Followers

Wednesday 14 August 2013

Siapa Shoichi


Shoichi Yokoi adalah seorang sarjan Jepun dalam Tentera Imperial Jepun (IJA) semasa Perang Dunia Kedua. Beliau adalah antara yang terakhir tiga holdouts Jepun selepas berakhirnya permusuhan pada tahun 1945, yang ditemui di kawasan hutan di Guam pada bulan Januari 1972, hampir 28 tahun selepas tentera AS telah kembali menguasai pulau itu pada tahun 1944.


Pada mulanya, Yokoi berkhidmat dengan Bahagian Infantri ke-29 di Manchukuo . Pada tahun 1943, beliau telah ditukarkan ke Rejimen ke-38 di Kepulauan Mariana . Beliau tiba di Guam pada Februari 1943.

Apabila tentera Amerika yang berjaya menguasai pulau di 1944 Battle of Guam , Yokoi bersembunyi dengan sepuluh tentera Jepun yang lain. Tujuh daripada sepuluh asal akhirnya berpindah dan hanya tiga kekal di rantau ini.Mereka berpisah, tetapi mereka melawat antara satu sama lain sehingga kira-kira tahun 1964, apabila kedua-dua yang lain mati dalam banjir. Lapan tahun yang lalu dia hidup bersendirian.

Yokoi terselamat dengan memburu, terutamanya pada waktu malam. Dia menggunakan tumbuhan asli untuk membuat pakaian, katil, dan melaksanakan penyimpanan, yang berhati-hati dia bersembunyi di dalam gua itu.
Bagai mana dia dijumpai?

Pada 24 januari 1942 dia dijumpai oleh Yesus Dueñas dan Manuel De Gracia, dua orang tempatan yang sedang memeriksa perangkap udang mereka sepanjang sungai kecil di TALOFOFO. 

Mereka awalnya menganggap bahawa Yokoi adalah warga desa dari TALOFOFO,tetapi Yokoi menyangka hidupnya berada dalam bahaya dan menyerang mereka. Mereka berjaya menundukkan dia dan membawa dia keluar dari hutan dengan lebam kecil.


Selama dua puluh lapan tahun, beliau telah disembunyikan dalam hutan gua bawah tanah , takut untuk keluar dari bersembunyi walaupun selepas mencari risalah mengisytiharkan Perang Dunia II telah berakhir,dan mempercayai mereka menjadi propaganda Bersekutu palsu.
 
Dalam beberapa keadaan mungkin beliau di lihat agak bodoh kerana bersembunyi hampir 28 tahun tanpa mengetahui bahawa peperangan sudah tamat.

Namun apa yang boleh kita pelajari dari kisah ini adalah betapa setianya Shoichi terhadap negara dan perjuangannya kalau nak di bandingkan dengan segelintir dari kita.

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels