Followers

Friday 29 November 2013

Pulau Pinang Pun Nak Juga !!!


Kerajaan Pulau Pinang juga dijangka menaikkan gaji bulan 40 Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan cadangan pindaan statut berkaitan dijangka dibentangkan minggu depan.

Perkara itu dijangka diumumkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng ketika akhir sesi persidangan pada 17 Disember.

Bagaimanapun, untuk melakukan itu, pindaan terhadap Enakmen Anggota Pentadbiran Dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Saraan) 1980.

Difahamkan bahawa statut - digelar Kertas Statut 1 2013 Pulau Pinang - untuk pindaan itu antara dokumen yang diserahkan kepada kesemua ADUN pada permulaan prosiding hari ini.

ADUN negeri itu kini mendapat gaji pokok RM4,112.79 dengan elaun tetap RM2,000.

Elaun tetap termasuk RM500 (elaun khas), RM500 (hiburan), RM400 (pengangkutan) dan RM600 (pemandu).

Jika kenaikan diluluskan, ADUN akan menerima gaji baru RM6,000 dan elaun RM5,500, menjadikannya RM11,500 untuk setiap seorang.

Naik lah takat mana nak naik pun kurang-kurang ADUN-ADUN yang ada boleh bantu rakyat.Kita tengoklah lepas ni ada atau tidak ADUN yang berat tangan nak tolong rakyat.

Seperkara yang MMI tunggu juga selain dari kenaikan gaji ADUN rasanya puak-puak ni kena tengok juga apa yang boleh di naikkan atau di kurangkan bagi kebaikan rakyat yang selama ni mengundi ADUN-ADUN di kawasan masing-masing.

Ingat lagi janji si Guan Eng nak hapuskan tol Sungai Nyior sampai sekarang tak tunai-tunai.Apa masalah sekalipun kalau dah janji usahakanlah ni dah nak masuk 5 tahun lebih dah ni...Selama tu jugalah yang di usahakan adalah kenaikan gaji ADUN bukannya janji untuk kebaikan rakyat.

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels