Followers

Monday 26 June 2017

Lihat Pelaburan China Secara Rasional - Zeti


Di tengah-tengah propaganda meragukan oleh beberapa orang, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz berkata rakyat Malaysia harus melihat pelaburan tempatan China yang secara rasional untuk menilai faedah kepada negara.

Zeti, yang telah bersara pada 29 April lepas selepas berkhidmat sebagai Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) selama 16 tahun, menyuarakan rasa tidak puas hati oleh kenyataan oleh beberapa orang-orang tertentu.

“Saya tidak jelas apakah motif mereka, apa yang saya lihat adalah data dan impak (pelaburan asing) dan bukannya negara asal pelaburan asing,” katanya dipetik memberitahu harian tempatan dalam temubual bersama Sin Chew Daily

Beliau juga berkata penilaian pelaburan asing harus berdasarkan sifat dan kualiti pelaburan tersebut dan bukannya kuantiti mereka; Selanjutnya menegaskan bahawa pelaburan China hanya berjumlah dua peratus daripada dana asing yang dilaburkan di dalam negara.

“Data menunjukkan bahawa pelaburan China saat ini menyumbang 2 peratus daripada jumlah pelaburan asing negara kita, pelaburan asing lain berasal dari (negara-negara seperti) AS, Eropah, Jepun dan Korea; Oleh itu kita harus menganalisis dari sudut pandangan yang rasional; Sebagai seorang ahli ekonomi, saya akan menilai berdasarkan kes demi kes, “

Beliau juga berkata sama ada pelaburan China memberi manfaat kepada negara bergantung kepada bidang pelaburan.

Ia akan memberi manfaat kepada Malaysia jika pelaburan China dapat menyumbang ke arah pertumbuhan ekonomi jangka panjang negara dan mewujudkan peluang pekerjaan dan peluang pelaburan untuk pelabur domestik, dan jika ia dapat mengukuhkan potensi perdagangan dan pelaburan negara.

“Jika pelaburan China mengalir ke dalam pengeluaran, terutamanya aktiviti perkilangan nilai tinggi, ini positif; Jika ia ke arah infrastruktur, memacu pembangunan infrastruktur, ini juga bermanfaat; Tetapi, jika ia adalah untuk pembangunan hartanah, maka anda perlu menilai jenis harta.

“Jika China melabur di beberapa kawasan di Malaysia yang mempunyai kelebihan perbandingan, dan industri yang kita berminat untuk membangunkannya, ini akan memberi kesan positif kepada negara kita,” katanya.

Pelaburan asing yang memerlukan penyediaan tenaga kerja murah oleh Malaysia bagaimanapun tidak membantu dalam menjadikan negara menjadi negara maju dan tidak bijak untuk menggalakkan pelaburan sedemikian, katanya.

Dalam temu bual yang sama, Zeti berkata rakyat Malaysia harus menerima hakikat bahawa China kini merupakan entiti ekonomi kedua terbesar di dunia dan Malaysia telah menguruskan hubungannya dengan China dengan baik.

MMI kata cuba bandingkan dengan kerja buat zaman Tun Mahathir , apakah pelaburan-pelaburan pada masa itu menguntungkan atau membebankan kita ?

Bukan nak mencari alasan tetapi terimalah hakikat bahawa setiap perancangan itu ada kelebihan masing-masing cumanya jangan jadikan NAFSU dan DENDAM POLITIK BERKEPENTINGAN sebagai alasan kerana musibahnya RAKYAT bukan mereka yang boleh menyambut Hari Raya Aidilfitri di kota LONDON !

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels