Followers

Thursday 28 November 2013

Duit Untuk Rakyat Bukan Untuk WAKIL RAKYAT !!!


Gelak sakan la dia !! Sebelum ni bukan main lagi tuduh kerajaan tak telus makan duit sana , makan duit sini alih-alih puak depa juga yang makan lebih dari orang lain.

Ramai bercakap pasal kenaikan gaji Menteri Besar, Speaker, Timbalan Speaker, Ahli Exco Kerajaan Negeri dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) berkuat kuasa 1 Januari 2014.

Ia dipersetujui sebulat suara ahli dewan dan diluluskan mengikut Enakmen Anggota Pentadbiran dan Ahli Negeri (Saraan)(Pindaan) 2013.

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata ia berpandukan kenaikan sama di Sarawak dan gaji Kerajaan Pusat kepada pegawai Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) kendalian Jabatan Perdana Menteri (JPM).

Ironinya Adun Bukit Antarabangsa Azmin Ali sebelum ini menegur Khalid yang mungkin berbangga dengan rizab 2.8 billion tetapi takut membelanjakannya untuk rakyat Selangor. 

Baguslah, Khalid mendengar kritikan Timbalan Presiden PKR itu dengan menaikan gaji Menteri Besar dan Exco.

Dengan kenaikan itu, gaji Menteri Besar berjumlah RM14,175.15 bakal meningkat kepada RM29.250 iaitu pada kadar 106.4 peratus, Speaker Dewan (RM6.109.29 meningkat 268 peratus kepada RM22,500) dan Timbalan Speaker (RM3,327.50 kepada RM15,570).

Bagi saraan Ahli Exco Kerajaan Negeri pula, gaji RM6,109.29 bakal meningkat kepada RM20,250, meningkat 231 peratus.

Melalui Rang Undang-Undang yang diluluskan itu, saraan bagi setiap ADUN mengikut Seksyen 3 juga dipinda, daripada RM6,000 kepada RM11,250 atau kenaikan 87.5 peratus.

Persoalannya sekarang, apa pula akan diperolehi rakyat Selangor yang sudah mengekalkan kerajaan pakatan rakyat pada PRU 13 lalu?

Tidak salah untuk menaikkan gaji asalkan tugas Menteri Besar, Exco dan Adun sekiranya tugas mereka terhadap rakyat Selangor ditingkatkan bukan ‘tidur’ ketika Dewan Undangan Negeri (Dun) bersidang atau Khalid sendiri ‘terlelap’ masa sidang media.

Sepatutnya Khalid turut menggunakan rezab kewangan yang banyak itu untuk kemudahan dan membantu rakyat seperti disaran Azmin bukannya utamakan diri sendiri.-bnbbc.my

Terbaiklah Khalid lepas ni bolehlah pejam mata sat LETIH gelak banyak !!


Apa pun MMI nak ucap tahniah kepada rakyat Selangor sebab bermurah hati mengkayakan pemimpin yang sedia kaya.TAHNIAH !

MMI

1 comment:

  1. Bayangkan kalau Putrajaya berjaya ditawan, entah berapa juta peratus agaknya gaji dinaikkan..

    ReplyDelete

Labels