerana dibangkitkan oleh orang yang bukan ahli dalam bidang Islam tetapi membuat tafsiran yang silap terhadap Islam.

Dalam hal ini, Rasulullah SAW telah memberi amaran yang bermaksud "Apabila diletakkan amanah itu kepada orang yang bukan ahlinya, kamu tunggulah saat kehancurannya". Mentafsir Islam daripada seorang yang bukan ahlinya dan tafsiran itu pula salah melibatkan akidah, ini cukup bahaya.  

Sebagai komponen Pakatan Rakyat, PAS khasnya, kepimpinan PAS yang terdiri daripada ulama harus memandang serius kenyataan ini.

NASHARUDIN MAT ISA
Bekas Timbalan Presiden Pas

Apakah tindakan dan kenyataan Ustaz Nasha ini bakal menyebabkan beliau sekali lagi terlibat dalam kancah pecat memecat ini ?

Sama-sama kita nantikan...

MMI.

No comments:

Post a Comment

Labels