Followers

Friday 29 November 2013

Kecoh Tunjuk Perasaan Terbaru !!!


Mereka telah “merampas” pejabat-pejabat penting kerajaan. Mungkin tidak memasuki bangunan tetapi mereka mengawal laluan keluar masuk ke pejabat itu. Dan pekerja-pekerja di jabatan itu semuanya dikerahkan pulang kerumah. Mujurlah tiada pertumpahan darah. Dan mereka yang terbabit ini sangat ramai, mungkin 10 kali ganda lebih ramai daripada perhimpunan BERSIH. Dimanakah dan apakah tujuan mereka? Jawapannya ialah rusuhan di Negara jiran kita – Thailand.

Pasti ramai yang tahu Perdana Menteri Thailand sekarang ialah seorang perempuan bernama Yingluck Shinawatra. Disebabkan ketidaksaksamaan perlaksanaan undang-undang dan penyelewengan kuasa, rakyat Thailand bangkit dan mahukan kerajaan yang adil dan saksama serta mahir mentadbir Negara. Setelah menahan sekian lama, akhirnya mereka memutuskan melakukan tunjuk perasaan besar besaran. Mereka bersatu hati kerana tahu jika kerajaan sekarang terus berkuasa, generasi muda akan terus menderita dengan nasib yang tak terbela.




Apa pun Thailand tidak seperti Malaysia , kita harus faham kedua-duanya berbeza dari segi politik dan budayanya.Malah jika di amati Thailand merupakan sebuah negara yang tidak pernah lekang dengan tunjuk perasaannya malah negara inilah yang mencatat sejarah punya insiden rampasan kuasa paling banyak dalam dunia.


Jangan lupa demontrasi besar-besaran di Thailand sebelum ini sudah mengorbankan banyak nyawa.

Sebagai rakyat Malaysia kita harus bersyukur kerana di kurniakan sebuah negara yang aman dan damai lagi makmur.Walaupun kita juga di hujani dengan masalah yang hampir serupa tetapi perlu diingat ianya berlainan kerana di Malaysia kekacauan itu di cetuskan oleh seorang manusia yang gilakan kuasa dan pangkat.

Malah hanya segelintir daripada keseluruhan rakyat Malaysia yang memberikan sokongan kepada puak-puak puaka yang selalu mencari keuntungan politik semata-mata.

Moral of the story sama-sama kita pelihara negara Malaysia dan hati-hati dengan dakyah pembangkang kerana kesannya apa yang berlaku di Thailand boleh terjadi di Malaysia.

MMI

1 comment:

  1. Perdana Menteri yang macam mana sebenarnya rakyat Thai mahukan....siapa saja yg naik akan di gulingkan...sejak dulu sampai sekarang ! naik je guling..naik je guling !

    ReplyDelete

Labels