Followers

Saturday 4 February 2017

1MDB Dalam Kerangka Yang Lain !


1MDB Dalam Kerangka Yang Lain ! Sengaja MMI letakkan tajuk sebegitu sebab artikel yang MMI nak kongsikan ini bukan dari sudut pembangkang dan ianya lebih banyak mendedahkan hubung kait pihak-pihak tertentu dalam apa yang disebut sebagai sabotaj terhadap 1MDB.

Banyak pihak sebenarnya dah keluarkan pelbagai artikel dalam pelbagai sudut pandangan , pemahaman , tuduhan , fitnah dan rasanya tidak salah MMI turut sama kongsikan artikel ini memandangkan kita perlu meluaskan pemahaman kita terhadap bukan sahaja perkara-perkara melibatkan pengurusan syarikat tetapi juga hal-hal politik yang ada diantaranya jauh lebih dasyat daripada apa yang kita bayangkan.

Siapa jua yang membaca artikel ini , MMI rasa adalah wajar kita membaca sehingga ke akhir supaya apa jua respon sekalipun setidak-tidaknya apa yang mahu dilontarkan dapat kita faham supaya penilaian kemudiannya lebih kepada kebenaran bukan tuduhan.

Mereka Sudah Tahu Sejak 2013 1MDB Di Sabotaj !

Sejak dua bulan setengah yang lalu, Malaysia Today telah menampilkan siri artikel (pautan yang disediakan di bawah) dapat disimpulkan bahawa golongan elit global telah lama memanipulasi ekonomi Asia Tenggara. Siri tersebut dimulakan dengan memperkenalkan George Soros sebagai orang yang merancangkan Krisis Kewangan Asia 1997 di samping meneruskan regim ‘agenda perubahan’ di Malaysia dan Indonesia.

Apabila siri ini berkembang, ia menjadi jelas bahawa Soros juga orang yang mencetuskan krisis kewangan dunia 2007, walaupun samada ianya perancangan Soros atau bukan dari rakan kongsinya. Tetap, kita berbicara tentang dua bencana kewangan hanya dalam satu dekad, setiap daripadanya mencetuskan penurunan nilai mata wang utama dan menggoncangkan pasaran saham di seluruh dunia. 

Tetapi itu bukanlah satu kejutan yang besar. 

Kejutan terbesar datang dengan pendedahan misteri yang Tony Blair bersubahat dengan Soros dari hari dia mengambil alih tanggungjawab ‘Number 10 Downing Street’, ibu pejabat kerajaan United Kingdom (UK). Turut mengejutkan adalah pendedahan bahawa bekas Perdana Menteri adalah perancang di belakang pelbagai konspirasi untuk mensabotaj 1Malaysia Development Berhad (1MDB), dana khazanah negara Malaysia.



Pada masa ini, dalam siri kesebelas, dalam siri ini telah menimbulkan keraguan daripada sesetengah pihak yang menegaskan bahawa Perdana Menteri Malaysia, Dato ‘Seri Najib Tun Razak, telah menyalahgunakan dana bernilai berbilion-bilion dolar yang dimiliki oleh rakyat Malaysia. Pihak ini sedang ditanam dengan idea bahawa saya seorang ‘penipu’ yang diupah oleh Perdana Menteri untuk memastikan dia berkuasa. 

Tetapi hakikat sebenarnya bahawa keraguan ini umpama mereka mendapat dadah daripada pembangkang adalah satu ironi. Jumaat lalu, pasukan saya mengesahkan- tanpa sebarang keraguan – Tony Pua telah dijanjikan USD10-15 juta oleh sekumpulan warga asing yang berkait dengan Soros dan Blair dengan meletakkan kesalahan kepada Najib untuk ‘merompak kekayaan rakyat Malaysia’. Kumpulan itu meletakkan Pua dalam cengkaman mereka semata-mata kerana ahli parlimen pembangkang telah mula mempunyai hubungan yang rapat dengan beberapa kumpulan perbankan di Singapura. 

Sekarang, ini adalah Pua yang sama yang baru-baru ini memfailkan tuntutan 110-halaman di mahkamah Kuala Lumpur dengan mendakwa bahawa Najib telah menggunakan 1MDB sebagai ‘kenderaan’ untuk mengaut berbilion wang ke poketnya. Supaya ianya kelihatan seperti Pua sedang berusaha keras untuk menempatkan diri bersama dengan kumpulan tersebut. Ini mungkin boleh menjelaskan mengapa Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu tidak gembira apabila saya dedahkan hubungannya dengan Tan Sri Muhyiddin Yassin, bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia. 

Anda lihat, misi Pua adalah untuk mengalihkan pengundi melawan Najib dengan menampakkan kepada mereka bahawa Perdana Menteri telah mengheret 1MDB ke ambang kejatuhan. Saya, di sisi lain, mendedahkan kewujudan penglibatan antara Pua dan Muhyiddin sejak Julai 2013 untuk mencetuskan ‘keruntuhan’ dana. Jadi bagaimana pengundi boleh mempercayai Pua lagi? Dan jika mereka tidak percaya beliau, bagaimana dia boleh mendapat USD10-15 juta yang dijanjikan oleh sekumpulan warga asing kepadanya?


Ya, rakyat Malaysia yang banyak jahil. Mereka percaya setiap maklumat yang Pua dan ‘tuannya’ memberitahu mereka. Malah Lim Kit Siang mengetahui pada Julai 2013 tentang rancangan oleh sekumpulan warga asing untuk mensabotaj 1MDB. Beliau dan Pua sangat yakin bahawa perancangan tersebut disimpan dengan selamat. Sekarang bahawa rahsia tersebut terbongkar, Kit Siang mempunyai satu lagi sebab untuk telan pil pahit ke dalam mulutnya setiap malam sebelum dia masuk tidur. 


Itulah yang menjelaskan rahsia mengapa Kit Siang menyimpan dendam terhadap saya. Tetapi dia tidak bersendirian. Ramai orang yang hebat bakal kerugian apabila saya berterusan dengan pendedahan ini, dianggarkan kesannya hingga ke ’20-25 bahagian’. Saya tidak pasti saya akan kembali dengan selamat dengan merancang perjalanan katakan ke California atau New York. Saya diberitahu, ada orang-orang di Amerika Syarikat dan mungkin juga di Abu Dhabi yang sebenarnya mungkin mahukan saya mati. 

Tetapi ia tidak seperti yang saya jangkakan apa-apa yang berbeza. Risiko yang datang bersama-sama dengan kerja ini adalah amat nyata, sementara bahaya sentiasa dianggap berlaku. Namun, selagi ada nafas dalam diri saya, saya akan kekal The Third Force dan akan memastikan bahawa kebenaran tidak akan dikaburi oleh propaganda media atau persepsi jahat yang besar melemahkan pemikiran rakyat Malaysia. Dan artikel ini berkenaan dengan berjuang melawan persepsi tersebut. 

Hari ini, saya akan cuba untuk menyelesaikan beberapa soalan yang dibangkitkan oleh mereka yang ragu, bermula dengan salah satu yang telah menjadi sumber yang menimbulkan kemarahan kepada Raja Petra Kamarudin (RPK), pengasas Malaysia Today. 

Adakah Raja Petra Kamarudin (RPK) pengarang siri ini? 

Walaupun telah berkali-kali menjelaskan kepada rakyat Malaysia bahawa Raja Petra meletakkan tanda nama beliau pada setiap artikel dengan namanya, sekumpulan Pakatuns pembangkang sengaja mengupah pasukan siber untuk menulis komen mendakwa RPK pengarang siri ini. Sumber mendedahkan bahawa pasukan siber yang dipimpin oleh Kit Siang dan dengan misi untuk menjatuhkan RPK atas setiap apa yang saya katakan. 

Nah, mari saya jelaskan sekarang – artikel ini ditulis oleh saya, Raggie Jessy, kolumnis tetamu dengan Malaysia Today. Semua yang saya lakukan, saya melakukannya tanpa prejudis dan kepentingan yang lebih besar demi keselamatan negara. Saya bukan blogger yang dibayar dan tidak melibatkan diri dalam rekayasa cerita, seperti yang didakwa oleh pasukan siber Kit Siang.


Pada bila-bila masa saya diarahkan untuk menulis artikel-artikel atau apa-apa yang Malaysia Today telah paparkan setakat ini. Dan juga tidak saya mengharapkan Malaysia Today, atau, dalam hal ini, Outlook Malaysia, memikul beban saya melalui penulisan saya samada yang betul atau kesalahan saya, sama ada berupa pendapat, artikel analisis atau ‘breaking story’. 

Saya melakukan apa yang saya patut lakukan kerana saya percaya pada apa yang saya lakukan. Dan Malaysia Today telah bermurah hati untuk menawarkan saya ruang untuk berbuat demikian.

2. Daripada mana saya dapatkan maklumat? 

Terus terang, ada sesuatu yang saya tidak bebas untuk mendedahkan walaupun pihak berkuasa akan memaksa saya untuk berbuat demikian dengan menggunakan undang-undang Malaysia yang ketat. Saya bersedia mati demi menjaga kerahsiaan ini. Jika itu harga yang saya perlu bayar untuk mendapatkan kebenaran serta mendedahkannya, maka saya rela. 

Hakikatnya, dengan cara yang mana saya dapatkan kebenaran ada kalanya melampaui batas undang-undang. Jika saya menawarkan diri maka itu bermakna saya mungkin dapat diistilahkan sebagai ‘pembuat undang-undang sendiri’, seseorang yang bukan anggota penguatkuasaan undang-undang tetapi yang mengejar orang yang disyaki melanggar undang-undang dan menghukum mereka. 

Saya katakan ianya ‘menghukum’, kerana saya fikir artikel saya sedang menghukum kepada mereka yang saya dakwa salah laku. Sebagai contoh, apabila saya mendedahkan bahawa Tony Pua adalah jenayah, anda boleh yakin bahawa ia sangat memberi kesan kepadanya. 

BETULKAH? TONY PUA ADALAH PENJENAYAH? 

Ya, dia seorang penjenayah. 

Pua gagal memaklumkan kepada Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) apa yang dia sudah tahu pada Julai 2013. Dia tahu bahawa Menteri Kewangan kedua , Dato ‘Seri Ahmad Husni bin Mohd Hanadzlah, bersubahat dengan sekumpulan warga asing untuk menjadikan 1MDB muflis. Pua juga tahu bahawa Ketua Pegawai kemudian Eksekutif (CEO) 1MDB, Dato ‘Shahrol Azral Ibrahim Halmi, mengadakan persepakatan dengan Emiratis memerah dana Malaysia untuk mendapatkan wang tunai menurut Malaysia Today.


Tidak terlintaskah kepada Pua bahawa campur tangan oleh pihak berkuasa itu boleh menganggu kes yang sedang dibicarakan dalam sebuah mahkamah di London? Bukankah apa yang dia lakukan sama seperti bersubahat dengan jenayah di mana wang daripada 1MDB telah dicuri? Tidakkah ini menjadikan Pua penjenayah? 

Satu-satunya cara dia boleh membersihkan namanya dengan mencetuskan tindakan perundangan terhadap saya kerana membuat dakwaan tidak masuk akal. 

MAKA HUSNI DAN SHAHROL JUGA PENJENAYAH? 

Satu pertaruhan. 

Kedua-duanya menyalah guna kedudukan masing-masing di pejabat masing-masing apabila mereka membenarkan pembayaran kepada syarikat yang berdaftar di Kepulauan British Virgin (BVI), Aabar Investments PJS Limited (Aabar-BVI). Mereka melakukan ini walaupun mengetahui bahawa pengasas syarikat itu, Kahdem al-Qubaisi, tidak mempunyai niat meremit pembayaran kepada penerima yang dimaksudkan, International Petroleum Syarikat Pelaburan Abu Dhabi (IPIC). 

Sumber mendedahkan bahawa kedua-duanya telah dijanjikan sejumlah ‘ganjaran’ suapan bernilai USD10-15 juta setiap satu hanya untuk menutup mulut mereka. Menurut pengetahuan saya, ia adalah satu kesalahan bagi mana-mana pegawai badan awam menggunakan jawatan / beliau atau kedudukan untuk suapan melalui tindakan / beliau atau keputusan, menurut Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 .


Sumber juga mendedahkan bahawa Shahrol telah tahu sejak Disember 2012 berkenaan rancangan Qubaisi, kemudian Pengarah Urusan IPIC, untuk mendapat faedah dengan menggunakan dana dana daripada 1MDB. Bukan sahaja Shahrol tutup mulut, dia membawa dana untuk mempercayai bahawa Aabar-BVI adalah anak syarikat IPIC menurut Malaysia Today lagi. 


Sekarang, adakah ia menjadikan Shahrol seorang penjenayah? 

ADAKAH MAKLUMAT DALAM ARTIKEL SAYA TEPAT? 

Anda perlu bertanya soalan yang sama kepada Mahathir – adakah dakwaan yang beliau buat dalam blog beliau tepat? 

Menurut orang tua itu, Najib melesapkan dana bernilai RM42 bilion. Beliau sepatutnya memberikan rakyat Malaysia bukti tepat bagaimana Najib menghilangkan dana tersebut? Jika tidak, mengapa anda perlu percaya kepadanya dan bukan saya? Adakah hanya kerana dia adalah bekas Perdana Menteri?


Rakyat Malaysia juga harus minta Clare Rewcastle Brown menyenaraikan nama pegawai-pegawai 1MDB yang berpakat untuk mengambil kekayaan daripada dana dan melampirkan bukti kukuh untuk mengesahkan tuntutan beliau. Kita perlu tahu siapa orang-orang ini dan bagaimana mereka melakukan jenayah tersebut. Tiada cerita ditokok tambah cuma bukti mereka yang melakukan apa, bila dan di mana. 

Dan bagaimana. 

Cik Rewcastle juga perlu menjelaskan jika dia telah dijanjikan jutaan ringgit oleh orang yang mempunyai kaitan dengan Blair atau Emiratis untuk melancarkan kempen media terhadap 1MDB. Sementara itu, dia juga perlu mendedahkan jika Husni turut bersubahat dengan beliau menentang Najib atau ‘dibayar’ oleh orang yang dikaitkan dengan Qubaisi untuk menutup mulutnya. Saya, ingin tahu jika Husni pada ketika ini pemilik benefisial unit hartanah di Amerika Syarikat bernilai kira-kira USD5 juta. 

Rakyat Malaysia juga ingin tahu kaitan Pua dengan Cik Rewcastle. Ahli parlimen pembangkang itu, telah beberapa kali bersekutu dengan Ketua Editor Sarawak Report untuk merancang serangan ke atas Najib dan 1MDB. Pua dikatakan telah berjumpa sekejap dengan Cik Rewcastle setahun selepas dia dilantik sebagai panel Ahli Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC). 

Jika Mahathir dan Cik Rewcastle boleh menghasilkan jawapan untuk soalan di atas saya secara terbuka mengumumkan bahawa Cik Rewcastle sebenarnya penjelmaan semula Mother Teressa dan Mahathir adalah Gandhi Malaysia. Tetapi itu tidak akan berlaku. Satu-satunya perkara yang mereka tahu lakukan adalah dusta, dusta dan bohong.


Dan tidak – Saya tidak pernah berbohong. 

ADAKAH PUTERA MAHKOTA ABU DHABI AKAN MENGAKUI KEBENARANNYA? 

Saya tidak pasti. Anda perlu bertanya soalan tersebut pada orang-orang beliau. 

Beberapa pihak percaya bahawa Sheikh Mohammed bin Zayed al-Nahyan terlalu sayangkan abangnya, Sheikh Mansour bin Zayed al-Nahyan, bahawa dia tidak mungkin mengakui beliau pernah bersekongkol dengan Qubaisi “merompak” 1MDB. Tetapi yakinlah, Putera Mahkota berazam untuk menyelesaikan kekecohan yang mengelilingi dana Malaysia begitu juga dengan kerajaan Malaysia. Saya diberitahu, dia merancang untuk mendapatkan kompromi yang adil, dan, pada pandangan beliau, perkara yang mulia. 

Mohammed juga mengambil langkah-langkah untuk memastikan bahawa kerajaan Abu Dhabi dapat melaksanakannya bersama-sama. Perkara ini menjelaskan mengapa beliau merancang untuk bergabung Mubadala Development Company dengan IPIC. Putera Mahkota mahu Mansour di bawah radar beliau pada setiap masa dan tidak mempercayai saudaranya untuk membawa satu lagi syarikat milik secara bersendirian. 

Bersambung… Baca pautan seterusnya di Malaysia Today 

MMI kata jika sebahagian daripada artikel ini dianggap sebagai PERSEPSI maka segala macam tuduhan terhadap 1MDB sebelum ini juga boleh dikira pakai sebagai sebahagian daripada permainan PERSEPSI dengan niat tertentu.

Pada ketika 1MDB sudah pun disahkan sebagai bebas daripada pertuduhan sebelumnya dan tidak kehilangan wang miliknya melainkan menanggung hutang yang kini sedang diselesaikan melalui pelan rasionalisasi di bawah seliaan Arul Kanda tanpa menyentuh mana-mana dana melibatkan agensi-agensi kerajaan , semua pihak sewajarnya harus fokus kepada mencari dalang atau pihak yang menjadi penyebab kepada berlakunya apa yang disebut sebagai masalah.

Reset minda dan berusaha untuk memahami situasi khususnya perkara-perkara melibatkan perjalanan syarikat , pelaburan , kedudukan ekonomi dan risiko perniagaan selain daripada isu politik yang bercambur baur.

MMI yakin kita mencari keadilan bukan mencari mangsa untuk sekadar memenuhi emosi politik yang berlandaskan kepada ideologi semata-mata.

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels