Followers

Friday 8 June 2012

Sungai Dua Syurga Makanan Jom !!


Kali ni MMI nak cerita perihal makan pula,selalu sangat cerita politik kan so jom review apa yang ada di Sungai Dua Tasek Gelugor Pulau Pinang.Apa benarkah Sungai Dua kini boleh di labelkan sebagai syurga makanan ? nak tahu jom kita cita ..

Sekiranya anda memandu dari arah Seberang Jaya ke Sungai Petani atau sebaliknya menggunakan lebuhraya utara selatan anda pastinya akan berjumpa susur keluar ke Sungai Dua.Maka sekiranya anda semua berminat untuk sama-sama menjejakkan kaki serta menikmati sendiri pilihan makanan yang di sediakan berhentilah dan pilihlah mana-mana kedai yang terdapat di kiri dan kanan jalan anda.


MMI bawakan kepada semua 6 kedai makanan yang paling top untuk anda buat pilihan.Kesemuanya memberikan anda pilihan makanan yang cukup menarik untuk anda pilih mengikut citarasa masing-masing.

Untuk makluman terdapat hanya dua kedai makanan yang di buka pada waktu siang iaitu Mid Gulai Kawah dan Highway Corner Sungai Dua.Yang lainnya hanya beroperasi pada sebelah malam.

Apa pun jom kita review hentian pertama iaitu Mid Gulai Kawah yang menyediakan pelbagai jenis lauk-pauk berkonsepkan makanan kampung.Antara menu paling top di sini adalah gulai batang pisang yang semestinya memperlengkapkan makan tengahari anda.





Fuh sesiapa yang berminat dengan masakan kampung datang dan nikmati sendiri pastinya anda tidak akan di kecewakan.Cumanya anda perlu tahu waktu operasinya adalah di siang hari dan bersesuaianlah dengan menunya untuk mereka yang mahu menikmati makan tengahari ala kampung gitu chewahh..

Di laluan yang sama juga turut terdapat Highway Corner yang menyajikan sarapan pagi terbaik berupa roti canai pelbagai jenis,teh tarik lambung,nasi lemak kepada mereka-mereka yang mahu menyegarkan diri pada waktu pagi.

Highway Corner juga turut membuka perniagaannya pada waktu malam dengan menyediakan menu yang sama dan merupakan antara hentian paling hot bila tiba waktu malam kerana mereka-mereka yang tidak mengambil makanan berat akan singgah dan menjadi tempat untuk bertemu rakan-rakan sambil menikmati roti canai dan istimewanya roti canai ini adalah kuahnya yang turut mengandungi kaki ayam.





Nampak simple bro tapi singgah dulu dan anda akan tahu keistimewaannya.Kepada anda yang mahu mencuba waktu operasi di sebelah malamnya adalah sampai ke pagi jadi jangan bimbang kerana makanan yang anda akan cuba sentiasa ada.

Tak jauh dari situ pula di seberang jalan terdapat pula Char Koey Teow Sungai Dua,Wallawehh setiap hari penuh dengan orang ramai yang semestinya menjadi peminat tegar Char Koey teow.Malah di sini kadang-kadang anda terpaksa mencari tempat letak kereta yang agak juah sedikit memandangkan laluan tepi jalan sentiasa penuh dengan kereta dan mereka yang datang untuk pekena Char Koey Teow.





Kepada peminat Char Koey Teow kena datang dan cuba sendiri , yang pasti anda akan sebut "    Bang tambah lagi satu" haaa tak percaya kena mai lah..

Di seberang jalan pula anda akan dihidangkan pula menu berupa Mee Udang,Mee Ketam yang menjadi menu utama Ida Mee Udang Sungai Dua.Selain daripada itu mereka turut menyediakan menu seperti nasi goreng udang,ketam dan lain-lain.Tetapi ada lagi yang special kat sini yang ampa semua kena cuba.Apa dia kalau bukan satay aduhai satay sini antara yang terbaik bro....Kalau nak merasa satay ni kena cepat sebab selalu habis awal.






Kepada mereka yang suka kepada makanan seperti ini,MMI mencadangkan kepada anda untuk mencuba mee atau nasi goreng ketam kerana anda bakal menikmati satu perjalanan rasa dan kenikmatan yang sukar digambarkan.

Berdepan dengan Ida Mee Udang pula terletaknya lagi kedai makanan iaitu Aziz Mee Pak Ngah yang turut menyajikan menu Mee Udang dan pelbagai jenis makanan lain.Aziz Mee Pak Ngah sebenarnya merupakan kedai yang paling lama di Sungai Dua tetapi sebelum ini bertempat di pekan Sungai Dua sebelum berpindah ke tapak hari ini.

Aziz Mee Pak Ngah juga mempunyai cawangannya  di Guar Kepayang yang juga dalam kawasan Sungai Dua.Namun orang ramai hari ini lebih memilih untuk ke kedai di laluan Sungai Dua yang merupakan pusat makanan terutamanya pada waktu malam.





Paling menarik sekali adalah pilihan yang terakhir ni.Seperti yang MMI janjikan Sungai Dua sememangnya menjanjikan pilihan makanan yang terbaik kepada anda.Kepada anda di luar sana yang mahukan satu kelainan dalam menikmati makan malam anda maka LA Tea Garden adalah pilihan yang paling tepat untuk anda tuju.





La Tea Garden menyediakan makanan ala barat @ Western Food yang semestinya tidak akan menghampakan anda semua.Selain daripada keunikan yang disediakan serta keselesaan kepada para pengunjungnya La Tea Garden juga menyediakan menu-menu sampingan seperti mee,nasi dan sebagainya yang mungkin menjadi pilihan anda.







Hebatkan ? sesungguhnya apa yang terdapat diatas hanya boleh di tentukan apabila anda sendiri mencubanya.So rancanglah bersama rakan dan keluarga masing-masing dan nikmatilah apa yang terdapat di Syurga makanan ini.

Satu yang perlu anda semua tahu adalah rahsia di sebalik semua yang MMI paparkan di atas.Mungkin kita terlupa bahawa semua yang disediakan itu melibatkan sepenuhnya tenaga orang-orang Melayu dan beragama Islam.Sesungguhnya kita telah pun mencapai satu peringkat di mana bangsa kita juga sebenarnya mampu untuk pergi lebih jauh cumanya memerlukan sokongan daripada kita semua.

Jika kita pernah mendengar atau melihat wujudnya China Town khususnya tempat-tempat penjualan makanan di Raja Uda dimana sepanjang jalan di penuhi oleh para peniaga dan wujudnya kedai dan gerai penjualan nasi kandar yang di monopoli oleh bangsa-bangsa tertentu maka hari ini MMI kagum melihat apa yang terdapat di sepanjang laluan di Kampung Telok Sungai Dua.

Malah yang lebih membanggakan adalah ianya berada dalam kawasan MMI sendiri.Sebagai seorang anak Melayu MMI tidak diberikan sebarang upah mahupun bayaran oleh sesiapa untuk memuat naik malah mempromosikan kedai-kedai makanan tadi tetapi atas dasar mahu melihat bangsaku terus berjaya maka kepada anda di luar sana datanglah dan nikmatilah kerana ianya pasti tidak mengecewakan anda.

Jom makan..

MMI.

22 comments:

  1. LE tea garden macam best ja...mesti cuma nanti...TQ info menarik

    ReplyDelete
  2. La tea Garden mmg terbaikkkkk.. harga berpatutan. makanan sedap.. 5 bintang

    ReplyDelete
  3. Selamat Datang Di [b] SAHABATQQ AGEN DOMINO QQ AGEN DOMINO 99 DAN POKER ONLINE AMAN DAN TERPERCAYA [/b]

    [url=https://88sahabat.net/][IMG]https://i.postimg.cc/XvZqYVYr/3.jpg[/IMG][/url]

    Saat ini website / situs [b]SAHABATQQ AGEN DOMINO QQ AGEN DOMINO 99 DAN POKER ONLINE AMAN DAN TERPERCAYA[/b], Telah menjadi salah satu website / situs Favorite untuk para pemain poker dan domino di seluruh INDONESIA karena di SAHABATQQ lah lahir para master poker dan domino handal juga JUTAWAN - JUTAWAN BARU SETIAP HARINYA, Super sekali...!!!

    Kami juga menyediakan bonus - bonus yang sangat menarik untuk para member - member tercinta kami di situs kami SAHABATQQ loh...

    [b]BERIKUT HOT PROMO YANG BERLAKU SAAT INI :[/b]

    1. [b]BONUS JACKPOT PULUHAN HINGGA RATUSAN JUTA SETIAP HARI[/b]
    2. [b]BONUS TURN OVER 0.3% , TERBESAR SE INDONESIA[/b]
    3. [b]BONUS TERBESAR REFERRAL 15% UNTUK SEUMUR HIDUP[/b]

    HANYA DI SAHABATQQ IMPIAN ANDA BISA TERWUJUDKAN DAN TUNGGU PROMO - PROMO MENARIK LAINNYA

    [b]KELEBIHAN SAHABATQQ ADALAH :[/b]

    1. [b]DEPOSIT & WITHDRAW MINIMAL Rp 20.000,-[/b]
    2. [b]DEPOSIT & WITHDRAW TERCEPAT KURANG DARI 2 MENIT[/b]
    3. [b]100% NO ADMIN & NO BOT[/b]
    4. [b]100% PLAYER VS PLAYER[/b]
    5. [b]100% FAIR PLAY[/b]
    5. [b]CUSTOMER SERVICE 24 JAM / 7 HARI[/b]
    6. [b]SISTEM KEAMANAN TERBARU & TERJAMIN[/b]
    7. [b]SUPPORT LEBIH BANYAK 8 JENIS BANK LOKAL[/b]

    AYO TUNGGU APA LAGI, SEGERA BERGABUNG DAN DAFTARKAN DIRI ANDA BERSAMA KAMI DI SAHABATQQ, JANGAN SAMPAI KESEMPATAN MENANG ANDA TERLEWATKAN

    AYO SEGERA DAFTARKAN DIRI ANDA DAN AJAK TEMAN - TEMAN ANDA BERGABUNG BERSAMA KAMI HANYA DI SAHABATQQ

    [url=https://88sahabat.com/][img]https://i.postimg.cc/DyBwQWWW/technology-services.jpg[/img][/url]

    [b][url=http://88sahabat.com]Agen Domino QQ[/url][/b]
    [b][url=http://88sahabat.com]Agen Domino 99[/url][/b]
    [b][url=http://88sahabat.com]Agen BandarQ[/url][/b]

    [b]Contact Us :
    +++WA 1 : +855 - 15769793, WA 2 : +855 - 972076840
    +++ YM : [email]cs2_sahabatqq@yahoo.com[/email]
    +++ LINE : SAHABATQQ
    +++ FACEBOOK : [url=https://www.facebook.com/sahabatqq.reborn/]SahabatQQ[/url]
    +++ INSTAGRAM : 88sahabatqq
    +++ Live Chat Customer Service Profesional 24/7 (NONSTOP)[/b]

    ReplyDelete
  4. Dear brother and sister,

    I am Myanmar who working in Malaysia more than 10 years and I would like to explain about SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST ASSOCIATION. Therefore, recently I stayed at SASANARAKKHA BUDDHIST SANCTUARY (SBS), Taiping, Perak. I am very close with Ven. U Nandiya Maha Thero.

    My monk Ven. U Nandiya is very good heart and compassion to everyone in the world, also I heard when he stayed at Kuala Lumpur Buddhist Temple, he lends donation money to President of Temple (DATUK YIP KUM FOOK, MCA Gombak) with amount RM20,000.00 only and he said that money belong to Myanmar society in Malaysia.

    On the other hand, my monk said, also many things happened when he stayed there because committees always disturbing, I am very sadly about that matter, why committees are very poor and crooks. Others Temple, people come to Temple to respected Buddha and Monks, also give red packet to monks. Why this Temple, monks must give money to committees, this is opposite.

    If anyone receive or read this message, please inform to DATUK YIP KUM FOOK (president of Temple) to return that amount to my monk as soon as possible.

    My monk contact place:

    Ven. U Nandiya
    SASANA DAJA BUDDHIST TEMPLE
    49 Bombay Street, Lidcombe NSW 2141.
    Tel: (02) 9649-8124

    With kindness

    KO KO NAING
    Taiping, Perak, Malaysia
    Anyone visiting this Buddhist Temple must be careful with the committee members as they can suck your money and the president of the Temple is also more sucking monks’ money already, add and call the police to arrest Buddhist monks

    ReplyDelete
  5. We inform Buddhist devotees and non-Buddhists about Samnak Sambodhi, that YIP KUM FOOK is president of SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, Taman Desa Jaya, Kepong because he is force Buddhist monks out of Temple, cheated Myanmar monk’s money and so on…..

    This is very bad Kamma in Buddhist, in past, present and future he will get more suffer and his life will fall into hell, next life he will become some animals, also will stay alone without any friends

    Ven. Piya Dhammo from Penang to visited and practice of Dhamma, this YIP KUM FOOK also forces him out of Temple and calls the police to arrest him, this YIP KUM FOOK is a very narrow mind, now many people about what YIP KUM FOOK has done for Buddhist monks (Buddha Sangha)

    Now police station Sentul and Breakfield police station look at him because fake house construction signature, this is YIP KUM FOOK planning, all people know….. https://www.sinarharian.com.my/article/171749/BERITA/Semasa/Jurutera-didenda-RM40000-palsukan-tandatangan

    By Tan Siong, Sg. Buluh

    ReplyDelete
  6. We are the former committee members of the SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE in Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur, Malaysia. That we would like to inform about something like the history of the Temple to all Buddhists to know in Malaysia and other countries in the world

    This SAMNAK SAMBODHI was started in 1989, at Taman Ehsan by Sangha from Kelantan, there was a rental house for our Temple and our Master’s payment for the Temple, how difficult it was at that time but our Master was very patient in what matter for the Temple.

    We moved to No: 25 Jalan 5 Taman Desa Jaya, near Taman Daya in 1992 but the Temple here is no longer, then in 1993 again moved to the place now, we are knowing well about the SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE

    Last time, SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE was very famous for various activities such as Dhamma Sunday School, free form five tuition on BM, Wesak Day celebration, Kathina celebration, Loy Krathong festival, blood donation, Chinese New Year Oil Lamp and others.

    This time is very different in the past and the committee hires foreign monks to take care of Temple only and sometimes the president of the Temple (YIP KUM FOOK) invites some Tibetan monks and Thai monks to wipe out their misfortune only, the Temple became a private place of the family

    How to embarrass the devotees, the committee must rethink the matter because of the Temple donation fund by the devotees

    Sharing by Lum Tuck choy, Taman Desa Jaya, Kepong

    ReplyDelete
  7. Anonymous31 July 2022 at 20:25
    Seorang ahli politik MCA DATUK YIP KUM FOOK(叶金福) menghina Sultan Selangor kerana mengambil gelaran Datuk untuk menipu dan berbohong kepada orang Cina Malaysia dan dia seorang ahli perniagaan dan lain-lain, dia sentiasa sombong dan menipu wanita-wanita untuk kepentingan dirinya.

    DATUK YIP KUM FOOK(叶金福) juga seorang peguam di Taman Desa Jaya, Kepong….dia ada kedai peguam di Taman Desa Jaya, Kepong.. terbuka untuk menipu orang ramai, kini ramai yang mengenali(tahu) dan mengesyakinya kerana di kawasan Kepong selalu ada masalah pada sebelum ini seperti tokong Hindu letak api di Taman Daya, Kepong tendang Sami-sami Buddha keluar dari KUIL BUDDHA SAMNAK SAMBODHI (三宝寺) dan lain-lain.

    Kita semua harap Sultan Selangor mengambil kembali semua gelaran Datuk kerana jika YIP KUM FOOK(叶金福) diteruskan gelaran Datuk, negara kita akan runtuh dan musnah...seterusnya Taman Desa Jaya kita, Kepong akan dapat bahagia dan harmoni.

    Sekarang anak dia(叶君瀚 YIP JIUN HANN) jadi pengerusi MCA Gombak, sama juga sebab ayah ajar anaknya jalan sama, dan kedua-duanya pun tak malu dan masa sekarang orang boleh hantar mesej tahu dengan cepat, anda tak boleh lari dari orang gosip

    perkongsian oleh AHLI JAWATANKUASA SAMNAK SAMBODHI (三宝寺), Taman Desa Jaya, terdahulu

    ReplyDelete

Labels