Followers

Monday 30 January 2017

Apa Sudah Jadi Dengan Kit Siang ??


MMI sejak dulu lagi memang tak pernah percaya dengan puak-puak cauvinis ni , dan kalau ada orang-orang Melayu yang sanggup hidup dan bekerjasama dengan mereka MMI labelkan sebagai cari makan.

Orang Melayu yang bersama dengan DAP itu sama ada sebagai pemimpin mahupun pegawai-pegawai yang dilantik walaupun dilihat mesra dan sering bersama , hati mereka jika boleh berkata-kata akan langsung menyebut "aku juga tidak menaruh keyakinan 100% DAP adalah parti politik yang benar-benar ikhlas dalam apa yang mereka bicara dan tunjukkan".

Mereka-mereka ini mencari makan beb .. Tak palah carilah makan buat kerja elok-elok cuma kalau ada kepincangan dan ianya perlu disanggah maka kamu harus menyanggahnya jika tidak dipenghujungnya nanti tanggungjawab itu akan disoal.

Cukup setakat itu , MMI bukan nak berceramah .. cuma dalam artikel ini MMI cuba untuk mengulas sedikit tentang perkembangan terkini secara ringkas melibatkan pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang.

Tindakan Kit Siang sejak kebelakangan agak memeranjatkan banyak pihak.Sebagai veteran DAP , Kit Siang dikenali sebagai seorang pemimpin DAP yang begitu lantang mengkritik dasar-dasar kerajaan yang dilabelnya sebagai berat sebelah.

Konsep kesamarataan yang dibawa DAP sejak ianya ditubuhkan di Malaysia merupakan asas politik pemimpin DAP ini sejak dari dulu namun secara tiba-tiba Kit Siang bukan sahaja dilihat mahu berbaik semula dengan PAS tetapi juga mula mengatur langkah untuk bekerjasama dengan Barisan Nasional.

Apa sudah jadi dengan Kit Siang ?

Apakah perkara yang menyumbang kepada perubahan perlakuan pemimpin cauvinis DAP ini ?

Mengambil kira kedudukan politik hari ini , Kit Siang barangkali sedar bahawa kehadiran PAN dan PPBM bersama-sama dalam Pakatan Harapan tidaklah memberikan sumbangan besar kepada parti DAP.

Walaupun secara dasarnya kehadiran parti-parti itu membawa bersama para penyokong mereka , tetapi dalam hal melibatkan agenda peribadi DAP ianya dilihat sebagai tidak membantu.

Kit Siang tahu bahawa PAN hanyalah parti boneka yang hanya menurut perintah DAP.

Kit Siang juga tahu walaupun pimpinan PAN , Mat Sabu sudah terikat dengan DAP dan menjadi penyokong nombor satu parti itu PAN tidak akan mampu untuk menyumbang peratusan undi yang tinggi kepada DAP dan Pakatan Harapan.

Manakala kehadiran PPBM pula dilihat sebagai sekumpulan pemain politik yang rakus dengan kedudukan dan beliau tahu keadaan ini boleh menyebabkan Pakatan Harapan terkubur.

Belum pun mencapai tempoh matang , PPBM sudah pun berantakan dengan pelbagai isu yang kini melanda parti tersebut.

Kecenderungan Tun Mahathir menyerang kerajaan persekutuan serta YAB Perdana Menteri pula mula memberikan impak negatif terhadap Pakatan Harapan memandangkan isu skandal BMF yang didedahkan sewaktu era kepimpinan Tun Mahathir kini bukan sahaja merosakkan reputasi Tun Mahathir tetapi juga telah mula melibatkan pendirian Kit Siang sendiri.

Baca artikel berkaitan di SINI 

Pemimpin DAP itu tahu sekiranya sesuatu tidak dilakukan dengan segera , maka peluang untuk melihat Pakatan Harapan muncul sebagai kuasa alternatif tidak akan berlaku.

Apatah lagi keceluparan mulut Tun Mahathir yang mengesahkan permintaan DAP untuk menduduki kerusi nombor dua negara baru-baru ini sudah pun menjejaskan momentum yang diharapkan Kit Siang agar berterusan sehingga gendang PRU14 dipalu.

Selain daripada itu walaupun DAP mempunyai PKR , parti itu diibaratkan sebagai parti politik bermusim.

PKR lebih banyak menumpukan kepada penguasaan kuasa di Selangor serta isu Anwar Ibrahim yang tidak habis-habis dilaungkan dan kehadiran PKR langsung tidak berupaya untuk menyaingi DAP yang kini sudah berjaya mencengkam Pakatan Harapan.

Kit Siang tahu semua perkara ini dan kerana itulah pemimpin veteran DAP ini tiba-tiba membuat U-Turn !

U-Turn ini perlu kerana Kit Siang benar-benar mengharapkan komitmen serta budak suruhan seperti PAS untuk terus menjayakan misi serta visi DAP untuk menjatuhkan BN serta menguasai kerajaan persekutuan.

DAP mahukan kuasa agar mereka boleh laksanakan dasar kesamarataan tanpa mempedulikan hak-hak yang terdapat dalam Perlembagaan Malaysia.

Untuk menjayakan agenda DAP itu Kit Siang tahu beliau tidak boleh hanya bergantung kepada sekumpulan biawak hidup sahaja !

Jadi secara ringkasnya pelawaan DAP terhadap PAS itu hanyalah satu "game plan" !

Dan "game plan" ini semakin jelas kelihatan apabila Kit Siang sedang mempertimbangkan untuk mengambil tindakan saman terhadap Hadi Awang pemimpin tertinggi parti PAS yang Kit Siang sendiri mahu bekerjasama !

Apa hal ?

MMI

1 comment:

Labels