Followers

Monday 20 March 2017

Bila Mahathir Di Julang Lebih Dari Ahli DAP Sendiri !!!


Lim Kit Siang pasti berang sekiranya ada mana-mana pihak membuat tuduhan mengatakan beliau adalah pencetus kepada tragedi 13 Mei 1969.Pada pandangan MMI apa jua tindakan pemimpin diktator ini jika ianya menjurus kepada penyebab maka keterlibatan itu boleh dianggap sebagai sebahagian daripada apa yang disebut banyak pihak.

Berdasarkan rujukan dan carian yang MMI lakukan , terdapat ulasan yang menyebut tentang peranan yang dimainkan oleh Kit Siang sepanjang bermula dan berlakunya tragedi 13 Mei 1969.Malah bila diteliti kita akan melihat kelicikan susun atur gerak supaya apa yang berlaku itu tidak akan memperlihatkan keterlibatan pemimpin diktator DAP tersebut.

Berikut adalah sebahagian daripada petikan yang menyebut bahawa pada 13 Mei 1969 sejurus sebelum menaiki pesawatnya di lapangan terbang Subang, Kit Siang telah mengeluarkan kenyataan akhbar yang mangatakan:
“The entire Malaysian people and nation is on the move and on a great wave for change. The DAP has emerged as the leading Opposition party in the country, with the largest Opposition Parliamentary group.
“Our victory in the West Malaysian general elections is only the first step and the beginning of our crusade for equality and justice in Malaysia, equality for the races, languages, cultures and classes — a Malaysian Malaysia.”
“all Malaysians cherish peace, harmony and unity in our multi-racial, multi-religious and multi-cultural nation”
Betulkah DAP menghargai keamanan, keharmonian dan perpaduan?

Cuba anda teliti asas-asas bagi penahanan Kit Siang di bawah ISA dan penangkapannya pada 18 Mei 1969.

Menghasut melalui ucapan berapi-api yang menjejaskan ketenteraman awam
“Since July, 1968, you, Lim Kit Siang, have been acting in a manner prejudicial to the maintenance of public order in Malaysia in that in the several speeches you have made since the date you have deliberately and intentionally roused intense communal feelings thereby promoting feelings of hostility between different races in Malaysia and causing suspicion and disunity to grow between them.”
Kit Siang ditahan di bawah ISA atas sebab-sebab:

(1) Mencetuskan perpecahan dan perbalahan kaum.

(2) Membayangkan kerajaan cuba menghapuskan bahasa-bahasa ibunda di samping kerajaan tidak bersikap adil kerana enggan meletakkan bahasa-bahasa lain setaraf dengan bahasa Melayu.

(3) Menyelar MCA bersubahat dengan kerajaan (maksudnya Umno) untuk mengehadkan penggunaan bahasa Cina dan justeru itu, tindakan tersebut digambarkan sebagai penindasan ke atas masyarakat Cina.

(4) Menuduh Perikatan, yakni parti pemerintah, mengamalkan “dasar-dasar perkauman” yang mengakibatkan golongan bukan-Melayu dilayan bagai “warga kelas kedua”.

(5) Menggambarkan bahawa kuota dan hak istimewa orang Melayu adalah suatu diskriminasi.

(6) Mendakwa kerajaan mahu menubuhkan “Malay Malaysia” beserta kerajaan Malaysia, menerusi persatuan OIC, mempunyai niat untuk menghantar orang Malaysia pergi bertempur di Timur Tengah dengan matlamat menawan bandar Jerusalem bagi pihak dunia Islam.SETERUSNYA 

Apakah kita masih mahu percaya bahawa Kit Siang tidak punya kaitan dengan tragedi berdarah 13 Mei 1969 ?

Apa yang cuba MMI sampaikan adalah sikap Kit Siang yang tidak pernah berubah sejak tertubuhnya DAP di Malaysia.Pemimpin diktator DAP ini sering menggunakan kelemahan pihak lain untuk kepentingan politik dan matlamat Malaysian Malaysianya.

DAP sehingga ke hari ini sebenarnya masih kekal dengan matlamat dan hasrat mereka untuk menolak penguasaan majoriti orang-orang Melayu dan Islam di Malaysia.

Kenyataan itu dibuat berdasarkan segala tindak-tanduk mereka sebelum ini yang begitu lantang menolak sebarang usaha untuk mengukuhkan kedudukan orang Melayu dan agama Islam itu sendiri.Lihat sahaja dalam isu membabitkan kalimah Allah dan juga pembentangan RUU355 , DAP secara terang-terangan kekal dengan keputusan mereka.

Walaupun mendapat kritikan dan tentangan balas khususnya daripada UMNO dan NGO-NGO Melayu yang lain , DAP kekal dengan egonya dan tetap dengan pendirian mereka memutar-belit kenyataan seolah-olah mereka begitu menghormati perlembagaan persekutuan khususnya dalam perkara yang menyentuh tentang kedudukan orang Melayu dan Islam itu sendiri.

Sedangkan apa yang dilakukan oleh DAP hanyalah menghormati perlembagaan tanpa berpegang dan menerima prinsip perlembagaan itu sendiri dan kerana itulah dalam beberapa perkara DAP menjadi penentangnya.

Malahan Kit Siang terus girang apabila Tun Mahathir sebelum ini memuji DAP dan mengakui bahawa DAP bukanlah seperti mana yang beliau sangkakan sebaliknya menghormati hak-hak orang Melayu seperti mana yang termaktub dalam perlembagaan persekutuan.

Aduhai ... Agak-agaklah , jika benar ungkapan Tun Mahathir itu sudah tentu Kit Siang tidak menjadi tahanan ISA akibat daripada tragedi 13 Mei 1969 ! 

Apa pun disinilah bermulanya cerita baru yang sebenarnya telah menjadi barah dalam parti DAP ! 

Sejak bermulanya hubungan songsang antara Tun Mahathir dan Kit Siang , banyak masalah dalaman DAP sudah berlaku.Masalah ini barangkali masih ada yang belum terlepas tetapi ianya kini menjadi bualan dan pertikaian kepada kebanyakkan ahli-ahli DAP sendiri.

Sejak PPBM yang dilihat cuba meraih simpati dan sokongan politik berdiri sama pentas dengan DAP , ramai dari kalangan ahli dan pemimpin DAP sudah pun meninggalkan parti tersebut.Bukan itu sahaja ianya sudah sampai melibatkan ADUN-ADUN DAP sendiri.

Apakah tidak ada usaha untuk menyelamatkan parti ini ?

Jika ada sekalipun , ramai dari kalangan mereka yang masih bersama DAP sama ada tidak berani mahupun takut dengan sikap diktator amalan anak beranak Dinasti Lim.

Lim Guan Eng contohnya menganggap ahli yang keluar parti sebagai SAMPAH , malah tidak pernah memberi apa-apa sumbangan kepada parti.

Guan Eng turut mempertikaikan laporan media yang menyebut seramai 182 anggota akar umbi DAP Melaka keluar parti kerana pada andaiannya hanya sekitar 20 orang sahaja.

“Kumpulan ini ada atau tidak ada, tidak memberi apa-apa kesan kepada parti kerana selama ini pun mereka tidak pernah memberi apa-apa sumbangan dalam DAP,” katanya dalam satu kenyataan.

Inilah sikap pimpinan yang ditunjukkan dalam parti DAP itu sendiri.Dengan status Setiausaha Agung parti yang masih terumbang-ambing , Guan Eng sebaliknya rakus dengan kedudukan politiknya dan langsung tidak menghiraukan ahli-ahli DAP di akar umbi.

Apa yang dibina mereka adalah pengukuhan Dinasti Lim kerana disinilah segala-galanya dirancang !

Ramai yang tidak sedar DAP hanyalah platform politik yang menjadi jambatan untuk anak beranak ini mencipta kedudukan !

Hakikatnya tindak-tanduk ini sudah pun melemahkan DAP dari dalam.Keputusan Kit Siang menerima kehadiran musuh utamanya Tun Mahathir untuk bersama-sama dalam kem pembangkang sebenarnya adalah satu kesilapan yang amat besar bukan terhadap dirinya tetapi kesan terhadap para ahli DAP di seluruh negara.

Tatkala Kit Siang menjulang Tun Mahathir , ramai dari kalangan ahli DAP dan para pimpinannya dinafikan peranan dan sumbangan mereka selama ini.Melabel ahli-ahli DAP sebagai SAMPAH tanpa mengambil kira pandangan mereka terhadap parti adalah satu bukti jelas betapa Kit Siang dan Dinasti Lim sedang mempergunakan DAP untuk kepentingan mereka sendiri.

Merujuk kepada kenyataan daripada Mohd Puad Zarkashi Ahli Majlis Tertinggi UMNO ;

BAGAIMANA KIT SIANG SURVIVE SEBAGAI DIKTATOR

DAP didaftarkan pada 18.3.1966 setelah usahanya untuk didaftarkan atas nama PAP ditolak ROS.

Ahli Parlimen Bangsar Devan Nair menjadi Setiausaha Agungnya yang pertama. Kit Siang hanya muncul dalam DAP pada tahun 1967 setelah dilantik sebagai Pembantu Peribadi kepada Devan Nair. 

Tetapi dalam masa singkat (setahun), Lim Kit Siang berjaya menyingkirkan Devan Nair (bukan orang Cina) dengan menggunakan sentimen perkauman Cina. Itulah senjata politik Lim Kit Siang yang menyebabkannya survive hingga ke hari ini selama 52 tahun sebagai diktator. 

Dia menjadi Setiausaha Agung dalam tempoh yang lama sebelum anaknya mengambil alih. Jawatan itu bukan dipilih secara demokratik sama ada oleh ahli parti atau perwakilan di Kongres Nasional DAP. 

Mungkin ramai yang tidak faham, iaitu perwakilan yang menghadiri Kongres Nasional DAP akan memilih 20 AJK Pusat (CEC) yang dikuasai oleh Lim Kit Siang selama 48 tahun.20 orang inilah yang akan memilih mereka yang memegang jawatan tertinggi parti seperti Setiausaha Agung dan Pengerusi parti. 

DAP mempunyai 3 kategori cawangan iaitu kategori A, B dan C. Cawangan status A sahaja yang layak menghantar perwakilan ke Kongres Nasional DAP. Manakala yang bertaraf B hanya sebagai pemerhati. 

Setakat ini ada 865 cawangan sahaja yang memiliki sijil A iaitu Selangor (210), Perak (250), Penang (150), Sabah/Sarawak (100) dan Johor (90) cawangan. DAP tidak ada sistem Bahagian. Mana mana cawangan yang menentang akan di downgrade ke Kategori B atau C yang tidak layak menghantar perwakilan ke Kongres Nasional DAP. 

Berbagai alasan akan digunakan. Johor yang menjadi negeri tumpuan DAP pada PRU ke 14 hanya mempunyai 90 cawangan. Sebab itu Dr Boo Cheng Hau gagal untuk menentang pentadbiran kuku besi Lim Kit Siang. 

Tetapi kini dengan faktor umur dan anaknya Lim Guan Eng pula berhadapan dengan kes perbicaran rasuah, Dinasti Lim semakin lemah. Tetapi Lim Kit Siang akan berterusan menggunakan sentimen Cina untuk mengekalkan kepimpinan autokratiknya. 

Dia tetap Ketua De facto Pakatan Harapan.

MMI kata .... hari ini Tun Mahathir mungkin berbangga kerana Kit Siang sedang menjulang dirinya , tetapi percayalah apa yang kini sedang dirasai oleh suku sakat ahli DAP yang di SAMPAHkan akan berbalik kepada Tun Mahathir sendiri.

Ahli DAP pula masih mabuk , Kit Siang sedang menjulang bekas musuh politik DAP bukan menjulang kamu yang menjadi tonggak pengukuhan Dinasti Lim selama ini !

Sama ada Kit Siang dan legasi Dinasti Limnya akan terus bertahan ianya terpulang kepada sejauh mana keberanian suku sakat DAP yang masih berbaki itu untuk tampil dan mengangkat muka.

Jika tidak terimalah hakikat yang ada pada hari ini bukan lagi DAP tetapi Dinasli Lim !

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels