Followers

Thursday 27 April 2017

Apabila Pembangkang Mula Jadikan GST Sebagai ASAS Kempen PRU14 !!


Jika kita melihat kepada perkembangan politik semasa dan siri ceramah pemimpin pembangkang sejak dua menjak ni sudah pastilah ramai akan keliru dengan kenyataan yang mereka lontarkan.Kepincangan dan kesongsangan ini sudah sampai ke tahap melalut dan akhirnya mereka sendiri mengakui bahawa dasar yang kerajaan laksanakan selama ini adalah pilihan yang terbaik sehingga negara-negara luar turut sama menyatakan minat terhadap pelaksanaan GST.

Kenapa sebelum ini puak-puak pembangkang begitu menentang malah menolak pelasanaan dasar-dasar berkaitan sehinggakan ramai yang tertipu kononnya hanya pembangkang sahaja yang benar-benar memahami denyut nadi rakyat khususnya dalam isu membabitkan kenaikan kos harga barangan yang dikatakan bermula daripada pelaksanaan GST ?

Hakikatnya pembangkang hanya memainkan sentimen ini untuk kepentingan politik mereka semata-mata sedang realitinya mereka sendiri masih samar malah dilihat gagal untuk mengemukakan kaedah yang lebih baik khususnya dalam pengenalan cukai bagi menjamin keupayaan negara mendepani perubahan ekonomi dunia yang akan ekstrem.

Pemansuhan GST di jaja ke serata pelusuk negara sehingga yang terbaru di Tasek Gelugor Pulau Pinang , Nurul Izzah sekali lagi mengulangi kenyataannya bahawa GST membebankan rakyat.


Tetapi secara tiba-tiba tak sampai seminggu kenyataan Nurul berubah , U-Turn 100% apabila beliau menyatakan Pakatan Harapan tidak akan memansuhkan GST jika menang pilihan raya umum akan datang sebaliknya mengenakan sifar cukai untuk GST.

Walaupun apa yang cuba dimomokkan oleh puak-puak pembangkang ini lebih kepada mengurangkan cukai yang dikenakan kepada pengguna akhir (kenyataan Nurul Izzah) , hakikatnya sejauh mana kaedah ini benar-benar bleh dilaksanakan ?

Sebelum semua termakan dengan rancangan yang MMI jangka mustahil untuk berlaku ini , MMI perlu tegaskan disini bahawa jika itulah kaedah yang mahu dilaksanakan maka pengguna akan menjadi mangsa.

Sebelum pengenalan GST , Malaysia sudah memiliki SST dan secara ringaskan ramai dari kalangan warga kita tidak pernah tahu dan sedar berapakah nilai cukai yang dikenakan terhadap mereka dalam setiap pembelian yang dibuat.

Malah berdasarkan kajian cukai yang dikenakan terhadap pengguna pada masa itu jauh mengjangkaui 6% seperti mana yang dikenakan dalam GST.

Malah terdapat begitu banyak sekali syarikat-syarikat dan pemilik perniagaan yang tidak membayar cukai kepada kerajaan dan apabila GST dilaksanakan kumpulan-kumpulan yang dulunya sudah mengaut keuntungan berlipat kali ganda kini perlu melalui proses yang berkaitan dan tidak lagi boleh mengelak daripada membayar cukai kepada kerajaan.

MMI juga sedar ada pihak yang kata . dulu walaupun kita tak sedar berapa cukai yang dikenakan harga barangan masih lagi murah jika dibandingkan dengan sekarang!

YES MMI langsung tak nafi sebab ramai dari kalangan kumpulan yang mengenakan harga tersebut tidak menjelaskan cukai kepada kerajaan !

Malah kumpulan ini boleh sahaja memanipulasi jumlah barangan yang dibawa masuk dan jumlah barangan dijual , maksudnya mereka boleh memanipulasi pengistiharan jumlah barangan kepada pihak kerajaan dan sudah pastilah barangan seperti ini boleh dijual dengan harga murah.

Keduanya kedudukan ekonomi dan perubahan yang berlaku hampir pasti tidak akan memungkinkan harga barangan akan kembali kepada harga seperti dulu.

Itu hakikatnya ....

Hari ini puak-puak pembangkang ni BERJANJI lagi ...

MMI nak ambil contoh janji puak-puak pembangkang sebelum ni ... Pemansuhan Tol Sungai Nyior di Butterworth , sampai ke hari ini ianya terus kekal dan janji hanya tinggal janji !

Kenyataan Tun M bahawa DAP begitu menghormati kedudukan Islam dan Hak Orang Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan , melihat kepada sokongan terhadap tuntuan penggunaan kalimah Allah dan penolakan berterusan mereka terhadap RUU355 , apakah benar DAP begitu ?

Merujuk kepada kenyataan daripada Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan yang mengulas tentang kenyataan Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar, yang menyatakan Pakatan Harapan tidak akan memansuhkan GST jika menang pilihan raya umum akan datang sebaliknya mengenakan sifar cukai untuk GST.

Awal tahun ini, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, berkata Pakatan Harapan dilaporkan berhasrat menghapuskan tol Jambatan Pulau Pinang, Lebuhraya Utara-Selatan dan GST, jika berjaya menjadi Kerajaan Pusat pada PRU-14.

Pada minggu lalu pula Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Mahathir Mohamad, menyatakan GST tidak akan dihapuskan kerana "itu mungkin menyebabkan beberapa masalah dengan pembiayaan kerajaan" dan mahu menaikkan cukai korporat menggantikan GST.

Abdul Rahman berkata, pembangkang tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan sebaliknya perlu mencari alternatif bagaimana mahu meningkatkan pendapatan atau mengekalkan hasil negara.

"Pembangkang boleh menjadi popular dengan memansuhkan GST dan menang pilihan raya tetapi hakikatnya mereka kena akui bahawa mereka menipu rakyat kerana tidak akan dapat bertahan lebih-lebih lagi membangunkan negara ini tanpa GST.

"Rakyat perlu faham, bahawa pembangkang sedang mempermainkan tahap intelektual rakyat mengenai GST," katanya.

Kepada Nurul dan puak-puak pembangkang ni mengaku sajalah GST tu adalah kaedah yang paling eifisien setakat ini dan tak payahlah malu-malu sampai nak ubah statement bagai ...

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels