Followers

Friday 3 April 2015

Peniaga Gulung Tikar Sebab GST ? Mangkuk Hayun Punya CM !!

Kononnya itulah tindakan paling hebat dari seorang Ketua Menteri nak membela rakyatnya yang terpaksa gulung tikar hanya kerana pelaksanaan GST.

Betapa bertanggungjawabnya si Lim Guan Eng ini apabila tampil mempertahankan nasib 4 orang peniaga kedai ubat cina di Pulau Pinang sehingga mengutuskan sepucuk surat kepada YAB Perdana Menteri.

Antara isi kandungan surat tersebut adalah ..

YAB Dato’ Sri sendiri telah memberi jaminan bahawa YAB Dato’ Sri sendiri akan mempertahankan hak rakyat daripada sebarang kesulitan ekoran pelaksanaan GST kerana ianya bukan untuk membebankan rakyat. Namun, senario peniaga industri perniagaan kecil yang terpaksa gulung tikar menunjukkan keadaan sebenar adalah sebaliknya.

Di Pulau Pinang sahaja, beberapa peniaga kecil yang beroperasi puluhan tahun terpaksa menghentikan perniagaan mereka, berikutan terhimpit dengan karenah birokrasi dan perbelanjaan tambahan daripada pelaksanaan GST. Senarai peniaga-peniaga tersebut dilampirkan untuk rujukan YAB Dato’ Sri. 

GST bukanlah satu cukai yang mudah difahami dan kesulitan yang timbul memerlukan penggunaan komputer dan perisian (software) spesifik GST bagi menguruskan pembayaran GST. Oleh kerana kebanyakan peniaga kecil ini adalah buta huruf dan buta IT, kesukaran menguasai pengetahuan baru ini dan kos perbelanjaan tambahan telah memaksa mereka memilih untuk gulung tikar atau menghentikan perniagaan.

Kami juga ingin menarik perhatian YAB Dato’ Sri bahawa penutupan perniagaan kecil seperti kedai runcit dan kedai ubat tradisional di Negeri Pulau Pinang akan menyebabkan kita kehilangan salah satu penyumbang ekonomi tradisi dan memberikan perkhidmatan penting kepada masyarakat tempatan, khususnya di kawasan luar bandar. Bukan itu sahaja, kesan jangka masa panjang yang merisaukan kami adalah peniaga-peniaga ini yang sebelum ini berdikari sendiri, sekarang menjadi penganggur. Secara tidak langsung, ini akan menyumbang kepada kenaikan kadar ketidaksaksamaan pendapatan.

Berikut adalah senarai peniaga yang dimaksudkan oleh Lim Guan Eng ..

1. Kedai Ubat Cina Ban Swee Choon
No. 2, Danby Street, Bukit Mertajam, Pulau Pinang
Mulai 1941
2. Kedai Ubat Cina Juru
106-B, Jalan Tengah, Juru, Pulau Pinang
mulai 2004
3. Kedai Runcit Chop Hoe Aik
94, Jalan CY Choy, George Town, Pulau Pinang
mulai 1955
4. Kedai Runcit Tatt Ming
Jalan Air Itam, Pulau Pinang
mulai 1967

*Selebihnya boleh baca di blog Guan Eng

Komen MMI .. Secara ringkasnya tindakan yang dilakukan oleh si Guan Eng ini jelas sekali bersifat double standard.Dalam sedar tak sedar beliau menjadikan 4 peniaga terbabit sebagai modal untuk menghentam pelaksanaan GST oleh pihak kerajaan.

Tahukah anda bahawa hanya 4 orang peniaga berbangsa cina yang hari ini (berdasarkan kenyataan Guan Eng) terjejas kerana GST sehingga terpaksa gulung tikar ! 

Sedangkan Guan Eng semenjak 2008 yang lalu , melalui dasar kerajaan negeri di bawah pentadbirannya telah melanyak begitu ramai peniaga-peniaga kecil berbangsa Melayu dan beragama Islam hasil daripada dasar kerajaan negeri yang tidak mesra peniaga kecil ?

Lupakah Guan Eng sudah berapa banyak gerai-gerai milik orang Melayu di robohkan ? Tahukah Guan Eng apa nasib yang berlaku terhadap peniaga-peniaga terbabit ? Apakah yang telah dilakukan oleh Guan Eng untuk membantu peniaga-peniaga terbabit ?

Hallo brader jangan tunjuk sangat RASIS tu !! Jangan asyik main sembunyi tangan , semua orang tahu dasar DAP dan kita tahu bahawa kamu selama ini mengamalkan polisi berat sebelah !

Dalam masa yang sama MMI nak maklumkan kepada Guan Eng , jika selama ini kamu berbangga kononnya Pulau Pinang hebat semenjak berada di bawah pentadbiran DAP , kenapa tidak kerajaan negeri Pulau Pinang membantu 4 orang peniaga terbabit ? Bukannya banyak mana pun , 4 orang ja bro !

Tak perlu jadi isu pun kalau kamu tahu dan sedar apa tanggungjawab kamu sebagai salah seorang pemimpin di Malaysia ! 

Malah berdasarkan pemerhatian MMI , maklumat yang kamu sertakan itu jelas menunjukkan peniaga terbabit telah lama menjalankan perniagaan mereka dan ada diantaranya sudah bermula semenjak 1941.Takkanlah perniagaan selama itu masih lagi tidak punya kepakaran dari segi pengurusan kewangan ? Kadang-kadang terfikir apakah peniaga-peniaga terbabit selama ini membayar cukai kepada kerajaan ? 

Lagi lawak apabila Guan Eng sendiri membuka aib kelemahan pentadbiran kerajaan negerinya , bagaimana kerajaan negeri yang mengaku gah dan hebat ini boleh terlepas pandang untuk membantu peniaga yang Guan Eng sendiri sebut sebagai buta huruf dan buta IT ?

Tidakkah selama ini Guan Eng melakukan pemantauan terhadap peniaga-peniaga terbabit ?

Dan kalau kita terjemahkan dari segi buta huruf dan buta IT itu maka sememangnya peniaga terbabit punya kelemahan dan kerana kelemahan sejak puluhan tahun itulah yang telah menyebabkan mereka terpaksa gulung tikar !

Jangan marah , MMI bukan menuduh cuma agak-agak !!

Pelik jugakan .. Takkanlah kesemua peniaga terbabit tidak punya anak dan generasi masing-masing ? Dan takkanlah kesemua generasi sebelum tamat perang dunia kedua itu langsung tidak bersekolah ?

Akhir sekali Guan Eng menyatakan bahawa peniaga kecil ini adalah sebahagian daripada penyumbang ekonomi tradisi kepada negeri Pulau Pinang.Well MMI terima dan untuk makluman Guan Eng ianya tetap sama dengan sumbangan daripada peniaga-peniaga berbangsa Melayu yang telah Guan Eng usir dan nafikan hak mereka untuk menjalankan perniagaan !

Jika peniaga Melayu boleh diusir tanpa sedikit pun pembelaan daripada kerajaan negeri pimpinan Guan Eng , apa sangatlah dengan 4 orang peniaga berbangsa cina yang kini KONONNYA gulung tikar akibat GST.

Kepada peniaga terbabit kenapa perlu risau , minta sahaja Guan Eng bantu !!!

Psst bab taikun-taikun besar tu dia tak nak sebut pulak ?

MMI

7 comments:

  1. Peniaga kecil tak perlu kutip GST. Jika 'turn over' melebihi RM500k setahun, mustahil dia buta huruf atau tak mampu menggaji seorang yg celik IT. Yg gulung tikar ni bukan peniaga tapi lintah darat yg takut kerana selama ini mengaut keuntungan melampau atau lari dari cukai.

    ReplyDelete
  2. cina je tutup kenapa? sebab tak lboleh nak naik kan harga sewenang2 ke.

    ReplyDelete
  3. peniaga-peniaga tu buta huruf dan buta IT, tapi tak buta duit.... wow, hebatnya jadi cina ni kan.... BODOH macam mana pun akan dibela oleh tokong lidah bewak....

    ReplyDelete
  4. Sebagai seorang peniaga kecil Bumiputera, saya terpaksa menanggung kos GST. Bila kami membeli stok, kami kena bayar GST. Tapi, tak boleh caj pelanggan GST sebab tidak berdaftar. Kami hanya ada dua pilihan saja: (1) tanggung kos GST (dan ini mengurangkan keuntungan yg pada masa ini adalah ciput; atau (2) naikkan harga barang (dan pelanggan tidak akan membeli).

    Jadi, adalah tidak benar yang GST tidak membebankan peniaga-peniaga kecil.

    ReplyDelete
  5. tak payah nak goreng la ..
    Nampak sangat selama ni tak pernah bayar income tax .. sekarang tak boleh lari lagi sebab kena daftar GST
    kasi tunjuk la bank statement ... ada berani ??
    sorry la mau cakap ... cina kalo tak tipu mana mau untung ... betoi ka

    ReplyDelete
  6. agaknya software gst berharga 5 juta seunit. tu pasal kedai ubat boleh bungkus. sesekali aku kemana2, ada iklan tentang software gst ni, harganya memang mampu dibeli oleh peniaga ubat. sebab itu hanya premis, kedai dan syarikat yang berpendapatan minimum rm500 000 setahun perlu mendaftar utk gst. aku tak tahulah bagaimana kepala otak guan eng ni berfikir. jika 4 kedai tersebut dalam kategori berpendapatan kurang rm500 000 setahun, tak perlulah terlibat dengan urusan gst. bagaimana cina kurang cerdik menggunakan otak ini boleh menjadi km penang? cina2 yang ada citizenship penang tak malu ke ada km lembab otak begini?

    ReplyDelete
  7. Bagus la klu byk co Dapig tutup..lari byr cukai ma

    ReplyDelete

Labels