Followers

Saturday 30 November 2013

Cinabeng Ni Kaki Putaq !!!


Sikap Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang segera menuding jari terhadap Barisan Nasional (BN) setiap kali diajukan soalan yang mendedahkan kelemahan Kerajaan DAP Pulau Pinang bukan lagi rahsia.

Terbaharu, beliau sekali lagi melakukan perkara sama ketika menjawab soalan Muhamad Farid Saad (BN-Pulau Betong) mengenai punca tempat letak kereta bertingkat di kaki Bukit Bendera yang gagal disiapkan mengikut jadual dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini.

Guan Eng berkata, projek asal adalah di bawah kelolaan Kerajaan Persekutuan sebelum 2008 dan diserahkan kepada Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) yang menguruskan secara langsung tanpa merujuk kerajaan negeri.

"Itulah sebabnya apabila kerjaan negeri berubah pada 2008, kita (Kerajaan DAP Pulau Pinang) tidak diminta untuk memberikan sebarang kelulusan atau mengadakan mesyuarat kerana semua sudah diputuskan kerajaan negeri terdahulu," katanya.

Terdahulu, Muhamad Farid membangkitkan isu kegagalan tempat letak kereta bertingkat di Bukit Bendera yang diserahkan kepada kerajaan negeri selain meminta penjelasan terperinci sebab kelewatan, kos meroboh dan kos bina semula serta berkenaan sumber pembiayaan projek berkenaan.

Isu berkenaan berlarutan sejak sekian lama selepas bangunan yang disiapkan untuk kemudahan pelancong di kawasan yang menjadi ikon negeri ini dirobohkan kerana struktur bangunan terlalu kecil sehingga tidak sesuai digunakan kereta bersaiz besar.

Kerajaan Persekutuan sebelum ini mengeluarkan peruntukan berjumlah RM5 juta untuk membiayai projek berkenaan yang kemudiannya diuruskan 100 peratus kerajaan negeri menerusi Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) namun gagal disiapkan.

Guan Eng turut menjelaskan kos meroboh tempat letak kereta berkenaan iaitu RM688,000 dan kos membina semula sebanyak RM11,491,073.90 dibiayai sepenuhnya PDC yang dimiliki kerajaan negeri.

"Pendirian kerajaan negeri berhubung kegagalan pembinaan pertama ialah PDC yang meluluskannya dan mereka perlu bertanggungjawab terhadap kesilapan pelaksanaan projek berkenaan," katanya.

Aiya Apek PDC tu di bawah sapa ?? Ang putaq teruk sangat ni !!!!

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels