Followers

Tuesday 24 October 2017

Jangan Retorik PAS Perlu BERANI Bertindak !


Mengikuti perkembangan parti PAS pada hari ini, sedikit sebanyak ianya mengundang persoalan tentang sejauh mana parti yang pernah dihumban DAP dari Pakatan Rakyat itu benar-benar serius dalam mendepani suasana politik alaf baru ?

Semua sedia maklum PAS tidak lagi bersama dalam Pakatan Haprak dan sudah pun berdepan perpecahan sesama sendiri sehingga tertubuhnya PAN.Dari satu sudut perpecahan itu sebenarnya baik kerana disinilah urusan pemutihan untuk membersihkan parti PAS daripada anasir dan puak-puak  beragenda songsang yang selama ini mempergunakan kedudukan serta kehadiran mereka untuk kepentingan diri boleh dilakukan.

Siapa tidak kenal Mat Sabu dan barisan kepimpinan parti PAN ? Kumpulan itu sejak awal lagi sudah membuka pintu seluas-luasnya kepada kehadiran DAP yang jelas menentang usaha memperkukuhkan institusi Islam seperti mana yang dimahukan PAS, lihat sahaja isu-isu membabitkan tuntutan kalimah Allah, RUU355, dan lain-lain.

Reputasi PAS sebelum ini sebenarnya dimusnahkan oleh para pengikutnya sendiri yang terdiri daripada kalangan mereka yang lebih melihat soal KEDUDUKAN, KUASA, WANG RINGGIT, dan PERJUANGAN politik yang lebih terarah kepada liberal dan sekular.

Mana mungkin agenda sedemikian boleh "match" dengan prinsip dan dasar parti PAS dan kerana perbezaan itu jugalah kita pernah melihat bagaimana Mat Sabu begitu beria-ia untuk cuba merubah dasar PAS dengan menolak sekejap perjuangan Islam dan menerima agenda DAP semata-mata untuk mendapatkan KUASA !

Hari ini PAS bukan sahaja ditolak oleh sebahagian penyokong-penyokongnya dengan meninggalkan parti itu dan menyertai PAN tetapi sudah menjadi sasaran PELURU politik DAP dan antara gerakan licik mereka adalah mensasarkan peluru-peluru itu terhadap Hadi Awang seperti mana yang mereka lakukan terhadap UMNO dengan menyerang Datuk Seri Najib.

Agenda yang hampir sama dan sasaran yang sama iaitu terhadap angkatan Melayu dan Islam terdiri daripada PAS dan UMNO !

Kenapa agaknya kedua-dua kumpulan itu perlu segera diserang dan dimusnahkan ?

Kerana mereka tahu sebarang hubungan walaupun ianya sebesar zarah sekalipun bakal melenyapkan agenda besar DAP dan peluang untuk mendapatkan PUTRAJAYA !

NAMUN ....

Walaupun kita sudah melihat PAS berupaya untuk terus bertahan, realitinya kedudukan parti PAS itu sendiri tidaklah seselamat mana.

PAS sedang berdepan konflik identiti memandangkan peperangan politik sejak tertubuhnya PAN sudah tentu melibatkan kalangan mereka-mereka yang dulunya bersama atas satu parti.

Satu pengalaman yang telah dilalui oleh UMNO apabila wujudnya PKR !

Harus diakui ianya bukan mudah kerana parti perlu benar-benar KONSISTEN dan KOMITED dalam mendepani cabaran dan serangan politik melampau yang boleh sampai ke tahap menyentuh EMOSI.

Buktinya sudah ada, perebutan Wisma Tok Guru di Kelantan !



Apa yang berlaku ? Berlaku ketegangan membabitkan penyokong PAS dan PAN berhubung isu perebutan wisma tersebut sehingga terpaksa ditenangkan oleh anggota polis yang mengawal kawasan berkenaan.

Sebelum ini media melaporkan PAN mungkin terpaksa mencari bangunan baharu untuk menempatkan pejabat mereka apabila menerima notis mengosongkan wisma tersebut.

Difahamkan, notis tersebut dikeluarkan melalui nama pemilik asal tanah yang menempatkan bangunan yang menjadi pejabat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Salor, Datuk Husam Musa dan markas PAN Kelantan.

Isu tanah tersebut sebelum ini ditimbulkan oleh ADUN Meranti, Datuk Mohd. Nassuruddin Daud yang mendakwa bangunan dan tapak berkenaan milik kerajaan negeri.

Malah, Mohd. Nassuruddin juga mempertikaikan tindakan Husam kerana terus menggunakan kemudahan berkenaan walaupun sudah meninggalkan PAS.

Husam bagaimanapun dilaporkan berkata, beliau akan mencabar arahan mengosongkan bangunan berkenaan dengan memfailkan kes itu ke mahkamah.-Seterusnya 

Well apa yang berlaku itu sudah membuktikan bahawa akan berlaku keadaan-keadaan sebegitu dan mungkin jauh lebih dasyat lagi di masa depan apatah lagi dengan PRU14 just around the corner !

Soalnya apakah PAS benar-benar bersedia untuk berdepan dengan segala macam serangan politik yang hampir pasti menerjah kem mereka ?

Melihat kepada perkembangan terkini, PAS masih lagi leka dan gagal tampil secara konsisten khususnya dalam hal membabitkan parti sendiri.

Baru-baru ini, PAS mengesahkan Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar tidak akan diketengahkan sebagai calon mewakili parti itu dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Dalam masa sama, PAS juga memberi peringatan kepada Mahfuz supaya keluar daripada parti berikutan tindak tanduknya yang cenderung menyokong Pakatan Harapan diketuai DAP.

“Saya beritahu terus terang, Mahfuz tidak akan bertanding lagi. Mereka yang menentang PAS tidak akan dicalonkan lagi. Itu pendirian kita.

“Kita akan ganti dengan calon yang lebih baik mengantikannya (Mahfuz) di Pokok Sena,” katanya ketika ditemui selepas satu siri ceramah. selanjutnya 

Agak ganjil sekali tingkah laku parti PAS apabila mendepani isu semacam ini !

Mahfuz yang jelas sekali begitu BANGGA bersama PAN dan kedudukan Salleh Man Adun Permatang Pasir di Pulau Pinang yang sehingga ke hari ini masih lagi berkiblatkan Pakatan Haprak dibiarkan bergerak bebas seolah-olah PAS merestui tindak-tanduk mereka berdua !

Sebagai parti politik, PAS sewajarnya segera memecat Mahfuz dan membuat satu keputusan secara drastik berhubung kedudukan Salleh Man di Pulau Pinang.

Namun sehingga ke hari ini ianya tidak berlaku !

Makanya MMI nak ingatkan PAS jangan bersikap RETORIK, BERTINDAK bukan sekadar bercakap ! 

Sebab kita faham sangat-sangat kesannya cukup besar !

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels