Followers

Sunday 30 April 2017

Muhyiddin Barangkali Sudah Menyesal ?


MMI tertarik dengan kenyataan Puad Zarkashi tentang Presiden parti cap bunga ni , sebab jelas sekali apa yang diperkatakan itu membutikan bahawa kehadirannya dalam kancah politik negara pada hari ini sekadar pelengkap kepada urusan politik keluarga Che Det yang begitu teruja untuk terus berkeluarga dengan Kit Siang.

Dari pengamatan MMI sendiri , rasanya Muhyiddin ni nampak macam dah menyesal sikit tapi biasalah pemimpin politik macam ni ego dia tinggi beb !

Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dilabelkan sebagai seorang presiden parti politik yang ‘cetek ilmu’ susulan menimbulkan kenyataan tidak berasas terhadap penyelesaian hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Menurut Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Mohd Puad Zarkashi, Ahli Parlimen Pagoh itu dilihat gagal menerima hakikat bahawa International Petroleum Investment Company (IPIC) dan 1MDB sudah mencapai kata sepakat melalui prosiding timbang tara.

“Jelas kenyataan Muhyiddin membuktikan beliau dangkal fakta serta tidak menguasai maklumat mengenai isu 1MDB.

“Selain itu, penyelesaian itu juga membuktikan segala dakwaan Muhyiddin ke atas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah fitnah,” kata Ketua Pengarah JASA dalam satu kenyataan, Ahad.

Tegas beliau antara fakta serta persoalan dangkal dibuat oleh Muhyiddin adalah mendakwa  rakyat Malaysia akan menangung beban berganda apabila pembayaran kepada IPIC dibuat sebanyak dua kali.

“Sebenarnya komitmen untuk membayar faedah serta bon dipikul oleh 1MDB yang merupakan pihak berhutang, manakala IPIC sebagai penjamin sahaja kepada hutang berkenaan.

“Kejahilan Presiden PPBM itu amat nyata kerana 1MDB tidak membayar ‘sekali lagi’ jumlah USD3.5 bilion kepada IPIC,” kata Puad lagi.

Pada 24 April, 1MDB dan IPIC mengeluarkan kenyataan susulan mencapai persetujuan bagi penyelesaian membabitkan prosiding timbang tara di Mahkamah Timbangtara Antarabangsa London.

Bagaimanapun dua hari kemudian, Muhyiddin dilaporkan mempersoalkan penyelesaian berkenaan serta mendakwa rakyat akan menjadi mangsa melalui kutipan cukai untuk menanggung beban kewangan 1MDB.

Sementara itu, bekas Ahli Parlimen Batu Pahat itu juga mengulangi pendiriannya bahawa Muhyddin sudah terpengaruh kepada pemikiran Tun Dr Mahathir Mohamad dalam membuat tuduhan tidak berasas kepada kerajaan.

“Jelas tindakan beliau menubuhkan PPBM kerana terlalu percaya kepada kata-kata Tun Mahathir adalah perbuatan sia-sia,” kata Puad lagi. bnbbc

Well kalau kita amati kenyataan dari pemimpin parti cap bunga ni macam ada sesuatu , isu yang dibangkitkan dan serangan politik yang disasarkan sudah berbeza-beza dan asyik tertumpu kepada perkara yang sebenarnya sudah diselesaikan.

Mungkin nak patah balik rasa segan jadi buat jalah mana yang patut !

MMI

1 comment:

  1. Muhyiddin sukar utk urus parti selagi ada Madey.

    ReplyDelete

Labels