Followers

Sunday 4 September 2016

Benarkah EKONOMI Malaysia KRITIKAL ?

Gambar Hiasan

Berikut adalah sebahagian daripada maklumat yang sedang bergerak diseluruh rangkaian aplikasi media sosial termasuklah Whatsapp menceritakan betapa kedudukan ekonomi Malaysia berada dalam situasi yang cukup kritikal.

MMI kongsikan dengan semua ...



Apakah yang anda sedar tentang penyebaran maklumat ini ?

Sebelum lebih ramai yang percaya JOM kita tinjau apa yang salahnya tentang maklumat ini !

Pertamanya si penyebar bijak menggunakan link artikel daripada TheRakyatPost bagi membangkitkan rasa percaya kononnya apa yang dicatatkan bersama-sama dengan link tersebut adalah benar.

Sebenarnya link TheRakyatPost dengan gambar ikon Maybank itu menceritakan tentang penutupan cawangan-cawangan Maybank di seluruh negara dan sebab kenapa tindakan sedemikian diambil.Baca di http://www.therakyatpost.com/business/2016/08/25/maybank-closing-branches-with-low-demand/

Tidak ada kena mengena langsung dengan maklumat tambahan yang disebarkan oleh penyebar,

Hakikatnya banyak fakta yang menyeleweng dan pencerahan daripada Menteri Kewangan ke-2 menjawab segala pertuduhan berniat jahat tersebut.

Jawapan Dato Johari Ghani, MK2 terhadap fitnah terkini berhubung ekonomi Malaysia

Fakta ekonomi negara pada 31 Julai 2016:

1. Rizab Bank Negara adalah kira-kira RM400 bilion.

2. Pertumbuhan KDNK kita antara yang terbaik di Asean. Walaupun ekonomi global lambat meningkat, ekonomi kita masih meningkat sebanyak 4.1% pada separuh pertama tahun ini. Singapura hanya meningkat sebanyak 2%.

3. Hutang kita kepada KDNK hanya 54.5% berbanding dengan Singapura, iaitu 89% daripada KDNK.

4. Lebihan akaun kita untuk tahun 2015 adalah kira-kira RM95 bilion dan RM45 bilion untuk 6 bulan pertama tahun 2016.

5. Kedudukan negara kita mengikut Fitch, Moody dan Standard & Poor kekal sebagai A- berbanding dengan semua negara Asean kecuali Singapura, kita adalah jauh lebih baik.

6. Pasaran Modal kita sangat kuat dengan nilai RM2.8 trilion. Pasaran ekuiti bernilai RM 1.7 trilion dan Sukuk/Bon bernilai RM1.1 trilion. Sistem kewangan kita sangat berdaya tahan. Sektor perbankan juga dipermodalkan dengan baik.

7. Ekonomi kita terdiri daripada pelbagai sektor. Sektor perkhidmatan adalah 54% daripada KDNK kita, diikuti dengan 23% pembuatan, 9% perlombongan, 8% pertanian dan 4% pembinaan.

Salam.

Dato' Johari Ghani
Menteri Kewangan 2

Malahan situasi penutupan cawangan-cawangan bank ini bukan sahaja berlaku di Malaysia tetapi turut melibatkan negara-negara lain di dunia.

Baca kenyataan di bawah ..

Di Malaysia, CIMB membuat keputusan untuk menutup 23 cawangannya di Malaysia.

Bank of America di Amerika pula telah menutup sehingga 23% dari keseluruhan 6,100 cawangannya di seluruh Amerika, sejak 2009 lagi, menjadikan bilangan cawangan mereka kini berjumlah hanya 4689 sahaja hari ini.

Di United Kingdom pula, 600 bank telah ditutup sejak setahun lalu sebenarnya.

Sebenarnya ini adalah kesan ‘Letusan Digital’. Penutupan bank semata-mata tidak menggambarkan krisis ekonomi bagi sesebuah negara. Ia jauh sekali menyimpulkan bahawa sesebuah negara, Malaysia dalam kes ini hampir bangkrap dan mengalami kejatuhan ekonomi.

CIMB misalnya mencatatkan keuntungan saban tahun, petanda transaksi dan urusniaga perbankan rancak dan bisnes mereka bertambah baik.

Tetapi tidak dinafikan, dalam ‘Letusan Digital’ banyak kerjaya akan menjadi pupus dan jawatan tersebut tidak lagi diperlukan.

Urusan di kaunter bank, berdepan dengan Kerani Bank misalnya, sudah digantikan dengan perbankan internet. Duit tunai pula, digantikan dengan urusniaga menggunakan kad debit dan kredit.

Kurang pekerja, maka kos operasi cawangan fizikal meningkat, menjadikan mereka tidak lagi praktikal untuk wujud sebagai ‘brick and mortar’ seperti yang kita tahu.

Malah, ‘Letusan Digital’ bukan setakat memberi kesan kepada urusan dan kewujudan bank secara fizikal semata.

Uber dan Grabcar misalnya adalah ‘Letusan Digital’ yang mengesankan pemandu teksi, dan pendapatan mereka.

Begitu juga AirBnB, mengisi ruang kosong penyediaan perkhidmatan hospitaliti dan perhotelan. Syarikat hotel terbesar dunia ini tidak perlukan sebarang bangunan hotelpun untuk beroperasi. Trivago pula misalnya memudahkan pencarian hotel yang kita mahu dan mampu. Hotel dengan rating teruk dan harga tidak kompetitif, tidak akan bertahan lama.

Berapa ramai pula antara kita telah semakin bergantung kepada perniagaan melalui internet. Perniagaan tudung, sambal hitam, biskut dan kek raya, pakaian, mainan anak-anak, semua di internet sahaja. Ia serba sedikit mengambil peranan premis-premis perniagaan dan kedai-kedai. Surirumah kini lebih arif serba serbi tentang berniaga.

Khidmat mengambil gambar tak perlu lagi studio dan kedai gambar seperti dahulu. Tiada lagi keperluan untuk cucian gambar-gambar amatur. Tangkap dan cetak sendiri di rumah.

Penggunaan emel, socmed pula sedikit sebanyak mengambil alih tugas dan fungsi pejabat pos dan tenaga kerja berkaitannya. Tiada lagi Q panjang di Pejabat Pos, dan petugas kaunter pos pun lebih manis dan ayu senyumannya, kerana kurang tekanan kerja.

Bahkan, penerbitan akhbar pun, jika tidak mengikut arus ‘Letusan Digital’, banyak penerbitan pasti gulung tikar.

Hey, siapa tahu, jangankan pekerjaan di bank, pekerjaan kau dan aku pun mungkin boleh pupus kerana ‘Letusan Digital’, tau.

-KAM-

Pastinya pihak yang menyebarkannya jelas punya keinginan tersendiri yang MMI rasakan mahu membangkitkan rasa percaya rakyat Malaysia kononnya apa yang disebarkan itu adalah benar.

Dan semampunya si penyebar maklumat sebegini mahu melihat suasana panik seterusnya rakyat akan bangkit menolak kerajaan hari ini.

Well agak-agaklah nak orang percaya pun ....

MMI

6 comments:

  1. Tidakkah kita risau dengan trend peningkatan kenaikan jumlah hutang negara yg mencanak setiap tahun berbanding dengan pendapatan negara yg merudum akibat kejatuhan harga minyak.

    ReplyDelete
  2. Yang kritikal adalah otak fuckatan n fuckatun...

    ReplyDelete
  3. Memang betul, dulu aku beli barang dari ebay bayar guna paypal tukaran rm3.60, sekarang rm 4.2. Apa cer?

    ReplyDelete
  4. Waktu berubah..kalau static nilai tukaran tu maknanya ringgit telah diikat sedangkan ringgit ikut pasaran. Dulu 10 tahun sudah rumah teres 2 tingkat rm 160 ribu sekarang dah rm 300-400 ribu. Tanah ngko 3 ekar 20 tahun sudah nilainya rm 150 ribu. Tapi Ngape ngko nak jual rm 600 sekarang. Jual lah dgn harga lama. Ngko ni memang manyak mengong punya olang maa

    ReplyDelete
  5. Rumah teres ngko 20 tahun dulu harga rm 150 ribu. Sekarang rm 500 ribu. Kalo ada orang nak beli Ada ke ko nak jual dengan harga lama rm 150 ribu? Nilai sesuatu tidak statik termasuk nilai mata wang. Lu memang manyak mengong punya olang maa

    ReplyDelete
  6. Balaci dan pemakan dedak tetap julang pok jib sampai kiamat la
    KERIS

    ReplyDelete

Labels